Renngeist
Soldiers of Antisthenes
Nyt ollaan kyllä ihan metsässä. Pakko myöntää.
Ilmeisesti olisi tullut liian monta liikkuvaa osaa (aero, moottorit) jotka olisivat nostaneet kustannuksia kohtuttomasti ja erittäin kohtuuttomasti yleinen taloustilanne huomioon ottaen.2014 sääntömuutoksista pakitetaan: Aerot pysyvät entisellään... :wall:
FIAn mielestä ilmeisesti DRS (ja Pirelli) korjaavat kaikki likaisen ilman ongelmat, joten ei ole tarvetta downforcen vähentämiselle. Huoh.
Tähän peesi. Ja kaikenmaailman kierrosrajottimet hittoon, samoin ylenpalttinen aerodynamiikalla kikkailu. Nyt ollaan jo vuositolkulla menty ihan päinvastaiseen suuntaan.V10 takaisin.:frown:
Ainakin jos kyseisten autonvalmistajien pressitiedotteita uskoisi, koko henkilöautorelevanttius kun on lähinnä markkinointia.Jos moottorikehityksen rajoitukset poistaisi, ja määrittelisi vain moottorin painon ja suurimman sallitun polttoaineen kulutuksen, autonvalmistajille hyödyllisiä keksintöjä syntyisi varmasti paljon lyhyessä ajassa.
Säännöstelty maaefekti mielummin. Moottoreilla ei niin väliä, kun kyllähän ne nelos ja kutoskoneet 80-luvullakin kelpas.Tähän peesi. Ja kaikenmaailman kierrosrajottimet hittoon, samoin ylenpalttinen aerodynamiikalla kikkailu. Nyt ollaan jo vuositolkulla menty ihan päinvastaiseen suuntaan.
Sillon nuo koneet kelpasi järkyttävän tehonsa ja käsivaihteiston takia. Minusta saisivat siirtyä vaikka V2 moottoreilla ajamaan jos tehot nousisivat taas sinne 1000 hevosen yläpuolelle.Säännöstelty maaefekti mielummin. Moottoreilla ei niin väliä, kun kyllähän ne nelos ja kutoskoneet 80-luvullakin kelpas.
Eipä ne alun turbokoneet 1000hv teettäneet. Taisi olla lähempänä 500 kopoista. Toki olisihan se hienoa, mutta ajat ovat muuttuneet. Täytyy myös muistaa, että kisoissa nuista turbokoneista otettiin tehoja 50-70% maksimista ja monesti oli käytössä erilliset aika-ajo koneet. Toki oli boostin säätö, mutta sehän on vähän sama kuin kers nykyään ja varsinkin tulevaisuudessa, kun kerssin sallittua maksimitehoa nostetaan.Sillon nuo koneet kelpasi järkyttävän tehonsa ja käsivaihteiston takia. Minusta saisivat siirtyä vaikka V2 moottoreilla ajamaan jos tehot nousisivat taas sinne 1000 hevosen yläpuolelle.
Haluaisin vain taas nähdä, miten kuskit tappelisivat vikuroivan perän kanssa suorille kiihdyttäessä.
Höpö höpö. Tästäkin jankutettu täällä jo sata kertaa. Jos moottorikehitys vapautettaisiin, yksi konstruktio olisi yli muiden ja ylivoima olisi vanhan ajan tyyliin. Mestariksi voisi tulla ihan kuka vaan, kuka satuisi istumaan siihen ylivoimaiseen autoon. Sitten muut alkaisvat kopida sitä ja lopulta taas oltaisiin ihan samassa tilanteessa kuin nykyään: kaikki ajaa samanlaisilla koneilla. On kyllä todella kummallista, että tämä ei mene tämän palstan ihmisten kaaliin.Mutta olis kyllä hienoo nähä, mistä koneesta kehittyy paras mahdollinen, mikä konstruktio todettaisiin tehokkaimmaksi ja kestävimmäksi kilpa-autoilussa.
Jyräisivätko V8 ja V10, vai rivi-6 vai peräti rivi-4?
Ja ryhtyisikö joku hurja wankeleita vääntämään?
Uusia venttilien ajoituksen säätömenetelmiä?
Polttoaineen syöttötapahtumassa radikaaleja keksintöjä?
Muuttuvageometrisiä ahtimia ja muita tapoja hallita ahtopaineita?
Se olis oikeesti mielenkiintosta nähdä.
Solmu pakosarjan jatkeena vaan annosteli lisätehoa noissa.Säännöstelty maaefekti mielummin. Moottoreilla ei niin väliä, kun kyllähän ne nelos ja kutoskoneet 80-luvullakin kelpas.
Kai saa vähän unelmoida, eika täälä nyt vedetä peräsuoli pitkällä jatkuvasti 100% tiukkaa faktaa? Rentoudus ny vähä, vaikka asiapuolella ollaanki.Höpö höpö. Tästäkin jankutettu täällä jo sata kertaa. Jos moottorikehitys vapautettaisiin, yksi konstruktio olisi yli muiden ja ylivoima olisi vanhan ajan tyyliin. Mestariksi voisi tulla ihan kuka vaan, kuka satuisi istumaan siihen ylivoimaiseen autoon. Sitten muut alkaisvat kopida sitä ja lopulta taas oltaisiin ihan samassa tilanteessa kuin nykyään: kaikki ajaa samanlaisilla koneilla. On kyllä todella kummallista, että tämä ei mene tämän palstan ihmisten kaaliin.
Toinen, vielä kalliimpi vaihtoehto olisi se, etä kaikki kehittäisivät protoja noista kaikista eri vaihtoehdoista. Sepä vasta halpaa olisi. Lopputulos olisi siinäkin sama: lopulta kaikki ajaisivat samanlaisilla moottoreilla.
Eihän tässä vaparikutosiin olla menossa nyttenkään. Tosin ihmetyttää tuo yhden ahtimen päätös, kun loogisempaa olisi V koneessa käyttää kahta pienempää. Tosin nyttenhän tulee/tulossa joku turbosta energiankeräys , joten voipi olla se osasyynä miksi käytetään yhtä ahdinta.Solmu pakosarjan jatkeena vaan annosteli lisätehoa noissa.
Onhan noita bensakoneissakin.Ahtimissa on uusissa, lähinnä diesel-koneissa, tullu käyttöön muuttuvageometrisiä ahtimia, samankaltainen konsepti voi toimia myös bensakoneissa.
Käsittääkseni ei oo viä yleistyny bensakoneissa, koska bensakoneissa pakokaasujen lämpötila on senverran korkeampi, että turbon säätösiivikko ei kestä sitä lämpötilaa.Onhan noita bensakoneissakin.