Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9317
No car may use more than 100kg of fuel for the race, from the time the lights go out at the start of the race to the chequered flag. This will be monitored by the use of an FIA approved fuel flow meter.
Tarkoittaako tuo periaatteessa sitä, että tankkiin voisi mahtua vaikka 103 kg. Ruutuunajo-, lämmittely- ja jäähdyttelykierroksilla kuluisi kilon verran kullakin ja kisakierrosten aikana yhteensä 100 kg. (60 kierroksen kisassa tarkottaisi 1,66 kg/kierros)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15022
Melko pienellä bensamäärällä yrittävät selviytyä kilpailusta.:doubtful: Vaikka onhan noita tehoja ja kierroslukuja rajoitettu. Toivottavasti ei vain muutu säästöajoksi nuo ajelut.

Onhan noita säästöajoja nähty vielä tälläkin kaudella vaikkakin akuutisti bensan loppumisia ei ole juuri ollut paitsi kilpailun päätteeksi tai aika-ajon vedon jälkeen. Ja nykyäänhän on vielä se näytekin saatava selvitäkseen hylkäykseltä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Toi bensarajoitus merkkaa että kisasta pitäisi selvityä melkein puolet pienemmällä, aika radikaali muutos! Ensikaudella ei säästellä enää pelkästään renkaita vaan myös bensaa koska teho = moottorissa poltetyn bensiinin määrä.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Toi bensarajoitus merkkaa että kisasta pitäisi selvityä melkein puolet pienemmällä, aika radikaali muutos! Ensikaudella ei säästellä enää pelkästään renkaita vaan myös bensaa koska teho = moottorissa poltetyn bensiinin määrä.
Eikös se happi kuitenkin ole se, joka palamisen mahdollistaa?:rolleyes:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15022
130 litralla maaliin selviäminen ei kyllä tule olemaan helppoa. Viime vuosina kilpailuissa on ajettu keskimäärin 210 litralla eli noin 160 kilolla bensaa kilpailu läpi. Joskus on tietysti vähemmän polttoainetta ja joskus taas enemmän käytettävissä.

Vertailun vuoksi 1988 ajettiin 150-160 litran polttoainerajoituksella ja se oli kaikkein vaikein vuosi talousajon vuosista. Toki tekniikka on onneksi kehittynyt noista vuosista, mutta vaikeuksia voi kenties olla odotettavissa. Itse olisin odottanut jotain 160-180 litran rajoitusta kilpailuun. Edes varmuuden vuoksi.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
B-ryhmässä juu paineet lyötiin suoraan raakasti siiville ilman antilageja. :alppu:
Tuossa googlailin, niin ilmeisesti ALS on kehittynyt aika tavalla tässä muutamien vuosien aikana, ei kuluta turboa paljoakaan.

Mites nuo 2014 säännöt muuttuvat moottoriin koskemisen osalta, vai muuttuvatko?
Itseasiassa b-ryhmän aikaan als keksittiin audin toimesta, tosin siihen aikaan ei ollut tuo kovin kehittynyt vielä ja siksi ei pakosarjaan mennyt tarpeeksi happea ja tuosta johtui nuo lieskat putken päästä.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Toi bensarajoitus merkkaa että kisasta pitäisi selvityä melkein puolet pienemmällä, aika radikaali muutos! Ensikaudella ei säästellä enää pelkästään renkaita vaan myös bensaa koska teho = moottorissa poltetyn bensiinin määrä.
Bensaa on säästelty jo tällä kaudella, joten ainoa mikä muuttuu on se, että ensi kaudella säästellään entistä enemmän bensaa.

Bensarajoitusta toki pystytään kompensoimaan kehittämällä moottorista vähemmän bensaa kuluttava, jolloin bensaa ei tarvitse säästellä sen enempää kuin tälläkään kaudella.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Eikös tuo bensan määrän kuluminen ole saatu kuriin ensi kaudeksi jo ihan sillä, että bensan virtaus moottoriin on rajoitettu.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Mahtaisiko tässä olla syy mersun parantuneeseen takanakkien kestoon.

Ovat keksineet tuollaiset jäähdytysurat/aukot vanteisiin

 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Olenkin jo pitkään ihmetellyt, miksei vanteissa käytetä ilmanotto/jäähdytys ratkaisuja paremmin hyödyksi jos säännöt sen kerran sallivat.

Ps. aiheeseen liittyen, muistatteko takavuosilta ne vanteen peittävät levyt, joita ainakin Ferrari suosi paljon:wink: Ajatus taisi olla bensansäästämisessä, vähän kuin Volvon Eco-malleissa siviilipuolella tarjottin hetken ajan niitä järkyttävän rumia, peittäviä aluvanteita kunnes kysyntä loppui kokonaan.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Ajatus taisi olla bensansäästämisessä, vähän kuin Volvon Eco-malleissa siviilipuolella tarjottin hetken ajan niitä järkyttävän rumia, peittäviä aluvanteita kunnes kysyntä loppui kokonaan.
Bensansäästäminen ja kovempaa kulkeminen on yks ja sama asia ja Formuloissa se tarkoitus taisi kyllä olla suuremmat huippunopeudet :D
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15022
Erikoista on kuitenkin tulevien turbojen osalta se, että on paljon tulossa erilaisia rajoituksia ja silti erilaisilla lisälaitteilla saa todella paljon lisää hevosvoimia tietyksi ajaksi. Ei oikein istu tuohon polttoaineen rajoitukseen nuo kuviot.

On tietysti tulossa myös noita hienoja polttoaineen syötönrajauslaitteita ja muuta kivaa, mutta jo viimeisen vajaan neljän kauden aikana on nähty noita bensanloppumisia ja säästelyitä liiallisen alkuvaiheen yrittämisen vuoksi. Huolimatta keskimääräisestä 210 litran tai 160 kilon määrästä per kilpailu. Tai näistä paljon puhutuista asioista, että bensa ei lopu.

Ei se yleensä loppu olekaan, mutta kisojen aikana on joskus aina tiimiradioissa kuulunut viestiä hyökkäyksen jättämisestä väliin bensansäästön takia. Ainakin Hamiltonille ja Kimille on tullut näitä rajoitteita vastaan.

Tai laitetaan vielä noihin loppumisiin, että on ollut ainakin useimmiten pakko lopettaa ajo kesken näytteen saamiseksi tankista. Ainakin ensi vuoden alku saattaa olla melkoista pyöritystä ja jotenkin huolimatta tehojen laskustakin saattaa olla taas melkoista säästöajoa luvassa...:frown:.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Erikoista on kuitenkin tulevien turbojen osalta se, että on paljon tulossa erilaisia rajoituksia ja silti erilaisilla lisälaitteilla saa todella paljon lisää hevosvoimia tietyksi ajaksi. Ei oikein istu tuohon polttoaineen rajoitukseen nuo kuviot.
Kyllä istuu. Polttoaineen syöttö on rajattu ja tehonlisäys toteutetaan ERSillä ilman että se vaatisi enemmän polttoainetta.
On tietysti tulossa myös noita hienoja polttoaineen syötönrajauslaitteita ja muuta kivaa, mutta jo viimeisen vajaan neljän kauden aikana on nähty noita bensanloppumisia ja säästelyitä liiallisen alkuvaiheen yrittämisen vuoksi. Huolimatta keskimääräisestä 210 litran tai 160 kilon määrästä per kilpailu. Tai näistä paljon puhutuista asioista, että bensa ei lopu.
Bensa on vähällä loppua, koska sitä tankataan niin vähän kuin mahdollista - painon vuoksi. Ihan helposti autot ajaisivat maaliin, jos tankki täytettäisiin täyteen. Mutta kun sinne laitetaan nippa nappa riittävästi kisan läpiviemiseen, niin loppumisongelma voi tulla vastaan riippumatta siitä viekö itse kisa laskennallisesti vähän vai paljon bensaa.
 

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184
Tässä tuli älyvaihteistojen(siis siviiliautopuolella) aikakaudella mieleen seuraava idea:

Kyseessä olisi järjestelmä, joka analysoi kuljettajan toimintaa ja radan geometriaa ja kahden kierroksen jälkeen järjestelmä neuvoisi, millä vaihteella mikäkin mutka kannattaa ajaa tai missä kohtaa kaasulta kannattaa nostaa. Saman näkee toki telemetriasta, mutta nyt vain säästettäisiin aikaa kun ei tarvitse kaikkea tutkia.

Samanlainen apu on käytössä f1 peleissä, mutta tuli nyt vaan mieleen, että tällaista ei ole taidettu oikeassa elämässä ikinä käyttää? Ei välttämättä ole yhtä tehokas kuin se, että opettelee ulkoa / ajaa simulaattoria, vai olisiko? Mutta esim. "päivä f1 kuljettajana"(mitä oli paul ricardilla ainakin 08 ja 09) -tapahtumissa voisi olla aika kätevä.
 
Ylös