Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Tässä tuli älyvaihteistojen(siis siviiliautopuolella) aikakaudella mieleen seuraava idea:

Kyseessä olisi järjestelmä, joka analysoi kuljettajan toimintaa ja radan geometriaa ja kahden kierroksen jälkeen järjestelmä neuvoisi, millä vaihteella mikäkin mutka kannattaa ajaa tai missä kohtaa kaasulta kannattaa nostaa. Saman näkee toki telemetriasta, mutta nyt vain säästettäisiin aikaa kun ei tarvitse kaikkea tutkia.

Samanlainen apu on käytössä f1 peleissä, mutta tuli nyt vaan mieleen, että tällaista ei ole taidettu oikeassa elämässä ikinä käyttää? Ei välttämättä ole yhtä tehokas kuin se, että opettelee ulkoa / ajaa simulaattoria, vai olisiko? Mutta esim. "päivä f1 kuljettajana"(mitä oli paul ricardilla ainakin 08 ja 09) -tapahtumissa voisi olla aika kätevä.
Meinaat, ettei tällaista missään nimessä olisi varikolla käytössä, vaa insinöörit laskee kokoajan taskulaskimen kans?Telemtriahan on todellakin vain raakaa dataa, joka takuulla jätetään softan tulkkailtavaksi (suurimmaksi osaksi). Ihmettelen, jos sielä jätkät oikeasti itse näitä kokoajan laskee, muutakuin ehkä varmistaakseen.
 
Viimeksi muokattu:

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Se voi tuommonen älyvaihteisto yms toimia siiviililiikenteessä kun mummot papat ja osa nuoremmasta tuulipukukansasta ei osaa autoa käsitellä Tai näinhän on jo. on automaattivaihteistot, luistonestot kuolleenkulman hälyttimet, kaistavahdit ja peruutuskamerat yms.
Mutta kyllähän jo niinkin varhaisessa vaihetta kilpakuljettajan uraa kuin f1 luokassa, pitäisi osata hallita vaihteet, kaasu ja jarru + joitaki ratin nappeja.
 

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184
Meinaat, ettei tällaista missään nimessä olisi varikolla käytössä, vaa insinöörit laskee kokoajan taskulaskimen kans?Telemtriahan on todellakin vain raakaa dataa, joka takuulla jätetään softan tulkkailtavaksi (suurimmaksi osaksi). Ihmettelen, jos sielä jätkät oikeasti itse näitä kokoajan laskee, muutakuin ehkä varmistaakseen.
Sä et vastannut kysymykseen? Kyllä vai ei?


Huima äly noilla vaihteistoilla. Oppivat senkin parin rundin aikana missä kunnossa gummit on, ajaako joku edellä, ajaako joku takana, sataako, paistaako etc etc

*ei jatkoon*
Se kaksi kierrosta oli esimerkki.

Ja jos yhtään sanoo nykypäivän "robottivaihteisto", ni parhaimmillaan se pystyy päättelemään kuljettajan ajotavasta yhtä sun toista. Kyse ei ole siitä, että meneekö idea jatkoon vaiko eikö. Uskoisin, että tolla tasolla propellipäät saisivat tällaisen toimimaan. Eriasia on, että kannattaako.
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Sä et vastannut kysymykseen? Kyllä vai ei?
Eipä sulla yhtää kysymystä ollut. Kaks, jotka lasken retorisiksi. Ei tietenkään itse autossa moisia ole. Miksei samantien autopilottia laiteta. Kulkeehan nuo roboautot liikenteessäki.

edit: no jos välttämättä typerään kysymykseen tahdot vastauksia,niin tuollaiset asiat on opittuna ennenkuin paikan f1-tiimistä saat. Vaikka puhutaan pleikkari-sukupolvesta, niin tuskin sulla sinne mahkuja on vaikka moisia pelleilyjä omissa peleissäs käytät.
 
Viimeksi muokattu:

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Eiköhän varikkomuurilla ole käytössä telemetrian analysointiin myös vaihteen vaihtamisläppää. Autoon en lähtisi sellaista asentamaan kun ei kuski ilman hyvää syytä ala muuttamaan ajotapaansa.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Se voi tuommonen älyvaihteisto yms toimia siiviililiikenteessä kun mummot papat ja osa nuoremmasta tuulipukukansasta ei osaa autoa käsitellä Tai näinhän on jo. on automaattivaihteistot, luistonestot kuolleenkulman hälyttimet, kaistavahdit ja peruutuskamerat yms.
Mutta kyllähän jo niinkin varhaisessa vaihetta kilpakuljettajan uraa kuin f1 luokassa, pitäisi osata hallita vaihteet, kaasu ja jarru + joitaki ratin nappeja.
Arvaapas vaan hoitiko tietokone vaihteiston ja kaasun aivan täysin jo vuosia sitten :D Eli vaihteiston ja kaasun käyttö on säännöissä määrätty kuljettajalle, toki sitten muuta apua tehdään tallin toimesta vaikka kuinka eli moottorin vääntömomentti optimoidaan joka kisaan joka vaihteelle niin että useimmat mutkat voi ajaa vapaasti kaasu pohjassa yms. Siksipä niitä eroja kuskien välille alkaa yleensä syntyä enemmän kun rata yllättäen muuttuu, vaikkapa sateen vuoksi.

Kaikkea ei pystytä kieltämään vaikka sääntöjen tarkoitus olisi se kuskin osuuden maksimointi eli tälläistä tämä nykyään on......
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Eipä sulla yhtää kysymystä ollut. Kaks, jotka lasken retorisiksi. Ei tietenkään itse autossa moisia ole. Miksei samantien autopilottia laiteta. Kulkeehan nuo roboautot liikenteessäki.
Siis tottakai kehitetään ja laitetaan laitteita jotka helpottavat kuskin auton halintaa mahdollisimman paljon, kaikki kuskien väliset erot on vain virheitä joita he tekevät ajaessaan. Se vain tekee kilpailuista turhia ja tylsiä jos autot ovat liian helppoja ajaa joten säännöissä on kielletty iso kasa asioita, kuten mm. automaattinen vaihteen vaihtaminen.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Siis tottakai kehitetään ja laitetaan laitteita jotka helpottavat kuskin auton halintaa mahdollisimman paljon, kaikki kuskien väliset erot on vain virheitä joita he tekevät ajaessaan. Se vain tekee kilpailuista turhia ja tylsiä jos autot ovat liian helppoja ajaa joten säännöissä on kielletty iso kasa asioita, kuten mm. automaattinen vaihteen vaihtaminen.
Nojoo, mut ei kysyjä edes tienny näistä mistä mainitsit. Puhu pleikkaripelin noob-ominaisuudesta, joka kertoo "kuskille" miten sun pitäis ajaa. Ei tietty unohdeta optimaallista ajolinjaa. Kai senki jollai kamera+näyttö -yhdistelmällä toteuttais.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
2002(tai 2003) jälkeen kiellettiin vaihteistot, joissa tietokone valitsi vaihtohetket(kuljettaja joutui silti painamaan nappia). Luistonestot olivat adaptiivisia loppuun asti.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Kyseessä olisi järjestelmä, joka analysoi kuljettajan toimintaa ja radan geometriaa ja kahden kierroksen jälkeen järjestelmä neuvoisi, millä vaihteella mikäkin mutka kannattaa ajaa tai missä kohtaa kaasulta kannattaa nostaa. Saman näkee toki telemetriasta, mutta nyt vain säästettäisiin aikaa kun ei tarvitse kaikkea tutkia.

Samanlainen apu on käytössä f1 peleissä, mutta tuli nyt vaan mieleen, että tällaista ei ole taidettu oikeassa elämässä ikinä käyttää? Ei välttämättä ole yhtä tehokas kuin se, että opettelee ulkoa / ajaa simulaattoria, vai olisiko? Mutta esim. "päivä f1 kuljettajana"(mitä oli paul ricardilla ainakin 08 ja 09) -tapahtumissa voisi olla aika kätevä.
Vaihdevalinta on kyllä niin triviaali, ettei siihen mitään analyysiohjelmistoa tarvita. Jos tuntee auton, niin pelkästään ratakuvista pystyy sanomaan kertomaan vaihteen +/- 1 tarkkuudella. Epätarkkuus johtuu siitä, että F1:ssä on niin pirun tiheät välitykset :D Sitä parempaan ei mikään softakaan pysty, ennenkö selviää pito yms. Tuo myös muuttuu viikonlopun aikana - aika-ajoissa hyvinkin mennään pykälää isommalla kuin kisan alussa. Siinä kierrosmäärässä millä softa sen optimivaihteen löytää, sen on jo kuka tahansa formulakuski - jopa Taki Inoue - löytänyt.

Kuskilla on ajoapuna nykyään kello, joka näyttää reaaliajassa eroa referenssiaikaan (siis esim. omaan nopeimpaan). Siitä näkee heti, menikö joku mutka paremmin tai huonommin kuin ennen. Ei tarvitse varikolle asti kurvata, vaan palaute tulee välittömästi. Tuo siis toimii gps:n tms. avulla täysin reaaliajassa. Tuon kellon avulla kuskit myös pitää vauhdin kisassa, kun tiimi käskee ajamaan jotain tiettyä kierrosaikaa. Samalla tekniikalla toteutetaan kai se pakollinen kuskikohtainen himmailu jos tulee SC.

Jos tekniikan puolesta on petrattavaa, inssi sen kierroksen, parin, aikana löytää datasta. Ei tiimit sitä telemetrian raakadataa käsipelillä tutki, vaan siellä on analyysisoftaa joka sitä tutkii ja vertailee. Aika hyödyntöntä kuskille on raakana tuota kelloa enempää livetelemetriaa tunkea. Ei siellä ole ohjaamossa oikein edes tilaa sille. Tietty sinne voisi joku hempeä naisääni kuiskia korvaa :)

Paul Richardin esimerkissä voisivat ehkä ennemminkin pistää automaattisen jarrutuksen jos tietyssä kohtaa rataa on liikaa vauhtia...
 

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184
Eipä sulla yhtää kysymystä ollut. Kaks, jotka lasken retorisiksi. Ei tietenkään itse autossa moisia ole. Miksei samantien autopilottia laiteta. Kulkeehan nuo roboautot liikenteessäki.

edit: no jos välttämättä typerään kysymykseen tahdot vastauksia,niin tuollaiset asiat on opittuna ennenkuin paikan f1-tiimistä saat. Vaikka puhutaan pleikkari-sukupolvesta, niin tuskin sulla sinne mahkuja on vaikka moisia pelleilyjä omissa peleissäs käytät.
Loppuiko argumentit kesken, kun pitää ruveta typeräksi haukkumaan? Sun vastaukses kuvastaa hyvin tän foorumin tilaa: Kysyit mitä tahansa, aina saat vittuilua vastaukseksi. Jos et osaa vastata kysymykseen, niin ole mielellään hiljaa. Täällä ei tuskin kaikkien tarvitse olla niitä pelle pelottomia / propellipäähineitä.

Jos sua vituttaa tyhmät kysymykset, niin älä sitten tule tänne. Tai tule vaan, mutta jätä vastaukset pois.

PS. Kiitokset Lokolle vastauksesta: Sen sijaan, että pitää vittuilla, niin voi asiallisesti sanoa, että onko sellaista vai ei. Eli ei ole, hyvä.
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Loppuiko argumentit kesken, kun pitää ruveta typeräksi haukkumaan? Sun vastaukses kuvastaa hyvin tän foorumin tilaa: Kysyit mitä tahansa, aina saat vittuilua vastaukseksi. Jos et osaa vastata kysymykseen, niin ole mielellään hiljaa. Täällä ei tuskin kaikkien tarvitse olla niitä pelle pelottomia / propellipäähineitä.

Jos sua vituttaa tyhmät kysymykset, niin älä sitten tule tänne. Tai tule vaan, mutta jätä vastaukset pois.

PS. Kiitokset Lokolle vastauksesta: Sen sijaan, että pitää vittuilla, niin voi asiallisesti sanoa, että onko sellaista vai ei. Eli ei ole, hyvä.
Loppuko lukutaito kesken? Mitä mun ois pitäny argumentoida? En nyt ymmärrä. Otahan kaveri iisisti. Typerä kysymys se siltiki oli. imo. Loko jaksoi sinulle kuitenkin itsestäänselvyydet kertoa perinpohjin :) Sua en typeräksi haukkkunut.
Ei tietenkään itse autossa moisia ole.
 
Viimeksi muokattu:

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184
Loppuko lukutaito kesken? Mitä mun ois pitäny argumentoida? En nyt ymmärrä. Otahan kaveri iisisti. Typerä kysymys se siltiki oli. imo. Loko jaksoi sinulle kuitenkin itsestäänselvyydet kertoa perinpohjin :) Sua en typeräksi haukkkunut.
Mun mielipide taas on se, että sun vastauksesi oli typerä. Sun vastaukses ei kyllä mun mielestä edelleenkään vastannut mun kysymykseen, mutta sama se. Sulta näköjään on turha kysyä yhtään mitään.

Ja mitä tulee siihen pleikkari sukupolveen, niin tietääkseni tätä "suggested gears" apua ei edes ole pleikkari sukupolven peleissä, eli jos vaikka jatkossa jätät nämä spekulointisi kirjottamatta, kun ei selkeesti ole hajua, "noob"? Ja joo, en käytä tätä apulaitetta, en edes peleissä.


PS. Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vaan olemassa tyhmiä vastauksia. Toivottavasti on vika kerta, kun joudun sun kanssa vääntää tästä asiasta.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Mun mielipide taas on se, että sun vastauksesi oli typerä. Sun vastaukses ei kyllä mun mielestä edelleenkään vastannut mun kysymykseen, mutta sama se. Sulta näköjään on turha kysyä yhtään mitään.

Ja mitä tulee siihen pleikkari sukupolveen, niin tietääkseni tätä "suggested gears" apua ei edes ole pleikkari sukupolven peleissä, eli jos vaikka jatkossa jätät nämä spekulointisi kirjottamatta, kun ei selkeesti ole hajua, "noob"? Ja joo, en käytä tätä apulaitetta, en edes peleissä.


PS. Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vaan olemassa tyhmiä vastauksia. Toivottavasti on vika kerta, kun joudun sun kanssa vääntää tästä asiasta.
Älä sit väännä.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Eipä sulla yhtää kysymystä ollut. Kaks, jotka lasken retorisiksi. Ei tietenkään itse autossa moisia ole. Miksei samantien autopilottia laiteta. Kulkeehan nuo roboautot liikenteessäki.

edit: no jos välttämättä typerään kysymykseen tahdot vastauksia,niin tuollaiset asiat on opittuna ennenkuin paikan f1-tiimistä saat. Vaikka puhutaan pleikkari-sukupolvesta, niin tuskin sulla sinne mahkuja on vaikka moisia pelleilyjä omissa peleissäs käytät.
Todella lapsellinen ja ylimielinen vastaus.

Ei jatkoon.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
tuossa tutkiseklin hieman että mitähän mahtaa olla formulan ilmanvastus kertoimet. Sen verran vajaaksi on jäänyt oma fysiikan opiskelu että lähinnä joudun soveltamaan päättelyllä näitä eri asioita. Törmäsin lukemiin jotka omaan korvaan kuulostavat ehkä yllätävänkin isoilta eli 0.7-1.1 riipuen siivestä. Nykyajan henkilöautossa kerrointoimet pyörivät siinä 0.3-0.35. Jos todella on noin iso tuo formulan ilmavastus kerroin olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon tuosta ilmanvastuksesta saadaan käytettyä autoa alaspäin työntäväksi voimaksi oma arvaus olisi jossain 80% luokkaa. Mutta jos jollain on ihan oikeaa tietoa asiasta niin olisi kyllä mukava kuulla?
 
Ylös