Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1414
Tuli äsken RTL.tä mainospätkä, siis countdown Monacon kisaan. Videossa Vetttel esitteli Redbullin tekniikkaa. Pätkässä kuvataan laatikko sisältä ja lyhyesti sen toimintaa. Olin todella hämmästynyt: se näyttää ihan samanlaiselta dogbox:lta, kun ollut jo varmaan viimeiset 50- vuotta. Harukoiden kytkentä tehdään myös sillä iänaikaisella pyörivällä akselilla. Onko nuo laatikot mekanisesti vieläkin oin alkeellisia?
Oletin, että esim haarukoiden ohjaus oli jotenkin hydro/sähköistä ja yksilöllistä jokaiselle erikseen. Pah, alte Teknologie :frown:
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Tuli äsken RTL.tä mainospätkä, siis countdown Monacon kisaan. Videossa Vetttel esitteli Redbullin tekniikkaa. Pätkässä kuvataan laatikko sisältä ja lyhyesti sen toimintaa. Olin todella hämmästynyt: se näyttää ihan samanlaiselta dogbox:lta, kun ollut jo varmaan viimeiset 50- vuotta. Harukoiden kytkentä tehdään myös sillä iänaikaisella pyörivällä akselilla. Onko nuo laatikot mekanisesti vieläkin oin alkeellisia?
Oletin, että esim haarukoiden ohjaus oli jotenkin hydro/sähköistä ja yksilöllistä jokaiselle erikseen. Pah, alte Teknologie :frown:
If it works don´t fix it tai keep it simple, stupid. Ihan kumman haluu valita
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Oletin, että esim haarukoiden ohjaus oli jotenkin hydro/sähköistä ja yksilöllistä jokaiselle erikseen. Pah, alte Teknologie :frown:
Siis mekaaninen rumpukytkin ilman että rauta hajoaa toimii, sen sijaan jos erillisellä ohjauksella tulisi pienikin hydrauliikka/sähköhäiriö vaihtaessa lootassa olisi kaksi vaihdetta yhtäaikaa päällä ja renkaat lukossa. Eli tyhminkään insinööri ei edes yritä muuta kuin mekaanista yhden(kahden kaksoiskytkinlootissa) vaihteen päälle pakottavaa ratkaisua.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Taitaa ensi kausi olla ensimmäinen sitten 1987, kun McLarenilla ja Williamsilla on käytössään saman valmistajan moottori (-87 Honda). :idea:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13777
Taitaa ensi kausi olla ensimmäinen sitten 1987, kun McLarenilla ja Williamsilla on käytössään saman valmistajan moottori (-87 Honda). :idea:
Eikä silloinkaan tainnut olla. Meniskö, mutu, Cossuaikoihin se...
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9326
Jep, vuoteen 1983 pitää palata.
Siinäkin kaudella kävi vielä niin, että molemmat tallit vaihtoivat kesken kauden koneita, kun vapaastihengittävillä ei enää pärjännyt. Itävallassa (11/15) molemmat ajoivat Coswortheilla, Hollannissa Laudalla Porsche ja Watsonilla Cossu, Italiassa molemmilla Porsche. Williamsit saivat kauden päätöskisassa Hondan turbot.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siinäkin kaudella kävi vielä niin, että molemmat tallit vaihtoivat kesken kauden koneita, kun vapaastihengittävillä ei enää pärjännyt. Itävallassa (11/15) molemmat ajoivat Coswortheilla, Hollannissa Laudalla Porsche ja Watsonilla Cossu, Italiassa molemmilla Porsche. Williamsit saivat kauden päätöskisassa Hondan turbot.
Samalla se markkeerasi TAGin siirtymistä Williamsilta McLarenille.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Lyhyt klippi ja pitkä fadeout, ei tuo nyt välttämättä parasta mahdollista kuvaa (heh, siis ääntä) anna. Tosin oma odotukset oli ainakin melko realistiset, eli nykyisistä IndyCarin moottoreista ylöspäin ja tuosta päätellen tuo on.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
http://www.fia.com/news/world-motor-sport-council-1

Further to a request from Mercedes, it will be permitted to supply engines to a maximum of four Formula One teams in 2014.

...

A number of new regulations have been confirmed to govern the new, far more complex power units. It is agreed that only five power units may be used by each driver for the whole season. Any use of an additional complete power unit will result in that driver having to start the race from the pit lane. Any changes of individual elements above the permitted five, such as turbocharger, MGU or Energy Store, will result in a 10 grid place penalty.

No manufacturer will be allowed to homologate more than one power unit during the homologation period from 2014-2020. Changes to the homologated unit will continue to be permitted for installation, reliability or cost saving reasons.

Drivers must now use a gearbox for six consecutive events, an increase from the current five.

No car may use more than 100kg of fuel for the race, from the time the lights go out at the start of the race to the chequered flag. This will be monitored by the use of an FIA approved fuel flow meter.

...

Measures have been put in place to ensure that the cars do not incorporate a step in the chassis behind the nose. These changes will also ensure that a genuine low nose, introduced for safety reasons, is always used.

The minimum weight limit has been raised by 5kg, as the power unit is now likely to weigh more than originally expected. The weight distribution has also been changed accordingly.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7579
Minkäköhänlainen turbojen vaihtorumba alkaa. Ne kun tuppaavat näillä teholukemilla olemaan kulutustavaraa.

e: Eikös esimerkiksi rallissa aikoinaan vaihdettu ahdin uuteen melkein samaa tahtia kuin renkaita.
 
Viimeksi muokattu:

kempula

Well-known member
Liittynyt
14.4.2013
Viestit
630
Minkäköhänlainen turbojen vaihtorumba alkaa. Ne kun tuppaavat näillä teholukemilla olemaan kulutustavaraa.

e: Eikös esimerkiksi rallissa aikoinaan vaihdettu ahdin uuteen melkein samaa tahtia kuin renkaita.
Luulempa, että kyllä se turbo f1:sen moottorissa kestää sen aikaa kuin sillä moottorilla ajetaan. Rallissa joutuu vähän kovemmalle kun kaasua pumpataan koko ajan ja kun ei ole bypass/dump-venttiiliä niin turbo sakkaa koko ajan. Formuloissa ajellaan enempi tasakaasulla :D Tuskimpa näissä f1 turboissakaan bypasseja ja dumppeja käytetään kun turboviive kasvaisi melkoisesti.
 

juicystar

Well-known member
Liittynyt
19.3.2013
Viestit
54
Luulempa, että kyllä se turbo f1:sen moottorissa kestää sen aikaa kuin sillä moottorilla ajetaan. Rallissa joutuu vähän kovemmalle kun kaasua pumpataan koko ajan ja kun ei ole bypass/dump-venttiiliä niin turbo sakkaa koko ajan. Formuloissa ajellaan enempi tasakaasulla :D Tuskimpa näissä f1 turboissakaan bypasseja ja dumppeja käytetään kun turboviive kasvaisi melkoisesti.
Ei se turbo rallissakaan sakkaa, vaan paineita pidetään yllä moottoriohjauksen avulla, joka kuluttaa turboa vielä enemmän kuin sakkaaminen. Siis tottakai sakkaamistakin tapahtuu, mutta ei samalla tavalla kuin ilman ALS:sää
 
Viimeksi muokattu:

kempula

Well-known member
Liittynyt
14.4.2013
Viestit
630
Ei se turbo rallissakaan sakkaa, vaan paineita pidetään yllä moottoriohjauksen avulla, joka kuluttaa turboa vielä enemmän kuin sakkaaminen.
Ajattelin, että JoneZi tarkoittaa b-ryhmän pirssejä. Uudemmissahan polttoainetta ruikitaan suoraan pakosarjaan kun kaasua löysätään, että turbo säilyttää pyörimisnopeutensa, mutta ei niissä silti taida dumppia olla.
 

juicystar

Well-known member
Liittynyt
19.3.2013
Viestit
54
Ajattelin, että JoneZi tarkoittaa b-ryhmän pirssejä. Uudemmissahan polttoainetta ruikitaan suoraan pakosarjaan kun kaasua löysätään, että turbo säilyttää pyörimisnopeutensa, mutta ei niissä silti taida dumppia olla.
B-ryhmässä juu paineet lyötiin suoraan raakasti siiville ilman antilageja. :alppu:
Tuossa googlailin, niin ilmeisesti ALS on kehittynyt aika tavalla tässä muutamien vuosien aikana, ei kuluta turboa paljoakaan.

Mites nuo 2014 säännöt muuttuvat moottoriin koskemisen osalta, vai muuttuvatko?
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7579
Mites nuo 2014 säännöt muuttuvat moottoriin koskemisen osalta, vai muuttuvatko?
Kuten tuossa muutamaa viestiä ylempänä on tiivistettynä; Moottoreita on kauden aikana käytössä 5 ja jos tuo ylittyy, startataan varikolta. Turbon ja energian keräyssysteemien yms. vaihdosta rapsahtaa 10 ruudun penaltti. Laatikolla ajettava 6 kisaa.
 
Ylös