Pito etuvetoisessa autossa ei kasva maagisesti kaasuapainettaessa. Päinvastoin painon siirtymän sekä sutimisen johdosta(lepokitka>liukukitka) pito vain heikkenee mutkassa, josta seuraa auton puskemista. Kitka on taikasana, joka pitää autosi tiellä. Kitkaan voi vaikuttaa vain ja ainostaan lisäämällä tiehen painavaa voimaa ja tämän voi saavuttaa vain jarruttamalla. Takasin autokouluun kun ei ole edes perusteet hallinnassa
Enempää rautalaankaa en viitis näin selvästä aiheesta vääntää.
Edit: Auto todellakin seuraa sinne minne ohjaavat pyörät näyttävät. Ohjaavien pyörin pitö määrää vauhdin jolla mutkaan voit kääntää.
voihan siinä käydä niinkin että auto ikään kuin kaatu yli, siis jos tulet myöhäisellä jarrulla mutkaan kevenee perä niin että pito on niin vähissä takana että sen seurauksena auto lähtee ikään kuin kaatumaan mutkaa yli. Tässä tilanteessa otat kaasua hieman niin balansi palaa ja perä tuleekin yhtäkkiä siististi mutkan läpi. Siis että kylläkai takapyörienkin pidolla on semmoinen pieni merkitys siihen mutkaan kääntämiseen, juuri tämän kaatumis efektin takia.
Nopein tapa ilmeisesit on ajaa mutka läpi juuri tuolla Schumi ja Kimin tyylillä, koska silloin auto on parhaassa balanssissa, ja pitohan on tasan niin kova kun on se heikoin lenkki. Eli jarrutus ennen mutkaan kääntöä, mutka ajetaan läpi suht tasaisella nopudella(osa kaasulla), joka voi olla näin suurempi kun jättämällä jarrutus aivan viime tippaan jolloin joudutan kääntämään autoa jarrutuksen aikana, jolloin se ikään kuin kaatu ja menetetään mutkan läpiviennistä nopeutta.
Selittää aika paljon tämä teoria osaltaan kimin ongelmia näillä nykyisillä renkailla etu renkaiden lämpöjen suhteen, koska jarrutuksethan niitä lämpöjä eniten nostavat ainakin eturenkailla, koska silloin niihin kohdistuvat suurimmat energia määrät. Joten jos kimi ei niin viime tipassa jarruta, vaan optimoi mutkan läpiviemisen nopuden, tinkimällä hieman myöhäisestä jarrutuksesta on tulos tämä, että rengas ei lämpene. Ja muistetaan myöskin se että Schumi oli ongelmissa Mersulla. Jotenkin erittäin looginen olisi yhtälö näin, kun taas grosjeanin ajotyyli oli huomattavasti repivämpää, jossa menetettiin mutkan keskikohdan nopeutta, joutui grosjean myöskin repimään takarenkaitaan enemmän kun joutui ikään kuin lähtemään kiihdyttämään pienemästä nopudesta keskeltä mutkaa, jossa alkoi avata kaasua.
edit- Muuten näin se taitaa oikeastikkin mennä räikkönen ollut vahvimmillaan aina radoilla missä on paljon jouhevia mutkia, joissa auton nopeuden säilyttäminen mutkan keskipisteessä on erityisen tärkeää hyvään kierrosaikaan, kuten spa, nurburgring, suzuka, silverstone, melbourne. Kimiä ei niin lennossa ole nähny näillä kiihdytä jarruta radoilla ainakaan aika-ajoissa kuten Bahrain, Montreal ja monza nyt nopeasti tulee mieleen.