Okei, rekisteröidyin nyt tänne pelkästään jotta saisin tämän asian selväksi. Tämä on F1-foorumi, joten voi olettaa täällä olevan fanaatikkoja joiden mielestä F1:set jyrää kaikilla osa-alueilla. En yritä edes väittää, että LMP-luokan autot ovat F1:siä nopeampia. Mutta totuus on, että niissä on tehokkaampi aerodynamiikka.
Ensiksi faktat: Aerodynamiikan tehokkuudella mitataan downforcen suhdetta ilmanvastukseen. Eikä pelkällä downforcen määrällä niinkuin jotkut ovat sanoneet. Sen voi todistaa vaikkapa vertaamalla kuvia F1:ten takasiivistä Monzassa ja Hungaroringillä: Monzassa halutaan vähemmän downforcea kuin Unkarissa, joten takasiivessä on todennäköisesti vain yksi elementti ja kulma on erittäin pieni. Näin ilmanvastus pienenee, mutta samalla myös downforcen määrä. Silti ei voi sanoa että Hungaroringillä autossa olisi tehokkaampi aerodynamiikka kuin Monzassa. Muutenhan kaikki ajaisivat Monzassa täydellä siivellä, jos kerran sillä aerodynamiikka olisi tehokkaampi niin.
Juuri tästä syntyy esim. Toro Rosson ja Red Bullin ero. Toro Rosolla joudutaan tyytymään joko pienempiin suoranopeuksiin ja suurempiin kaarrenopeuksiin (paljon siipeä eli suurempi ilmanvastus, enemmän downforcea) tai suurempiin suoranopeuksiin ja pienempiin kaarrenopeuksiin (vähän siipeä eli pienempi ilmanvastus, vähemmän downforcea). Red Bullilla on taas tehokkaampi aerodynamiika eli he saavat saman kaarrenopeuden pienellä siivellä kuin Toro Rosso suuremmalla siivellä. Tai saman suoranopeuden suurella siivellä kuin Toro Rosso pienellä siivellä.
Nyt kun on selvitetty mitä on aerodynamiikan tehokkuus, voidaan vertailla LMP- ja F1-autojen aerodynamiikkaa. Hyvä lista LMP, GT ja avopyöräisten autojen aerodynamiikasta (downforce, ilmanvastus) löytyy täältä:
http://www.mulsannescorner.com/data.html
Ja tiedän että listassa on vain yksi F1-auto ja sekin 80-luvulta, mutta lista antaa silti lähimmän mahdollisen vertailukohdan F1- ja LMP-autojen välillä. Kuten sivuilta ilmenee, LMP-autojen lift-to-drag (L/D) on pääasiassa yli 3, joissan tapauksissa yli neljä. Avopyöräisissä taas se on pääasiassa alle kolme.
Mutta miksi sitten F1:set ovat paljon nopeampia? Vertaillaan vaikka Bentley Speed 8:aa ja 2001 Penske-Hondaa. Bentleyssä L/D on 3.7, kun taas Penskessä se on 2.97. Ja oletetaan, että Penske on F1-auto, eli painoa on 600kg kuskin ja nesteiden kanssa (kyseinen autohan painaa oikeasti enemmän, mutta pääasia on, että L/D on about sama kuin F1-autoissa). Bentley taas painaa kuskin ja nesteiden kanssa 990kg. Autot ajavat radalla, jolla tavoite on vaikkapa saada auton pito tuplaantumaan 200km/h vauhdissa. Tämä käytännössä tarkoittaa auton oman painon verran downforcea. Penske tarvitsee 600kg downforcea, jolloin se tuottaa 600/2.97=202kg ilmanvastusta. Bentley taas tarvitsee 990kg downforcea, jolloin se tuottaa 990/3.7=268kg ilmanvastusta. Näin ollen jos kaikki muut tekijät ovat samoja, autot kulkevat yhtä lujaa mutkissa, mutta Penske kulkee suoralla nopeammin.
Ja ennenkuin joku sanoo että F1-autot ovat aerodynaamisesti tehokkaampia kuin käyttämäni penske, pitää myös huomioida että Bentleyn tiedot olivat pienimmällä mahdollisella siivellä. Suuremalla Bentleyn L/D olisi todennäköisesti paljon yli 4.
Kiitos ja näkemiin:thumbup: