Ohituskaistalla tarkoitin nimenomaan tuota aluetta, jossa siiven saa vetää litteäksi. Ja se pointti oli juuri tuo minkä mainitsit, että yleensä ne viivat tulevat samaan paikkaan, missä on jo sc-viiva. Tämän takia nämä uudet viivat eivät tee kisasta yhtään sen helpompaa seurata.SC-linjoja on kaksi, ennen varikkoa ja varikon jälkeen. Toinen "aikaeroviivoista" voisi itse asiassa mainiosti toimia (useimmilla radoilla) varikkoa edeltävänä SC-linjana.
En tiedä mitä tarkoitat ohituskaistalla, mutta ohitusalueen viiva tulee siis tällä hetkellä 600 metriä ennen mutkaa. Ja ne aikaeroviivat ohitusaluetta edeltävää mutkaa ennen. Yleensä kyse on lähtösuorasta ja sitä edeltävästä mutkasta. Siellä lähtösuoralla on jo ennestään maaliviiva, starttiviiva (jos eri), lähtöruudut, varikkokaistat ja mahdollisesti muutakin. Ei kolme uutta radan ylittävää viivaa tule aiheuttamaan sen suurempaa katastrofia kuin jo olemassa olevat viivat. Pärjätäänhän katuradoillakin, joissa niitä viivoja vasta onkin.
Säädettävää siipeä voi kyllä kritisoida monella perusteella, mutta tämä on sieltä naurettavimmasta ja kaukaa haetuimmasta päästä.
No sinähän näät asian valoisan positiivisesti.Ohituskaistalla tarkoitin nimenomaan tuota aluetta, jossa siiven saa vetää litteäksi. Ja se pointti oli juuri tuo minkä mainitsit, että yleensä ne viivat tulevat samaan paikkaan, missä on jo sc-viiva. Tämän takia nämä uudet viivat eivät tee kisasta yhtään sen helpompaa seurata.
En minäkään usko, että ne viivat mitään katastrofia aiheuttavat, mutta eivät ne yhtään kisan seuraamista helpota. Varsinkin kun niiden saaminen kohdalleen on mahdotonta johtuen autojen hidastuvuuden erilaisuudesta.
Mikähän se pointti sit taas oli? Saisko edes yhdellä lauseella?Asiasta toiseen, Kekeltä tuli hyvä pointti Maikkarin testireportaasissa: minkä takia sitä säädettävää takasiipeä saa käyttää harjoituksissa vapaasti?
Voit olla tuota mieltä omalta kohdaltasi, mutta älä arvioi tilannetta muiden puolesta. Todellisuus paljastuu toki vasta kisalähetyksissä, mutta ainakin "paperilla" nuo viivat mielestäni helpottavat. Vaikka toisin väitätkin.Ohituskaistalla tarkoitin nimenomaan tuota aluetta, jossa siiven saa vetää litteäksi. Ja se pointti oli juuri tuo minkä mainitsit, että yleensä ne viivat tulevat samaan paikkaan, missä on jo sc-viiva. Tämän takia nämä uudet viivat eivät tee kisasta yhtään sen helpompaa seurata.
En minäkään usko, että ne viivat mitään katastrofia aiheuttavat, mutta eivät ne yhtään kisan seuraamista helpota.
En jaksa/ehdi tuohon muuhun kommentoida, mutta tähän voin vastata: jos siiven on tarkoitus lisätä ohituksia, niin minkä takia sitä saa käyttää harjoituksissa, eikä vain kisassa?Mikähän se pointti sit taas oli? Saisko edes yhdellä lauseella?
Harjoituksissa saa tietysti käyttää, sitähän varten ne on. Harjoituksissa auton ei tarvitse olla edes sääntöjen mukainen.En jaksa/ehdi tuohon muuhun kommentoida, mutta tähän voin vastata: jos siiven on tarkoitus lisätä ohituksia, niin minkä takia sitä saa käyttää harjoituksissa, eikä vain kisassa?
Todennäköisesti varikon läpiajorangaistus.Hmm... minkähänlaisia rangaistuksia sitten jaetaan kun käyttää siipeä vaikka ei saisi?
Moottorin kierrosten rajoittaminen on eri juttu kuin se, että pitää tarkkailla eroa edellä olevaan autoon radan tietyssä pisteessä ja sitten vielä varmistaa että siipi aukee vain siinä määrätyllä 600m alueella. Teknisesti se on kyllä mahdollista, mutta kuulostaa kovin virheherkältä ratkaisulta.Eiköhän tuo ECU estä siiven käytön silloin kun sitä ei saa käyttää. Eihän moottoritkaan ole kiertäneet yli 18k rpm.
Ahaa, juu sori. Mä luin sun viestin vähän vinoon... Siis Keken kommentti tai paremminkin kysymys oli että "miksi siipeä saa käyttää harjoituksissa?".En jaksa/ehdi tuohon muuhun kommentoida, mutta tähän voin vastata: jos siiven on tarkoitus lisätä ohituksia, niin minkä takia sitä saa käyttää harjoituksissa, eikä vain kisassa?
Mun mielestä tuohon kokeiluun riittäisi tuo Bahrainin testi ennen kauden alkua. Harjoituksiin laskin myös aika-ajon (qualifying practice in English). Vaihteidenvälityksiin tulee ongelmia nytkin, kun suurin osa kisasta ajetaan joka tapauksessa siipi normaaliasennossa. Jos seiskavaihde on mitoitettu täysin aika-ajo- ja ohitusasentoon, niin suuren osan ajan kisasta se on liian pitkä.Ahaa, juu sori. Mä luin sun viestin vähän vinoon... Siis Keken kommentti tai paremminkin kysymys oli että "miksi siipeä saa käyttää harjoituksissa?".
Tietenkin harjoituksissa sitä pitää saada käyttää, jotta voidaan säätää ja kokeilla miten siitä saadaan iloa jne...
Voidaan toki paremminkin kysyä miksi siipeä saa käyttää aika-ajoissa, mutta hyvä että saa. Koska jos siipi olis vain kisaa varten, niin kuinka moni mitottaisi vaihteet siiven käyttöä varten ja kuinka moni ei? Jolloin mahdollisessa ohitustilanteessa osa autoista ei sais siivestä apua, kun seiskavaihde olis jo rajottimella muutenkin...
Miksei siipeä saisi käyttää sitten harjoituksissa? En mä sille mitään estettä näe. Kun sellainen kerran on olemassa, niin miksei.Mun mielestä tuohon kokeiluun riittäisi tuo Bahrainin testi ennen kauden alkua. Harjoituksiin laskin myös aika-ajon (qualifying practice in English). Vaihteidenvälityksiin tulee ongelmia nytkin, kun suurin osa kisasta ajetaan joka tapauksessa siipi normaaliasennossa. Jos seiskavaihde on mitoitettu täysin aika-ajo- ja ohitusasentoon, niin suuren osan ajan kisasta se on liian pitkä.
Höpö höpö. Fykkösten säännöistä löytyy ihan vastaavat pykälät kuin monien muidenkin sarjojen:Harjoituksissa auton ei tarvitse olla edes sääntöjen mukainen.
Mitenkäs on, ajetaanko autot harjoitusten jälkeen Parc Fermeehen vai omaan pilttuuseen?Ettei ennen vanhaan vain ollu laittoman auton ajo harkoissa sallittua? Joskus Keken vuosina.
Vapaan testaamisen aikoina se ero oli siinä, että omissa testeissä sai (tietysti) ajaa millaista autoa huvitti, mutta ns. virallisissa testeissä autojen piti olla sääntöjen mukaiset. Kisatapahtumissa tietääkseni autojen on pitänyt olla koko viikonlopun ihan sääntöjen mukaiset. Harkoista kisaan asti.Ettei ennen vanhaan vain ollu laittoman auton ajo harkoissa sallittua? Joskus Keken vuosina.
Toimi tai ei, uudessa Dallara GP2/11:ssä ei syystä tai toisesta ole edeltäjiensä kaltaisia helmoja.Standardoitu maaefektipohja tuntuu toimivan ainakin GP2-luokassa niin miksei ykkösissäkin.