Sääntömuutokset 2011

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Vielä mielenkiintoisempaa on se kun kierroksella kiinni saava kärkiauto saa 3-5 häntäpään autoa kerralla, jotka ovat kaikki noin sekunnin etäisyydellä toisistaan. Siinä on sitten autoja koko suoran leveydeltä.:D
Mistäs mä kuvittelinkaan kolmessa neljästä edellisestä postauksesta?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vielä mielenkiintoisempaa on se kun kierroksella kiinni saava kärkiauto saa 3-5 häntäpään autoa kerralla, jotka ovat kaikki noin sekunnin etäisyydellä toisistaan. Siinä on sitten autoja koko suoran leveydeltä.:D
Duoda... jos ne ovat noin sekunnin etäisyydellä toisistaan, niin ne kyllä tulevat peräkkäin. Noin sekunnin eroilla se viides auto olisi yli 400 metriä taaempana kuin ensimmäinen.

Niiden pitäisi olla aivan nipussa, jotta tapahtuisi sellainen skenaario, että kaikki saapuisivat jarrutuspaikkaan suht yht'aikaa. Tässä siis ilmeisesti on ajateltu siiven ja imun hyödyn kertautuvan aina seuraavalle takanatulevalle.
 
Viimeksi muokattu:

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Duoda... jos ne ovat noin sekunnin etäisyydellä toisistaan, niin ne kyllä tulevat peräkkäin. Noin sekunnin eroilla se viides auto olisi yli 400 metriä taaempana kuin ensimmäinen.

Niiden pitäisi olla aivan nipussa, jotta tapahtuisi sellainen skenaario, että kaikki saapuisivat jarrutuspaikkaan suht yht'aikaa. Tässä siis ilmeisesti on ajateltu siiven ja imun hyödyn kertautuvan aina seuraavalle takanatulevalle.
Voi anteeksi taas kauhiasti, herra pilkunn.. Korjataan, korjataan. Kerro toki taas mistä puristaa:
"Vielä mielenkiintoisempaa on se kun kierroksella kiinni saava kärkiauto saa 3-5 häntäpään autoa kerralla, jotka ovat kaikki noin puolen sekunnin etäisyydellä toisistaan. Siinä on sitten autoja koko suoran leveydeltä."

Enkä tosiaan tarkoittanut minkään kertautumista. Jos yrittäisit keskittyä vain siihen mitä on kirjoitettu, minä voin hoitaa tarvittavat tulkinnat pyynöstä.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
En vieläkään usko että tuo siipi tuo mitään muutoksia jonoajeluun... ainakaan näin käsittämättömän keinotekoisella tavalla. KERS vielä vähemmän, johan se on huomattu että hyöty on olematon jos myös edellä olevalla on sama laite pultattuna autoonsa. Kaikki käyttävät samoissa kohdissa, aina & ikuisesti. Ja se rahantuhlaus.

Pirellit onneksi näyttävät pelastavan shown, ja Aussigp tuppaa vuodesta toiseen olemmaan kauden tapahtumarikkain tapahtuma. Ikinä ei oikein tiedä, mitä lopputuloksista täällä löytyisi - ja juuri sehän siitä niin hienon tekeekin. Bring it on.

Davidson jatkaa viikolla Peugeotin testaamista, joten pelottaa jo valmiiksi ketä saamme kestää hänen tilallaan Five Livessa. Toivottavasti Maurice, pappa-Jackie ja kumppanit pysyttelevät kotonaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
"Vielä mielenkiintoisempaa on se kun kierroksella kiinni saava kärkiauto saa 3-5 häntäpään autoa kerralla, jotka ovat kaikki noin puolen sekunnin etäisyydellä toisistaan. Siinä on sitten autoja koko suoran leveydeltä."

Enkä tosiaan tarkoittanut minkään kertautumista. Jos yrittäisit keskittyä vain siihen mitä on kirjoitettu, minä voin hoitaa tarvittavat tulkinnat pyynöstä.
Autoja on koko suoran leveydeltä vain jos edun ajatellaan kertautuvan. Muuten sillä kolmannella, neljännellä tai viidennellä ei ole syytä poistua ajolinjalta ja peesistä. Ne olisivat liian kaukana minkäänlaiseen ohitusyritykseen.

Niiden pitäisi olla vajaan sekunnin sisällä toisistaan jotta tarvetta levittäytyä koko radan leveydelle syntyisi. Siivestä saatava etu on karkeasti arvioiden kolme kymmenystä, joten puoli sekuntia jäljessä oleva on jo liian kaukana. Puhumattakaan jos seuraava on vielä toisen puoli sekuntia kauempana.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
En tiedä, kun en lue sun turhia horinoitasi.
Voi kiitos. Suoraa palautetta!

Mutta mikä kummajainen sinä oikein olet? :doubtful:
Voi anteeksi taas kauhiasti, herra pilkunn.. Korjataan, korjataan. Kerro toki taas mistä puristaa
:jaska:

Plagiointisyytöksistä saa toki pillastuakin, mutta turhaan sä WebSille auot siinä. Ihan asiallisen tarkennuksen esitti asiaan.

Lainaan nyt kuitenkin vielä itseäni ja vastaan WebSin kommenttiin.
Siis tyyliin yksi kärkipään auto ja sen perässä 2-4 varvattua ja kaikki sopivasti alle sekunnin sisällä toisistaan. Tullaan suoran päähän: kärkipään pirssi ekana ja sen takana nämä keskenään kamppailevaa varvattua autoa ja kaikilla mahdollisuus oikoa siipeään. Pientä kinaa, yks auto poikittain ja perä edellä nipun ohittaneen kärkipään auton kylkeen... Tai jotain sellasta...
Kuten WebS esitti, niin tokikaan nippu sekunnin välein ei riittäisi tuottamaan mitään kovin erikoista. Mutta jos kärkiauto tulee jonosta ohi juuri ennen siipisuoraa, niin luultavasti jonon eka liimaa kärkiauton perään ja voi saada siiven käyttöön. Jos sen takana oleva tai olevat on ihan nipussa, sanotaan 2-3 kymppää, niin jotain voi syntyä siipisuoran päässä.

Eihän odottamattoman ongelman/vaaratilanteen syntyminen vaadi edes kuin kaksi kierroksella jäänyttä lähekkäin kärkiauton taakse. Varvatuista taaempi lähtee haastamaan, johon kärkiauton takana olevan on pakko vastata ja sitten tullaankin kärkiauton perässä ainakin parin auton voimin, noin 2-5 kympän sisällä kärkiautosta, mutkaa kohti...

Tämä oli se tilanne jota alunperin aiemmin päässäni pyörittelin. En kokenut aihetta lähteä tässä mitään "kopi-raitteja" korostamaan, mutta kun tämä yksi peelo nyt lähti kokeileen, niin kai se pakko sit on. Herkkähipiäinen kun oli. :p
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
En vieläkään usko että tuo siipi tuo mitään muutoksia jonoajeluun... ainakaan näin käsittämättömän keinotekoisella tavalla. KERS vielä vähemmän, johan se on huomattu että hyöty on olematon jos myös edellä olevalla on sama laite pultattuna autoonsa. Kaikki käyttävät samoissa kohdissa, aina & ikuisesti. Ja se rahantuhlaus.
Mun mielestä KERS hybriditeknologiana ei ole rahantuhlausta. Hyvä, että jotain kenties autoteollisuuttakin hyödyntävää on mukana.

KERSsin suhteen tuo "jos kaikilla sama, niin käyttävät samassa kohtaa" on totta. Mutta niinhän se olisi muutenkin. Jos takana tuleva koittaa ohi ihan normaalisti, niin edessä ajava tekee kaikkensa ettei näin käy. Mutta nyt uutena on se, että siipeä ei saakaan säätää kuin takana oleva, joten lähietäisyydelle pääsy pitäisi ainakin olla helpompaa. Katsotaan nyt miten se toimii kisoissa ja onko siitä mitään iloa...

Sehän on mahdollista, että jos siiven vapaa käyttö aika-ajossa merkitsisi vaikka riittävän pitkiä välityksiä vaihteistoon, niin ohituksia nähtäis tulevalla kaudella vähän enemmän ihan ilman säädettävää siipeäkin.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Sehän on mahdollista, että jos siiven vapaa käyttö aika-ajossa merkitsisi vaikka riittävän pitkiä välityksiä vaihteistoon, niin ohituksia nähtäis tulevalla kaudella vähän enemmän ihan ilman säädettävää siipeäkin.
Ehkä, koska lisää mogailua. Kun laittaa aika-ajoja varten pitkät välitykset, niin se kostautuukin helposti kisavauhdissa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Kuten WebS esitti, niin tokikaan nippu sekunnin välein ei riittäisi tuottamaan mitään kovin erikoista. Mutta jos kärkiauto tulee jonosta ohi juuri ennen siipisuoraa, niin luultavasti jonon eka liimaa kärkiauton perään ja voi saada siiven käyttöön. Jos sen takana oleva tai olevat on ihan nipussa, sanotaan 2-3 kymppää, niin jotain voi syntyä siipisuoran päässä.
En usko että toisen peesissä ajaminen olisi helpottunut laisinkaan sitten viimevuosien, 1.5-2 sekunnin päähän pääsee helposti nopeammalla autolla mutta ne ratkaisevat sekunnin osat/metrit ohittamisen kannalta on se vaikein asia ja on sula mahdottomuus että useampi auto ajaisi 2-3 kymmenyksen päästä toisistaan. Tämän valossa ennustan että kisoissa tulee melko vähän tilaisuuksia käyttää avattavan siiven push-to-pass nappia.

Kartingissa ja pyörissä tuo on mahdollista koska näissä ajetaan puhtaasti mekaanisella pidolla muttei isommissa luokissa jossa aerodynamiikan merkitys on suurimmassa roolissa.

Vajaan viikon sisällä tämäkin tullaan näkemään, rata tarjoaa paljon ohituspaikkoja ja hyvä kisoja siellä ollaan nähty ilman KERS:iä tai avattavaa siipeä viime vuosina.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sehän on mahdollista, että jos siiven vapaa käyttö aika-ajossa merkitsisi vaikka riittävän pitkiä välityksiä vaihteistoon, niin ohituksia nähtäis tulevalla kaudella vähän enemmän ihan ilman säädettävää siipeäkin.
Tämä välitysjuttu ei välttämättä ollutkaan suuri ongelma viime kaudella, ainakaan kisan alkupuolistkolla. Täydellä tankilla autot eivät kelaa aivan samoja suoranopeuksia.

Kun aika-ajovauhti kasvaa kisavauhtiin verrattuna siiven vuoksi, välitysten kanssa joutuu tekemään entistä suurempia kompromisseja kisan ja aika-ajon välillä. Mutta tätä kompromissiahan joutui jo viime kaudella tekemään, kun kierrosajat niin eri kisan alussa ja lopussa. Ja näiden kompromissien teko on voi myöskin olla osaltaan yksi syy, minkä vuoksi ohituksia jo nähtiin aiempaa enemmän. Tärkein on tietenkin se että varikolta tuleva auto on radalla kauemmin ollutta nopeempi. Ja tämäkin tulee korostumaan tänä vuonna.

Ohituksia pitäis olla luvassa, kunhan niille vain on kisatilanteen puolesta tarvetta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En usko että toisen peesissä ajaminen olisi helpottunut laisinkaan sitten viimevuosien, 1.5-2 sekunnin päähän pääsee helposti nopeammalla autolla mutta ne ratkaisevat sekunnin osat/metrit ohittamisen kannalta on se vaikein asia ja on sula mahdottomuus että useampi auto ajaisi 2-3 kymmenyksen päästä toisistaan.
Kyllä sekunnin etäisyydelle pääsi/ee, mutta sitä lähemmäs on vaikeampaa. Pari kolme autoa voi olla pienessäkin nipussa, jos vaikka edelläajava tekee pienen virheen ja takimmainen on juuri ohittamasa keskimmäistä, mutta 4-5 autoa sekunnin sisään on utopiaa muutoin kun startin tai SC:n poistumisen jälkeen.
Tämän valossa ennustan että kisoissa tulee melko vähän tilaisuuksia käyttää avattavan siiven push-to-pass nappia.
Ennustat siis, etteivät autot juuri pääsisi sekunnin etäisyydelle edelläajavasta? Sitten se olisi vaikeutunut sitten viime vuosien. Ja kun ottaa huomioon, että renkaissa saattaa olla sekuntien eroja eri autojen välillä, luulisi niillä nopeuseroilla lähelle päästävän.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Useampi auto ei voi olla parin kolmen kympän sisällä (koko nippu), mutta useampi auto voi olla parin kolmen kympän etäisyyksillä toisistaan. ;) Varsinkin kun ohitellaan kierroksella, niin jonossa ajavat varvattavat tuppaavat välillä pakkautumaan vielä tiivimmin, kun niille heilutetaan sinistä lippua.

Mutta tämä on spekulointia ja puhdasta pohdintaa, joka siis lähti siitä, että ilmeisesti säädettävää siipeä saa käyttää myös kun ollaan kierroksella ohittaneen takana riittävän lähellä.
 

KL-petteri

Old Fart
Liittynyt
26.5.2008
Viestit
1393
Sijainti
On the Road

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kyllähän se KERSsin käyttö kuullostaa melko monimutkaiselta. Sitä en tiedä miksi se systeemi pitää olla niin hankala, mutta niin Heikki selitti jossain pätkässä. Eli siis se, että KERSsiä ei esim. saa ladata liikaa. Siis jos lataat KERSsiä niin sitä on pakko myös sitten tyhjentää, ei voi jäädä odottelemaan sen käyttöä. Jotenkin erikoisen kuulosta, mutta toki nyt on kyse racing-laitteista.

Sen ymmärrän kyllä, että KERSsin lataaminen vaikuttaa jarrubalanssiin. Tosin mieleen hiipii, että eikö siihenkin voisi edes jotain automatiikkaa laittaa väliin. Eli jos KERSsiä ladataan niin jarruvoima ei saa ylittää arvoa x, ettei takajarrut mee lukkoon... No tiedä häntä, varmasti sielä on riittävän fiksuja ihmisiä näitä miettimässä.

Varmaan se työtä aiheuttaa, kun suorilla mennään miljoonaa ja sitten pitää huolehtia KERSsin lataamisesta, lataamisen tehosta, tehosta riippuen takajarruista, muutenkin jarrubalanssista, KERSsin käytöstä ettei se poksahda tai jotain, takasiiven oikomisen mahdollisuudesta, takasiiven käytöstä ja vielä ennen mutkaa takasiiven palautumisesta takaisin oikeaan asentoon... Ja näitä mahdollisuuksien mukaan monia kertoja kierroksella....

Alkaa pojat tekemään hommia pikku palkkansa eteen. :D
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Eikös ainakin Fisichellan kohdalla puhuttu, että jotenkin ei osannut jarruttaa oikein KERSiä ajatellen tjsp. Se siis osasyynä siihen, miksi ajot Ferrarilla sujuivat niin huonosti.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Heikki selitti Kekelle miten KERS toimii kun sillä ei ollut ihan täyttä varmuutta kaikista yksityiskohdista. Kaiken jälkeen Keke suurinpiirtein pyöritteli päätään ja ei Heikilläkään tuntunut ikä sitä olevan. Vaikutti oikeasti monimutkaiselta käyttää.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kyllähän se KERSsin käyttö kuullostaa melko monimutkaiselta. Sitä en tiedä miksi se systeemi pitää olla niin hankala, mutta niin Heikki selitti jossain pätkässä. Eli siis se, että KERSsiä ei esim. saa ladata liikaa. Siis jos lataat KERSsiä niin sitä on pakko myös sitten tyhjentää, ei voi jäädä odottelemaan sen käyttöä. Jotenkin erikoisen kuulosta, mutta toki nyt on kyse racing-laitteista.
Kyse on tarkalleen ottaen siitä, että jos KERSin akut ovat täydessä varaustilassa eikä niitä pureta, saa se auton "ryntäämään" seuraavassa jarrutuksessa. Heikki jätti sanomatta sen, että ratkaisuvaihtoehtoja on itse asiassa kaksi: tuo McLarenin käyttämä, jossa KERSin varaus puretaan tai toisena vaihtoehtona latauksen kytkeminen pois. Ensimmäistä tapaa käytetään siksi, että tällöin jarrubalanssiin ei tarvitse koskea, vaan KERSin lataukseen optimoitu balanssi voidaan pitää. Jos lataus kytketään pois, tulee balanssista liian etupainoinen KERSin takapyöriä hidastavan vaikutuksen jäädessä pois, eli poiskytkennän yhteydessä on aina säädettävä balanssia taaemmas. F1-säännöt vaativat, että jarrubalanssi on mekaanisesti säädettävä, mistä johtuen säätö ei ole aivan niin yksinkertainen kuin voisi kuvitella - ratin nappien sijaan kuljettajan on säädettävä sitä vivusta.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Selitettiinkö akun varauksen purkamista tarkemmin? Akussa on kapasiteettia todella paljon, eikä autossa kai ole muuta osaa kuin sähkömoottori, jolla varauksen voi purkaa. Lisäksi akun kapasiteetti kärsii joka lataus/purkusyklissä, joten turhat syklit tuntuu tyhmältä.
 
Ylös