Elikkäs aerojen ehdoilla on laitettu sisukset uusiksi. Oli kiva tietää tarkalleen noi jäähdytys ratkasut...f1.com sanoi:Q: The dorsal fin that attaches the top body to the rear wing is very striking - what does it do?
TG: The principal knock-on effect of the larger fuel tank was the repositioning of some of the car’s internals. One of the outcomes of that was a decision to move some of the car’s cooling to sit centrally at the rear of the car. The dorsal fin is partly to accommodate the additional cooling duct and partly a logical development of the high-downforce wing we ran last year at races like Monaco, which feeds air more efficiently to the rear wing upper element. They’re both quite simple solutions, but they’re actually very neat.
Q: Looking at the 2010 regulations, the biggest news is the banning of in-race refueling - how has that affected the packaging of the new car?
TG: It has definitely been a big challenge fitting twice as much fuel into the car, because you don’t want to increase the chassis length by too much, and you also don’t want to compromise the aerodynamics by making the car too wide. You’ve got to fit radiators into the sidepods, so you’re limited as to how wide you can push the chassis.
Q: How did you tackle it?
TG: In the end, we elected not to compromise the aerodynamics of the car, and, through a rethink of the cooling system layout and electrical packaging, we managed to provide space for the additional fuel capacity while maintaining our aerodynamic philosophy for the bodywork.
Vodafone.Mclarenilla luovaa pr porukkaa, jo kolmatta vuotta leikitään kapuloilla..
Jep, näyttää että tuolla yritetään saada matalan koukkunokan hyöty yhdistettynä korkean nokan hyötyihin. Ainakin Williamssilla on ollu vastavaa, tosin vähän pienempänä versiona.Keulassa hämää tuo nokan alla oleva musta alue. Siellä taitaa olla sellaista Rellutyylistä venturitunnelia tarjolla. Nokan kärjessä ei sentään ole sitä alaläppää.
Siitä voidaan olla varmoja että insinöörit on ottanut asian huomioon, mutta mun mielestähän ihan silmämääräisesti arvioituna pakokaasut ohjautuu entistä vähemmän takarenkaisiin?Vaikka insinöörit on varmasti ottanut asian huomioon niin ihmetyttää miten nuo pakokaasut eivät vaikuta takarenkaisiin.
Ilmavirta auton takana sulkeutuu ja kääntää pakokaasuja keskiötä kohden - näin se kaiketi ohittaa renkaat. Katsopa Ferrarin vastaavaa - luulisi lämmittävän renkaita, mutta sama homma. Sen sijaan kuumilla pakokaasuilla on merkitystä takasiiven ja diffusorin sylkemän ilmavirran toimintaan.Vaikka insinöörit on varmasti ottanut asian huomioon niin ihmetyttää miten nuo pakokaasut eivät vaikuta takarenkaisiin.
Williamsin ratkaisu viime kaudella oli mielestäni hyvin erilainen ja erikoinen. Sen sijaan(Rellu ja nyt Mac), että keulan helmoissa olisi ollut pitkittäiset läpyskät, keulan alla meni keskeltä roikkunut pitkittäinen läpyskä, joka haarautui sivuille alaosastaan. Eräänlainen kaksitasokeula siis.Jep, näyttää että tuolla yritetään saada matalan koukkunokan hyöty yhdistettynä korkean nokan hyötyihin. Ainakin Williamssilla on ollu vastavaa, tosin vähän pienempänä versiona.
Kyllä, Monacossa kun hiljaa körötellään, voi olla haasteellista esim. takasiiven päätylevyille, kun Macissa on tuo putken ulostuloaukko jo niin lähellä niitä.Ilmavirta auton takana sulkeutuu ja kääntää pakokaasuja keskiötä kohden - näin se kaiketi ohittaa renkaat. Katsopa Ferrarin vastaavaa - luulisi lämmittävän renkaita, mutta sama homma. Sen sijaan kuumilla pakokaasuilla on merkitystä takasiiven ja diffusorin sylkemän ilmavirran toimintaan.
No joo, ei tuo nyt identtinen williamssin kanssa ole. http://i42.tinypic.com/2s12jnt.jpgWilliamsin ratkaisu viime kaudella oli mielestäni hyvin erilainen ja erikoinen. Sen sijaan(Rellu ja nyt Mac), että keulan helmoissa olisi ollut pitkittäiset läpyskät, keulan alla meni keskeltä roikkunut pitkittäinen läpyskä, joka haarautui sivuille alaosastaan. Eräänlainen kaksitasokeula siis.
Kiitos hyvästä kuvasta. Joo Rellulla on tuossa tuo ihmeellinen alauloke keulan nokassa.No joo, ei tuo nyt identtinen williamssin kanssa ole. http://i42.tinypic.com/2s12jnt.jpg
...mutta voisi kuvitella että renaultin keulan virtaukset on hyvinkin erilaisia edellämainittuihin verrattuna. http://www.shrani.si/f/3I/zi/1jwjfziP/renault-nose-test.jpg
Tämä taas ei perustu mihinkään muuhun kuin olettamukseen joten ei tästä auta kinastella. McLaren näyttää nopealta ja toivottavasti se sitä myös on.
Käsittääkseni niitä saa keulan alle laittaa.Kiitos hyvästä kuvasta. Joo Rellulla on tuossa tuo ihmeellinen alauloke keulan nokassa.
Eikös näiden härpäkkeiden pitänyt olla kiellettyjä muutenkin? Tietysti jos ne hämynä maalaa mustaksi, niin pääsee FIAn syynistä läpi...
Olet varmasti käsittänyt ihan oikein. Missä määrin niitä saa laittaa, onkin kiintoisampaa, jotain rajoitteitahan näihinkin kaiketi tuli..?Käsittääkseni niitä saa keulan alle laittaa.