McLaren MP4-25

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Mclarenilla luovaa pr porukkaa, jo kolmatta vuotta leikitään kapuloilla..
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
f1.com sanoi:
Q: The dorsal fin that attaches the top body to the rear wing is very striking - what does it do?
TG: The principal knock-on effect of the larger fuel tank was the repositioning of some of the car’s internals. One of the outcomes of that was a decision to move some of the car’s cooling to sit centrally at the rear of the car. The dorsal fin is partly to accommodate the additional cooling duct and partly a logical development of the high-downforce wing we ran last year at races like Monaco, which feeds air more efficiently to the rear wing upper element. They’re both quite simple solutions, but they’re actually very neat.

Q: Looking at the 2010 regulations, the biggest news is the banning of in-race refueling - how has that affected the packaging of the new car?
TG: It has definitely been a big challenge fitting twice as much fuel into the car, because you don’t want to increase the chassis length by too much, and you also don’t want to compromise the aerodynamics by making the car too wide. You’ve got to fit radiators into the sidepods, so you’re limited as to how wide you can push the chassis.

Q: How did you tackle it?
TG: In the end, we elected not to compromise the aerodynamics of the car, and, through a rethink of the cooling system layout and electrical packaging, we managed to provide space for the additional fuel capacity while maintaining our aerodynamic philosophy for the bodywork.
Elikkäs aerojen ehdoilla on laitettu sisukset uusiksi. Oli kiva tietää tarkalleen noi jäähdytys ratkasut...
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8548
Sijainti
Vantaa
Kerrankin erilainen auto valtavirrasta! Yllättävän isolla on Mersun mainokset, itse odotin niiden pienentyvän.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Vai on evä yhteydessä jäähdytys järjestelmään. Voisivat samalla pistää takasiipeen vähän nesteitä kiertämään.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Huomion arvoinen seikka: Mersu otti ja vei keulan hopeatähden omaan autoonsa. Mclaren otti käyttöön vaisumman, enemmän tavalliseen mainosmassaan hukkuvan tähtösen sieltä jostain takavuosien tarralaatikosta. Löytyykö syy siitä, että Mersu haluaa ainoastaan omaan autoonsa hohtavan keulamerkin ja Mclaren hillitymmän, vai onko tähtimuutos Mclarenilta piikki Mersun suuntaan. Veikkaanpa ensimmäistä vaihtoehtoa. Kaksi samoilla merkeillä varustettua hopeista autoa vaikuttaisi liian sekavalta.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Keulassa hämää tuo nokan alla oleva musta alue. Siellä taitaa olla sellaista Rellutyylistä venturitunnelia tarjolla. Nokan kärjessä ei sentään ole sitä alaläppää.
Jep, näyttää että tuolla yritetään saada matalan koukkunokan hyöty yhdistettynä korkean nokan hyötyihin. Ainakin Williamssilla on ollu vastavaa, tosin vähän pienempänä versiona.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Vaikka insinöörit on varmasti ottanut asian huomioon niin ihmetyttää miten nuo pakokaasut eivät vaikuta takarenkaisiin.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Vaikka insinöörit on varmasti ottanut asian huomioon niin ihmetyttää miten nuo pakokaasut eivät vaikuta takarenkaisiin.
Siitä voidaan olla varmoja että insinöörit on ottanut asian huomioon, mutta mun mielestähän ihan silmämääräisesti arvioituna pakokaasut ohjautuu entistä vähemmän takarenkaisiin?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Vaikka insinöörit on varmasti ottanut asian huomioon niin ihmetyttää miten nuo pakokaasut eivät vaikuta takarenkaisiin.
Ilmavirta auton takana sulkeutuu ja kääntää pakokaasuja keskiötä kohden - näin se kaiketi ohittaa renkaat. Katsopa Ferrarin vastaavaa - luulisi lämmittävän renkaita, mutta sama homma. Sen sijaan kuumilla pakokaasuilla on merkitystä takasiiven ja diffusorin sylkemän ilmavirran toimintaan.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Jep, näyttää että tuolla yritetään saada matalan koukkunokan hyöty yhdistettynä korkean nokan hyötyihin. Ainakin Williamssilla on ollu vastavaa, tosin vähän pienempänä versiona.
Williamsin ratkaisu viime kaudella oli mielestäni hyvin erilainen ja erikoinen. Sen sijaan(Rellu ja nyt Mac), että keulan helmoissa olisi ollut pitkittäiset läpyskät, keulan alla meni keskeltä roikkunut pitkittäinen läpyskä, joka haarautui sivuille alaosastaan. Eräänlainen kaksitasokeula siis.


 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ilmavirta auton takana sulkeutuu ja kääntää pakokaasuja keskiötä kohden - näin se kaiketi ohittaa renkaat. Katsopa Ferrarin vastaavaa - luulisi lämmittävän renkaita, mutta sama homma. Sen sijaan kuumilla pakokaasuilla on merkitystä takasiiven ja diffusorin sylkemän ilmavirran toimintaan.
Kyllä, Monacossa kun hiljaa körötellään, voi olla haasteellista esim. takasiiven päätylevyille, kun Macissa on tuo putken ulostuloaukko jo niin lähellä niitä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Pakokaasulle tarkoitetusta reijästä tai sen kautta on mahdollisesti myös johdettuna ulos jäähdyttävää ilmaa.
 

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
Onpahan mielenkiintoisen näköinen auto. En välttämättä kauniiksi menisi sanomaan, mutta onhan se mukavaa, että autoissa on näin paljon eroavaisuuksia keskenään. Kauden alun odotus kasvaa...
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Jaahas.

Ensi reaktio vanhasta muistista oli että on kyllä kerrassaan ruma pirssi. Hyh Hyh. Mutta tovin sitä tuijotettuani toki tunnustan että onhan siinä kyllä kerrassaan hienojakin yksityiskohtia. Takakatteen ja takasiiven liitos on kerrassaan huikea ja monta muutakin hienoa juttua siinä on. Se että toimiiko on taas toinen asia. Veikkaan lämpöongelmia tiukaakin tiukemman perän vuoksi. No aika näyttää.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Williamsin ratkaisu viime kaudella oli mielestäni hyvin erilainen ja erikoinen. Sen sijaan(Rellu ja nyt Mac), että keulan helmoissa olisi ollut pitkittäiset läpyskät, keulan alla meni keskeltä roikkunut pitkittäinen läpyskä, joka haarautui sivuille alaosastaan. Eräänlainen kaksitasokeula siis.
No joo, ei tuo nyt identtinen williamssin kanssa ole. http://i42.tinypic.com/2s12jnt.jpg

...mutta voisi kuvitella että renaultin keulan virtaukset on hyvinkin erilaisia edellämainittuihin verrattuna. http://www.shrani.si/f/3I/zi/1jwjfziP/renault-nose-test.jpg
Tämä taas ei perustu mihinkään muuhun kuin olettamukseen joten ei tästä auta kinastella. McLaren näyttää nopealta ja toivottavasti se sitä myös on.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
No joo, ei tuo nyt identtinen williamssin kanssa ole. http://i42.tinypic.com/2s12jnt.jpg

...mutta voisi kuvitella että renaultin keulan virtaukset on hyvinkin erilaisia edellämainittuihin verrattuna. http://www.shrani.si/f/3I/zi/1jwjfziP/renault-nose-test.jpg
Tämä taas ei perustu mihinkään muuhun kuin olettamukseen joten ei tästä auta kinastella. McLaren näyttää nopealta ja toivottavasti se sitä myös on.
Kiitos hyvästä kuvasta. Joo Rellulla on tuossa tuo ihmeellinen alauloke keulan nokassa.

Eikös näiden härpäkkeiden pitänyt olla kiellettyjä muutenkin? Tietysti jos ne hämynä maalaa mustaksi, niin pääsee FIAn syynistä läpi...
 
Ylös