McLaren MP4-25

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Juu Renaultia muistelinkin abt 2003 aikoihin, mutten ollut varma.
F1racingilla on aika hyvin kisakuvia muistissa, täytyy katsella löytyiskö mitään sieltä...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
McLarenilla näin ei minun tietääkseni kuitenkaan ole, sillä se on siirtänyt öljytankin vaihdelaatikon läheisyyteen ja sen jäähdytyksen moottorin ilmanottoaukon yhteyteen. Sivuponttoonien jäähdytystarpeen ero on ainakin minun ymmärtääkseni selittynyt juuri tämän öljytankin sijainnilla vain toisella puolella. Jos kyse on puhtaasti aerodynaamisesta jutusta, niin muotoilun pitäisi vaihtua puolittain kun vaihdetaan myötäpäivään ajettavalta radalta vastapäivään. Viimeisin vastapäivään ajettu rata on Turkki, joten siitä vaan vertailemaan.
Öljytankilla tarkoittanet öljynlauhdutinta/-syyläriä?
Mun ymmärtääkseni tallit jotka ovat siirtäneet öljyjen jäähdytystä vaihdeaskin päälle eivät kuitenkaan ole sitä siirtäneet sinne kokonaan. Ei kait auton perään edes mahdu riittävän isoa jäähdytintä, jotta se olisi ainoa öljyn jäähdytin? Muistelisin, että jossain olisi mainittukin, että vain vaihteiston öljyjen jäähdytys olisi siirretty auton perään vaihdeaskin päälle, jonne siis ilma tulee airboxin kautta.

Eli olettaisin kaikilla edelleen olevan öljyn jäähdyttimiä myös sivuponttooneissa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Macin seuraava kisa kirottu?

Formuloissahan ollaaan sen verran taikauskoisia, että kukaan ei aja numerolla 13, varsinkaan kun kyse on hengenvaarallisesta lajista. McLarenilla on nyt takanaan 666 osakilpailua (http://fi.wikipedia.org/wiki/McLaren), tapahtuukohan jotain ikävää?
”Tässä vaaditaan viisautta. Se, jolla on ymmärrystä, laskekoon pedon nimen lukuarvon: se on erään ihmisen luku, ja se luku on kuusisataakuusikymmentäkuusi.” (Ilm.13:18)
 

Scalarik

Well-known member
Liittynyt
16.2.2008
Viestit
118
Sijainti
Helsinki
Formuloissahan ollaaan sen verran taikauskoisia, että kukaan ei aja numerolla 13, varsinkaan kun kyse on hengenvaarallisesta lajista. McLarenilla on nyt takanaan 666 osakilpailua (http://fi.wikipedia.org/wiki/McLaren), tapahtuukohan jotain ikävää?
”Tässä vaaditaan viisautta. Se, jolla on ymmärrystä, laskekoon pedon nimen lukuarvon: se on erään ihmisen luku, ja se luku on kuusisataakuusikymmentäkuusi.” (Ilm.13:18)
Englanninkielisen (ja ainakin minun mielestäni luotettavamman) Wikipedian mukaan kuitenkin "Races Competed 674". Riippuu paljon laskutavasta.

edit: Myöskään voittojen määrä suomen- ja englanninkielisen välillä ei täsmää, suomeksi päivityksiä siis uupuu.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8254
Sijainti
Helsinki
Englanninkielisen (ja ainakin minun mielestäni luotettavamman) Wikipedian mukaan kuitenkin "Races Competed 674". Riippuu paljon laskutavasta.

edit: Myöskään voittojen määrä suomen- ja englanninkielisen välillä ei täsmää, suomeksi päivityksiä siis uupuu.
Myös F1-ruutu kertoo, että startteja olisi jo 674 takana.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
F1-ruudussa tuo starttimääritelmä on aika löysä. Indianapolisissa 2005 starttasi 20 autoa sen mukaan.

StatsF1 antaa määräksi 673, ja tuo kisa taitaa olla se mikä tekee sen eron.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18371
Miksei McLaren ole tämän mukaan kilpaillut MP4/18-mallisella autolla, jäikö se prototyyppiasteelle? :confused:
Mclarenin oli määrä käyttää MP4-18 mallia mutta, Autosta ei saatu tarpeeksi luotettavaa, ja talli käytti koko vuoden ajan McLaren MP4-17D -autoa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Eikös tämä McLaren ollut tämä surullinen malli jolla ei luotettavuus riittänyt ja ne käytti edellistä mallia? Edit. vastattiin jo.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Eikös se ollut niin että kyseinen auto valmistui myöhään ja ei myöskään läpäissyt törmäystestejä ensimmäisillä yrityksillä, mikä puolestaan aiheutti uuden viivästyksen ja auto olisi ollut valmis kilparadoille vasta ihan kauden lopulla?

Ja tietenkin muo mainitut luotettavuus ongelmat johtuen heikosta moottorin jäähdytyksestä. Tiedä sitten olisivatko nämä ongelmat vaivanneet, jos runkoa ei olisi jouduttu muuttamaan sivuilta..
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Eikös se ollut niin että kyseinen auto valmistui myöhään ja ei myöskään läpäissyt törmäystestejä ensimmäisillä yrityksillä, mikä puolestaan aiheutti uuden viivästyksen ja auto olisi ollut valmis kilparadoille vasta ihan kauden lopulla?

Ja tietenkin muo mainitut luotettavuus ongelmat johtuen heikosta moottorin jäähdytyksestä. Tiedä sitten olisivatko nämä ongelmat vaivanneet, jos runkoa ei olisi jouduttu muuttamaan sivuilta..
Juu eipä tuo törmäystesteistä läpi päässyt edes sen ekan reputuksen jälkeisten lukuisten muutosten jälkeen seuranneesta toisesta törmäystestistä. Ja myöskin osittain johtui kehnosta luotettavuudesta.

Ja MP4-18:ta pohjautunut MP4-19:in oli todellinen floppi, mikäli muistatte. Vasta se 19B versio pelasti McLarenin totaaliselta nöyryytykseltä. Eli voittivat yhden kisan sillon 2004...

Ja vielä, tuo ainoa koskaan tehty MP4-18 jolla Cuutio ajo yhden ainoan testin palvelee McLarenin simulaattorissa:
Wikipedia sanoi:
The MP4-18 David Coulthard once drove now serves as the chassis for McLaren's race simulator located in the McLaren Technology Centre in Woking.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ja vielä, tuo ainoa koskaan tehty MP4-18 jolla Cuutio ajo yhden ainoan testin palvelee McLarenin simulaattorissa:
Löytyhän sillekin sitten käyttöä... :D

Mutta kun F-putket on kaikilla, niin kuumimmaksi puheenaiheeksi on vaihtunut puhalletut diffut (puhallettujen takasiipien sijasta). Ja tässä suhteessahan MP4-18 oli edellinen viritelmä tästä aiheesta ennen tämän vuoden RB6:sta.
Tosin erot ovat melkoiset, MP4-18:sta pakarit uitettiin vaihdeaskin kylkiä pitkin keskelle diffua. Tämä seikka kait niitä luotettavuus ongelmiakin toi kovasti. Nyky malliinhan pakarit on nykyään tosi lyhyet ja siten puhallus diffuihin tapahtuu ulkopuolelta pohjaa pitkin....
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/07/1163163

Ron Dennis raivostui McLaren-kuskien autokritiikistä

McLarenin osaomistaja Ron Dennis ei suvaitse kuljettajiltaan Lewis Hamiltonilta ja Jenson Buttonilta julkista kritiikkiä MP4-25-auton aika-ajovauhdista.

McLaren on yltänyt tällä kaudella paalupaikalle vain Kanadan GP:ssä, mutta Dennis muistuttaa, ettei tarkoituksena olekaan kerätä aika-ajojen ykkössijoja, vaan kisavoittoja, joita McLarenilla on tältä kaudelta neljä kappaletta.

- Me emme ole optimoineet autoamme aika-ajoihin, mutta meillä on erittäin hyvä autoa kilpailuja varten. Autoa voi nykyisten sääntöjen alaisuudessa kehittää kahdella tavalla. Kisan alussa siinä on reilut 200 kiloa bensaa. Me panostimme erittäin paljon siihen, että automme on hellä renkailleen, jotta renkaat pysyvät hyvässä kunnossa läpi koko kisan. Jos valitsee tämän ratkaisun, haittaa se parhaan suorituskyvyn saamista renkaista aika-ajossa, Dennis sanoo USA Todayn haastattelussa.

McLaren-kuskeilta on kuultu aika-ajojen jälkeen tuskastuneita kommentteja, kun Red Bull on vienyt 10 paalupaikkaa kauden 11 osakilpailussa.

- Minusta se on hieman raivostuttavaa, kun meidän kuljettajamme nousevat autostaan ja sanovat "toivoisin olevani eturivissä". He rakentavat median välityksellä käsitystä, jonka mukaan meidän autollamme olisi huonommat mahdollisuudet voittaa kisoja. Minä muistutan heille: "käsittääkseni te olette voittaneet kahdestaan neljä kisaa ja ettekö te myös johda MM-sarjaa?" Sellainen on kuitenkin kuljettajille luonteenomaista, Dennis harmittelee.

MTV3 – Jani Merimaa
Dennis on - ihme kyllä - oikeassa. Nähdäkseni McLarenilla on ollut kaikkiaan paras auto tänä vuonna, vaikka voimasuhteet ovatkin vaihdelleet. Lewis varsinkin on oppinut (ehkä Alonsolta?) tavan antaa ymmärtää että auton on huonompi kuin se on, ja kuski vaan niin mielettömän hyvä. Button ei ole tainnut kauheasti autoaan moittia? En ainakaan muista, mutta muisti voi pettää.

Juuri nyt Ferrarilla on kyllä paras auto, mutta ei Mäkki kaukana ole, turha siihen on liikaa Mäkin kuskien vedota Eikä toki Red Bull kuskeillakaan siihen ole suurempaa syytä, lähellä ovat kaikki kolme toisiaan. Ferrari tod. näk. tällä hetkellä nopein, sekä aika-ajo- että kisavauhdissa.
 
Ylös