Öljytankilla tarkoittanet öljynlauhdutinta/-syyläriä?McLarenilla näin ei minun tietääkseni kuitenkaan ole, sillä se on siirtänyt öljytankin vaihdelaatikon läheisyyteen ja sen jäähdytyksen moottorin ilmanottoaukon yhteyteen. Sivuponttoonien jäähdytystarpeen ero on ainakin minun ymmärtääkseni selittynyt juuri tämän öljytankin sijainnilla vain toisella puolella. Jos kyse on puhtaasti aerodynaamisesta jutusta, niin muotoilun pitäisi vaihtua puolittain kun vaihdetaan myötäpäivään ajettavalta radalta vastapäivään. Viimeisin vastapäivään ajettu rata on Turkki, joten siitä vaan vertailemaan.
Englanninkielisen (ja ainakin minun mielestäni luotettavamman) Wikipedian mukaan kuitenkin "Races Competed 674". Riippuu paljon laskutavasta.Formuloissahan ollaaan sen verran taikauskoisia, että kukaan ei aja numerolla 13, varsinkaan kun kyse on hengenvaarallisesta lajista. McLarenilla on nyt takanaan 666 osakilpailua (http://fi.wikipedia.org/wiki/McLaren), tapahtuukohan jotain ikävää?
”Tässä vaaditaan viisautta. Se, jolla on ymmärrystä, laskekoon pedon nimen lukuarvon: se on erään ihmisen luku, ja se luku on kuusisataakuusikymmentäkuusi.” (Ilm.13:18)
Myös F1-ruutu kertoo, että startteja olisi jo 674 takana.Englanninkielisen (ja ainakin minun mielestäni luotettavamman) Wikipedian mukaan kuitenkin "Races Competed 674". Riippuu paljon laskutavasta.
edit: Myöskään voittojen määrä suomen- ja englanninkielisen välillä ei täsmää, suomeksi päivityksiä siis uupuu.
Mclarenin oli määrä käyttää MP4-18 mallia mutta, Autosta ei saatu tarpeeksi luotettavaa, ja talli käytti koko vuoden ajan McLaren MP4-17D -autoa.Miksei McLaren ole tämän mukaan kilpaillut MP4/18-mallisella autolla, jäikö se prototyyppiasteelle?
Juu eipä tuo törmäystesteistä läpi päässyt edes sen ekan reputuksen jälkeisten lukuisten muutosten jälkeen seuranneesta toisesta törmäystestistä. Ja myöskin osittain johtui kehnosta luotettavuudesta.Eikös se ollut niin että kyseinen auto valmistui myöhään ja ei myöskään läpäissyt törmäystestejä ensimmäisillä yrityksillä, mikä puolestaan aiheutti uuden viivästyksen ja auto olisi ollut valmis kilparadoille vasta ihan kauden lopulla?
Ja tietenkin muo mainitut luotettavuus ongelmat johtuen heikosta moottorin jäähdytyksestä. Tiedä sitten olisivatko nämä ongelmat vaivanneet, jos runkoa ei olisi jouduttu muuttamaan sivuilta..
Wikipedia sanoi:The MP4-18 David Coulthard once drove now serves as the chassis for McLaren's race simulator located in the McLaren Technology Centre in Woking.
Löytyhän sillekin sitten käyttöä...Ja vielä, tuo ainoa koskaan tehty MP4-18 jolla Cuutio ajo yhden ainoan testin palvelee McLarenin simulaattorissa:
Dennis on - ihme kyllä - oikeassa. Nähdäkseni McLarenilla on ollut kaikkiaan paras auto tänä vuonna, vaikka voimasuhteet ovatkin vaihdelleet. Lewis varsinkin on oppinut (ehkä Alonsolta?) tavan antaa ymmärtää että auton on huonompi kuin se on, ja kuski vaan niin mielettömän hyvä. Button ei ole tainnut kauheasti autoaan moittia? En ainakaan muista, mutta muisti voi pettää.Ron Dennis raivostui McLaren-kuskien autokritiikistä
McLarenin osaomistaja Ron Dennis ei suvaitse kuljettajiltaan Lewis Hamiltonilta ja Jenson Buttonilta julkista kritiikkiä MP4-25-auton aika-ajovauhdista.
McLaren on yltänyt tällä kaudella paalupaikalle vain Kanadan GP:ssä, mutta Dennis muistuttaa, ettei tarkoituksena olekaan kerätä aika-ajojen ykkössijoja, vaan kisavoittoja, joita McLarenilla on tältä kaudelta neljä kappaletta.
- Me emme ole optimoineet autoamme aika-ajoihin, mutta meillä on erittäin hyvä autoa kilpailuja varten. Autoa voi nykyisten sääntöjen alaisuudessa kehittää kahdella tavalla. Kisan alussa siinä on reilut 200 kiloa bensaa. Me panostimme erittäin paljon siihen, että automme on hellä renkailleen, jotta renkaat pysyvät hyvässä kunnossa läpi koko kisan. Jos valitsee tämän ratkaisun, haittaa se parhaan suorituskyvyn saamista renkaista aika-ajossa, Dennis sanoo USA Todayn haastattelussa.
McLaren-kuskeilta on kuultu aika-ajojen jälkeen tuskastuneita kommentteja, kun Red Bull on vienyt 10 paalupaikkaa kauden 11 osakilpailussa.
- Minusta se on hieman raivostuttavaa, kun meidän kuljettajamme nousevat autostaan ja sanovat "toivoisin olevani eturivissä". He rakentavat median välityksellä käsitystä, jonka mukaan meidän autollamme olisi huonommat mahdollisuudet voittaa kisoja. Minä muistutan heille: "käsittääkseni te olette voittaneet kahdestaan neljä kisaa ja ettekö te myös johda MM-sarjaa?" Sellainen on kuitenkin kuljettajille luonteenomaista, Dennis harmittelee.
MTV3 – Jani Merimaa
Muuttuu jo niin radalta toisellekin.Ferrari tod. näk. tällä hetkellä nopein, sekä aika-ajo- että kisavauhdissa.