McLaren MP4-25

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8255
Sijainti
Helsinki
Veikkaanpa Fry:n liittyvän Mersun leipiin, vaikka jutussa mainitaankin muita ensisijaisena vaihtoehtona.

Mistähän mahtaa muuten tämä liike johtua? Onko Iley saanut enemmän vastuuta ja Macillä ovat katsoneet Fry:n turhaksi sälliksi?

No jos Iley ei saa hommia kuosiin, niin Macille koittaa hankalat ajat. Ei ole enää Mersu takana ja nyt tallin selkeästi yksi parhaita inssejä lähtee menemään.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18382
McLaren ottaisi Loebin kolmanteen autoon

Turun Sanomat 14.6 2010 21:20:33

McLarenin tallipäällikkö Martin Whitmarsh kannattaa Ferrarin pääjohtajan Luca di Montezemolon esittämää mahdollisuutta, että huipputallit voisivat ajattaa GP-kisoissa kolmatta autoa.

– Ferrari haluaisi kolmanteen autoon Valentino Rossin. Me ottaisimme kolmanteen autoon mieluusti Sebastien Loebin, Whitmarsh ilmoitti italialaisessa Tuttosport -lehdessä.

Whitmarsh kertoi tallin tarkkailevan myös Nascar-sarjaan, jos sieltä löytyisi sopiva tähti tällaiseen mahdolliseen kolmanteen McLareniin.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Minusta tiimien ei ole järkevää hankkia kuskeja motogp/rallin-mm sarjasta, jos kyseiset kolmannet autot tulevat.

Kuskit pitää hankkia muista rata-auto sarjoista, joko nuoria tai kokeneita kuljettaja.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Tuo on vaan ilmiselvää naljailua Ferrarin suuntaan. Ihan hyvä heitto Whitmarshilta. :thumbup:
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Minusta tiimien ei ole järkevää hankkia kuskeja motogp/rallin-mm sarjasta, jos kyseiset kolmannet autot tulevat.

Kuskit pitää hankkia muista rata-auto sarjoista, joko nuoria tai kokeneita kuljettaja.
Ei toki järkevää, mutta samahan se on toisin päin. Turhaa se Citroenin junnutiimikään kyntää toisella autollaan sijoja 8-10, kun voisivat ajattaa myös oikeaa rallikuljettajaa.

Loeb olisi jo F1 debyyttinsä tehnyt, jos FIA olisi myöntänyt tarvittavan lisenssin ja mielestäni on huutava vääryys, että päinvastainen loikkaus sallitaan suoraan yhteen MM-sarjan kärki tiimeistä.

F1 kuljettajat ottavat aina tietoisen riskin mennessään radalle kilpailemaan, mutta samaa ei voi vaatia tieden varsilla seisovilta katsojilta, jos ja kun sinne teille päästetään kaahaamaan täysin kokematon rallikuljettaja, joten tähänkään on FIAn ja fanien turha vedota.

Lisäksi vähemmän se Loeb olisi jäänyt Toro Rossolla ja Rossi Ferrarilla, kuin tämän kauden uutuus tiimien kuljettajat omalla kalustollaan ja tämä on 100% faktaa ainakin Loebin tapauksessa!

--

Mutta kyseessä on todellakin vain turha naljailu Ferrarin suuntaan ja Loeb itsekin on FIAn negatiivisin päätöksen myötä ilmoittanut, ettei tule koskaan kilpailemaan F1 autolla.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24235
Sijainti
lappeen Ranta
Lisäksi vähemmän se Loeb olisi jäänyt Toro Rossolla ja Rossi Ferrarilla, kuin tämän kauden uutuus tiimien kuljettajat omalla kalustollaan ja tämä on 100% faktaa ainakin Loebin tapauksessa!
Ettei nyt ole jäänyt hiukan epäselväksi mitä fakta tarkoittaa. Tai pientä hienosäätöä prosenttilaskuun.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Ei toki järkevää, mutta samahan se on toisin päin. Turhaa se Citroenin junnutiimikään kyntää toisella autollaan sijoja 8-10, kun voisivat ajattaa myös oikeaa rallikuljettajaa.



Loeb olisi jo F1 debyyttinsä tehnyt, jos FIA olisi myöntänyt tarvittavan lisenssin ja mielestäni on huutava vääryys, että päinvastainen loikkaus sallitaan suoraan yhteen MM-sarjan kärki tiimeistä.
Rallin MM-sarja nykymuodossaan on täysi vitsi. Mukana on kaksi valmistajaa, jolloin sitä väkisinkin tuppaa ajelemaan sarjan kärkikalustolla. Loebille nyt ei voitu sitä linsenssiä myöntää koska kaveri ei ole koskaan eläessään formulaa ajanut. Kimillä sitä vastoin oli jo kokemusta tunturiralleista ja jostain paikallisajoista ennen Jyskälän debyyttiä. Ja ralleissahan ajaa perinteisesti eritasoista kalustoa jolloin laatuvaatimuksetkin ovat Grand Prix'ta löyhempiä.

F1 kuljettajat ottavat aina tietoisen riskin mennessään radalle kilpailemaan, mutta samaa ei voi vaatia tieden varsilla seisovilta katsojilta, jos ja kun sinne teille päästetään kaahaamaan täysin kokematon rallikuljettaja, joten tähänkään on FIAn ja fanien turha vedota.
No kyllä ne katsojat tietävät tasan tarkkaan siellä tien reunassa, että tarkkana on oltava. Harvemmin kuljettajan omasta virheestä kukaan katsoja joutuu sairaalaan. Ennemmin siellä kompuroidaan kännissä keskellä tietä tai seisoskellaan vaarallisissa ja kielletyissä paikoissa. Räikkönen ei käsittääkseni ole alkukaudesta aiheuttanut ainuttakaan vaaratilannetta katsojille, ja hyvä niin.

Lisäksi vähemmän se Loeb olisi jäänyt Toro Rossolla ja Rossi Ferrarilla, kuin tämän kauden uutuus tiimien kuljettajat omalla kalustollaan ja tämä on 100% faktaa ainakin Loebin tapauksessa!
Helppoa jossitella, mutta totuus lienee toinen. Luca Badoer - jolla oli Ferrarille tullessaan 56 GP:n kokemus ja tuhansia testikilometrejä - jäi puolitoista sekuntia Toro Rosso-autolle Euroopan GP:n aika-ajoissa. Tähän kauteen suhteutettuna tuo vastaa jotain Lotus-auton vauhtia. Badoerille tuo suotakoon, tuskin Schumikaan olisi paljon paremmin esiintynyt saati rookie-Rossi.


Mutta kyseessä on todellakin vain turha naljailu Ferrarin suuntaan ja Loeb itsekin on FIAn negatiivisin päätöksen myötä ilmoittanut, ettei tule koskaan kilpailemaan F1 autolla.
Olipa se palo F1-auton rattiin sitten hirmuinen. Laji tuntee helvetin monta kuljettajaa joiden on pitänyt kiertää lakki kourassa jämäteamien ovilla ja ajaa vuosikaudet näiden autoilla veitsenterällä ennen varsinaista näytön paikkaa. Esimerkeiksi käynee Keke Rosberg, jonka tarinan jokainen tietää, sekä Johnny Cecotto, 350cc mestari, joka aloitti Theodore-tallissa ja yleni myöhemmin Sennan tallikaveriksi.

Mikä ongelma olisi näillä herroilla aloittaa Kimin ralliuran tapaan vähän pienemmässä kilpatallissa? Loeb ei käsitykseni mukaan ihan ikibännejä lajiin saanut joten ehkä sen seitsemännen mestaruuden jälkeen voi tosissaan alkaa panostaa F1-uraan? Kilpailu vain on ihan helvetin kovaa kun Villeneuvellekaan ei löydy paikkaa edes Hispanialta. Ei F1-paikkaa saa sormia napsauttamalla ja haaveilemalla siitä haastatteluissa.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Ei millään pahalla, mutta Loebillä oli kilometrejä alla jo jonkin verran Renaultin F1 autolla, Red Bullin F1 autolla ja viimeisimpänä myös GP2 autolla.

Renault "testi" oli vain mainostemppu, mutta Red Bullilla ajoi varsin mallikkaasti ja vaikka ajat tuolloisten rengas ja aerodynamiikka testien vuoksi eivät ole mikään absoluuttinen mittari olivat tuloksen kuitenkin loistavia.

http://f1.gpupdate.net/en/test-sessions/2008/11/17/results/circuit_de_catalunya/1002/

GP2 autolla puolestaan hän oli kärkeä 2.2 sekuntia ja saman tiimin autolla ajanutta kuljettajaa "vain" 0.8s perässä.

http://www.f1fanatic.co.uk/2009/10/08/sebastien-loeb-tests-gp2-car-ahead-of-possible-abu-dhabi-f1-debut-pictures/


Ja mitä tähän "Olipa se palo F1-auton rattiin sitten hirmuinen" kommenttiin tulee:

5. Qualification and conditions of issue for the Super Licence

The FIA Formula One Driver Super Licence is issued by the FIA.

5.1 Qualifications

5.1.1 The driver must be the holder of a current FIA International Grade A licence.

5.1.2 The driver must also satisfy at least one of the following requirements:

a) have made at least 5 starts in races counting for the FIA Formula One World Championship for Drivers the previous year, or at least 15 starts within the previous 3 years.

b) have previously held the Super Licence and have been the regular test driver with an F1 World Championship team for the previous year.

c) been classified, within the previous 2 years, in the first 3 of the final classification of the F2 Championship, or of the final classification of the GP2 Series, or of the final classification of the GP2 Asia Series or of the final classification of the Japanese F/Nippon Championship.

d) been classified in the first 3 of the final classification of the Indy Racing League (IRL) series or of the Champ Car World Series within the previous 2 years; been classified in the first 4 of the final classification of the Indycar IRL series the previous year.
From 1.1.2010: been classified in the first 4 of the final classification of the Indycar IRL series within the previous 2 years.

e) be the current champion of one of the following:
Formula 3 Euro Series
The principal national F3 championships of: Great Britain, Italy, Japan, Spain
World Series F/Renault V6.

N.B.: the title of Champion is considered valid for 12 months from the last race of the relevant series or championship season.

f) be judged by the FIA to have consistently demonstrated outstanding ability in single-seater formula cars, but with no opportunity to qualify under any of c) to e) above. In this case the F1 team concerned must show that the applicant has driven at least 300 km in a current Formula One car consistently at racing speeds, over a maximum period of 2 days, completed not more than 90 days prior to the application and certified by the ASN of the country in which the test took place.

By exception, if supported by the Safety Commission, the FIA World Motor Sport Council may approve the issue of the Super Licence to persons judged by the Council to have met the intent of the qualification process.




Niin on nämä vaatimukset hiukan ylitse ampuvia verrattuna päinvastaiseen lajin vaihtoon, jossa tiimipaikkaan ja FIAn siunaukseen riitti kolmesti romutettu punto, sekä puolen tunnin rymyäminen hangessa ja yksi suurinpiirtein puhtaasti ajettu amatööri kilpailu. Kilometrejä yhteensä varmaankaan ei juuri enempää kuin Loebillä formuloilla. :nope:

Anyway Loebbi on ilmoittanut ottavansa jatkossakin testitarjoukset vastaan, jos Citroen pomo antaa hänen ajaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin on nämä vaatimukset hiukan ylitse ampuvia verrattuna päinvastaiseen lajin vaihtoon, jossa tiimipaikkaan ja FIAn siunaukseen riitti kolmesti romutettu punto, sekä puolen tunnin rymyäminen hangessa ja yksi suurinpiirtein puhtaasti ajettu amatööri kilpailu. Kilometrejä yhteensä varmaankaan ei juuri enempää kuin Loebillä formuloilla. :nope:
No jaa, pelkällä 300 km:n testillä pääsee sisään. Sillähän Kimikin superlisenssinsä sai.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
No jaa, pelkällä 300 km:n testillä pääsee sisään. Sillähän Kimikin superlisenssinsä sai.
Loebillä pelkästään yhden päivän aikana Red Bullilla melkein 400km..Silti FIAn puolelta kehoitettiin tahkoamaan ensin läpi esimerkiksi GP2 sarjan. :alppu:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Tuli tässä vaan mieleen, että miksi Mclaren käyttää useimmiten konffista, että autojen ponttoonien takaosat ovat epäsymmetriset?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ja sitten väittäisin vielä, että jos joku auto on 'liukas', niin se ei tod ole RB vaan Laareni. RB joutuu liukkaine autoineen vetämään siivet nollille kanada-tyyppisillä radoilla. Onkohan JJ käsittänyt nyt tuon liukkauden jotenkin Heikki Kulta-tyyppisesti. Liukkaus =downforce.. Jokatapauksessa alkaa JJ:n ote kyllä lipsua, mitähän sieniä ja kolmos-olutta se oikein siellä vessassa salaa nappailee?
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ja sitten väittäisin vielä, että jos joku auto on 'liukas', niin se ei tod ole RB vaan Laareni. RB joutuu liukkaine autoineen vetämään siivet nollille kanada-tyyppisillä radoilla. Onkohan JJ käsittänyt nyt tuon liukkauden jotenkin Heikki Kulta-tyyppisesti. Liukkaus =downforce.. Jokatapauksessa alkaa JJ:n ote kyllä lipsua, mitähän sieniä ja kolmos-olutta se oikein siellä vessassa salaa nappailee?
Joo, sama "liukkaus" on auttanut mm. Force Indiaa, niin tänä vuonna Montrealissa kuin viime vuonna mm. Monzassakin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ei millään pahalla, mutta Loebillä oli kilometrejä alla jo jonkin verran Renaultin F1 autolla, Red Bullin F1 autolla ja viimeisimpänä myös GP2 autolla.
Ja lisäksi aika pitkäkin kokemus ihan rata-ajosta LMP1 kalustolla Le Mansissa myös jota ei sovi väheksyä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8255
Sijainti
Helsinki
No toiset osoittavat kykynsä ykkösiin rookiena 300km testeillä, toisille ei riitä kokeneena miehenä edes 400km. Se valitettavasti kertoo jotain. :eek:

Loeb on yksi parhaita rallimiehiä, siinä missä Rossi pyörien päällä mutta ei heistä välttämättä ole ykkösiin, sen enempää ku Schumista kaks pyöräisiin. Eri laji ja välttämättä taidot eivät tue lajin vaihtoa.

Saapa nähdä miten Kimin käy, vielä ei ole oikein sanottavaa suuntaan tai toiseen. Hyvin se vetää mutta alun ulosvetojen jälkeen on sellaista varmistelun makua nähtävissä. Se viimeinen hyökkäysmomentti on jäänyt näkemättä. Ehkä se vielä sieltä tulee jos on tullakseen.

Mut itse McLareniin, niin taitaapa olla ainut kärry jolla on tosiaan epäsymmetriset ponttoonit takaosaltaan ja se on kyllä aika hämärää. Jotenkin luulisi tekevän hankalaksi kärryn ainakin säätämisen osalta mut kyllähän siinä jokin pointti on mut mikä?

Onko jotain jäähdytysratkaisuja syynä muotoilulle? Tuolla viritelmällä saadaa ponttooneista muuten riittävän sulavat ja toimivat. Eli eräänlainen kompromissi, ehkä?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Saapa nähdä miten Kimin käy, vielä ei ole oikein sanottavaa suuntaan tai toiseen. Hyvin se vetää mutta alun ulosvetojen jälkeen on sellaista varmistelun makua nähtävissä. Se viimeinen hyökkäysmomentti on jäänyt näkemättä. Ehkä se vielä sieltä tulee jos on tullakseen.
Ainakin Tarmac-pinnoitteella kulkee jo nyt: http://www.mtv3.fi/ralli/
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
No toiset osoittavat kykynsä ykkösiin rookiena 300km testeillä, toisille ei riitä kokeneena miehenä edes 400km. Se valitettavasti kertoo jotain. :eek:

Kyllähän se valitettavasti kertoo tavasta jolla FIA lisenssejä arpoo.

---

Ja mitä tuohon Kimin tarmakki ralliin tulee, niin se oli vähän sama kuin laitettaisiin Tämän kauden Red Bull kuljettajat ajamaan GP2 sarjaa. Sen verran on eroa kalustossa, kun verrataan MM-sarjan kärki autoa Citroenia noihin vuosia vanhoihin Pösöihin, Fordeihin, jne,..

Kimihän olisi ilman sukellustaan ollut todennäköisesti toinen myös lumella Arctic Lapland -rallissa, mutta MM-rallien puollella Ruotsin rallissa ei ilman sukelluksiaankaan lopputuloksissa hättyytellyt top8 (välttämättä edes top10) kuljettajia.:rolleyes:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8255
Sijainti
Helsinki
Ainakin Tarmac-pinnoitteella kulkee jo nyt: http://www.mtv3.fi/ralli/
Juu, kyllä silleen kulkee mut tuo vauhti oli odotettua. Lähinnä vähintä mitä Kimiltä odotettiin.

Se mikä tuossa jäi minun mielestä hieman kaivelemaan oli se, että Ogierilta tuli loppua kohti enemmän puristusta mutta Kimi minun mielestä tyytyi vetämään tasaisen varmaa vetoa.

Eli siis odotin enemmän. Tietyllä tapaa kyseinen kisa oli merkityksetön testikisa, joten siinä olisi voinut minun mielestä vähän riskillä jo kokeilla puristaa koska kyseessä oli vielä tuttu alusta.

Toki kokemus nuotituksesta ja niihin luottamisesta on Kimillä olematon Ogieriin verrattuna. Toisaalta ei ole myöskään Citikan kannalta hyvä jos molemmat olisi raivopäänä puristanu ja siksi vetäny pihalle.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tuli tässä vaan mieleen, että miksi Mclaren käyttää useimmiten konffista, että autojen ponttoonien takaosat ovat epäsymmetriset?
Samaa olen ihmetellyt itsekin. Viime kaudellahan näin oli myös usein.
Tällä kaudella myös ponttoonien etureunan päällä olevat aukot ovat välillä olleet epäsymmetrisesti auki...

Syynä voi olla epäsymmetriset jäähdyttimet eli öljyjen syyläri vain toisessa ponttoonissa...Tosin tänä vuonna osa öljyistä jäähdytetään vaihdeaskin päällä.

Onko kukaan seurannut onko katteet aina samoin päin epäsymmetriset?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Onko kukaan seurannut onko katteet aina samoin päin epäsymmetriset?
Hämärästi muistelen katsoneeni että olisi viime kisoissa olleet samoinpäin, mutta en satavarmaksi sano.
Joskus aikanaan kun noita epäsymmetrisiä katteita oli ekan kerran (2000-luvun alkupuoliskolla) niin muistelisin jonkun sanoneen että se toimii tietyin päin tietyllä radalla, viittasi siis varmaan radan kiertosuuntaan tuolla...
Lisäksi käsitin että silloin se oli vain aerodynaamista kokeilua, nythän ei tiedä onko Mäcillä tehty tuo jäähdytyksen vaiko aeron takia, vaiko jonkun kolmannen jutun :)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Hämärästi muistelen katsoneeni että olisi viime kisoissa olleet samoinpäin, mutta en satavarmaksi sano.
Joskus aikanaan kun noita epäsymmetrisiä katteita oli ekan kerran (2000-luvun alkupuoliskolla) niin muistelisin jonkun sanoneen että se toimii tietyin päin tietyllä radalla, viittasi siis varmaan radan kiertosuuntaan tuolla...
Lisäksi käsitin että silloin se oli vain aerodynaamista kokeilua, nythän ei tiedä onko Mäcillä tehty tuo jäähdytyksen vaiko aeron takia, vaiko jonkun kolmannen jutun :)
Renault noiden katteiden kanssa sääti enemmänkin 2003 ja etenkin 2004. Silloin kyse oli myös siitä, että jäähdytystarve oli erilainen eri puolilla.

McLarenilla näin ei minun tietääkseni kuitenkaan ole, sillä se on siirtänyt öljytankin vaihdelaatikon läheisyyteen ja sen jäähdytyksen moottorin ilmanottoaukon yhteyteen. Sivuponttoonien jäähdytystarpeen ero on ainakin minun ymmärtääkseni selittynyt juuri tämän öljytankin sijainnilla vain toisella puolella. Jos kyse on puhtaasti aerodynaamisesta jutusta, niin muotoilun pitäisi vaihtua puolittain kun vaihdetaan myötäpäivään ajettavalta radalta vastapäivään. Viimeisin vastapäivään ajettu rata on Turkki, joten siitä vaan vertailemaan.
 
Ylös