Ei toki järkevää, mutta samahan se on toisin päin. Turhaa se Citroenin junnutiimikään kyntää toisella autollaan sijoja 8-10, kun voisivat ajattaa myös oikeaa rallikuljettajaa.
Loeb olisi jo F1 debyyttinsä tehnyt, jos FIA olisi myöntänyt tarvittavan lisenssin ja mielestäni on huutava vääryys, että päinvastainen loikkaus sallitaan suoraan yhteen MM-sarjan kärki tiimeistä.
Rallin MM-sarja nykymuodossaan on täysi vitsi. Mukana on kaksi valmistajaa, jolloin sitä väkisinkin tuppaa ajelemaan sarjan kärkikalustolla. Loebille nyt ei voitu sitä linsenssiä myöntää koska kaveri ei ole koskaan eläessään formulaa ajanut. Kimillä sitä vastoin oli jo kokemusta tunturiralleista ja jostain paikallisajoista ennen Jyskälän debyyttiä. Ja ralleissahan ajaa perinteisesti eritasoista kalustoa jolloin laatuvaatimuksetkin ovat Grand Prix'ta löyhempiä.
F1 kuljettajat ottavat aina tietoisen riskin mennessään radalle kilpailemaan, mutta samaa ei voi vaatia tieden varsilla seisovilta katsojilta, jos ja kun sinne teille päästetään kaahaamaan täysin kokematon rallikuljettaja, joten tähänkään on FIAn ja fanien turha vedota.
No kyllä ne katsojat tietävät tasan tarkkaan siellä tien reunassa, että tarkkana on oltava. Harvemmin kuljettajan omasta virheestä kukaan katsoja joutuu sairaalaan. Ennemmin siellä kompuroidaan kännissä keskellä tietä tai seisoskellaan vaarallisissa ja kielletyissä paikoissa. Räikkönen ei käsittääkseni ole alkukaudesta aiheuttanut ainuttakaan vaaratilannetta katsojille, ja hyvä niin.
Lisäksi vähemmän se Loeb olisi jäänyt Toro Rossolla ja Rossi Ferrarilla, kuin tämän kauden uutuus tiimien kuljettajat omalla kalustollaan ja tämä on 100% faktaa ainakin Loebin tapauksessa!
Helppoa jossitella, mutta totuus lienee toinen. Luca Badoer - jolla oli Ferrarille tullessaan 56 GP:n kokemus ja tuhansia testikilometrejä - jäi puolitoista sekuntia Toro Rosso-autolle Euroopan GP:n aika-ajoissa. Tähän kauteen suhteutettuna tuo vastaa jotain Lotus-auton vauhtia. Badoerille tuo suotakoon, tuskin Schumikaan olisi paljon paremmin esiintynyt saati rookie-Rossi.
Mutta kyseessä on todellakin vain turha naljailu Ferrarin suuntaan ja Loeb itsekin on FIAn negatiivisin päätöksen myötä ilmoittanut, ettei tule koskaan kilpailemaan F1 autolla.
Olipa se palo F1-auton rattiin sitten hirmuinen. Laji tuntee helvetin monta kuljettajaa joiden on pitänyt kiertää lakki kourassa jämäteamien ovilla ja ajaa vuosikaudet näiden autoilla veitsenterällä ennen varsinaista näytön paikkaa. Esimerkeiksi käynee Keke Rosberg, jonka tarinan jokainen tietää, sekä Johnny Cecotto, 350cc mestari, joka aloitti Theodore-tallissa ja yleni myöhemmin Sennan tallikaveriksi.
Mikä ongelma olisi näillä herroilla aloittaa Kimin ralliuran tapaan vähän pienemmässä kilpatallissa? Loeb ei käsitykseni mukaan ihan ikibännejä lajiin saanut joten ehkä sen seitsemännen mestaruuden jälkeen voi tosissaan alkaa panostaa F1-uraan? Kilpailu vain on ihan helvetin kovaa kun Villeneuvellekaan ei löydy paikkaa edes Hispanialta. Ei F1-paikkaa saa sormia napsauttamalla ja haaveilemalla siitä haastatteluissa.