McLaren MP4-25

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14226
Näyttää tulevan poikien kesken tiukka taistelu paikoista kärjessä ja toivon Jensonin vievän pelin edukseen joko niukin naukin tai selvin päin... silloin mies todella näyttäisi arvostelijoilleen pitkää nenää ja lisäksi taitaisi olla menestynein brittimies aikoihin formuloissa mitä tulee mestaruuksiin mikäli voittaa... toivotaan näin vaikka kylläkin se we öarl da tsampioons! huuto oli kyllä jotain niin nolonhauskaa, että toivottavasti sitä ei kuulla tänä vuonna.:eek:
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
toivotaan näin vaikka kylläkin se we öarl da tsampioons! huuto oli kyllä jotain niin nolonhauskaa, että toivottavasti sitä ei kuulla tänä vuonna.:eek:
Ai niin, hyvä kun muistutit... itse asiassa joka voiton jälkeen sieltä tiimiradiosta kuuluneet örinät ja huudot olivat sen verran ällöttäviä, että täytyy muistaa pistää mutelle jos Jönssöni erehtyy tänä vuonna voittamaan.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ai niin, hyvä kun muistutit... itse asiassa joka voiton jälkeen sieltä tiimiradiosta kuuluneet örinät ja huudot olivat sen verran ällöttäviä, että täytyy muistaa pistää mutelle jos Jönssöni erehtyy tänä vuonna voittamaan.
Kimin voiton jälkeen sitä oli kiva kuunnella kun sieltä ei oikeestaan kuulunut mitään.
 

Thierryboutseen

Well-known member
Liittynyt
16.5.2009
Viestit
104
Parastahan olisi jos takasiivelle kulkeutuva ilma tulisi ihan jostain muualta. Siinä kilpailijat sitten miettisivät päänsä puhki skuupin merkitystä ja tuhlaisivat aikaa ja miljoonia järjestelmään, joka todellisuudessa onkin Bilteman liimattava tuning-skuuppi.
+1
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Parastahan olisi jos takasiivelle kulkeutuva ilma tulisi ihan jostain muualta. Siinä kilpailijat sitten miettisivät päänsä puhki skuupin merkitystä ja tuhlaisivat aikaa ja miljoonia järjestelmään, joka todellisuudessa onkin Bilteman liimattava tuning-skuuppi.
En ihmettelisi lainkaan, jos olet jopa oikeassa.. :D



Yläpuolelta takasiivelle ja alapuolelta moottorille? :dunno:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8522
Sijainti
Vantaa
En ihmettelisi lainkaan, jos olet jopa oikeassa.. :D



Yläpuolelta takasiivelle ja alapuolelta moottorille? :dunno:
Itsellä kävi mielessä kanssa, että ottaako varmasti skuupin kautta ilman. Oma teoria on, että skuupin ilmalla ohjataan sitä venttiiliä...
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18211
Ainakin suoranopeuksissa auttoi reilusti. Saa nähä nähdäänkö McLaren -kuskeilta huomenna ohituksia, suoranopeuksien puolesta niihin on ihan hyvät mahdollisuudet.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tuosta TurunSanomien selostuksesta olin ymmärtävinäni, että tuo keulan skuuppi tuo capiiniin ilmaa ja tämä ilmavirta nousee hytin takaa irrottaen moottorikatteen päältä ilmavirtaa niin, että takasiiven hahloon ei synny ilmavirrasta resonointia. Kun tuon ilmavirran tulo hyttiin suljetaan - taakse pääsee puhtaammin ilmaa ja siiven rako muodostaa ilmavirtaan resonoinnin joka vähentää takasiiven d.force-vaikutusta merkittävästi. Eli ilman skuuppia takasiipi resonoisi koko ajan. Skuupin ilmavirta estää resonoinnin.


Ilmavirtojen
täsmäkäyttöä
Myös salaisuudet McLarenin takasiiven ilmavirtojen peukaloimisessa alkavat saada tarkempia tulkintoja.
Takasiivekkeessä itsessään ei mikään avaudu ja sulkeudu, vaan MP4-25 -autossa sääntöhenkeä vastaan sotii ylimääräinen ilmareikä juuri ennen ohjaamoa.

Sen kautta säädellään ilmakanavaa, mikä johtaa takasiivekkeeseen. Kun aukko on kiinni, ilmavirta menee ohjaamon ohi kokonaan takasiivelle.

Systeemin uskotaan olevan sellainen, että kuljettaja sulkee aukon polvella kiitäessään suoralla. Mutkassa aukko on auki, jolloin osa ilmavirrasta osuu myös ohjaamoon.

Suoralla ilmavirrat saadaan näin täsmäkäyttöön.

Huippunopeudessa saavutetaan näin merkittävä etu. Bahrainin aika-ajossa Jenson Buttonille mitattiin McLarenilla suoralla 313,7 km/t, kun samaa moottoria käyttävän Mercedeksen Nico Rosbergin huippunopeus samassa paikassa oli 305,7 km/t.

Force India oli lähes samoissa McLarenin kanssa, mutta viime vuoden tyyliin sen auton vahvuus on ennestääkin kovissa huippunopeuksissa suorilla.

Systeemin kopiointi vaatisi uutta puhkaisua keulan päälle, mutta kiireellä kilpailijat niitä jo suunnittelevat.

Mikään viime hetkessä syntynyttä ideaa ei McLaren toteuttanut, vaan sitä alettiin kehitellä jo viime kauden lopussa.

Turun Sanomat, Manama

HEIKKI KULTA​
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Minä en kyllä näe eroa säädetäänkö aerodynaamista virtausta sitten hienoimmalla elektronisella hipaisukytkimellä, vaijerilla tai takapuolella. Aerodynamiikkaa siinä yhtä kaikki säädetään ja itse "kytkin" ei ole se oleellinen kysymys.
Samaa mieltä! :ahem:

Parastahan olisi jos takasiivelle kulkeutuva ilma tulisi ihan jostain muualta. Siinä kilpailijat sitten miettisivät päänsä puhki skuupin merkitystä ja tuhlaisivat aikaa ja miljoonia järjestelmään, joka todellisuudessa onkin Bilteman liimattava tuning-skuuppi.
Mä oon ymmärtäny kans niin, että keulan skuupin ilmavirralla vain säädetään systeemiä. Airboxin kautta sitten tulisi se varsinainen ilmavirta takasiivelle.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
niin, onhan tuossa vielä se mahdollisuus, että skuupin tuodessa ilmavirtaa kapiiniin, virtaus hytistä joidenkin kanavien tmv kautta tai ylivirtauksena muuttaa tuon ilmanottokanavan ( kypärän takana ) virtausta niin, että sillä saadaan tuo resonointi takasiivelle aikaiseksi hain evän kautta johdettuna.

Harmi kun kukaan ei ole todella selvittänyt skuupin osuutta asiaan - siis miten sieltä asti johdettu lisäilmavirta muuttaisi takasiiven raon toimintaa. Olkoonkin että tuossa edellä tuo virtaus on havainnollistettu tuon haievän osalta.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Että miksikö kuskeillamme on neopreenialushousut - sanoi Whitmarsh, ja selvitti, ettei Lewis suinkaan koe tästä kylmästä ilmasta haittaa. Nicolekin sen vahvistaa.

Buttonilla vasenkätisenä puolestaan luontaisesti on kaikki turvassa ilmavirran kylmettävältä vaikutukselta. Neopreenihousut ovat lähinnä varmuudeksi.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Että miksikö kuskeillamme on neopreenialushousut - sanoi Whitmarsh, ja selvitti, ettei Lewis suinkaan koe tästä kylmästä ilmasta haittaa. Nicolekin sen vahvistaa.

Buttonilla vasenkätisenä puolestaan luontaisesti on kaikki turvassa ilmavirran kylmettävältä vaikutukselta. Neopreenihousut ovat lähinnä varmuudeksi.
Meinaat, jotta Lewisillä ei ole vielä laskeutuneet, joten kylmettymisestä ei ole pelkoa?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Laarenissa kun päästää kunnon piarun, lyö luukut kiinni ja kurkkaa aamulla, niin siellähän on ihan kunnon paska.:ahem::ahem::ahem:

Toimii kuin AROMIPESÄ!:eek:

(Eiköhän siellä ole jokin hieno läppäsysteemi, jonka kuskit polvella painavat kiinni suoralla, kuten kuvassa???)
 
Ylös