McLaren MP4-25

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mun on melkosen vaikea uskoa näihin polvi/kyynerpää tekniikoihin... Mutta tiedä sitten.
Ja jos noita olis niin miten FIA voi sallia ajonaikana säädettävän aerodynamiikan muulla kuin etusiivessä??!? :doubtful:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Onhan se hyvä, ettei tätä vatvota koko kautta, niin kuin noita tupladiffuja viime vuonna samasta asiasta käytännössä kyse molemmissa.
Miten niin ei vatvota? FIA:n katsastus ei merkkaa mitään, eiköhän sieltä ne perinteiset protestit ole tulossa. Renault ainakin käärmeissään.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Mun on melkosen vaikea uskoa näihin polvi/kyynerpää tekniikoihin... Mutta tiedä sitten.
Ja jos noita olis niin miten FIA voi sallia ajonaikana säädettävän aerodynamiikan muulla kuin etusiivessä??!? :doubtful:
Samoin on ilmavirtoihin vaikutettu pään liikkeillä (vetäytymällä syvemmälle ohjaamoon), kun tuo scooppi sattuu sopivasti olemaan pään takana ja tästäkään ei kukaan käsittääkseni hernettä nenään vetänyt. :rolleyes:

Taitaa säännöt kieltää ainoastaan nämä joustavat ja laitteellisesti säädettävät aerodynaamiset komponentit?

Lähinnä kyseessä tuntuu olevan itkupotkuraivari ensireaktiot tiimeiltä johtuen kustannuksista, jotka tämmöisen viritelmän lisäämisestä omaan autoon koituvat ja McLarenin etumatkasta siihen mennessä, kun muut itse saavat viritelmän radalle. Tupla-difutkaan eivät olleet sääntöjen vastaisia, mutta Ferrari vetosi reiluun urheiluhenkeen saadakseen ne kiellettyä.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Siis aikuisten oikeestiko faktaa on nyt se, että kuskin varpaiden kohilla olevasta skuupista johdetaan ilmaa kuskin vasenta puolen auton moottorikatteen yläosaan ja siitä taas takasiivelle? Jo on systeemi.

Ja sitten sielä moottorikopassa menee vielä kanava ylhäältä vaihdelaatikon päällä olevalle öljynjäähdyttimelle.

Niin ja kaiken lisäks, kuski jalallaan tai kädellään säätelee jotain luukkua tms. käyttääkseen tätä systeemiä.

???? :confused:

Kuskin kypärälläkin varmaan voidaan kaikkea jännää tehdä, mutta ei sillä mitään mekaanisia härveleitä käytetä...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Idioottimaistahan tämä on jos taas vaan hassataan rahaa ja asiaa vatvotaan puolikautta...kuten varmasti tullaan tekeen jos Mäkkäri pärjää ja muut ei saa tätä kopioitua.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Idioottimaistahan tämä on jos taas vaan hassataan rahaa ja asiaa vatvotaan puolikautta...kuten varmasti tullaan tekeen jos Mäkkäri pärjää ja muut ei saa tätä kopioitua.
:ahem: Olisi paljon mielekkäämpää, jos kukaan ei ikinä kehittäisi mitään uutta. Vai kuinka?
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963


Olis nyt edes työntänyt vaikkapa ajohanskansa tuon tuutin tukkeeksi.. :D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
:ahem: Olisi paljon mielekkäämpää, jos kukaan ei ikinä kehittäisi mitään uutta. Vai kuinka?
Ei siitä ole kyse! Tiedät sen itsekin.

Enkä mä ole edes huolissani kenenkään puolesta, että Mäkkäri dominois. Ainakaan vielä. Eihän ne tunnu tuosta hyötyvän kuin jokusen yksikön huippunopeudessa. Toki etu sekin varmasti, esim. säädöissä mutkia varten jne.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8255
Sijainti
Helsinki
Heh, Webber on kyllä äijä :D

RB:llä selkeästi paras kuljettaja kaksikko. Toinen on kohtuu humoristinen ja nopea. Toinen taas asiat suoraan sanova, sekä myös humoristinen tapaus. Molemmat sopivan rentoja, ei niin vakavasti asioita ottavia tyyppejä.

Huvittaa tuo haloo Macin siivestä. Olipa huimasti nopeampia suorien päässä :rolleyes: Näyttäisi enemmän siltä, että Mersun kone on syypää, ku FI:kin kulkee varsin vauhdikkaasti.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Mäkkärillähän ei taida olla tässä sinänsä mitään menetettävää.. jos tuosta saa sellaisen edun että voittavat kisoja, niin pahimmassa tapauksessa voittavat tästä alkuun pari kisaa, sitten ratkaisu kielletäänkin ja vaihdetaan varasysteemiin, uusin kujein. Mutta eipä niitä voittoja voida pois ottaa...

Taisivat vetää herneen sen verran syvälle nekkuun viime vuonna tuosta diffuusoripelleilystä, joten päättivät näyttää että osataan sitä meilläkin sitä pilkkua viilata, jos kerta tikusta aletaan.

Tässä vaan taitaa käydä niin että kun vain yksi talli on asialla (toistaiseksi), hommalle on helpompi laittaa stoppi.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4225
En jaksa millään uskoa että Macin siipiratkaisu antaisi heille tarvittavan etumatkan maailmanmestaruuteen, jos auton suoravauhdit on n. 5km/h muita nopeampi pääsuoralla niin se ei kierroajassa tee montakaan sadasosaa hyvää Macille.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Njoo, niin tiedänkin. Mutta minun mielestäni on vain ja ainoastaan kiva nähdä tuollaisia täysin valtavirrasta poikkeavia ratkaisuita autoissa edes välillä.
Samoin. Vielä jopa sellaisia jotka kasvattavat huippunopeuksia, ne kun ovat olleet vähän kehnoja joillain radoilla.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Huvittaa tuo haloo Macin siivestä. Olipa huimasti nopeampia suorien päässä :rolleyes: Näyttäisi enemmän siltä, että Mersun kone on syypää, ku FI:kin kulkee varsin vauhdikkaasti.
En jaksa millään uskoa että Macin siipiratkaisu antaisi heille tarvittavan etumatkan maailmanmestaruuteen, jos auton suoravauhdit on n. 5km/h muita nopeampi pääsuoralla niin se ei kierroajassa tee montakaan sadasosaa hyvää Macille.
Näin mäkin tän ensin ajattelin, mutta jos miettii kokonaisuutta niin voidaan säätää kenties siipeä enemmän, kun sen vastus saadaan pois suorilla. Tai ainakin vastus vähenee siis. Joten jos suorilla saavutetaan kenties jotain niin sen päälle tulee sit mahdollisesti mutkissa/kiihdytyksissä saavutettavat edut myös.

Mutta katsotaan nyt kuka määrää ja ketä. Voihan se olla, että edes tämän systeemin kanssa Mäkki ei oo keulilla. RB:llä tuntuvat ainakin olevan luottavaisia tämän suhteen. Vaikka RB:hän se just oli joka kärkitalleista ainakin vielä testeissä hävis Mäkille sen 10 kmh huipuissa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Oikein lähikuvassa tämä torvi


Kait se sit pitää uskoa, että tuosta ne ihan oikeasti johtaa ilmaa takasiivelle asti. Vai onko tää aprillipilaa, kertokaa jo! :rolleyes:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Paljonkohan tuo tötterö syö sitä kaivattua huippunopeutta :confused:
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Parastahan olisi jos takasiivelle kulkeutuva ilma tulisi ihan jostain muualta. Siinä kilpailijat sitten miettisivät päänsä puhki skuupin merkitystä ja tuhlaisivat aikaa ja miljoonia järjestelmään, joka todellisuudessa onkin Bilteman liimattava tuning-skuuppi.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Minä en kyllä näe eroa säädetäänkö aerodynaamista virtausta sitten hienoimmalla elektronisella hipaisukytkimellä, vaijerilla tai takapuolella. Aerodynamiikkaa siinä yhtä kaikki säädetään ja itse "kytkin" ei ole se oleellinen kysymys.
 
Ylös