McLaren MP4-25

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Toisella foorumilla oli tälläinen kuva tuosta takasiiven toimintaperiaatteesta

 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Toisella foorumilla oli tälläinen kuva tuosta takasiiven toimintaperiaatteesta
Hienoa, kiitos kuvasta. Näitä on aina kiva nähdä. Eli kuten veikkailin, niin jakavat kenties ilmaa koko siiven leveydelle hainevästä (kiinnityspiste pyöristetty siiven laitoja kohti). Mielenkiintoista.

Tähän asti tässä ei varmaan oo mitään laitonta. Sauberilla vastaava siipi jo viime vuonna, sillon vaan syöttö otettiin jotenkin muuten vapaasta ilmasta. Mutta jos Mäkki pystyy hallitseen tätä jotenkin, niin sit voikin tulla sanomista...

Mutta mitenkäs tämä nyt sitten toimii?
Ilma johdetaan siipiprofiilin "läpi" profiilin takapinnalle ja saadaan profiili sakkaamaan. Eli onko silloin siiven taakse johdetun ilmavirran nopeus suurempi kuin siiven etupuolta nuoleva ilmavirtaus vai kuinka?

Ja onko ilman tuota rakoa profiilin takana matalempi ilmanpaine? Vai kiipeekö profiilien välistä tulevat virtaukset sinne?
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Joo, hyvä. Kiitos kuvasta. Tähän asti asia oli toki pääteltykin, mutta kuinka siipi aloitta resonoinnin tämän vuoksi ja onko sitä säädettävissä - se on yhä auki. Saati onko vasemmalla polvella osuutta tähän:D.

Vaikea edelleenkään näin lähes valmiina fyysikkonakaan nähdä, että miten tuo resonointi alkaisi muutoin kuin paineen kasvulla. Ja että alkaako se yht´äkkisesti vai hiljalleen voimistuen. Ja onko siiven rakosen koolla tuo aloituspiste säädettävissä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ja onko siiven rakosen koolla tuo aloituspiste säädettävissä.
Mäkkärin siiven rako on ainakin paljon pienempi kuin "perinteisen ratkaisun" omaavilla Sauberilla ja Williamsilla.
Eli vissiin Mäkkärin ilman syöttötavalla rakoa on voitu ainakin pienentää.

Onko mitään käryä miten tämä "ahdettu siipi" nyt sit toimii ilman hainevää? Eli miten se toimi esim. viime kauden sauberissa?
En tiedä oonko vaan kuvitellu, mutta sellanen kuva mulla on, että niissä ilma johdettais jotein siipiprofiilin etureunasta tms. tähän rakoseen...
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
ymmärtääkseni, ihan itsekseni - tuo rakonen läpäistessään suuremmassa paineessa yhä enemmän ilmaa - aiheuttaa resonoinnin siipeen tai ilmavirtaan. Tuo resonointi irrottaa ilmavirran ja ilman paineen vaikutuksen alaspäin painavana voimana jolloin d.force vähenee. Tämä tietenkin tapahtuu vasta suurissa nopeuksissa jolloin on varaa d.forcesta luopua huippunopeuden hyväksi.

Ilmeisesti Macin ratkaisu tekee tämän vähemmillä kompromisseilla ja vasta halutussa nopeudessa. Ja näin tuo vain hyötyä ilman haittoja.

Säädettävyttä ( paitsi rakosen koko ja tai syötetyn ilman määrä/aukon koko ) en silti vieläkään osta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Siis tää skuuppi on oikeesti osa autoa eikä mikään testihärveli?

Mikähän sen funktio oikeesti on? Siinä vasemman polven päällä toispuoleisesti autossa... :rolleyes:

No tästä puhutaan tänään varmaan enemmän:
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Sakkaaminen on laminaarisen, eli kiinni pysyvän virtauksen muuttumista turbulaattiseksi, eli pyöreileväksi. ...
No ei ihan noin. Tuossa on kuvattu mikä on laminaarisen ja turbulenttisen virtauksen ero. Mutta sakkaus on virtauksen irtoaminen siivestä ja nostovoiman häviäminen, tai raju pudotus. Samalla kyllä vastus pienenee, mutta asian hallinta on melkoisen vaikeaa, jos samaan aikaan nostovoima (=alaspäin formuloissa) pienenee rajusti.

Tuossa Mäcin systeemissä on kyse jonkinlaisesta rajakerrosten hallinnasta (boundary layer control). Siitä sanotaan, että: "...because drag may be reduced whilst achieving high lift ...". Eli vastus pienenee. Mutta ei tuo Mäcin systeemi silti vielä ihan selvinnyt minulle. Pitää ihmetellä lisää.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
On tuo skuuppi kyllä melko outo. Mitähän jäähdytystarvetta vasemman reiden päällä on ( edes oikeakätisillä )?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
On tuo skuuppi kyllä melko outo. Mitähän jäähdytystarvetta vasemman reiden päällä on ( edes oikeakätisillä )?
Varsinkin kun on kyllä kuskin jalkaterien paikkeilla ennemminkin...

Skuuppi on Vodafone tekstin f-kirjaimen kohdalla eli kokolailla kuskia lähimmän tukivarren kohilla.

Mutta outo skuuppi se silti on. En keksi kyllä mitään perustetta sille... :doubtful:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Nämä ponttoonien etureunan leikkauksetkin on tallella edelleen...?

Eli eivät vissiin olleet vain testikokeiluja nekään.

Mäkissä alkaa kyllä oleen reilusti näitä rakosia mistä syötetään lisä ilmaa pinnoille...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Normaalisti ponttoonien yläpinnat muodostavat nostetta. McLaren ohjaa ilmaa ponttoonien aukoista niiden päälle, mikä saa ilmavirran erottumaan itse ponttoonista ja vähentää nostetta.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
ScarbsF1 Mclaren rear wing has cleared scrutineering. so whatever theyre doing can now be used by other teams. expect red bull and ferrari to do so
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
McLarenin F1-talli saa käyttää MP4-25-autossaan kiistanalaista takasiipiratkaisuaan kauden avaavassa Bahrainin GP:ssä. Kansainvälinen autoliitto FIA hyväksyi ratkaisun F1-autojen katsastuksessa torstaina.

Ratkaisun on arvioitu tuovan McLaren-autolle ainakin 5 km/h lisää suoranopeutta. Saksalaisen Auto, motor und sport -lehden mukaan McLaren-kuljettajat pystyvät avaamaan ja sulkemaan polvensa avulla autonsa katteessa ohjaamon etupuolella olevan aukon, joka johtaa ilmakanavaan. Sitä kautta ilmaa virtaa takasiivelle sillä tavalla, että nerokkaan aerodynamiikkaratkaisun johdosta siiven ilmanvastus on suorilla pienempi kuin mutkissa, joissa siiveltä tarvitaan paljon downforcea.

Red Bull ja Ferrari olivat etukäteen kyseenalaistaneet ratkaisun sääntöjenmukaisuuden.

MTV3 - Jani Merimaa
Se siitä vatvomisesta sitten.
 

Polar

Well-known member
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
757
Se siitä vatvomisesta sitten.
Jep, hyvä päätös. Sääntöjen rajamailla toimiminen on taitolaji ja ketkä sen osaavat heitä ei pitäisikään rangaista, päinvastoin antaa tunnustusta hyvästä keksinnöstä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Saati onko vasemmalla polvella osuutta tähän:D.
No, nyt Autosport raportoi, että myös kyynärpäitä voi käyttää.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/81997
It is suggested that air flows into the cockpit via a chimney, believed to be known inside the team as the 'F-vent', on the nose. The air is the channeled through the car and out of the rear end.

The air tunnel is believed, however, to have a hole in it that the drivers are able to block on the straights - using either their knees or elbows. When this hole is covered, the air pressure inside the vent is changed - and this helps stall the rear wing.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Näin huipputekniseksi fia on formulat saanut. Tosin keväällä kun kyynärpään saa auton ikkunasta ulos, niin kyllä ne vauhdit vain nousee.
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Hamilton voisikin vetää suorat luu ulkona. Vielä kun McLaren saisi ysäripopin soimaan ja subwooferin potkimaan lisävauhtia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kohta on syytä kieltää kuskit liikkuvina aerodynaamisina osina. :D
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Nämä ponttoonien etureunan leikkauksetkin on tallella edelleen...?

Eli eivät vissiin olleet vain testikokeiluja nekään.

Mäkissä alkaa kyllä oleen reilusti näitä rakosia mistä syötetään lisä ilmaa pinnoille...
Kasarimeininkiä nämä rakoset. Mikä lie sitten tarkoitus noiden...
 
Ylös