McLaren MP4-25

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371

"One feature that has been exposed on the McLaren is the rear wing, which features an additional slot on the rear face of the flap. It's believed that this flap is fed with airflow from the inlet above the drivers head routed through the tail fin.While having a blown slot is not new in F1, as both McLaren and BMW Sauber ran such devices in 2009. McLarens' latest interpretation uses a far smaller slot, leading to various suggestions to its use. Most obviously is to blow the slot to make it act like a three element wing (two element rear wings are mandated by the rules), this would allow the rear wing to have a higher angle of attack for more downforce. Other suggestions put forward are the slot is aiming to stall the wing at high speed to reduce drag and hence improve top speed on the straights."
http://www.racecar-engineering.com/articles/f1/444950/f1-2010-pre-season-testing-round-up.html
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Selittäkääs joku mitä siiven sakkaaminen taas formuloissa tarkottaakaan?
Sakkaaminen on laminaarisen, eli kiinni pysyvän virtauksen muuttumista turbulaattiseksi, eli pyöreileväksi. Tällöin siipi menettää nostovoimaa ja yleensä myös vastus alkaa pienentyä. Todella moni seikka vaikuttaa, kuinka nopeasti ja millä suhteella sakkaamien tapahtuu

Siksi ilmiö on jopa tavoiteltu F1:ssä. Kun siivellä on kohtauskulmaa sen pinta-ala edestä nähden kasvaa koekeammaksi. Mutta kun virtaus on laminaarinen se näkyy aerodynaamisesti vielä paljon "korkeampana". Eli siiven nostovoiman vuosi siitä aiheutuu enemmän vastusta kuin samanpaksuisesta pyöreästä kappaleesta.

Periaatteessa F1:ssä halutaan pienentää vastusta suorilla ja lisätä mutkissa, jarrutuksissa ja kiihdytyksissä. Tottakai suorillakin tarvitaa downforcea taka-akselille, jottei renkaat sudi liikaa. Haasteen asiasta tekee, että ilmiöt eivät saa tapahtua hallitsemattomasti ja sitä pitäisi pystyä säätämään kunkin radan optimoimiseksi. Siipien mutkat, käyryydet ja siihen jo rkennusvaiheessa tehdyt kohtauskulman erot ovat keinoja hallita nostovoiman ja vastuksen suhdetta nopeuteen. Hienosäätö tehdään radalla koko siiven kohtauskulmaa säätämällä.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Mä veikkaan villisti, että tuo takakatteen ja ylimmän siiven yhdistävä putki pullistuu nopeuden noustessa ja sen muodonmuutos säätää ylimmän siiven kohtauskulman pienemmäksi.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kiitos hyvästä kuvasta.
Sama F1Technicalin foorumilta valokuvana:

Kyseessä siis todellakin pieni rako.

Mä veikkaan villisti, että tuo takakatteen ja ylimmän siiven yhdistävä putki pullistuu nopeuden noustessa ja sen muodonmuutos säätää ylimmän siiven kohtauskulman pienemmäksi.
Yleisin veikkaus siis lienee se, että Mäkkärin hainevä syöttää takasiivelle (sen keskikohdalle kait vaan?) ilmaa airboxin kautta.
Villeimmät veikkaukset on, että kuski pystyisi hallitsemaan tätä syöttöä jotenkin.

Jos sielä on jotain kuskin hallittavissa olevaa tai jokin pullistuu tms. niin silloinhan tämä on laiton.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ai niin, vähän evidenssiä:
Top speeds at Barcelona: Hamilton: 313 kph, Massa + Barrichello: 308 kph, Schumacher + Kubica + Sutil: 307 kph, Buemi: 305 kph, Di Grassi: 302 kph, Vettel: 301 kph, Kobayashi: 300 kph, Kovalainen: 298 kph.

Ja Mäkki ei tiedä asiasta yhtään mittään.. :D
McLaren "unaware" of problem with wing

Niin ja Ferrari sanoo olevansa kans ihan ulalla koko protestista... :D
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Jos tuo rako aiheuttaa pyörteilyn ja sakkaamisen kyllin suuressa paineessa ( nopeudessa ) ja siten vähentää siiven alaspäin painavaa voimaa niin eipä se liikkuvia osia tarvitse. Ilmanottoaukko kuskin yläpuolella tuo ilmaa takasiiville katteen kautta eli alhaalta päin - tuskin sisältää mahdollisuutta säätää tätä ajon aikana. Ellei sitten katteiden sisällä ole ohjureita kääntämässä virtauksia nopeuden suhteessa.

Ei ihme, että Mac sanoi auton säätämisen olevan haaste.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Yleisin veikkaus siis lienee se, että Mäkkärin hainevä syöttää takasiivelle (sen keskikohdalle kait vaan?) ilmaa airboxin kautta.
Villeimmät veikkaukset on, että kuski pystyisi hallitsemaan tätä syöttöä jotenkin.

Jos sielä on jotain kuskin hallittavissa olevaa tai jokin pullistuu tms. niin silloinhan tämä on laiton.
Vaikka putkesta purkautuisi ilmaa ilma kuskin toimiakin, saatetaan sen avulla onnistua siiven vaikutusta säätämään.

Jospa kuskit nostavat vasemman polvensa, siihen mystisestä, etukatteessa olevasta skuupista johdettuun kanavaan, tukkien virtauksen halutessaan :confused::yuck:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8255
Sijainti
Helsinki
Ai niin, vähän evidenssiä:
Top speeds at Barcelona: Hamilton: 313 kph, Massa + Barrichello: 308 kph, Schumacher + Kubica + Sutil: 307 kph, Buemi: 305 kph, Di Grassi: 302 kph, Vettel: 301 kph, Kobayashi: 300 kph, Kovalainen: 298 kph.

Ja Mäkki ei tiedä asiasta yhtään mittään.. :D
McLaren "unaware" of problem with wing

Niin ja Ferrari sanoo olevansa kans ihan ulalla koko protestista... :D

No onpa huimat erot suora nopeuksissa. Ja siis onhan tuo nyt suht huvittavaa ku tallit eivät edes itse tiedä tehneensä protestia mutta lehdistö tietää? :D:confused:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tyypillinen esimerkki F1-toimittajien surkeasta tasosta. Nytkin uutisoidaan asiaa kenenkään vaivautumatta selvittämään mistä asiassa on oikein kyse. Saati, että joku tekisi asiasta selventävän kuvauksen.

Liikkuvia osia siivissä ei sallita joten tuo säätyminen tapahtuu automaattisesti vauhdin suhteessa tai sakkaamiseen on katteiden läpi kuljetetulla ilmalla mahdollisuus vaikuttaa. Macin takasiiven takana olleiden mittausantureiden oli varmaan tarkoitus analysoida tätä sakkauspistettä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
No onpa huimat erot suora nopeuksissa. Ja siis onhan tuo nyt suht huvittavaa ku tallit eivät edes itse tiedä tehneensä protestia mutta lehdistö tietää? :D:confused:
On sielä se kymppi Mäkin ja RB:n välillä. ;)
Ja RB:hän aiheesta on kertoillut, ei muut... RB:n mukaan Ferrari on mukana, mutta Ferrarin mukaan Ferrari ei tiedä asiasta mitään.

Jos hainevän sisällä ohjataan ilmaa takasiivelle, niin en silti ymmärrä miten se voisi kamalasti vaikuttaa, kun se kohdistuu melko pieneen osaan siiven keskellä kuitenkin...? :confused:
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Jos hainevän sisällä ohjataan ilmaa takasiivelle, niin en silti ymmärrä miten se voisi kamalasti vaikuttaa, kun se kohdistuu melko pieneen osaan siiven keskellä kuitenkin...? :confused:
Pienistä yksittäisistä asioista, josta kokonaisuus muodostuu, on lopputuloksessa kyse.

Todennäköisesti vuoto pyrkii aerodynaamisessa mielessä "tukkimaan" siipien välistä rakoa, suuremmilla nopeuksilla.

Vaikka tuntuisi uskomattomalta, siipien välinen rako aiheuttaa siipeen enemmän kokonaisvastusta kuin että se olisi täytetty umpeen. Tietenkään nostovoimasta ei sitten välitetä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Pienistä yksittäisistä asioista, josta kokonaisuus muodostuu, on lopputuloksessa kyse.

Todennäköisesti vuoto pyrkii aerodynaamisessa mielessä "tukkimaan" siipien välistä rakoa, suuremmilla nopeuksilla.

Vaikka tuntuisi uskomattomalta, siipien välinen rako aiheuttaa siipeen enemmän kokonaisvastusta kuin että se olisi täytetty umpeen. Tietenkään nostovoimasta ei sitten välitetä.
Joo tuo menee jakeluun osaltaan, mutta edelleen se lisäsyöttö hainevästä tulee vain siiven keskelle joidenkin senttien alueelle.
Toki voihan se olla joku domino-efekti tai sitten pienelläkin alueella on näin suuri vaikutus (kuten Horner väitti).
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Ferrarihan siellä on taas kitisemässä ja valittamassa. Tekosyitä pedataan jo floppikautta silmälläpitäen? Yhyy, Mäkki kopioi TAAS meijän jutut!

Melkoinen farssi tästä tulee, jos tuo McLaren MP4-25 tuomitaan laittomaksi. Viime kaudella FIA näytti Brawnille, Williamsille ja Toyotalle vihreää valoa. Miksi nyt ryhdyttäisiin näin tarkalla seulalla hylkäämään lajin tarvitsemia innovaatioita? Todt on tarkkailun alla, nyt on jo kauden ensimmäinen pro Ferrari -päätös hilkulla.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ferrarihan siellä on taas kitisemässä ja valittamassa. Tekosyitä pedataan jo floppikautta silmälläpitäen? Yhyy, Mäkki kopioi TAAS meijän jutut!
Jos nyt kuitenkin tarkasteltaisiin faktoja ennenkuin syytellään.

* Ferrari sources have confirmed that the team has no interest in protesting the McLaren rear wing design
* McLaren has played down talk of a legality issue with its rear wing - and reckons Ferrari is not involved in complaints

http://twitter.com/noblef1
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Melkoinen farssi tästä tulee, jos tuo McLaren MP4-25 tuomitaan laittomaksi. Viime kaudella FIA näytti Brawnille, Williamsille ja Toyotalle vihreää valoa. Miksi nyt ryhdyttäisiin näin tarkalla seulalla hylkäämään lajin tarvitsemia innovaatioita?
Joo ei tässä mitään paniikkia kannata ottaa ja ei MP4-25 autoa olla tuomitsemassa. Korkeintaan tämä takasiipi ja kenties hainevän rakenne.

Yksi kanta asiassa on esim. tämä:
Most obviously is to blow the slot to make it act like a three element wing (two element rear wings are mandated by the rules), this would allow the rear wing to have a higher angle of attack for more downforce.
Jos näin, niin selvä peli ja laiton.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Rauhotutaan hetkeks ja keskitytään muihin asioihin.
Towards the end of the Barcelona Test McLaren introduced a new front wing, sidepod fins and diffuser.
Onko näistä osunu silmiin kuvia?
Mun mielestä etusiipi uusiutu kyllä jo aiemmin...

The front wing using simpler endplates compared to the vaned versions used up to that point. Although the endplates do feature a pair of slots, to encourage airflow around the front tyre. Then the sidepod fins were enlarged to reach down to the projecting front edge of the floor. Lastly the diffuser bore a resemble to the launch specification set up, however the dipped middle section of the diffuser now featured a rectangular rather than curved profile.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
McLaren invites FIA to inspect rear wing

Siipi luultavasti on laillinen.
To clarify, an FIA spokesperson has also said that the possibility of the wing being deemed illegal is unlikely: "We have no concerns with it but we have been invited by the team to view the car, so Charlie is going down to have a look."
Vastaavalta sopaltahan tää kyl alkaa kuullostaan kuin viime vuotinen diffu jupakka. Nytkin Mäkki on kuulemma ollut koko ajan yhteydessä FIAan ja varmistellut, että tämä on laillinen ratkaisu.

En tiä kuinka tarkaan FIA saa tietoja talleita niiden ratkaisuista näihin tiedusteluihin liittyen, mutta miksi FIAn tarvii käydä siipi vielä oikein tarkistamassa jos se kerta on jo todettu lailliseks moneen kertaan? :)

Mutta nytkin Mäkki ja FIA puhuu SIIVESTÄ. Ei kai siivessä itsessään mitään vikaa ole, jos tuollaista pientä rakoa profiilissa sai käyttää viime vuonnakin (Sauber)... Mutta missään ei puhuta hainevästä tahi sen käytöstä tähän liittyen.

En tiä onko näköharha, mutta tuo hainevän kiinnitys siipeen näyttää leviävän sivuille päin.


Innokkaimmathan muuten väittää ja uskoo siihen, että se mäkkärin nokan päällä oleva skuuppi liittyis jotenkin tähän juttuun...
Ilman johtaminen keulasta kuskin ohi moottorikatteen päälle ja sieltä takasiivelle oliskon jo jotain...niin ja hallitusti tämä tietysti.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös