McLaren MP4-25

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24236
Sijainti
lappeen Ranta
Ja mitä tuon bensan lämpötilan mittaustapaan tulee, niin taisi sääntöensyklopediassa olla maininta polttoaineen lämpötilasta auton tankissa ja käytännössä tuo tankissa olevan polttoaineen lämpötila mitattiin tankkauslaitteesta tulevasta polttoaineesta. Eli melkoisen epätarkkaa ja tulkinnanvaraista, kuten vissiin moni muukin asia niissä säännöissä.
 

80CC

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
298
alkaa jo näyttää toi mäkki aika tarkkaan mietityltä ja suunnitellulta kaikkine kaarineen. ei sillä et muut ei olis miettiny kaikkea mut kuitenki.

toi ferrarin peittely on jo kyl aika...no ei nyt oikeen keksi!
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
En nyt vakoiluksi tai skandaaliksi kutsuisi. Ilman muuta kaikki ovat silmät auki toisten autojen suhteen ja tässä tapauksessa varmaan myös varikkostopin suhteen. Ja tietenkään kukaan ei haluais omaa autoa/toimintaa seurattavan.

Toki sermien siirtely oli jo jotain.. :D Varmaan osittain läppääkin, koska eihän niistä mitään apua ollut.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Nää mäkin uudet pakarien katteethan toimii pikku flippeinä auton takapäässä. Siivekkeet kun sieltä on kielletty... Ilmeisesti Mäkin uudet palat on kuitenkin ollut avuksi...

Eilen Button vielä sano, kuten Sumikin päivää ennen, että ei oo voittaja auto vielä. Mutta tänään Hami on vähän näyttäny mihin uusilla paloilla ehditään.
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Nämä uudet peräpään katteet on hyvin pitkälle samantyyppiset mitä oli ForceIndialla viime kaudella.

 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Nämä uudet peräpään katteet on hyvin pitkälle samantyyppiset mitä oli ForceIndialla viime kaudella.
Sama kävi mielessä. Hyvä kun kaivoit kuvankin vielä, kiitos.

Mäkki ylhäältä kuskin kohdalta. Ponttoonien etureunan aukot edelleen mukana ja kuskin sivuilla olevat reiät on saanu kidukset...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14226
McLarenilla ainakin vahva testien päätös nähtiin testeissä ja kevyellä kuormalla ja kisavedossa auto vaikuttaa hyvältä.:)
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Tietääkseni katteiden aukominen tuolla tavalla on kielletty. Ehkä sääntöjä voi kiertää, jos kidukset sijoittaa aivan ohjaamon tasalle.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tietääkseni katteiden aukominen tuolla tavalla on kielletty. Ehkä sääntöjä voi kiertää, jos kidukset sijoittaa aivan ohjaamon tasalle.
Säännöt jättävät pari aluetta, joille aukkoja voi tehdä. Nämä alueet ovat auton keskilinjaa pitkin menevä olikohan 20 vai 30 senttiä leveä alue (Ainakin viime vuoden BMW:ssa oli kiduksia näillä kohdin) sekä ohjaamon molemmin puolin sijaitsevat alueet. McLarenin kidukset näyttävät osuvan tuolle ohjaamoa ympäröivälle alueelle.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jep nuo pienet ohjaamon kylkien aukot/kidukset on sallittuja kyllä.
Mitenkähän mahtaa nuo ponttoonien etureunojen aukot mennä sääntöihin? Josko nyt ovat edes lopulliset ratkasut, mutta kovasti ovat niiden kanssa testanneet. Mikä sitten lie niiden funktio. Vähentää painetta ponttooneissa? Irrottaa ilmavirrat ponttoonien yläpinnalta?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ei nähtävästi toiminut sitten toivotulla tavalla Mclarenin mullistava peräpää. Tämä virittely näyttää konservatiivisemmalta ja siltä kantilta katsoen askeleelta taaksepäin. Harmi, koska tuo näyttää rumemmalta ja tavallaan nyt menetettiin se mahdollinen uuden filosofian huippupotentiaali. Jota ei sitten ilmeisesti ollutkaan. Nythän tuossa on nähtävissä viime kaudeltakin tuttua muotoa, eli paluuta vanhaan. Nähtävästi (testien perusteella) tämä toimii riittävän hyvin. Ilmeisesti ainakin superdiffuusorin ansiosta. Eli Mac lienee kärkitaistelussa. Mutta ei omaa luokkaansa, niinkuin "piti olla".
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
http://translate.google.fi/translate?js=y&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&layout=1&eotf=1&u=http://en.espnf1.com/mclaren/motorsport/story/10088.html?CMP=OTC-RSS&sl=en&tl=fi

http://www.autosport.com/news/report.php/id/81832?

Teams seek McLaren wing clarification
Thursday, March 4th 2010, 08:48 GMT

Red Bull Racing boss Christian Horner has revealed that his team and Ferrari are seeking clarification from the FIA about the legality of McLaren's rear wing design.

The design of the MP4-25 was the subject of discussion during last week's final pre-season test at Barcelona in Spain - amid suggestions that the layout of its airbox and engine cover was helping to stall the rear-wing at high-speed and delivering the car extra straight-line performance.....​

Eli Macin siipi mahdollistaa suuremman suoranopeuden. Toisaalta muut valmistautuvat jo tekemään samanlaisen. Tuosta ei nyt oikein minulle käynyt selväksi mistä takasiiven erottimista on kyse, mutta kuvia varmaan tulee jatkossa.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
"wing slot-gap separators"

Horner käyttää moista termiä ja viittaa muutaman vuoden takaisiin tarkemmin määrittelemättömiin tapahtumiin.

Jos ymmärsin edes sinnepäin, niin kyse on takasiiven profiilien välisen raon muuttuminen vauhdin kasvaessa... Liikkuvien siipien ollessa kiellettyjä, siinä välissä pitäisi kai olla jokin stoppari, mutta McLarenilla homma toimii jollain tapaa erilailla ja plaah. En tiedä, tipuin kärryiltä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
"wing slot-gap separators"

Jos ymmärsin edes sinnepäin, niin kyse on takasiiven profiilien välisen raon muuttuminen vauhdin kasvaessa... Liikkuvien siipien ollessa kiellettyjä, siinä välissä pitäisi kai olla jokin stoppari, mutta McLarenilla homma toimii jollain tapaa erilailla ja plaah. En tiedä, tipuin kärryiltä.
Joo jotain lisää tarttis tääläkin...

Maikkarin juttukaan :rolleyes: ei paljoo selvennä:
- McLarenin takasiiven ympärillä on ollut pientä kuhinaa. Heillä on siivessään hahlo, mikä nostaa auton suoranopeuksia tuntuvasti. Olemme pyytäneet FIA:ta selvittämään tilanteen, joskin rehellisesti sanottuna uskomme Ferrarin olevan asiasta paljon enemmän kiihdyksissään, kommentoi Horner.

(MTV3)
Horner kivasti kommentoi samalla myös Ferrarin suuntaan. ;)

Niin ja tuosta kuhinastakaan en ite ainakaan oo mitään kuullu ennen tätä... :)

Sama lontooks:
F1Technical sanoi:
“There’s a bit of a fuss over McLaren’s rear wing. They have a slot on it [that affects the air flow] and they can pick up a lot of straight-line speed," Horner explained to the 'Telegraph'. "I think it will get resolved before the first race. We’ve asked the FIA for clarification although I think Ferrari are probably more excited than we are to be honest.”
Se on muuten jännä homma, että Maikkari ei koskaan juurikaan kerro juttujensa lähdettä. Vaikka nytkin on selkeästi sanasta sanaan käännetty tämäkin...

No palataa asiaan: :)
“Basically, if you stall the wing you take all the drag off it and pick up straight-line speed. It’s something that’s been done quite a lot over the years but with the wing separators you’re not supposed to do that."

Adding, "Our question ultimately will be: 'Is it clever design or is it in breach of the regulations’? They must be very confident that it’s legal. I would think it will be legal.”
Selittäkääs joku mitä siiven sakkaaminen taas formuloissa tarkottaakaan?
 
Viimeksi muokattu:

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Kaikki pyrkivät vähentämään siipien vastusta suorilla ja koska kohtauskulman säätäminen on kielletty, jää tehokkaimmaksi keinoksi siiven ohjaaminen sakkaustilaan (stall) ja tulkinnan mukaan moottorin ilmanoton seudulla Mäkki käyttää jotain menetelmää, jota pidetään kiellettynä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kaikki pyrkivät vähentämään siipien vastusta suorilla ja koska kohtauskulman säätäminen on kielletty, jää tehokkaimmaksi keinoksi siiven ohjaaminen sakkaustilaan (stall) ja tulkinnan mukaan moottorin ilmanoton seudulla Mäkki käyttää jotain menetelmää, jota pidetään kiellettynä.
Vissiin koko siiven matkalla kuitenkin. Nuo siiven profiilien erotuspalathan pitää koko matkalla siiven profiilien välin "vakiona"...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei nyt löydy kyllä oikein kuvia Mäkkärin siivestä. Ovat vielä ton punasen maalin tehny niin kiiltäväks, että eihän siitä mitään muotoja nää...




Alimmassa kuvassa näkyy keskellä yksi profiilien erottaja...kait...

Tuo hainevät jatkehan muuten pitää periaatteessa ylempää profiilia keskeltä paikallaan. Samalla kun alempi profiili voisi ilmanvastuksen ansiosta taipua taaksepäin....? :)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Takasiivestä erillisenä asiana Mäkkärin takaripustuksia:

On autojen perät nykysin kyllä kapeita ja tilaa löytyy!! :eek!:
 
Ylös