McLaren MP4-25

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
:doubtful: ööö, ei...

Voi olla että näen ihan väärin, mutta minun silmään vasen ponttooni on isompi kuin oikea. Eli sen takia aiemmin tuo kaikki mittauslaitteisto...
Kas, siltähän se näyttäis... Tosin miten se mittauslaitteistoon liittyy niin sitä en keksi... :)
 
Viimeksi muokattu:

Janppa

Well-known member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
66
Tosin miten se mittauslaitteistoon liittyy niin sitä en keksi... :)
No ei sitä perstuntumalla viitsi alkaa suurentelemaan.

Kovasti on kyllä mäkkärissä noita mittausvehkeitä näkyny, ois mielenkiintoista tietää onko jotain pientä ongelmaa, vaiko mitä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Voi olla että näen ihan väärin, mutta minun silmään vasen ponttooni on isompi kuin oikea. Eli sen takia aiemmin tuo kaikki mittauslaitteisto...
No joo, pistin kyllä merkille mutta tulkitsin eron johtuvan varjojen luomasta vaikutelmasta. Pinta kun on kaareva ja peilaava.

Mikään ei toki pakota tekemään näistä symmetrisiä jos esim sisuskalut ei ole symmetrisesti - ehkä se hieman kuitenkin voisi vaikuttaa puoltaen ilmanvastukseen.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No ei sitä perstuntumalla viitsi alkaa suurentelemaan.

Kovasti on kyllä mäkkärissä noita mittausvehkeitä näkyny, ois mielenkiintoista tietää onko jotain pientä ongelmaa, vaiko mitä.
Luulen kyllä, että ongelma veisi piirustuspöydälle ja nyt sen sijaan keräävät informaatiota testikiellon rasittamalle kaudelle. Voivat sitä sitten soveltaa virtuaalisesti tuulitunnelien tuloksiin ja tarkistuksiin. Mac sanoi, että auton filosofia on jonnin verran uusi ja varmasti data sikäli tarpeen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
McLarenilla on suhteellisen hyvin testit menneet. Raskaan auton strategiaa ei vielä ole täysin kokeiltu vaikka Hamiltonilla oli ehkä hieman tavallista raskaampi kuorma eli noin 120 litran lasti eilispäivän testeissä joten tuloskin oli hitaampi... Saa nähdä miten tämän päivän testeissä käy.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
McLarenilla on suhteellisen hyvin testit menneet. Raskaan auton strategiaa ei vielä ole täysin kokeiltu vaikka Hamiltonilla oli ehkä hieman tavallista raskaampi kuorma eli noin 120 litran lasti eilispäivän testeissä joten tuloskin oli hitaampi... Saa nähdä miten tämän päivän testeissä käy.
Mistäs tää 120 litraa on peräisin? Ja sehän on vasta jotain puolet tankista. Formubensa kun on mahdollisimman kevyttä, siksi onkin parempi puhua kiloista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
No pitää myöntää, että se 120 litraa on olettamus, mutta kuitenkin se voi olla mahdollista sillä ajat ovat jonkin verran jo nyt hitaampia kuin viime vuonna sillä viime vuoden testien ajat tehtiin käytännössä samalla bensamäärällä eli 50 litralla jonka ainakin kuljettajista Nico Rosberg vahvisti eräässä haastattelussa tässä jokin aika sitten.

Aivan täydellä tankilla ajettaessa autot todella ovat reilusti hitaampia kuin mitä puolella tankilla tai 50 litralla ajettaessa... Itselleni on jotenkin vain helpompaa puhua litroissa kuin kiloissa... Ehkä se selittyy sillä kuin aikoinaan puhuttiin enemmän litroissa kuin kiloissa. Virallisia bensamääriä on oikeastaan tällä kaudella melkein mahdotonta tietää kun niitä ei julkisteta joten osviittaa on vedettävä viime vuoden ajoista ja olettamuksesta... Tämä tilanne toki helpottuu jo lähivuosina kun on vähän aikaa ajettu ilman välitankkauksia.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Olisko noin? Rallin puolella ainaki kilpabensa on ominaispainoltaan suurempaa kun pumppubensa. Säännötki rajaavat vain suurimman ominaispainon.
Kyllä painaa vähemmän kuin kilo per litra. Tämä on fakta. Ja aina vaan kevyemmäks sen haluavat tietenkin. Toki tilavuus vaihtelee lämpötilan mukaankin.

Tällanen tieto löyty foorumilta vuodelta 2004:
Density @15'c kg/m3 720 775 ASTM D 4052
Eli siis 720...775 grammaa per litra. Ilmeisesti siis joku raja on FIA:n puolelta laitettu kuitenkin. Jos ei ole muuttunut sitten.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kyllä painaa vähemmän kuin kilo per litra. Tämä on fakta. Ja aina vaan kevyemmäks sen haluavat tietenkin. Toki tilavuus vaihtelee lämpötilan mukaankin.
Kun F1:ssä vielä oli litramääräinen raja bensatankin koolle, tekivät valmistajat polttoaineita, jotka painoivat yli kilon per litra. Nykytilanne johtuu siitä, että FIA on säännöillä rajannut bensiinille maksimitiheyden. Onkin täyttä pötyä, että bensiinistä tahdottaisiin mahdollisimman kevyttä. Suurempi ominaispaino tarkoittaa (yksinkertaistaen, älkää kemistit pliis aloittako), että bensalitrassa on enemmän energiaa, mikä taas pienentää tankin litramääräistä kokoa ja täten helpottaa auton suunnittelua. Yksikkönä taas käytetään kiloja, koska tilavuus ei tietyn aineen määrästä puhuttaessa ole tarkka yksikkö, se kun vaihtelee lämpötilan mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
McLarenin diffuusori näyttää muuttuneen sekä ponttooneja on auottu peräpäästä aikalailla. Oliskohan lämpöjen kanssa ollut ongelmaa?

 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Voihan se noinkin olla vaikka aiemmissa testeissä ei ainakaan mainittavia ongelmia ole ollut niin onhan se hyvä muutella sillä moottorien lämpötilan pitäisi mielellään olla se optimi jotta se ei posahda tai muuten vain rikkoudu.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kun F1:ssä vielä oli litramääräinen raja bensatankin koolle, tekivät valmistajat polttoaineita, jotka painoivat yli kilon per litra. Nykytilanne johtuu siitä, että FIA on säännöillä rajannut bensiinille maksimitiheyden. Onkin täyttä pötyä, että bensiinistä tahdottaisiin mahdollisimman kevyttä. Suurempi ominaispaino tarkoittaa (yksinkertaistaen, älkää kemistit pliis aloittako), että bensalitrassa on enemmän energiaa, mikä taas pienentää tankin litramääräistä kokoa ja täten helpottaa auton suunnittelua. Yksikkönä taas käytetään kiloja, koska tilavuus ei tietyn aineen määrästä puhuttaessa ole tarkka yksikkö, se kun vaihtelee lämpötilan mukaan.
No joo, ei tämäkään yksiselitteistä ole tietenkään. Mutta sanotaanko nyt, että samalla energiasisällöllä tavoitellaan mahdollisimman kevyttä polttoainetta. Muutamina viime vuotena on ollut ihan lehdissä asti puhetta, että esim. Shell on tehnyt Ferrarille taas kevyempää löpöä kuin aiemmin.
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Melkoset röörit oli tänään pakokaasuille ja poistoilmalle tehty.

 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Kyllä painaa vähemmän kuin kilo per litra. Tämä on fakta. Ja aina vaan kevyemmäks sen haluavat tietenkin. Toki tilavuus vaihtelee lämpötilan mukaankin.

Tällanen tieto löyty foorumilta vuodelta 2004:
Density @15'c kg/m3 720 775 ASTM D 4052
Eli siis 720...775 grammaa per litra. Ilmeisesti siis joku raja on FIA:n puolelta laitettu kuitenkin. Jos ei ole muuttunut sitten.

Eli siis ihan maksimipainoissaan. Pumppubensa kun katsos osuu jonneki 680g-700g litra. Riippuen kelistä
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Kun F1:ssä vielä oli litramääräinen raja bensatankin koolle, tekivät valmistajat polttoaineita, jotka painoivat yli kilon per litra. Nykytilanne johtuu siitä, että FIA on säännöillä rajannut bensiinille maksimitiheyden. Onkin täyttä pötyä, että bensiinistä tahdottaisiin mahdollisimman kevyttä. Suurempi ominaispaino tarkoittaa (yksinkertaistaen, älkää kemistit pliis aloittako), että bensalitrassa on enemmän energiaa, mikä taas pienentää tankin litramääräistä kokoa ja täten helpottaa auton suunnittelua. Yksikkönä taas käytetään kiloja, koska tilavuus ei tietyn aineen määrästä puhuttaessa ole tarkka yksikkö, se kun vaihtelee lämpötilan mukaan.

Pähkinänkuoressa juurikin näin
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eli siis ihan maksimipainoissaan. Pumppubensa kun katsos osuu jonneki 680g-700g litra. Riippuen kelistä
Nykyisin F1:ssä käytettävä bensa on varsin lähellä pumppubensaa. Ainakaan siinä ei saa olla ainesosia, joita ei ole pumppubensassa.
 

Latyrx

Vaihtopenkin Eberi
Liittynyt
25.5.2008
Viestit
691
Sijainti
Mika Salon taikalasit
Heitetään ihan mutulla niin veikkaisin että nuo pakoputken aukot suurennettu näitä kuumia kisoja silmällä pitäen Bahrain ja Malesia.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Nykyisin F1:ssä käytettävä bensa on varsin lähellä pumppubensaa. Ainakaan siinä ei saa olla ainesosia, joita ei ole pumppubensassa.
Ei näköjään saakkaan mutta jollain konstein tuo kilpabensa on kikkailtu raskaammaksi kun pumppubensa. Tiedää sitten pitääkö paikkansa mutta edellisen bensatestin meille tehnyt katsastaja meinas että pumppubensaan saatais pakkasessa sen muutaman kymmenen grammaa lisää painoa litraa kohden.

Eikös Williamsilla muutama vuosi sitten ollu jotain hässäkkää bensan kanssa ja ongelmahan tais olla nimenomaan lämpötiloissa ja mittaustavassa?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Eikös Williamsilla muutama vuosi sitten ollu jotain hässäkkää bensan kanssa ja ongelmahan tais olla nimenomaan lämpötiloissa ja mittaustavassa?
Kauden 2007 päätöskisassahan tämä taisi olla, ja Williamsin lisäksi epäiltiin ainakin BMW:tä. Bensiiniä ei saa enää jäähdyttää samaan malliin kuin 80-luvulla, ja epäiltiin, että näillä talleilla polttoaine olisi ollut liian viileää.
 
Ylös