McLaren MP4-25

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Skuuppi taitaa olla "add-on". Eli vastaavanlainen on mahdollista laittaa myös toiselle puolelle - korvata normilla peittolevyllä. Olisiko kuumia kisoja varten, jää nähtäväksi...
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No meinasinvaan että ilmeisen selvä olettamus: kuumassa kisassa viilentää alla olevia vermeitä. Kuten kuski, elektroniikkaa tai/ja hydrauliikkaa. Veikkaisin kuskia ja nyt testasivat sen käytöstä/ilmavirtaa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
En tiedä onko kuskille koskaan ollu omaa tuuletusta. Näkyvänä en ainakaan ite oo moista nähny. Ja jos toi menee muualle niin sit Mäkillä oli kaks ratkasua yhtä aikaa käytössä, kun nokan kärjessäkin on reikä...

Ja mä vaan sillä ihmettelen myös, että jos olis jäähdytysilmaa niin luulis sen olevan keskellä edes. Toki jos haluavat vaan kokeilla niin meneehän se kokeilusta varmaan vähän vinossakin... :)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mikäs härveli se moottorin ilmanotossa nyt on?

Tuo musta neliö siis.
Toki huomattavaa on myös pienennetty ilmanotto tai ainakin matalampi sen täytyy olla, kun yläosa on noin paksu.

Oisko se kamera?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Auto läheltä ylhäältä

Onko ponttoonien etureunan päällä leikkaukset?

Näkyy hyvin kuinka ponttoonit laskee alas.
 

Tööt

Well-known member
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
195
Niinku heti julkistuksen jälkeen meinasin niin Mäcin paketti on aika sekasin. Täälläki monet kuolas hienojen muotojen perään mutta eivät tajunneet, kuten yleensä, että se ei toimi niin helposti. Liian monimutkainen konsepti, joka vaattii vihreää maalia ja korjauksia. En ymmärrä miten esim Formulastara tätä tuotosta kehui vaikka heti näki että liikaa on yritetty.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Niinku heti julkistuksen jälkeen meinasin niin Mäcin paketti on aika sekasin. Täälläki monet kuolas hienojen muotojen perään mutta eivät tajunneet, kuten yleensä, että se ei toimi niin helposti. Liian monimutkainen konsepti, joka vaattii vihreää maalia ja korjauksia. En ymmärrä miten esim Formulastara tätä tuotosta kehui vaikka heti näki että liikaa on yritetty.
No luulenpa, että näin luulemalla on hakoteillä. Macin vauhti on ollut kohdallaan sikäli kun testit kertovat. Tuollaiset mittaukset eivät kerro mielestäni paniikista vaan huolellisuudesta ja viimeistelystä. Mac saa myös dataa laskureihinsa kun kauden aikana testejä ei ajeta - saati anturien kanssa. Tälläisen datan ja mallinnuksen perusteella tehtävä kehitystyö on heillä kaikista talleista parhaiten hanskassa.

Ja sitäpaitsi Barcelonaan tallit tuovat vasta lopulliset pakettinsa ja epäilempä että mac ymmärtää näin ollen autoaan varsin hyvin.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
En ole kauheasti itse testipäiviä ja aikoja seurannut, mutta lukenut raportteja ja spekulaatioita jälkikäteen. Moni asiantuntija pitää McLarenia jopa parhaana, joten ei kai ne aivan hukassa ole.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Niinku heti julkistuksen jälkeen meinasin niin Mäcin paketti on aika sekasin. Täälläki monet kuolas hienojen muotojen perään mutta eivät tajunneet, kuten yleensä, että se ei toimi niin helposti. Liian monimutkainen konsepti, joka vaattii vihreää maalia ja korjauksia. En ymmärrä miten esim Formulastara tätä tuotosta kehui vaikka heti näki että liikaa on yritetty.
Kelaapas kommenttini, ja virkistä muistiasi. Alleviivasin nimenomaan sitä, että pakettia voi olla todella hankala saada toimimaan tasapainoisesti -johtuen juuri siitä, että ns. koeteltua tekniikkaa ei autossa päällepäin juuri ole. Mutta kun ja jos paketti saadaan toimimaan, niin ei varmasti ole potentiaalista kiinni.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Onkohan nuo ponttoonien päälliset reijät ylivuotoaukkoja tai tarvitseekon macci näin ilmavirran ponttoonien päälle. Veikkaisin ylivuotoa jolla säädetään painetta pienemmäksi ennen kuin ruvetaan kokeilemaan pienenpää ponttoonin ilmanottoaukkoa ( joskin pienihän se jo nytkin on ).
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Niinku heti julkistuksen jälkeen meinasin niin Mäcin paketti on aika sekasin. Täälläki monet kuolas hienojen muotojen perään mutta eivät tajunneet, kuten yleensä, että se ei toimi niin helposti. Liian monimutkainen konsepti, joka vaattii vihreää maalia ja korjauksia. En ymmärrä miten esim Formulastara tätä tuotosta kehui vaikka heti näki että liikaa on yritetty.
McLaren on niitä harvoja talleja, joilla on rohkeutta hakea täysin uusia linjoja. Ja jos ongelmia ilmenee, heillä on kyky kehittää niitä ratkaisuja nopeasti toimiviksi. McLaren on ollut testeissä hyvässä vauhdissa, enkä olisi huolestunut. Jos käy niin etteivät paalulla vielä kauden avauksessa ole, sinne varmasti pääsevät Monacoon mennessä :thumbup:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tuskin niin hukassa ovat kuin vaikka viime vuonna. Viimesenä tuloksena nyt esim. viikon paras aika Jerezissä... Ja pitkissä vedoissakin taitaa kulkea jotakuinkin Ferkun vauhtia...(bensoista ei tiedetä tietenkään tarkemmin)

Tuollaiset mittaukset eivät kerro mielestäni paniikista vaan huolellisuudesta ja viimeistelystä. Mac saa myös dataa laskureihinsa kun kauden aikana testejä ei ajeta - saati anturien kanssa. Tälläisen datan ja mallinnuksen perusteella tehtävä kehitystyö on heillä kaikista talleista parhaiten hanskassa.
Mutta mutta, ihmettelen edelleen kovasti sitä, että kukaan muu ei tee oikeestaan mitään vastaavaa...vieläkään. Ei ne nyt ihan soikeita ja aaseja muissakaan tiimeissä voi olla.

Yksi kysymys on se, että kuinka paljon tämä verottaa ns. normaalia testiä ja auton kehitystä. Voihan olla, että paljonkin. Jollon syy muiden haluttomuuteen olisi tässä. Mäkki on tainnut vedellä noilla härveleillä noin puoli päivää kerrallaan (tosi karkea mutu).

Toinen on se, että tekeekö muut isot tiimit vastaavaa, mutta niin ettei se näy noin selkeästi? Katteiden alla antureita tms. Ja pääsevätkö samaan tai samantapaiseen muilla keinoin?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Enemmänkin uskon, että Macillä on järjestelmät ja ohjelmat moisten mittaustulosten analysointiin jotka tuovat mallinnukseen ja tuulitunnelityöhön lisäinfoa tai varmistuksia. Näin varmasti menetellään muissakin isoissa talleissa mutta tuulitunneleissa - ei siis näin tai tässä määrin käytännön testeissä. Käytäntö on kuitenkin käytäntö ja macin arviona varmasti vielä piiru lisäinfoa.

Osin oletan, että kyse on rahasta. Macillä on järjestelmät tietojen analysointiin. Osin uskon testiohjelman ajaneen tähän. Mac ei voi tehdä tätä yksityistesteinä enää.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Enemmänkin uskon, että Macillä on järjestelmät ja ohjelmat moisten mittaustulosten analysointiin jotka tuovat mallinnukseen ja tuulitunnelityöhön lisäinfoa tai varmistuksia. Näin varmasti menetellään muissakin isoissa talleissa mutta tuulitunneleissa - ei siis näin tai tässä määrin käytännön testeissä. Käytäntö on kuitenkin käytäntö ja macin arviona varmasti vielä piiru lisäinfoa.
Tästä päästäänkin esittämääni kysymykseen, että
kuinka paljon tämä verottaa ns. normaalia testiä ja auton kehitystä.

Mäkki on tainnut vedellä noilla härveleillä noin puoli päivää kerrallaan (tosi karkea mutu). Ja viime testeissäkin kahtena tai kolmena päivänä. Joten jos se yhtään verottaa, kuten vois kuvitella, niin syy voisi olla siinäkin. Muut jättää tämän tuulitunneleihin, mutta Mäkki ei.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tästä päästäänkin esittämääni kysymykseen, että kuinka paljon tämä verottaa ns. normaalia testiä ja auton kehitystä.

Mäkki on tainnut vedellä noilla härveleillä noin puoli päivää kerrallaan (tosi karkea mutu). Ja viime testeissäkin kahtena tai kolmena päivänä. Joten jos se yhtään verottaa, kuten vois kuvitella, niin syy voisi olla siinäkin. Muut jättää tämän tuulitunneleihin, mutta Mäkki ei.
Macci laskee, että nykytestauksessa se ei näistä analyyseistään luovu ja se on heille normaalitestiä. Haluavat sen datan käyttöönsä autoa kauden aikana kehitelläkseen mielumin kuin jauhavat autoa yhteisissä testeissä samalla piilotellen iskukykyään. Eipä Red Bullinkaan testauksesta luopumisesta haloota nosteta. Mersukin taitaa vasta Barcelonaan tuoda lopullisen pakettinsa.

McLaren taitaa luottaa nykyiseen autoonsa - päin vastoin kuin jotkut muut. Ja testaa jo nyt mittaustuloksia joilla saa autoa kehitetyksi kauden aikana.

Uskon vakaasti, että moni talli tekisi samoin - jos heillä olisi resursseja. Ferrari aikoinaan perusti kehityksensä tolkuttomaan testimäärään. Samalla he saivat luotettavuuden maksimitasolle. Mutta testaus on ikään kuin manuaalista - varmaa mutta myös konkreettista. No, nyt on ajat toiset ja siitä kertovat myös Ferrarin autonkehityksen viime vuosina nähdyt haparoinnit. McLarenilta on puuttunut entisaikojen mahdollistamat innovaatiot ( ellei nykyisen muodot jo taas jotakin sellaista ole ), mutta säännöllisesti he ovat pakettinsa iskuun kauden aikana hioneet. Ja se juuri perustuu mittavaan analysointiin ja virtuaalimallinnukseen jota varten heillä on iso koneisto jo ennen budjettileikkauksia hankittuna. Red Bullin kehityspanos on paljolti Neweyn varassa ja Mersu puolestaan edelleen tuntematon kortti. Brawnin varaslähtö diffuusorien kanssa saattaa vielä tänä vuonna auttaa, mutta uutta panostakin tarvitaan ja kiitos Mersun - ehkä sieltä löytyykin. Mutta täysi työ jo ehtiä muiden isojen kyytiin.

Ja vaikka moottorien tehot ja elektroniikka on kaikilla liki samat - on niillä kuitenkin nyt iso merkitys. Testeissä ei autojen kulutus tule selväksi - ei bensan eikä renkaiden. Newey osannee jälleen tehdä renkaita säästävän auton, mutta moottorin kulutus on arvoitus. Mersu on varmasti lähtöruudukon kevyimpiä autoja mutta onko myyntimoottori McLarenille täsmälleen samaa tasoa? Ferrari oli näistä vielä 09 se janoisin. Onko se sitä edelleen vain yhden puolivuotisen kehitysaskeleen jälkeen aikana jolloin moottoreita ei edes paljoa saa muuttaa.

Ja aiemminkin, kun autoilla on ollut jäähdytysongelmia ( huomaa muuttuneet jäähdytyksen näkyvät ratkaisut ja matalat takaosat ), on polttoaineseosta jouduttu rikastamaan ja näin on ollut mm Ferrarin laita. Nyt jos löpö ei riitä - lämmöistä voi tulla ongelma tai jos sitä on riittävästi - auto painaa. Ja tähän lisää se ikkuna jossa auto kulkee suhteessa rengaskulutukseen - tässäkään Ferrari ei ole ollut vahvoilla eikä Massan tyylisellä aliohjaavalla rajulla tyylillä tule olemaankaan.

ps: Rikkaampi polttoaineseos = enemmän bensaa ja vähemmän lämpöä. Laihemmassa seoksessa enemmän happea = kuumempi moottori.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Oisko se kamera?
Ihme kamera-fetissi sulla :D

Heitämpä kyssärin, kun siinä samassa kuvassa näkyy FIA:n "kameratolppa" muutaman sentin
tuon ilmanoton yläpuolella (se T:n mallinen härpäke) niin miksi kameraa yritettäisiin tunkea
10cm alemmas ilmanoton sisään kun kuitenkin kameralle on paikka pykälää ylempänä?
Ihan näin ajatuksenvuoksi ;)

Niin ja eiköhän siinä tutkita jollain tavalla virtauksia vaan sinne ilmanotolle kuitenkin :)
 
Ylös