Tästä päästäänkin esittämääni kysymykseen, että kuinka paljon tämä verottaa ns. normaalia testiä ja auton kehitystä.
Mäkki on tainnut vedellä noilla härveleillä noin puoli päivää kerrallaan (tosi karkea mutu). Ja viime testeissäkin kahtena tai kolmena päivänä. Joten jos se yhtään verottaa, kuten vois kuvitella, niin syy voisi olla siinäkin. Muut jättää tämän tuulitunneleihin, mutta Mäkki ei.
Macci laskee, että nykytestauksessa se ei näistä analyyseistään luovu ja se on heille normaalitestiä. Haluavat sen datan käyttöönsä autoa kauden aikana kehitelläkseen mielumin kuin jauhavat autoa yhteisissä testeissä samalla piilotellen iskukykyään. Eipä Red Bullinkaan testauksesta luopumisesta haloota nosteta. Mersukin taitaa vasta Barcelonaan tuoda lopullisen pakettinsa.
McLaren taitaa luottaa nykyiseen autoonsa - päin vastoin kuin jotkut muut. Ja testaa jo nyt mittaustuloksia joilla saa autoa kehitetyksi kauden aikana.
Uskon vakaasti, että moni talli tekisi samoin - jos heillä olisi resursseja. Ferrari aikoinaan perusti kehityksensä tolkuttomaan testimäärään. Samalla he saivat luotettavuuden maksimitasolle. Mutta testaus on ikään kuin manuaalista - varmaa mutta myös konkreettista. No, nyt on ajat toiset ja siitä kertovat myös Ferrarin autonkehityksen viime vuosina nähdyt haparoinnit. McLarenilta on puuttunut entisaikojen mahdollistamat innovaatiot ( ellei nykyisen muodot jo taas jotakin sellaista ole ), mutta säännöllisesti he ovat pakettinsa iskuun kauden aikana hioneet. Ja se juuri perustuu mittavaan analysointiin ja virtuaalimallinnukseen jota varten heillä on iso koneisto jo ennen budjettileikkauksia hankittuna. Red Bullin kehityspanos on paljolti Neweyn varassa ja Mersu puolestaan edelleen tuntematon kortti. Brawnin varaslähtö diffuusorien kanssa saattaa vielä tänä vuonna auttaa, mutta uutta panostakin tarvitaan ja kiitos Mersun - ehkä sieltä löytyykin. Mutta täysi työ jo ehtiä muiden isojen kyytiin.
Ja vaikka moottorien tehot ja elektroniikka on kaikilla liki samat - on niillä kuitenkin nyt iso merkitys. Testeissä ei autojen kulutus tule selväksi - ei bensan eikä renkaiden. Newey osannee jälleen tehdä renkaita säästävän auton, mutta moottorin kulutus on arvoitus. Mersu on varmasti lähtöruudukon kevyimpiä autoja mutta onko myyntimoottori McLarenille täsmälleen samaa tasoa? Ferrari oli näistä vielä 09 se janoisin. Onko se sitä edelleen vain yhden puolivuotisen kehitysaskeleen jälkeen aikana jolloin moottoreita ei edes paljoa saa muuttaa.
Ja aiemminkin, kun autoilla on ollut jäähdytysongelmia ( huomaa muuttuneet jäähdytyksen näkyvät ratkaisut ja matalat takaosat ), on polttoaineseosta jouduttu rikastamaan ja näin on ollut mm Ferrarin laita. Nyt jos löpö ei riitä - lämmöistä voi tulla ongelma tai jos sitä on riittävästi - auto painaa. Ja tähän lisää se ikkuna jossa auto kulkee suhteessa rengaskulutukseen - tässäkään Ferrari ei ole ollut vahvoilla eikä Massan tyylisellä aliohjaavalla rajulla tyylillä tule olemaankaan.
ps: Rikkaampi polttoaineseos = enemmän bensaa ja vähemmän lämpöä. Laihemmassa seoksessa enemmän happea = kuumempi moottori.