McLaren MP4-25

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Niin, se villein huhu kertoo että nokalla olevan skuupin kautta tullut ilma johdetaan takasiivelle silloin kun ei tarvita downforcea. Eli suoralla kuskin vapaana oleva jarrujalka(vasen) voitaisiin siirtää sivuun, jolloin ilmanvirta kulkeutuu takasiivelle asti. :idea: Lähdettä en muista.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Niin, se villein huhu kertoo että nokalla olevan skuupin kautta tullut ilma johdetaan takasiivelle silloin kun ei tarvita downforcea. Eli suoralla kuskin vapaana oleva jarrujalka(vasen) voitaisiin siirtää sivuun, jolloin ilmanvirta kulkeutuu takasiivelle asti. :idea: Lähdettä en muista.
Kait siellä ilmavirran edessä muutakin on kuin kuskin vasen polvi. Olisi hauskan näköisiä hiekkapuhallettuja pöksyä podiumilla. Mutta jos jalkakäyttöinen kytkin olisi niin onpahan pitkästi hormitettuna tuota imurinputkeakin. Kuulostaa aika uskomattomalta "kuninkuusluokan" edelläkävijä -tekniikalta.

Vakiona LFAC ( vasemman jalan air-kontrolli ) eli suurissa nopeuksissa vielä extra-sykäyksen antava imuilman resonointi sivupeileille. Formulatekniikkaa kevyellä liiketunnistimella toteutettuna - nyt kaikissa uusissa c- mallien johtotähdissä. Tervetuloa tutustumaan.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Pitkillä suorilla jalkani puutui - selitti Button. "en jaksanut pitkillä suorilla käyttää LFAControlia kunnolla ja siksi Lewis pääsi ohitse" ontuva Button kertoi ja lisäksi mumisi "ei mitään valkoisen miehen hommaa". Button selvästi vierastaa manuaalista McLareniaan ja kaihoilee pitkälle automatisoidun saksalaismerkin mersun rattiin.
 
Viimeksi muokattu:

trotwood

Well-known member
Liittynyt
20.1.2007
Viestit
285
Jos nyt kuitenkin tarkasteltaisiin faktoja ennenkuin syytellään.

* Ferrari sources have confirmed that the team has no interest in protesting the McLaren rear wing design
* McLaren has played down talk of a legality issue with its rear wing - and reckons Ferrari is not involved in complaints

http://twitter.com/noblef1
Ferrarin intresseissä siis ei ole protestoida itse, mutta siiven hylkääminen tietenkin on. Ferrarillehan optimaalinen tilanne on juurikin se, että joku muu jättää protestin. Jos Ferrari olisi mukana valituskuorossa, tekisi se Todtin tilanteesta hankalan. Vaikka siipi olisikin laiton, ajaisi sen hylkääminen tietyn, salaliittoja kaikkialla näkevän, apinalauman maaniseen tilaan. Toisaalta nyt Ferrari voi seurata sivusta tilannetta rauhassa. Jos siipi hylätään, voivat kohauttaa olkiaan ja sanoa, että meillä ei ollut asian kanssa mitään tekemistä. Jos taas ei hylätä, sanovat, että eivät alun perinkään nähneet siinä mitään ongelmaa. Turha liata omia käsiään, jos joku tekee paskahommat vapaaehtoisesti.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Pitkillä suorilla jalani puutui - selitti Button. "en jaksanut pitkillä suorilla käyttää LFAControlia kunnolla ja siksi Lewis pääsi ohitse" ontuva Button kertoi ja lisäksi mumisi "ei mitään valkoisen miehen hommaa". Button selvästi vierastaa manuaalista McLareniaan ja kaihoilee pitkälle automatisoidun saksalaismerkin mersun rattiin.
Mitenhän tällä hoidetaan vasemman jalan jarrutus ja yhtaikainen LFAC? Joutuuko ottamaan keskijalan käyttöön...lehdistötilaisuuden antia: Button joutui keskeyttämään kun alipaine imaisi pallerot imuputkeen etupään paineen työntäessä niitä yhä syvemmälle. Tuskainen Button kommentoi edelleen jatkaen, "ei mitään valkoisen miehen hommaa, britin jalka on tähän hommaan liian pieni". LFAC falskaa, kun pieni vehje ei anna riittävää vastusta.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Vaikka putkesta purkautuisi ilmaa ilma kuskin toimiakin, saatetaan sen avulla onnistua siiven vaikutusta säätämään.

Jospa kuskit nostavat vasemman polvensa, siihen mystisestä, etukatteessa olevasta skuupista johdettuun kanavaan, tukkien virtauksen halutessaan :confused::yuck:
Mä kirjoitin tämän 04.03 ihan vitsinä, mutta onko oikeasti muutkin asiaa spekuloineet ja missä?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Skuuppi + kuskin polvi + moottorikate + takasiipi = lisää nopeutta..?
Paskanmarjat ja kukkasarjat sanon mä.

Toivottavasti täällä ei olla niin "asiantuntevia", että tuosta aletaan pekuloimaan tosissaan.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Olisihan se nyt käytännöllisempää vain tehdä jalalle katkaisin tmv - eli tuon skuupin yhdistäminen on liian kaukaa tai sanoisinko edestä haettua. Sitä paitsi jos aerodynamiikkaa eli reikää katteessa ( tai sen johtamaa ilmaa ) muuttaa ajon aikana on se minun mielestäni aerodynamiikan säätämistä joka on ajon aikana kielletty ( paitsi se muutama etusiiven renkutus ).

Sen sijaan tuon takasiiven resonointiin sitä säätävänä tekijänä voisin kuvitella - tietenkin nopeuden lisäksi - osallistuvan esim moottorin pakosarjan ilmanpaineen. Tai jos nopeuden tuoma ylimääräinen moottorin ilmanottoaukon kautta tuleva ilma kääntyy hainevään paineen kyllin kasvaessa. Kaikki vastaavat kuvitelmani kuulostavat kuitenkin niin vaikeasti hallittavilta, etten oikein usko takasiiven resonoinnin olevan säädettävissä pois ja päälle kuin vain siiven itsensä ylittäessä jossakin nopeudessa kriittisen resonoivan pisteen. Ilmeisesti rakoa säätämällä tuo resonointi voidaan määritellä johonkin nopeuteen eli paineeseen tapahtuvaksi. Sittenkin miten hallitsevat lämpötilavaihtelut, sateen vaikutuksen, tuulen ja edessä ajavan auton vaikutukset jne... Voi siis olla, että tuo rako vaikuttaa - ei yhtäkkisesti resonoiden - vaan resonoiden suoraan suhteessa nopeuden määrään. Pienissä resonointia ei ole juurikaan ja suorilla nopeuden myötä resonointi irrottaa d.forcea tasaisesti kasvaen.
 

80CC

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
298
Jotenkin myös kuulostaa aika oudolta, että insinöörit olisivat kehittäneet moisen jalalla vaikutettavaan ilma-aukkoon, kun nopeus ym. mahdolliset muuttujat vaikuttavat paljon. Eipä parane unohtaa että tiukassa ohitustaistelussa (toivottavasti näitä nähdään) jenson tai lewis alkais liikuttelemaan jalkaa ohjaamossa kun pitäisi alkaa miettimään jarrutusta seuraavaan mutkaan, vois tulla vähän ylimäärästä ohjelmaa ohjaamoon.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Mutta tässä se nähdään taas minkälaista on tämän urheilumuodon journalistiikka. Pelkkien skuuppien perässä juostaan. Nytkin McLarenin siiven rakosesta on uutisoitu jo aikaa sitten eikä vieläkään kukaan ole vaivautunut ottamaan selvää ja kirjoittamaan miten se vaikuttaa tai toimii. Kilpailevien tallien aerodynaamikot ovat varmasti hyvin selvillä jo konstruktiosta ja voisivat valistaa hyvää toimittajaa - mutta ei. Mutta annas olla kun Lewis pääsee taas tyttöystävänsä kanssa samaan punkkaan niin johan sitä selvitellään juurta jaksaen. Kas kun eivät ole vielä ( tai ehkä ovat ) Jenniltä kysyneet mitä Kimi selkäkivut merkitsevät hänelle. Espanjalaiset jo selvitti, että Massa kayttää kaukolaseja ajaessaan siviilissä pimeässä ja hämärässä. Mutta ei formuloissa. jne
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
http://www.crash.net/f1/news/157534/1/fluffy_button_has_hidden_steel_argues_brawn.html?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=rss
'Fluffy' Button has 'hidden steel', argues Brawn
.......

http://www.ts.fi/f1/uutiset/116718.html
...Buttonin olemus talvitestien mittaan muuttui huomattavasti, kun Valencian alakulosta mies kasvoi erittäin nopeisiin kierrosaikoihin. Hamiltonilla onkin odotettua kovempi työsarka saada Buttonin itseluottamus rakoilemaan.

Hieman siis alkaa vaaka painua myös Buttonin puolella ja useampi toimittaja tai kommentoija laskee myös painikkeen kertoimia. Olisin itsekin - tosin olen ollutkin - myös valmis pitämään Buttonilla yllätysmahdollisuuksia. Pehmeä ajotyyli vs Hamiltonin temperamenttinen repiminen. Siinä kilpailun alkupuoliskon säiliöautoja ajaessa niin renkaat kuin jarrutkin kiittävät. Varmasti myös hermojen hallinta ja laskelmointi voisi olla Buttonin puolella - plus selkeä haastajan rooli.
 
Viimeksi muokattu:

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Buttonilla on varmasti yllätysmahdollisuus. Viime kaudella McLarenia tosin piti ajaa nimenomaan Hamiltonin tyylillä aggressiivisesti ja pehmeämpää tyyliä suosineella Kovalaisella ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin opetella kaikki uusiksi. Tänä vuonna tilanne voi olla Buttonin kannalta suosiollinen, jos eturenkaiden kaventaminen on tehnyt pehmeästä ajotyylistä toimivamman McLarenilla tai jos renkaiden kuluminen kilpailun aikana on aggressiivisella tyylillä ajavien kuljettajien osalta aikaisempaa suurempi ongelma. .
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
McLarenin Jonathan Neale kuvailee tosiaan Autosportin haastattelussa Buttonin ja Hamiltonin ajotyylien eroa ihan samanlaisin vastakkainasetteluin kuin millä Kovalainen on selittänyt oman ajotyylinsä eroa Hamiltoniin. Button ja Kovalainen suosivat siis selvästikin samanlaista jouhevaa tapaa kuljettaa autoa mutkissa, kun taas Hamilton mielellään jarruttaa kovempaa, kääntää terävämmin ja kaasuttaa taas äkäisesti ulos kurvista.

Heikin ongelma McLarenilla 2008 oli renkaiden suurempi sivuttaissuuntainen rasitus ja kuluminen mutkissa kuin Lewisilla, jonka tapa kääntää autoa mutkissa terävämmin mahdollistaa suoremmat ajolinjat. Kaudella 2009 Kovalaisen ongelmana vaikutti olevan renkaiden lukkiutuminen mutkissa, vaikka tämä ongelma tuntui hieman helpottavan kauden viimeisissä kisoissa McLarenin parantuneen aerodynamiikan myötä.

McLarenin aerodynamiikka on tietysti parantunut edelleen talven aikana, joten Button saattaa säästyä Kovalaisen viime kaudella kokemista ongelmista renkaiden lukkiutumisen suhteen. Nähtäväksi sitten jää, joutuuko Button kokemaan samanlaisia ongelmia renkaiden sivuttaisrasituksen osalta, mitkä hidastivat Heikin vauhtia kaudella 2008. Hamiltonin ärhäkät jarrutukset saattavat tietysti kuluttaa renkaita ja jarruja paljon enemmän nyt kun autoissa on huomattavasti painavammat bensalastit. Ainakin jarrujen kulutuksen osalta Buttonilla pitäisi olla Hamiltoniin verrattuna selvä etulyöntiasema.
 

neos

Well-known member
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
262
Buttonilla on varmasti yllätysmahdollisuus. Viime kaudella McLarenia tosin piti ajaa nimenomaan Hamiltonin tyylillä aggressiivisesti ja pehmeämpää tyyliä suosineella Kovalaisella ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin opetella kaikki uusiksi. Tänä vuonna tilanne voi olla Buttonin kannalta suosiollinen, jos eturenkaiden kaventaminen on tehnyt pehmeästä ajotyylistä toimivamman McLarenilla tai jos renkaiden kuluminen kilpailun aikana on aggressiivisella tyylillä ajavien kuljettajien osalta aikaisempaa suurempi ongelma. .
e: Jaa tuossa olikin ylempänä selitetty jo tarkemmin jutut...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös