Jos siihen liittyy (myös) palat sipien välissä, niin menee mielenkiintoiseksi.Vissiin koko siiven matkalla kuitenkin. Nuo siiven profiilien erotuspalathan pitää koko matkalla siiven profiilien välin "vakiona"...
Jos siihen liittyy (myös) palat sipien välissä, niin menee mielenkiintoiseksi.Vissiin koko siiven matkalla kuitenkin. Nuo siiven profiilien erotuspalathan pitää koko matkalla siiven profiilien välin "vakiona"...
http://www.racecar-engineering.com/articles/f1/444950/f1-2010-pre-season-testing-round-up.html"One feature that has been exposed on the McLaren is the rear wing, which features an additional slot on the rear face of the flap. It's believed that this flap is fed with airflow from the inlet above the drivers head routed through the tail fin.While having a blown slot is not new in F1, as both McLaren and BMW Sauber ran such devices in 2009. McLarens' latest interpretation uses a far smaller slot, leading to various suggestions to its use. Most obviously is to blow the slot to make it act like a three element wing (two element rear wings are mandated by the rules), this would allow the rear wing to have a higher angle of attack for more downforce. Other suggestions put forward are the slot is aiming to stall the wing at high speed to reduce drag and hence improve top speed on the straights."
Sakkaaminen on laminaarisen, eli kiinni pysyvän virtauksen muuttumista turbulaattiseksi, eli pyöreileväksi. Tällöin siipi menettää nostovoimaa ja yleensä myös vastus alkaa pienentyä. Todella moni seikka vaikuttaa, kuinka nopeasti ja millä suhteella sakkaamien tapahtuuSelittäkääs joku mitä siiven sakkaaminen taas formuloissa tarkottaakaan?
Kiitos hyvästä kuvasta.
Yleisin veikkaus siis lienee se, että Mäkkärin hainevä syöttää takasiivelle (sen keskikohdalle kait vaan?) ilmaa airboxin kautta.Mä veikkaan villisti, että tuo takakatteen ja ylimmän siiven yhdistävä putki pullistuu nopeuden noustessa ja sen muodonmuutos säätää ylimmän siiven kohtauskulman pienemmäksi.
Vaikka putkesta purkautuisi ilmaa ilma kuskin toimiakin, saatetaan sen avulla onnistua siiven vaikutusta säätämään.Yleisin veikkaus siis lienee se, että Mäkkärin hainevä syöttää takasiivelle (sen keskikohdalle kait vaan?) ilmaa airboxin kautta.
Villeimmät veikkaukset on, että kuski pystyisi hallitsemaan tätä syöttöä jotenkin.
Jos sielä on jotain kuskin hallittavissa olevaa tai jokin pullistuu tms. niin silloinhan tämä on laiton.
Ai niin, vähän evidenssiä:
Top speeds at Barcelona: Hamilton: 313 kph, Massa + Barrichello: 308 kph, Schumacher + Kubica + Sutil: 307 kph, Buemi: 305 kph, Di Grassi: 302 kph, Vettel: 301 kph, Kobayashi: 300 kph, Kovalainen: 298 kph.
Ja Mäkki ei tiedä asiasta yhtään mittään..
McLaren "unaware" of problem with wing
Niin ja Ferrari sanoo olevansa kans ihan ulalla koko protestista...
Ei Ferrari ole tehnyt protestia.No onpa huimat erot suora nopeuksissa. Ja siis onhan tuo nyt suht huvittavaa ku tallit eivät edes itse tiedä tehneensä protestia mutta lehdistö tietää?
On sielä se kymppi Mäkin ja RB:n välillä.No onpa huimat erot suora nopeuksissa. Ja siis onhan tuo nyt suht huvittavaa ku tallit eivät edes itse tiedä tehneensä protestia mutta lehdistö tietää?
Pienistä yksittäisistä asioista, josta kokonaisuus muodostuu, on lopputuloksessa kyse.Jos hainevän sisällä ohjataan ilmaa takasiivelle, niin en silti ymmärrä miten se voisi kamalasti vaikuttaa, kun se kohdistuu melko pieneen osaan siiven keskellä kuitenkin...?
Joo tuo menee jakeluun osaltaan, mutta edelleen se lisäsyöttö hainevästä tulee vain siiven keskelle joidenkin senttien alueelle.Pienistä yksittäisistä asioista, josta kokonaisuus muodostuu, on lopputuloksessa kyse.
Todennäköisesti vuoto pyrkii aerodynaamisessa mielessä "tukkimaan" siipien välistä rakoa, suuremmilla nopeuksilla.
Vaikka tuntuisi uskomattomalta, siipien välinen rako aiheuttaa siipeen enemmän kokonaisvastusta kuin että se olisi täytetty umpeen. Tietenkään nostovoimasta ei sitten välitetä.
Elähän nyt hoppuile. Pitpassin mukaan Ferrari ei edes tiedä mitään asiastaTodt on tarkkailun alla, nyt on jo kauden ensimmäinen pro Ferrari -päätös hilkulla.
Jos nyt kuitenkin tarkasteltaisiin faktoja ennenkuin syytellään.Ferrarihan siellä on taas kitisemässä ja valittamassa. Tekosyitä pedataan jo floppikautta silmälläpitäen? Yhyy, Mäkki kopioi TAAS meijän jutut!
Joo ei tässä mitään paniikkia kannata ottaa ja ei MP4-25 autoa olla tuomitsemassa. Korkeintaan tämä takasiipi ja kenties hainevän rakenne.Melkoinen farssi tästä tulee, jos tuo McLaren MP4-25 tuomitaan laittomaksi. Viime kaudella FIA näytti Brawnille, Williamsille ja Toyotalle vihreää valoa. Miksi nyt ryhdyttäisiin näin tarkalla seulalla hylkäämään lajin tarvitsemia innovaatioita?
Jos näin, niin selvä peli ja laiton.Most obviously is to blow the slot to make it act like a three element wing (two element rear wings are mandated by the rules), this would allow the rear wing to have a higher angle of attack for more downforce.
Onko näistä osunu silmiin kuvia?Towards the end of the Barcelona Test McLaren introduced a new front wing, sidepod fins and diffuser.
The front wing using simpler endplates compared to the vaned versions used up to that point. Although the endplates do feature a pair of slots, to encourage airflow around the front tyre. Then the sidepod fins were enlarged to reach down to the projecting front edge of the floor. Lastly the diffuser bore a resemble to the launch specification set up, however the dipped middle section of the diffuser now featured a rectangular rather than curved profile.
Vastaavalta sopaltahan tää kyl alkaa kuullostaan kuin viime vuotinen diffu jupakka. Nytkin Mäkki on kuulemma ollut koko ajan yhteydessä FIAan ja varmistellut, että tämä on laillinen ratkaisu.To clarify, an FIA spokesperson has also said that the possibility of the wing being deemed illegal is unlikely: "We have no concerns with it but we have been invited by the team to view the car, so Charlie is going down to have a look."