McLaren MP4-25

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Tässä pari hyvää kuvaa peräpäästä. Taitaa olla melkoinen diffuusori tuolla uumennissa:




Edestä:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
No huh, kyllä näyttää massiiviselta tuo diffuusori. Ferrari väsää jo paniikissa b-mallia. :D Totta puhuen, mikäli Ferrarilla on jokin pikkudiffu taas niin mitä hemmettiä ne oikein siellä miettii??
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
No huh, kyllä näyttää massiiviselta tuo diffuusori. Ferrari väsää jo paniikissa b-mallia. :D Totta puhuen, mikäli Ferrarilla on jokin pikkudiffu taas niin mitä hemmettiä ne oikein siellä miettii??


No mitäpäs muuta, kuin taas vaihteeksi sarjan vetämistä lokaan. Tehdään mahdollisimman simppeli auto, itketään ja yritetään saada kaikki muiden viritelmät kiellettyä.

"We were and still are convinced that the double diffuser concept was illegal," Ferrari technical director Aldo Costa told Gazzetta dello Sport."

http://www.autosport.com/news/report.php/id/81128

Kun sais jotenkin kammettua Ferrarin ulos sarjasta.. :jaska: :D
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Jotenkin on semmoinen fiilis, että tuolla autolla mennään kovaa. Semmoinen Adrian Newey mäinen auto. Jos ovat tajunneet viimekauden ongelmien syyt ja siltähän se näytti loppuvuodesta, onkin lupa odottaan simulattorien ja tuulitunnelien myötä hyvää autoa?

Itseä ainakin teknologia mielessä kiehtoo muutama rakaisu. Etujarrujen ilmaohjaimetkin näytti mielenkiintoisilta puhumattakaan pakoputkista. Ja huhut taitaa olla jo liikkellä difu-ratkisuiden laillisuudesta. Jos Ferkku rämpii, aikaistetusta autonkehittelystään huolimatta, niin nähtäneen mielenkiintoinen kauden avaus....
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kyllä, Montezemolo jyrähtää ja lyö nyrkkiä pöytään, Domenicali itkee vieressä ja latinokuljettajat nahistelevat ja surkuttelevat tilannetta. Lisäksi Aldo Costa ja kumppanit valittavat edelleen edellisenkin kauden asioista, josta koko soppa muka vieläkin johtuu. Osaltaan syylliseksi haetaan myös Kimiä, jonka takia kaikki meni mönkään ja jonka nimeä taas kumitetaan lyijykynän kakkospäällä Ferrarin mestareiden listalta. :)
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kyllä tuo McLaren päivä päivältä näyttää paremmalta.
Omasta mielestäni on noussut jo mestaruustaisteluun tosissaan mukaan.
Lähinnä jo viimekauden loppukin antoi viitteitä siitä että McLaren osaa hommansa kuhan kerran mokaa, Ferrari taas jotenkin jäätyi ja näyttää etteivät ole heinäkuun jälkeen (kun uutta auto piti alkaa tekeen) tehneet mitään uuden auton eteen. Vanhan repäisseet pitemmäksi.

Tää on voittaja-auto. Sano minun sanoneeni.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Suoraan edestä tuo on ihan jopa todella hieho.

Tuli heti mieleen tuosta keulasta 2004 Williams.

 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kyllä tuo McLaren päivä päivältä näyttää paremmalta.
Omasta mielestäni on noussut jo mestaruustaisteluun tosissaan mukaan.
Lähinnä jo viimekauden loppukin antoi viitteitä siitä että McLaren osaa hommansa kuhan kerran mokaa, Ferrari taas jotenkin jäätyi ja näyttää etteivät ole heinäkuun jälkeen (kun uutta auto piti alkaa tekeen) tehneet mitään uuden auton eteen. Vanhan repäisseet pitemmäksi.

Tää on voittaja-auto. Sano minun sanoneeni.
Peesaan. Tämä on hyvin suurella todennäköisyydellä voittaja-auto yhdessä tulevan Red Bullin kanssa(muotoiluvaraus). Mersukin ehkä on, Ferrari ei ole.

Pidän vielä pienen pienenä mahdollisuutena auton totaalifloppausta. Jos niin käy, ongelmana ei sinällään ole downforcen puute, vaan auton arvaamaton käyttäytyminen pidon määrän vaihdellessa rajusti mm. nopeuden ja maavaran mukaan.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mursukeula on klassikko. Ihan suotta antoivat sen ideoineelle Antonia Terzille kenkää, Terzi kuitenkin muokkasi paljon muutakin laatikkomallisesta autosta nykyaikaisemmaksi. mm. ponttoonien pyöristys ja alaosan airflow.

Eikä tuota keulaa sinällään muistaakseni niin paljoa haukuttu. Ongelmana taisi olla lähinnä säätövarojen niukkuus. Tavanomaisella ratkaisulla ei saatu aivan samoja tehoja, mutta säätöikkuna oli laajempi ja säätäminen yleisesti ottaen helpompaa.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Pidän vielä pienen pienenä mahdollisuutena auton totaalifloppausta. Jos niin käy, ongelmana ei sinällään ole downforcen puute, vaan auton arvaamaton käyttäytyminen pidon määrän vaihdellessa rajusti mm. nopeuden ja maavaran mukaan.
Oliko tämä nyt ihan veikkaus, vai näetkö kaiken tuon vain katsomalla esittelytilassa seisovaa F1-autoa?

Eikä tuota keulaa sinällään muistaakseni niin paljoa haukuttu. Ongelmana taisi olla lähinnä säätövarojen niukkuus. Tavanomaisella ratkaisulla ei saatu aivan samoja tehoja, mutta säätöikkuna oli laajempi ja säätäminen yleisesti ottaen helpompaa.
Säätöikkuna. :thumbup:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Oliko tämä nyt ihan veikkaus, vai näetkö kaiken tuon vain katsomalla esittelytilassa seisovaa F1-autoa?



Säätöikkuna. :thumbup:
Näen joo. Ongelmana saattaa olla täysin uuden konseptin hallittavuus käytännön olosuhteissa. Toisaalta tästä on yhtä helposti nähtävissä, että downforcea löytyy kuin viime kauden autosta se, ettei sitä löydy.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Näen joo. Ongelmana saattaa olla täysin uuden konseptin hallittavuus käytännön olosuhteissa. Toisaalta tästä on yhtä helposti nähtävissä, että downforcea löytyy kuin viime kauden autosta se, ettei sitä löydy.
Voi hitto. Nyt työhakemusta vetämään F1-talliin, tai sitten johonkin hävittäjätehtaalle. Tuommoiselle kyvylle löytyy kysyntää! :ahem:
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Planet F1:llä oli hyviä vertailukuvia viimevuoden autoon:






Aika kovalle laihdutuskuurille auto on kyllä laitettu.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Ompas uutukainen tosiaan kapea takaa?! Olisi mukava tietää miten noissa autoissa tankit on sijoitettu. Liekkö sillä jotain tekemistä Mäcin korkealla sijaitsevien ilmanottoaukkojen kanssa?

Bensamäärästä johtuvasta suunnittelumuutoksesta, tällä kaudella voidaan taasen nähdä isojakin eroja tallien välillä. Saapaas nähdä... paha pelko että tuo on kyllä liian nopa varsinkin kun Kimikin valitse kyntämisen auton ajaon sijaan:)
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta

Tuo peräpää...:yuck:
Toivottavasti Formuloiden tulevaisuus ei näytä tuolta.:confused:
McLarenille tuntuu olevan jonkin asteinen obsessio (pakkomielle, näissä piireissä kun tykätään viljellä sivistyssanoja kuten diffuusori ym.) vallankumouksellisen peräpääratkaisun keksiminen kuten jo 90-luvun alussa pariinkin otteeseen kokeiltu lisäspoileri yläponttoonin takana:
:jaska:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kerro toki lisää...
Mää voin jatkaa.

Pakoputken muotoilu erilainen kuin aiemmin nähdyissä autoissa ja näin ollen sen vaikutus virtoihin on myös toisenlainen. Samaa mieltä?
Ja kun virtaus on toisenlainen, kysymys kuuluu millainen se on. Oli se sitten minkälainen tahansa (tästä ei tarvi tässä yhteydessä keskustella) niin se on poikkeuksellinen. Mitä luulet, onko erilainen/poikkeuksellinen automaattisesti parempi, huonompi vai riskialttiimpi? Lähtökohtaisesti viimekauteen verrattuna ratkaisu vaikuttaa huomattavasti paremmalta, mutta koska poikkeus on kyseessä on se myös riskialttiimpi, siis mulle maallikolle.

Ja kun pakokaasut ovat lämpimiä virtauksia niin ne vaikuttavat moneen asiaan. Pakoputken ollessa kyseessä virtaukset ovat erilaiset riippuen nopeudesta. Ja koska näin on, voi auton käyttäytyminen muuttua. Koska pakoputki hässäkkä on poikkeuksellinen, voi myös käyttäytyminen olla joko mainio, normaali tai poikkeuksellinen (negatiivisessa mielessä). Näin ollen voi tehdä pienen johtopäätöksen jonka formulastara teki:

formulastara sanoi:
ongelmana ei sinällään ole downforcen puute, vaan auton arvaamaton käyttäytyminen pidon määrän vaihdellessa rajusti mm. nopeuden ja maavaran mukaan.
Maavara ei kyllä liity tähän mainitsemaani pakoputkeen, mutta autossa on myös (kaiketi) massiivinen diffuusori. Sen toimivuus on taas toinen asia, mutta tässä sulle vähän lisää tietoa tuosta asiasta jonka formulastara hyvin tiivisti. Hän ei kertonut miksi näin on (quote), mutta itse kyllä osaan olla samaa mieltä ja käsittääkseni ymmärrän mistä se formulastaran teksti johtui. Se, ettei formulastara tehnyt selontekoa siitä miksi hän näin ajattelee on kohtalaisen viisasta, ei täällä kannata mennä niin nippeli "väittelyyn" joten tiivistelmä omasta näkemyksestä riittää ainakin minulle.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ompas uutukainen tosiaan kapea takaa?! Olisi mukava tietää miten noissa autoissa tankit on sijoitettu. Liekkö sillä jotain tekemistä Mäcin korkealla sijaitsevien ilmanottoaukkojen kanssa?

Bensamäärästä johtuvasta suunnittelumuutoksesta, tällä kaudella voidaan taasen nähdä isojakin eroja tallien välillä. Saapaas nähdä... paha pelko että tuo on kyllä liian nopa varsinkin kun Kimikin valitse kyntämisen auton ajaon sijaan:)
Varmaankin nuo korkeammalla olevat ilmanottoaukot mahdollistavat kiertää niitä alemmaksi sijoitettua polttoainetankin muotoa sekä diffuuseriin johtavia tunneleita. Selkeä linja näyttää myös olevan auton pituuden kasvatus polttoainetankin sijoittamiseksi ja sen akselitasapainoon vaikuttavien tekijöiden hallitsemiseksi. Mac onnistui näin myös kaventamaan auton perää huomattavasti.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
McLarenille tuntuu olevan jonkin asteinen obsessio (pakkomielle, näissä piireissä kun tykätään viljellä sivistyssanoja kuten diffuusori ym.) vallankumouksellisen peräpääratkaisun keksiminen kuten jo 90-luvun alussa pariinkin otteeseen kokeiltu lisäspoileri yläponttoonin takana:
No mikä tuossa hain evässä epäilyttää?
Parin viimeisen kauden aikana moni talli on tuota käyttänyt. Eikä McLaren ollut se talli joka sen ensimmäisen kerran otti käyttöön 2000-luvulla. Joten eiköhän tuo ole ihan toimiva juttu kun sitä on monen vuoden ajan moni talli käyttänyt.

Ja 90 luvulla tuota evää käytettiin erilain vaikka molemmat downforcea pyrkii tuottamaankin. (eli 90 luvun versiossa lisä siiveke toi voimaa, nyt evällä ohjataan puhtaampi ilma takasiivelle)
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No mikä tuossa hain evässä epäilyttää?
Parin viimeisen kauden aikana moni talli on tuota käyttänyt. Eikä McLaren ollut se talli joka sen ensimmäisen kerran otti käyttöön 2000-luvulla. Joten eiköhän tuo ole ihan toimiva juttu kun sitä on monen vuoden ajan moni talli käyttänyt.

Ja 90 luvulla tuota evää käytettiin erilain vaikka molemmat downforcea pyrkii tuottamaankin. (eli 90 luvun versiossa lisä siiveke toi voimaa, nyt evällä ohjataan puhtaampi ilma takasiivelle)
En olisi ihan 100 varma, että tuo hainevä on kaikissa kisoissa. Eli veikkaa hyvinkin mahdolliseksi versiota jossa evä puuttuu ja jota käytetään joillakin radoilla. Tuon kanssa se joka tapauksessa oli hyvä lanseerata - varmasti puhuttelee. Nykyisessä kiivaassa tahdissa on myös entistä enemmän mahdollista, että lanseerauksessa käytetään joitakin muotoja joita on kokeiltu ehkä, mutta joita lopulliseen ei tule. Ihan kilpailijoiden reaktiot ja vakoilu huomioiden. En väitä hainevästä tätä mutta yleisesti.
 
Ylös