No huh, kyllä näyttää massiiviselta tuo diffuusori. Ferrari väsää jo paniikissa b-mallia. Totta puhuen, mikäli Ferrarilla on jokin pikkudiffu taas niin mitä hemmettiä ne oikein siellä miettii??
Peesaan. Tämä on hyvin suurella todennäköisyydellä voittaja-auto yhdessä tulevan Red Bullin kanssa(muotoiluvaraus). Mersukin ehkä on, Ferrari ei ole.Kyllä tuo McLaren päivä päivältä näyttää paremmalta.
Omasta mielestäni on noussut jo mestaruustaisteluun tosissaan mukaan.
Lähinnä jo viimekauden loppukin antoi viitteitä siitä että McLaren osaa hommansa kuhan kerran mokaa, Ferrari taas jotenkin jäätyi ja näyttää etteivät ole heinäkuun jälkeen (kun uutta auto piti alkaa tekeen) tehneet mitään uuden auton eteen. Vanhan repäisseet pitemmäksi.
Tää on voittaja-auto. Sano minun sanoneeni.
Oliko tämä nyt ihan veikkaus, vai näetkö kaiken tuon vain katsomalla esittelytilassa seisovaa F1-autoa?Pidän vielä pienen pienenä mahdollisuutena auton totaalifloppausta. Jos niin käy, ongelmana ei sinällään ole downforcen puute, vaan auton arvaamaton käyttäytyminen pidon määrän vaihdellessa rajusti mm. nopeuden ja maavaran mukaan.
Säätöikkuna. :thumbup:Eikä tuota keulaa sinällään muistaakseni niin paljoa haukuttu. Ongelmana taisi olla lähinnä säätövarojen niukkuus. Tavanomaisella ratkaisulla ei saatu aivan samoja tehoja, mutta säätöikkuna oli laajempi ja säätäminen yleisesti ottaen helpompaa.
Näen joo. Ongelmana saattaa olla täysin uuden konseptin hallittavuus käytännön olosuhteissa. Toisaalta tästä on yhtä helposti nähtävissä, että downforcea löytyy kuin viime kauden autosta se, ettei sitä löydy.Oliko tämä nyt ihan veikkaus, vai näetkö kaiken tuon vain katsomalla esittelytilassa seisovaa F1-autoa?
Säätöikkuna. :thumbup:
Voi hitto. Nyt työhakemusta vetämään F1-talliin, tai sitten johonkin hävittäjätehtaalle. Tuommoiselle kyvylle löytyy kysyntää! :ahem:Näen joo. Ongelmana saattaa olla täysin uuden konseptin hallittavuus käytännön olosuhteissa. Toisaalta tästä on yhtä helposti nähtävissä, että downforcea löytyy kuin viime kauden autosta se, ettei sitä löydy.
Mää voin jatkaa.Kerro toki lisää...
Maavara ei kyllä liity tähän mainitsemaani pakoputkeen, mutta autossa on myös (kaiketi) massiivinen diffuusori. Sen toimivuus on taas toinen asia, mutta tässä sulle vähän lisää tietoa tuosta asiasta jonka formulastara hyvin tiivisti. Hän ei kertonut miksi näin on (quote), mutta itse kyllä osaan olla samaa mieltä ja käsittääkseni ymmärrän mistä se formulastaran teksti johtui. Se, ettei formulastara tehnyt selontekoa siitä miksi hän näin ajattelee on kohtalaisen viisasta, ei täällä kannata mennä niin nippeli "väittelyyn" joten tiivistelmä omasta näkemyksestä riittää ainakin minulle.formulastara sanoi:ongelmana ei sinällään ole downforcen puute, vaan auton arvaamaton käyttäytyminen pidon määrän vaihdellessa rajusti mm. nopeuden ja maavaran mukaan.
Varmaankin nuo korkeammalla olevat ilmanottoaukot mahdollistavat kiertää niitä alemmaksi sijoitettua polttoainetankin muotoa sekä diffuuseriin johtavia tunneleita. Selkeä linja näyttää myös olevan auton pituuden kasvatus polttoainetankin sijoittamiseksi ja sen akselitasapainoon vaikuttavien tekijöiden hallitsemiseksi. Mac onnistui näin myös kaventamaan auton perää huomattavasti.Ompas uutukainen tosiaan kapea takaa?! Olisi mukava tietää miten noissa autoissa tankit on sijoitettu. Liekkö sillä jotain tekemistä Mäcin korkealla sijaitsevien ilmanottoaukkojen kanssa?
Bensamäärästä johtuvasta suunnittelumuutoksesta, tällä kaudella voidaan taasen nähdä isojakin eroja tallien välillä. Saapaas nähdä... paha pelko että tuo on kyllä liian nopa varsinkin kun Kimikin valitse kyntämisen auton ajaon sijaan
Siellä se tankki on kuskin ja moottorin välissä (osittain kuskin alla). http://www.formula1.com/news/technical/2010/0/712.htmlOmpas uutukainen tosiaan kapea takaa?! Olisi mukava tietää miten noissa autoissa tankit on sijoitettu. Liekkö sillä jotain tekemistä Mäcin korkealla sijaitsevien ilmanottoaukkojen kanssa?
No mikä tuossa hain evässä epäilyttää?McLarenille tuntuu olevan jonkin asteinen obsessio (pakkomielle, näissä piireissä kun tykätään viljellä sivistyssanoja kuten diffuusori ym.) vallankumouksellisen peräpääratkaisun keksiminen kuten jo 90-luvun alussa pariinkin otteeseen kokeiltu lisäspoileri yläponttoonin takana:
En olisi ihan 100 varma, että tuo hainevä on kaikissa kisoissa. Eli veikkaa hyvinkin mahdolliseksi versiota jossa evä puuttuu ja jota käytetään joillakin radoilla. Tuon kanssa se joka tapauksessa oli hyvä lanseerata - varmasti puhuttelee. Nykyisessä kiivaassa tahdissa on myös entistä enemmän mahdollista, että lanseerauksessa käytetään joitakin muotoja joita on kokeiltu ehkä, mutta joita lopulliseen ei tule. Ihan kilpailijoiden reaktiot ja vakoilu huomioiden. En väitä hainevästä tätä mutta yleisesti.No mikä tuossa hain evässä epäilyttää?
Parin viimeisen kauden aikana moni talli on tuota käyttänyt. Eikä McLaren ollut se talli joka sen ensimmäisen kerran otti käyttöön 2000-luvulla. Joten eiköhän tuo ole ihan toimiva juttu kun sitä on monen vuoden ajan moni talli käyttänyt.
Ja 90 luvulla tuota evää käytettiin erilain vaikka molemmat downforcea pyrkii tuottamaankin. (eli 90 luvun versiossa lisä siiveke toi voimaa, nyt evällä ohjataan puhtaampi ilma takasiivelle)