McLaren MP4-25

Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Mää voin jatkaa.

Pakoputken muotoilu erilainen kuin aiemmin nähdyissä autoissa ja näin ollen sen vaikutus virtoihin on myös toisenlainen. Samaa mieltä?
Ja kun virtaus on toisenlainen, kysymys kuuluu millainen se on. Oli se sitten minkälainen tahansa (tästä ei tarvi tässä yhteydessä keskustella) niin se on poikkeuksellinen. Mitä luulet, onko erilainen/poikkeuksellinen automaattisesti parempi, huonompi vai riskialttiimpi? Lähtökohtaisesti viimekauteen verrattuna ratkaisu vaikuttaa huomattavasti paremmalta, mutta koska poikkeus on kyseessä on se myös riskialttiimpi, siis mulle maallikolle.

Ja kun pakokaasut ovat lämpimiä virtauksia niin ne vaikuttavat moneen asiaan. Pakoputken ollessa kyseessä virtaukset ovat erilaiset riippuen nopeudesta. Ja koska näin on, voi auton käyttäytyminen muuttua. Koska pakoputki hässäkkä on poikkeuksellinen, voi myös käyttäytyminen olla joko mainio, normaali tai poikkeuksellinen (negatiivisessa mielessä). Näin ollen voi tehdä pienen johtopäätöksen jonka formulastara teki:



Maavara ei kyllä liity tähän mainitsemaani pakoputkeen, mutta autossa on myös (kaiketi) massiivinen diffuusori. Sen toimivuus on taas toinen asia, mutta tässä sulle vähän lisää tietoa tuosta asiasta jonka formulastara hyvin tiivisti. Hän ei kertonut miksi näin on (quote), mutta itse kyllä osaan olla samaa mieltä ja käsittääkseni ymmärrän mistä se formulastaran teksti johtui. Se, ettei formulastara tehnyt selontekoa siitä miksi hän näin ajattelee on kohtalaisen viisasta, ei täällä kannata mennä niin nippeli "väittelyyn" joten tiivistelmä omasta näkemyksestä riittää ainakin minulle.
Jep jep, eiköhän tää kaikki olla ymmärretty McLarenilla kun sen taviskin tajuaa. Onhan noi pakokaasut ennenkin vaikuttanu eteenkin takasiipeen, kun sen alta ovat menneet jne. Nyt ehkä sitten vaikuttavat entistä enemmän myös diffuusorin toimintaan, mutta eiköhän tota asiaa ole mallinnettu ja mietitty aikalailla.

Voi ihan hyvin olla kokonaan väärä johtopäätös edes luulla, että ne pakokaasut on tässä ratkaisussa ne todennäköisimmin ongelmia aiheuttava asia. Toisaalta ne voivat sitä olla. Yhtälailla McLarenilla tiedetään, että pakokaasut vaikuttaa aeroon eri tavalla vauhdin ja kaasun asennon ym. muuttuessa, mutta silti on putket tuonne laitettu.

Pointti on se, että kun ammattilaiset on tota tuulitunnelissa ja koneella mallintanu kuukausia, niin se, että mikä toimii mitenkin, missä tilanteessa ja mitkä on suurimmat riskitekijät toimivuuden kannalta ja mitkä on voitu lähes täysin sulkea pois on meille aivan pimeän peitossa.

Kivahan noita on kuitenkin arvailla ja miettiä... kai mua vaan ärsyttää tapa jolla formulastara noita juttuja laukoo ja on ennenkin laukonut (ainakin mun korvaan).

PS: mutta ei siitä ruveta väittelemään, se ei kuulu tähän ketjuu...
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Minä en usko pakokaasuista muodostuvan ainakaan lämpöongelmia jos muutakaan. Minun silmin katsoen tuon pakoputken pään positio ei niin hirveästi eroa viimevuotisesta. Tuota erittäin kapeaa cocispullon muotoa takaosaan on monesti haikailtu ja nyt se näyttää Macillä viedyn jo aika pitkälle. Jos tuohon vielä yhdistää tuhdin diffuuserin johon keulan perusteella kyllä ilmaa melkoisesti johdetaan niin nuo pakokaasujen lämpimät voimat ovat siellä saman diffun poissylkemässä suihkussa. Kyllä siinä alipainetta auton alle syntyy jo melkoisesti kun nuo virtaukset purkautuvat auton takana. Aivan varmaa on, että näistä keskeisistä tekijöistä Macillä ei ole epävarmuutta. Niitä sen sijaan voisi olla se, kuinka tuota aerodynaamista voimaa riittää erityyppisten ratojen kovin erilaisissa olosuhteissa ja vauhdeissa ja miten niitä opitaan säätämään.

tuollaista kapeaa takaosaa Ferrarikin jo taannoin haikaili.


Tämä on suuntaa näyttävä kuva.Ihan jees jos on tuollainen:thumbup:
Mutta aivan RB mataluuteen ( ennen tupladiffua ) - mahtaako Neweykään enää päästä.


 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ompas uutukainen tosiaan kapea takaa?! Olisi mukava tietää miten noissa autoissa tankit on sijoitettu. Liekkö sillä jotain tekemistä Mäcin korkealla sijaitsevien ilmanottoaukkojen kanssa?

Bensamäärästä johtuvasta suunnittelumuutoksesta, tällä kaudella voidaan taasen nähdä isojakin eroja tallien välillä. Saapaas nähdä... paha pelko että tuo on kyllä liian nopa varsinkin kun Kimikin valitse kyntämisen auton ajaon sijaan:)
Pari terävää vielä, ehkä? :)

Mutta totta, uusi Laren näyttää mahtavalta ylhäältä käsin. Hämmästyttävää insinöörityötä kertakaikkiaan.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
En olisi ihan 100 varma, että tuo hainevä on kaikissa kisoissa. Eli veikkaa hyvinkin mahdolliseksi versiota jossa evä puuttuu ja jota käytetään joillakin radoilla. Tuon kanssa se joka tapauksessa oli hyvä lanseerata - varmasti puhuttelee. Nykyisessä kiivaassa tahdissa on myös entistä enemmän mahdollista, että lanseerauksessa käytetään joitakin muotoja joita on kokeiltu ehkä, mutta joita lopulliseen ei tule. Ihan kilpailijoiden reaktiot ja vakoilu huomioiden. En väitä hainevästä tätä mutta yleisesti.
Minä puolestani olen ihan varma, että tuo pakoputkien ja muun peräpään muotoilu edellyttää hainevän käyttöä joka kisassa. Muuten olen täysin samaa mieltä kanssasi.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
No huh, kyllä näyttää massiiviselta tuo diffuusori. Ferrari väsää jo paniikissa b-mallia. :D Totta puhuen, mikäli Ferrarilla on jokin pikkudiffu taas niin mitä hemmettiä ne oikein siellä miettii??
+ että siihen konseptiin pitäisi vielä upottaa iso bensatankki. Kuitenkin auton konsepti on hyvin paljon viimekautisen kaltainen, eikä siihenkään saatu kunnon diffua upotettua.

Ja tuskin kerssin poisto mitään ihan ihmeellisiä tiloja tuo.

Kaiken lisäksi Ferrarilta puuttuu viime kauden 'pelastus' eli Kerssi millä sai hyviä startteja ja pystyi ohittamaan/puolustamaan sijoitusta kisoissa.

Ei hyvältä haiskahda. Maranellossa.:p
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Pointti on se, että kun ammattilaiset on tota tuulitunnelissa ja koneella mallintanu kuukausia, niin se, että mikä toimii mitenkin, missä tilanteessa ja mitkä on suurimmat riskitekijät toimivuuden kannalta ja mitkä on voitu lähes täysin sulkea pois on meille aivan pimeän peitossa.

Kivahan noita on kuitenkin arvailla ja miettiä... kai mua vaan ärsyttää tapa jolla formulastara noita juttuja laukoo ja on ennenkin laukonut (ainakin mun korvaan).
Joo ehkä hieman provokatiivisesti tulee joskus lauottua.. Pahoittelut siitä. Se on lähinnä vaan sellasta fiilistelyä, että katsoo ja arvioi ja sitten äkkiä heittää siitä jotain mikä jäi tuntumaksi. Ihan totaalista pseudoa siis. Hang in there kuitenkin, jookos? :dunno:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kaiken lisäksi Ferrarilta puuttuu viime kauden 'pelastus' eli Kerssi millä sai hyviä startteja ja pystyi ohittamaan/puolustamaan sijoitusta kisoissa.
Ei varsinaisesti hyviä startteja kuitenkaan, kun KERS on rajoitettu toimimaan vasta 100 km/h ylöspäin. Sen jälkeistä kiihdytystä kyllä.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Tuosta näkee hyvin miten uudessa mallissa myös katteiden päältä kulkeva ilma johdetaan alas kohti diffuusoria. Vahassa mallissa virtaus tuli vain sivulta. Tämä on siis mclarenin vastaus redbullin haasteeseen käyttämättä kuitenkaan vetotanko jousitusta. Ferrarin sivuponttoonit ovat mielestäni huonot, koska ne eivät ohjaile ilmaa minnekkään, vaan ne haluavat pyöreydessään vaikuttaa virtaukseen mahdollisimman vähän.

On muuten loogista, että mclarenin keula muistuttaa williamsin viime vuotista, koska sekin oli suunniteltu suoraan tupla diffuusori autoon.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ei varsinaisesti hyviä startteja kuitenkaan, kun KERS on rajoitettu toimimaan vasta 100 km/h ylöspäin. Sen jälkeistä kiihdytystä kyllä.
No eiköhän JA tarkoittanut startilla lähtöä viivalta ensimmäiseen mutkaan. Tartte rueta saivartelemaan...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No eiköhän JA tarkoittanut startilla lähtöä viivalta ensimmäiseen mutkaan. Tartte rueta saivartelemaan...
En tiedä mitä tarkoitti, mutta ajattelin tarkentaa ettei kenellekään jää harhaanjohtavaa käsitystä. Saivartelu ei ollut tarkoitukseni.
 

vilzu88

Well-known member
Liittynyt
15.12.2009
Viestit
51
Jännä tuo ylhäältä otettu kuva ku melkeen näkyy jopa moottorin muodot siinä. Aika hienoon nippuun ovat saaneet koko paketin. Ensimmäisenä pisti silmään tuo ilmanotto aukkojen pienuus verrattuna edelliseen autoon. Ettei vaan tulis sen kans ongelmia. No saahan niitä vähä leikattua varmaan auki.

Muuten kyllä hieno auto kunhan vielä kulkis.
 

Olaus

Well-known member
Liittynyt
6.7.2000
Viestit
225
Sijainti
Monaco
No mitäpäs muuta, kuin taas vaihteeksi sarjan vetämistä lokaan. Tehdään mahdollisimman simppeli auto, itketään ja yritetään saada kaikki muiden viritelmät kiellettyä.

"We were and still are convinced that the double diffuser concept was illegal," Ferrari technical director Aldo Costa told Gazzetta dello Sport."

http://www.autosport.com/news/report.php/id/81128

Kun sais jotenkin kammettua Ferrarin ulos sarjasta.. :jaska: :D
Heh Ferrari:http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/01/1045668
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Ehkäpä tuossa 'pelataan peliä' jotta kilpailijat luulee Ferrarin olevan ongelmissa. Tai sitten Ferrari on ongelmissa eikä auto kulje ensikaudellakaan voittovauhtia.
 
Ylös