- Liittynyt
- 15.1.2008
- Viestit
- 1480
Jep jep, eiköhän tää kaikki olla ymmärretty McLarenilla kun sen taviskin tajuaa. Onhan noi pakokaasut ennenkin vaikuttanu eteenkin takasiipeen, kun sen alta ovat menneet jne. Nyt ehkä sitten vaikuttavat entistä enemmän myös diffuusorin toimintaan, mutta eiköhän tota asiaa ole mallinnettu ja mietitty aikalailla.Mää voin jatkaa.
Pakoputken muotoilu erilainen kuin aiemmin nähdyissä autoissa ja näin ollen sen vaikutus virtoihin on myös toisenlainen. Samaa mieltä?
Ja kun virtaus on toisenlainen, kysymys kuuluu millainen se on. Oli se sitten minkälainen tahansa (tästä ei tarvi tässä yhteydessä keskustella) niin se on poikkeuksellinen. Mitä luulet, onko erilainen/poikkeuksellinen automaattisesti parempi, huonompi vai riskialttiimpi? Lähtökohtaisesti viimekauteen verrattuna ratkaisu vaikuttaa huomattavasti paremmalta, mutta koska poikkeus on kyseessä on se myös riskialttiimpi, siis mulle maallikolle.
Ja kun pakokaasut ovat lämpimiä virtauksia niin ne vaikuttavat moneen asiaan. Pakoputken ollessa kyseessä virtaukset ovat erilaiset riippuen nopeudesta. Ja koska näin on, voi auton käyttäytyminen muuttua. Koska pakoputki hässäkkä on poikkeuksellinen, voi myös käyttäytyminen olla joko mainio, normaali tai poikkeuksellinen (negatiivisessa mielessä). Näin ollen voi tehdä pienen johtopäätöksen jonka formulastara teki:
Maavara ei kyllä liity tähän mainitsemaani pakoputkeen, mutta autossa on myös (kaiketi) massiivinen diffuusori. Sen toimivuus on taas toinen asia, mutta tässä sulle vähän lisää tietoa tuosta asiasta jonka formulastara hyvin tiivisti. Hän ei kertonut miksi näin on (quote), mutta itse kyllä osaan olla samaa mieltä ja käsittääkseni ymmärrän mistä se formulastaran teksti johtui. Se, ettei formulastara tehnyt selontekoa siitä miksi hän näin ajattelee on kohtalaisen viisasta, ei täällä kannata mennä niin nippeli "väittelyyn" joten tiivistelmä omasta näkemyksestä riittää ainakin minulle.
Voi ihan hyvin olla kokonaan väärä johtopäätös edes luulla, että ne pakokaasut on tässä ratkaisussa ne todennäköisimmin ongelmia aiheuttava asia. Toisaalta ne voivat sitä olla. Yhtälailla McLarenilla tiedetään, että pakokaasut vaikuttaa aeroon eri tavalla vauhdin ja kaasun asennon ym. muuttuessa, mutta silti on putket tuonne laitettu.
Pointti on se, että kun ammattilaiset on tota tuulitunnelissa ja koneella mallintanu kuukausia, niin se, että mikä toimii mitenkin, missä tilanteessa ja mitkä on suurimmat riskitekijät toimivuuden kannalta ja mitkä on voitu lähes täysin sulkea pois on meille aivan pimeän peitossa.
Kivahan noita on kuitenkin arvailla ja miettiä... kai mua vaan ärsyttää tapa jolla formulastara noita juttuja laukoo ja on ennenkin laukonut (ainakin mun korvaan).
PS: mutta ei siitä ruveta väittelemään, se ei kuulu tähän ketjuu...
Viimeksi muokattu: