McLaren MP4-25

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Mikähän on tuo mäkin keulan päällä oleva skuuppi?
Kamera, joka välittää reaaliaikaista videokuvaa Buttonin autosta McLarenin F1-simulaattoriin, jossa Kimi Räikkönen ajaa autoa Buttonin puolesta. Win-win-win -tilanne:
  • Buttonin maine kovana kuskina kasvaa
  • Räikkönen voi jatkaa F1-ajoja ilman turhia PR-höttöjä
  • McLaren saa sekä kovan kuskin että kivan PR-kaverin
 

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
Kamera, joka välittää reaaliaikaista videokuvaa Buttonin autosta McLarenin F1-simulaattoriin, jossa Kimi Räikkönen ajaa autoa Buttonin puolesta. Win-win-win -tilanne:
  • Buttonin maine kovana kuskina kasvaa
  • Räikkönen voi jatkaa F1-ajoja ilman turhia PR-höttöjä
  • McLaren saa sekä kovan kuskin että kivan PR-kaverin
No nyt tuli kyllä niin aukoton teoria, että pakko nostaa peukkua ylös :thumbup:
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
No nyt tuli kyllä niin aukoton teoria, että pakko nostaa peukkua ylös :thumbup:
Muuten meni läpi, mutta Kimillehän tulee tunnetusti simulaattorista huono-olo, koska hän on yli-ihminen vai kuinka se oli. :D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Nyt ne on ehtiny vielä muotoileenkin tämän nokan päällä olevan skuupin..

En tiedä onko kamera vai mikä, ei kyllä linssiä tms. näy missään, mut jos on joku ylimääränen härveli niin oikeesti... Muotoillakin vielä näitä ylimääräsyyksiä?!
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
En tiedä onko kamera vai mikä, ei kyllä linssiä tms. näy missään, mut jos on joku ylimääränen härveli niin oikeesti... Muotoillakin vielä näitä ylimääräsyyksiä?!
Ei se kamera ole, sen verran iso ja avonainen että kyllä se ilmanotto on varmasti.
Paikoitus viittaisi kuskin jalkojen tienoille, onko sitten jotain elektroniikkaakin tuollapäin joihin haetaan ilman kiertoa, tietty kuskille myös vähän ilmavirtaa...
(onhan noita skuuppeja joskus nähty kuumissa kisoissa about noilla kohtaa aiemminkin)

edit. tässä Ferrari f2007 Australiassa:
http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2008/08/kimiraikkonen_ferrari_melbourne_q_2007.jpg
Huomaa samantyppinen skuuppi monokokin päällä...

edit2. bahrainissa : http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2008/08/kimiraikkonen_ferrari_bahrain_2007.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ei se kamera ole, sen verran iso ja avonainen että kyllä se ilmanotto on varmasti.
Paikoitus viittaisi kuskin jalkojen tienoille, onko sitten jotain elektroniikkaakin tuollapäin joihin haetaan ilman kiertoa, tietty kuskille myös vähän ilmavirtaa...
(onhan noita skuuppeja joskus nähty kuumissa kisoissa about noilla kohtaa aiemminkin)
Kuten jo aiemmin totesin, niin skuuppi on tasan tarkkaan täsmälleen jousituksen huoltoluukun päällä. Kuulostaa vähän erikoiselta, että jousituksen osat tarvitsisivat jäähdytystä. Nämä palikat myös sijaitsevat monokokin päällä, eli tuosta ei ole yheyttä ohjaamoon.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kuten jo aiemmin totesin, niin skuuppi on tasan tarkkaan täsmälleen jousituksen huoltoluukun päällä. Kuulostaa vähän erikoiselta, että jousituksen osat tarvitsisivat jäähdytystä. Nämä palikat myös sijaitsevat monokokin päällä, eli tuosta ei ole yheyttä ohjaamoon.
Itseasiassa muuten ei sijaitse. Jousituksen osat sijaitsee ylimpien tukivarsien kohdalla, ja sen etupuolella yleensä (näkyy hyvin kun nosecone on poissa paikaltaan)
ja tuo skuuppihan on selkeesti ripustusten takapuolella (edit. no joo, yks tukivarsi kiinnittyy juuri kohdalle)
(tuskin ilmavirta siinä 90-asteen käännöstä tekee laakista, jonkinmoisella kulmallahan ilmvirtaa viedään varmastikin vielä jonkun verran taaemmas)

Jos katsoo tätä kuvaa:

Niin voisi päätellä että skuupin takaosan kohdalta alkaa jo viimestään löytymään kuskin jalat?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Itseasiassa muuten ei sijaitse. Jousituksen osat sijaitsee ylimpien tukivarsien kohdalla, ja sen etupuolella yleensä (näkyy hyvin kun nosecone on poissa paikaltaan)
ja tuo skuuppihan on selkeesti ripustusten takapuolella (edit. no joo, yks tukivarsi kiinnittyy juuri kohdalle)
No kyllä sijaitsee. Tukivarrella ei ole merkitystä osien sijainnin suhteen, vaan sijainti määrittyy työntötangon sijainnin mukaan (viistosti muuhun jousitukseen nähden, kiinnittyy runkoon ylemmäs kuin tukivarret). Jouset sijaitsevat pitkittäin rungon päällä ja työntötanko kiinnityy jousen alaosaan. Jousen yläosa taas on kiinni juurikin kohdassa, jossa nuo kaksi luukkua sijaitsevat.

Se, mitä näet keulakartion ollessa irti on auton hydraulijärjestelmää.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
No kyllä sijaitsee. Tukivarrella ei ole merkitystä osien sijainnin suhteen, vaan sijainti määrittyy työntötangon sijainnin mukaan (viistosti muuhun jousitukseen nähden, kiinnittyy runkoon ylemmäs kuin tukivarret). Jouset sijaitsevat pitkittäin rungon päällä ja työntötanko kiinnityy jousen alaosaan. Jousen yläosa taas on kiinni juurikin kohdassa, jossa nuo kaksi luukkua sijaitsevat.

Se, mitä näet keulakartion ollessa irti on auton hydraulijärjestelmää.
kyllä , en tätä kiistäkään. Siis työntötankohan näkyy tuossa yllä olevassa kuvassa, ja "skuuppi" sijoitettu alkamaan about jousen päällä = kun ottaa huomioon ettei se ilmavirta käänny 90-astetta heti skuupin etureunasta, niin voisi kuvitella että monokokin tuossa kohtaa jossa skuuppi loppuu niin aletaan jo olemaan kuskin jalkojenkin kohdalla.

Läpileikkausta nykymäkkäristä ei tietenkään ole nähty, joten mutuksi menee, mutta tarkoitin skuupin sijaintia nimenomaan työntötankoon/jousiin nähden
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei se kamera ole, sen verran iso ja avonainen että kyllä se ilmanotto on varmasti.
Paikoitus viittaisi kuskin jalkojen tienoille, onko sitten jotain elektroniikkaakin tuollapäin joihin haetaan ilman kiertoa, tietty kuskille myös vähän ilmavirtaa...
(onhan noita skuuppeja joskus nähty kuumissa kisoissa about noilla kohtaa aiemminkin)

edit. tässä Ferrari f2007 Australiassa:
http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2008/08/kimiraikkonen_ferrari_melbourne_q_2007.jpg
Huomaa samantyppinen skuuppi monokokin päällä...

edit2. bahrainissa : http://www.f1fanatic.co.uk/wp-content/uploads/2008/08/kimiraikkonen_ferrari_bahrain_2007.jpg
Noissa esimerkki Ferkuissa ei ollut keulan kärjessä reikää. Joten pitäisin asiaa eri juttuna sillä uudessa Mäkkärissä on myös keulan kärjessä reikä. Tosin sijainti on kyllä sama...?

Mahtaako Mäkkäri kokeilla molempia ratkasuja sekasin taas? Kuten pari vuotta sitten autoa neljällä peilillä. :D

Keulan jäähdytyksenhän on aiemmin oletettu menevän joko jarrunesteille, etupään hydrauliikalle tai jousitukselle...jälkimmäinen ei kait tarttis jäähdytystä?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Kuva Williamsista joidenkin vuosien takaa:
http://www.seriouswheels.com/pics-2004/2004-BMW-WilliamsF1-FW26-Front-Nose-1280x960.jpg

Mainitsemasi huoltoluukku selkeästi näkysvissä, luukun etureuna sijaitsee työntötangon yläpään kohdalla.

Mäcistä kuva:
http://images.gpupdate.net/large/144779.jpg
"Huoltoluukut" molemmilla puolilla about samalla kohtaa, mutta "skuuppi" alkaa vasta hieman luukun etureunan jälkeen, eli voisi olettaa:
ilmavirtaus ei käänny samalla sekunnilla, vaan skuupin yläpinnasta olettamalla ohjataan hyvinkin loivasti alaspäin...
Sekä kuskin suuntaan että mahd. elektroniikalle tms?

edit. en siis epäile etteikö se ohjaa ilmaa myöskin hydrauliikallr tmv., mutta epäilisin sen vievän ilmaa myöskin ohjaamoon kun on noin takana...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Noissa esimerkki Ferkuissa ei ollut keulan kärjessä reikää. Joten pitäisin asiaa eri juttuna sillä uudessa Mäkkärissä on myös keulan kärjessä reikä. Tosin sijainti on kyllä sama...?
Jeps, hyvä pointti, tätä en huomannut itse :)
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Monet ovat haikaillet McLarenilla alkuperäisen oranssin värin perään. Osaako joku kertoa, mistä tämä juontaa? :confused:
Minun kohdalla se juontaa juurensa oranssin poikkeavasta väristä ja vaihtelusta, siis se haikailu..

Jos taas oranssia tarkoitat, niin se kai juontaa juurensa Bruce McLarenin ajoilta, jolloin talli perustettiin ja jolloin väri oli oranssi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
kyllä , en tätä kiistäkään. Siis työntötankohan näkyy tuossa yllä olevassa kuvassa, ja "skuuppi" sijoitettu alkamaan about jousen päällä = kun ottaa huomioon ettei se ilmavirta käänny 90-astetta heti skuupin etureunasta, niin voisi kuvitella että monokokin tuossa kohtaa jossa skuuppi loppuu niin aletaan jo olemaan kuskin jalkojenkin kohdalla.

Läpileikkausta nykymäkkäristä ei tietenkään ole nähty, joten mutuksi menee, mutta tarkoitin skuupin sijaintia nimenomaan työntötankoon/jousiin nähden
Ah, ok, ymmärsin hitusen kieroon edellisen viestisi. Itse ajattelin asiaa lähinnä monokokissa olevien aukkojen kautta, niitä kun ei hirveästi ole ymmärrettävistä syistä. Olisin kuvitellut, että tuohon jousituksen komponenteille tarkoitettuun "syvennykseen" niitä ei yleensä tehdä. Edelleen, veikkaan yhä, että tuo on joku testeihin liittyvä sensorihässäkkä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13735
Jos taas oranssia tarkoitat, niin se kai juontaa juurensa Bruce McLarenin ajoilta, jolloin talli perustettiin ja jolloin väri oli oranssi.
Ihan ensin sekin oli valkoinen, sitten punainen, ja vasta kolmantena vuonna oranssi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14232
Vuonna 1997 McLarenilla taisi olla hieman ennen kauden alkua ollut se oranssi väritteinen auto, mutta sitten tuli West ja hopea... aluksi oli aikamoinen pettymys, mutta myöhemmin ihan hyvältä se hopeanuolikin näytti. Onhan Mäkki edelleen hopeinen, mutta Vodafone sotkee ja muutkin turhat sponssit. Ei muuta kuin West takaisin ja sauhulle...:D Meni vähän överiksi.:wink:.
 
Ylös