Ohituskielto purnau

  • Viestiketjun aloittaja DW
  • Aloituspäivämäärä

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Cmoney: hyvä idea, mutta tuskin saadaan vaikuttaa lähtöruutujen paikkoihin kuitenkaan :D
Siksi melkein pakko tehdä ns. keinotekoisesti tuommonen...

Jacq: Jos siis kone sammuu, ei lähde liikkeelle esim tekn. ongelmasta tms. isoa, niin ok, ohi saa mennä.
Muussa tapauksessa ei, eli jos startti vaan on hidas niin voivoi.

Kuitenki vähemmän tuollasessa tapauksessa se jono jää muista jälkeen kuin silloin että kolahtaa ja joku pyörähtää ekassa mutkassa ja tukkii radan kapeimman kohdan kuten toissa vuonna... :rolleyes:
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Jacq: Jos siis kone sammuu, ei lähde liikkeelle esim tekn. ongelmasta tms. isoa, niin ok, ohi saa mennä.
Muussa tapauksessa ei, eli jos startti vaan on hidas niin voivoi.
Okei, eli periaatteessa vois tehdä pommin takana tuleville.. Lähteä tahallaan ihan vitun hitaasti ja kattella kun muut napsii +20s sakot itelleen.. :thumbup:

Toinen juttu mikä tästä seuraa, on se, että jengi ajaa ekaan neulansilmään asti tosi rauhallisesti ja hakee ajolinjaa mutkasta ulostuloon.. Sitten voi ainakin jämäfinaaleissa käydä niin, että kakkosneulansilmässä sitten onkin 2-4 autoa läjässä..

Noh.. pitää toivoa ettei tuosta mitään ongelmia koidu..
Itse henkilökohtaisesti en ymmärrä, että jos yksi mutka on paha, niin miksi myös kaksi edellistä menee ohituskiellon piiriin.. Sama pätee myös forssaan.. Ymmärrän ohituskiellon ekassa neulansilmässä, mutta en sitä ettei esim. jo startissa voisi ohittaa..
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Itse henkilökohtaisesti en ymmärrä, että jos yksi mutka on paha, niin miksi myös kaksi edellistä menee ohituskiellon piiriin.. Sama pätee myös forssaan.. Ymmärrän ohituskiellon ekassa neulansilmässä, mutta en sitä ettei esim. jo startissa voisi ohittaa..
Siis etkö ole kuunnellut Forssassa syitä?
(edit. jooh, tarkemmin kun ajattelee, niin tästä ei taidettu mainita siellä enää ekojen kertojen jälkeen pahemmin)
Nehän sanoi siellä että jos ohitus tulee siinä suoralla, niin rintarinnan mennään sinne ekaan mutkaan, ja on vaikeeta sanoa sitten (stop&go näkökannalta) että kuka ohitti ja kenet.

Sama tuolla Mylliksessä, jos rintarinnan sinne mennään niin kuka ohittikaan taas ja kenet...
(selkeämpää siis että se on kielto sinne alkuun asti, sillä hyvä ja siitä eteenpäin fair game)

Lisäksi väitteeseesi että kakkosmutkassa on ahdasta, voi olla, mutta siellä se on sama ilman ohituskieltoakin, nythän jokaisella on jo vauhtia ekasta neulasta lähtiessä, eli semmosia "harakirejä" on vaikeampi tehdä kuin lähdön jälkeen heti...
(kuitenkin se eka mutka tulee top3:lle aika nopeesti eteen, sen verran lyhyt kiihdytys se on)
 
Viimeksi muokattu:

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
860
Siis etkö ole kuunnellut Forssassa syitä?
(edit. jooh, tarkemmin kun ajattelee, niin tästä ei taidettu mainita siellä enää ekojen kertojen jälkeen pahemmin)
Nehän sanoi siellä että jos ohitus tulee siinä suoralla, niin rintarinnan mennään sinne ekaan mutkaan, ja on vaikeeta sanoa sitten (stop&go näkökannalta) että kuka ohitti ja kenet.

Sama tuolla Mylliksessä, jos rintarinnan sinne mennään niin kuka ohittikaan taas ja kenet...
(selkeämpää siis että se on kielto sinne alkuun asti, sillä hyvä ja siitä eteenpäin fair game)

Lisäksi väitteeseesi että kakkosmutkassa on ahdasta, voi olla, mutta siellä se on sama ilman ohituskieltoakin, nythän jokaisella on jo vauhtia ekasta neulasta lähtiessä, eli semmosia "harakirejä" on vaikeampi tehdä kuin lähdön jälkeen heti...
(kuitenkin se eka mutka tulee top3:lle aika nopeesti eteen, sen verran lyhyt kiihdytys se on)
Mun mielestä ei tarvita myllikseen kieltoja. Jos kylkeen tulee niin ihan normaalisti rangaistuksia jaetaan. Nyt jos on ohituskielto niin hyvästä lähdöstä ei ole mitään iloa. Eikä se neulansilmä kovin vaikea ole lähdön jälkeenkään. Normaali kilpailutilanne pitäisi sallia jokapaikassa. Onhan siinä silmäpareja kattomassa kuka törmää kehenkin jos törmää.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Onhan siinä silmäpareja kattomassa kuka törmää kehenkin jos törmää.
tv.nimimerkki ensimmäiseltä vuodelta "ai mitä tapahtui? emmää huomannu ku sen että joku siihen jäi"
Tämmösiä vastauksia tuli ekan vuoden kisassa useita, kun kysyi kuka ajoi kylkeen kun ei itse kerinnyt näkemän, niin kaikki nosteli hartioitaan...

Kisaporukalla on raivo päällä päästä ohi, kaikki katsoo vaan lähintä heppua eikä sen ihmeemmin kuka missäkin on.
Näyttötauluilta kahviossakaan ei saa selvää kuka kuvassa siellä mutkassa on menossa.

Viime vuonnahan ekaan hiusneulaan toitotettiin varovaisuutta ja sekin tuntui toimivan, tämähän on hyvinkin pitkälle sama asia, ainoa että tässä ei ole "tulkintavirheitä", ohituskielto on selvä ja ehdoton, samoin siitä seuraava sanktio.
Niinkuin sanottu, ei sitä kisaa tuolla matkalla & mutkassa voiteta, mutta useamman kisan voi siinä koheltaessa kyllä pilata.
Lisäksi, kyllähän sinne kakkosneulaan saa ohituspaikan jos saa hyvän ulostulon ekasta mutkasta.

Itselläkin on viime aikoina startit onnistunu hyvin Myllypurossa, siinä mielessä ei ole "hätää" itsellä että miten mentäisiin, mutta henk.koht. mä en kyllä enää kertaakaan halua siinä ekassa hiusneulassa ketään kylkeen, sen verran paht muistot sieltä ekalta vuodelta.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Jos ajetaan safety carin perässä koko kisa keltaisia lippuja ja lamppuja heilutellen, niin ei mene kenenkään kisa pilalle
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jos ajetaan safety carin perässä koko kisa keltaisia lippuja ja lamppuja heilutellen, niin ei mene kenenkään kisa pilalle
Tai jos ei ajeta ollenkaan niin ei ole sitäkään ongelmaa?
Muistetaas nyt että tän kauden kymmenestä kisasta seitsemässä on ohituskieltopykälä käytössä,
mukaanlukien Myllypuro. (Hyvinkäällä 2 mutkassa joka kierroksella)
Ei tämä nyt niin ihmeellinen asia ole.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Siis etkö ole kuunnellut Forssassa syitä?
(edit. jooh, tarkemmin kun ajattelee, niin tästä ei taidettu mainita siellä enää ekojen kertojen jälkeen pahemmin)
Nehän sanoi siellä että jos ohitus tulee siinä suoralla, niin rintarinnan mennään sinne ekaan mutkaan, ja on vaikeeta sanoa sitten (stop&go näkökannalta) että kuka ohitti ja kenet.
Ei vaan tarkoitin ohitusta heti startissa, kuten kirjoitin! Siis ennen ensimmäistä mutkaa. Ei siinä pitäisi olla mitään vaarallista, jos irtoaa viivalta paremmin, ja pääsee jo ekaan kaarteeseen edelle.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Lisäksi väitteeseesi että kakkosmutkassa on ahdasta, voi olla, mutta siellä se on sama ilman ohituskieltoakin, nythän jokaisella on jo vauhtia ekasta neulasta lähtiessä, eli semmosia "harakirejä" on vaikeampi tehdä kuin lähdön jälkeen heti...
(kuitenkin se eka mutka tulee top3:lle aika nopeesti eteen, sen verran lyhyt kiihdytys se on)
Jos on ohituskielto ekan kierroksen kolmosmutkaan, niin mun mielestä se riittää! Ei ole mitään syytä kieltää myös startissa ohittamista. Ihan älyvapaa keksintö.. Perustelut jo kirjoitin pariin kertaan.. Mutta mennään näillä.. Otetaan rauhallisesti startti.. Katellaan ottaako joku itelleen 20s sakon.. :thumbfh:
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tai jos ei ajeta ollenkaan niin ei ole sitäkään ongelmaa?
Muistetaas nyt että tän kauden kymmenestä kisasta seitsemässä on ohituskieltopykälä käytössä,
mukaanlukien Myllypuro. (Hyvinkäällä 2 mutkassa joka kierroksella)
Ei tämä nyt niin ihmeellinen asia ole.
Hyvinkäällä ohituskielto on toteutettu järkevästi! Se pätee vain niihin mutkiin, jotka ovat vaarallisia ohituspaikkoja. Se ei päde ko. mutkia edeltäviin karteisiin, kuten myllypuroon olet nyt päättänyt.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Forssassahan on ihan sama juttu, reilu matka ennen ekaa kaarretta, + loiva oikea ennen 180-asteta, samanlailla siellä ulottuu sinne ekaan jarruun se kielto, mitä eroa?
Samanlaillahan siellä pääsis ohi jos tulee huono lähtö jollekin.

Ongelma on siinä että JOS lähtö"suoralla" saisi ohittaa, niin kuinka moni muistaisi sitten (kisan jälkeen) mahdollisen rikkeen tekijän autonumeron siellä ekassa mutkassa?
Ei varmasti monikaan, siinä lähtötilanteessa harva muistaa edes sitä moniko meni ohi, kypärästä tai autonnumerosta nyt puhumattakaan kun valtaosalla on samanlainen potta.

ts. kun joku sanoo "mut ohitettiin ekassa mutkassa" niin silloin tulkinnanvaraa ei jää,
vaan tod.näk. kyseessä on ohitetun takana ollut henkilö
(kahdesta tuskin ohi mennään tuossa kohtaa kuitenkaan)
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Eikös noi ohituskiellot vois pitää vaan ulkoradoilla, joissa niillä on joka tapauksessa enemmän pointtia. Sisäradalla jotenkin vähän...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Eikös noi ohituskiellot vois pitää vaan ulkoradoilla, joissa niillä on joka tapauksessa enemmän pointtia. Sisäradalla jotenkin vähän...
No tehkää sitten itse mieleisenne kisa jos ei kelpaa.

edit. Eli ei sinne ole pakko tulla jos ei miellytä, saa vapaasti tehdä oman kilpailun minne/milloin haluaa.
 
Viimeksi muokattu:

Puhis

Banned
Liittynyt
20.11.2009
Viestit
1449
Sijainti
Pukinmäki, Helsinki
Ei helvetti nyt jätkät. Miten vaikee tää asia voi olla? Jos siinä on ohituskielto, siinä on ohituskielto. Piste. Jos edessäolevalla hidas startti, hae linja ekassa neulansilmässä ja tokassa ohi. Siinä on kuitenkin koko kisa aikaa mennä siitä edelläajavasta ohi ja ottaa se pakka kiinni. Vaikka Felipe ei siinä onnistuisikaan, se ei tarkoita että se mahdotonta olisi.

Mutta eräs kysymys tuohon liittyen: onko ohituksissa kaikki kontakti kiellettyä? Vai onko esim. ohitus jonka tein Jacquesille Myllypurossa sallittu?
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Forssassahan on ihan sama juttu, reilu matka ennen ekaa kaarretta, + loiva oikea ennen 180-asteta, samanlailla siellä ulottuu sinne ekaan jarruun se kielto, mitä eroa?
Samanlaillahan siellä pääsis ohi jos tulee huono lähtö jollekin.

Ongelma on siinä että JOS lähtö"suoralla" saisi ohittaa, niin kuinka moni muistaisi sitten (kisan jälkeen) mahdollisen rikkeen tekijän autonumeron siellä ekassa mutkassa?
Ei varmasti monikaan, siinä lähtötilanteessa harva muistaa edes sitä moniko meni ohi, kypärästä tai autonnumerosta nyt puhumattakaan kun valtaosalla on samanlainen potta.
Edelleen.. Miten tuo eroaa Hyvinkään tilanteesta? Autot kulkee kovempaa, mutta silti saa ohittaa vaikka heti startissa eikä kyllä mitään ongelmia ole ollut. Ja kaikki muistaa ohituskieltopaikat ihan hyvin..

Ja tosiaan ulkoradoilla on hiukan eri juttu, kun vauhtiakin on enemmän..

Sisäradalla ei mielestäni pahaa mutkaa edeltävissä mutkissa tarvitsisi ohittamista kieltää.. Niissä kun ei ole kovinkaan suurta turvallisuusriskiä.. Kaikki tietää (ja muistaa) ohituskiellon neulansilmään, joten kyllä se meno rauhoitetaan heti startin jälkeen, vaikka startissa saisikin ohittaa.. Ja jos ohituskielto unohtuu, niin sittenhän tulee se 20s virkistämään muistia.

Ja turha näistä kommenteista on ottaa itseensä.. Oot hoitanut järjestelyt todella hyvin, ja kisasta tulee varmasti joka tapauksessa tosi hyvä.. Siitä huolimatta että olet tehnyt järjestelyjen eteen paljon hyvää työtä, niin voin kai silti esittää eriäviä mielipiteitä asioista, jotka eivät miellytä? Etenkin kun tuntuu etten ole mielipiteeni kanssa ainoa..
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Ja turha näistä kommenteista on ottaa itseensä.. Oot hoitanut järjestelyt todella hyvin, ja kisasta tulee varmasti joka tapauksessa tosi hyvä.. Siitä huolimatta että olet tehnyt järjestelyjen eteen paljon hyvää työtä, niin voin kai silti esittää eriäviä mielipiteitä asioista, jotka eivät miellytä? Etenkin kun tuntuu etten ole mielipiteeni kanssa ainoa..
+1 tälle. :)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Joo aina jotain eriäviä on. Minullakin. Itse varmaan pitelen omaa pistetaulukkoa jossa 7 parasta tulosta lasketaan omien syitteni (sateensotkemat aika-ajot, autotuuri, tekn. viat, ei pääse johonkin kisaan ym.) vuoksi. Mutta joka kisasta lähden suurella motivaatiolla hakemaan mahdollisimman hyviä sijoja...
 
Ylös