Indycar-autot kaudelle 2012

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Varsin odotetusti Chevrolet tulee toimimaan Team Pensken moottorina kaudella 2012. Varsinaisesta tehdastiimistä ei kuitenkaan haluta puhua, koska Tony Cotman yrittää ne kitkeä uuden IndyCarin tulevaisuudesta pois takaamalla kaikille samanlaisen kehitysversion.

Chevrolet ilmoitti myös lähtevänsä kehittämään omaa aerodynamiikkapakettiaan tiiviissä yhteistyössä Pensken kanssa, joten promootiokuva ei tule vastaamaan todellisuutta.

 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Huhut Italiasta väittävät, että IRL:ssä saatetaan nähdä vuonna 12 kolmaskin moottorimerkki. Fiat on kuulemma käynyt neuvotteluita Cosworthin kanssa Alfa-Romeon myllyn virittelystä Dallaran perään.
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
954
Sijainti
Tampere
Huhut Italiasta väittävät, että IRL:ssä saatetaan nähdä vuonna 12 kolmaskin moottorimerkki. Fiat on kuulemma käynyt neuvotteluita Cosworthin kanssa Alfa-Romeon myllyn virittelystä Dallaran perään.
Alfan nimenköhän meinaavat venttiilikoppaan laittaa, ettei vaan Chrysler olis lopullinen nimi.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Alfan nimenköhän meinaavat venttiilikoppaan laittaa, ettei vaan Chrysler olis lopullinen nimi.
Alfa Romeo olisi tietenkin sikäli sopiva, koska FIAT aikoo tuoda merkin takaisin Amerikkan vuoden 2012 aikana.

Chryslerin ja Alfan lisäksi Dodge olisi varsin kliffa merkki IndyCar-sarjassa. Amerikan oma Ferrari ja vieläpä punainen. Sopimus Ganassin kanssa ja se on siinä. :D

Ja Otolle tiedoksi, että Bernard vihdoin tapatti kammottavan kolmikirjain yhdistelmän tämän syksyn aikana. Nykyisin IndyCar- ja Indy Lights-sarjan pyörittämisestä vastaa taho nimeltä INDYCAR. ;)
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Chryslerin ja Alfan lisäksi Dodge olisi varsin kliffa merkki IndyCar-sarjassa. Amerikan oma Ferrari ja vieläpä punainen. Sopimus Ganassin kanssa ja se on siinä.
Dodge on kaukana ferrarista.


Jenkeillä ei ole oikein ollut historiallista urheiluautomerkkiä (WWII jälkeen) Shelbyä lukuunottamatta. Lähihistoriasta löytyisi sitten enemmänkin esimerkkejä: Saleen, Vector, Mosler ym.

Corvettekin on ollut oma merkkinsä vasta 2000-luvulla.
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
Jenkeillä ei ole oikein ollut historiallista urheiluautomerkkiä (WWII jälkeen) Shelbyä lukuunottamatta. Lähihistoriasta löytyisi sitten enemmänkin esimerkkejä: Saleen, Vector, Mosler ym.
Corvettekin on ollut oma merkkinsä vasta 2000-luvulla.
Shelbykin menee mun mielestä enempi virityspaja-kategoriaan kuin omaan merkkiinsä. Shelby Cobra Daytona taitaa olla ainoa aidosti oma malli. Nuo uudemmat merkit taas ovat enemmän ja vähemmän "lifestyle"autoja, eikä sinänsä liity autourheiluun kovinkaan vahvasti. Kuitenkin itse arvostan paljon ihan sitä oikeaa autourheilutaustaa. Panoz on varmaan ainoa joka voidaan oikeasti nykyään laskea aidoksi jenkkiläiseksi urheiluautoksi, jolla myös kunnioitettava kilpailuhistoria nuorestä iästään huolimatta.

Mut joo, toi Dodge-Ferrari analogia on aika hassu :D
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
INDYCAR julkistaa tänään Hondan ja Chevroletin haastajan eli kolmannen moottorinvalmistajan kaudelle 2012. Julkistus tapahtuu Los Angelesissa, jossa myös Lotus sattumalta esittelee uutta automallistoaan.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Arvaanpa, että Cosworth, koska siitä on CARTerkin ihan liekeissä.
CARTeria kuumottaa myös ajatus, että kolme moottorimerkkiä on enää vain yksi vähemmän kuin siinä toisessa formulasarjassa. Ja mikäli Lotus tosiaan lähtee mukaan, niin silloin molemmissa sarjoissa olisi moottoritoimittajana mukana yhtä monta autonvalmistajaa. :eek!:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
CARTeria kuumottaa myös ajatus, että kolme moottorimerkkiä on enää vain yksi vähemmän kuin siinä toisessa formulasarjassa. Ja mikäli Lotus tosiaan lähtee mukaan, niin silloin molemmissa sarjoissa olisi moottoritoimittajana mukana yhtä monta autonvalmistajaa. :eek!:
Tekeekö Lotus nykyään itse moottoreita yhtään mihinkään?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tekeekö Lotus nykyään itse moottoreita yhtään mihinkään?
Ei. Protonin käyttämä Campro on kyllä Lotuksen (yhdessä Protonin kanssa) kehittämä, mutta valmistus taitaa olla kokonaan Protonin heiniä. Jotain Lotuksen kyvyistä suunnitella moottoreita kai kertoo se, että Lotus ostaa mieluummin omansa Toyotalta ;)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tilaisuus suorana Los Angelesin autonäyttelystä alkaa puolen yön aikaan. Ihan jännittää, mitä autonvalmistajaa tämä merkittävä uutinen koskee. Nettistriimi. ;)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Parnelli Jones on paikanpäällä juhlistamassa Lotuksen paluuta Brickyardille. Jones oli mukana ottamassa kaksoisvoittoa Lotukselle vuoden 1965 Indianapolis 500 - ajossa J.C. Agajanianin Lotus 34:llä. Kyseisen kilpailun voitti skotti Jim Clark.


Lotus tulee Cosworthin rakentaman Lotus-moottorin lisäksi suunnittelemaan oman aerokittinsä, jotta, kuten Dany Bahar sanoi, he eivät ole enää pelkkä tarra auton kyljessä. Bahar viittasi myös Lotuksen kasvavaan mukana oloon jo ensi vuonna.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tämä on vaihteeksi oikein fiksun kuuloinen projekti Lotuksen kannalta. Hieman tosin ihmetyttää Cosworthin/Kalkhovenin paikka tässä, tai kääntäen miksi Lotus tahtoo nimensä moottorinvalmistajaksi jos se ei sitä ole.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tämä on vaihteeksi oikein fiksun kuuloinen projekti Lotuksen kannalta. Hieman tosin ihmetyttää Cosworthin/Kalkhovenin paikka tässä, tai kääntäen miksi Lotus tahtoo nimensä moottorinvalmistajaksi jos se ei sitä ole.
Kuka sanoo, ettei se tulevaisuudessa olisi myös sitäkin? Ja ehkäpä jopa Cosworthin tuella?

Lotus julkisti jo hyvin aikaisessa vaiheessa, että he tulevat rakentamaan aerokitin, mutta jotta Cosworth saatiin projektiin mukaan, he luultavasti tarvitsivat siihen pääomaa. Cosworth kun puolestaan itse sanoi hyvin aikaisessa vaiheessa, että he tarvitsevat partnerin rakentaakseen uuden moottorin.

SPEEDin vanha kunnon Robin Miller haastatteli Baharia LA Motor Showssa ja haastattelun voi kuunnella täältä. Bahar myös kommentoi ensimmäistä kertaa julkisesti Lotusta F1:ssä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kuka sanoo, ettei se tulevaisuudessa olisi myös sitäkin? Ja ehkäpä jopa Cosworthin tuella?
En epäile, etteikö Lotus sitä voisi olla. Voisin jopa uskoa jos joku väittäisi, että Lotuksella on riittävästi insinööritaitoa moottorisuunnittelussa jo nyt. Ilmoituksessa oli kuitenkin pari erikoista juttua. Kalkhoven ei ollut paikalla tilaisuudessa, ja huhuttua sopimusta KV:n ja Lotuksen yhteistyön jatkosta myös 2011 jälkeen ei ole vielä kuulunut. Samoin kukaan ei sanonut mitään Cosworthin roolista projektissa. Pistää vaan miettimään, että olisiko Lotus päättänyt tehdä koko homman soolona, jolloin Kalkhoven tuskin olisi tyytyväinen. Ylipäätään voisi uskoa Cosworthin haluavan oman nimensä venttiilikoppaan tai ainakin olevan haluton luopumaan siitä ilman korvausta. Kuten varmaan jo tiedät, en näe järkeä siinä, että automerkki (etenkään Lotuksen kaltainen) vain maksaa nimensä mukaan vailla osuutta itse projektissa. Toki tämäkin jättää vielä sen mahdollisuuden, että Lotus osallistuu patojen suunnitteluun ja Cosworth vastaa valmistuksesta vähän Renault/Mecachrome -tyyliin.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ylipäätään voisi uskoa Cosworthin haluavan oman nimensä venttiilikoppaan tai ainakin olevan haluton luopumaan siitä ilman korvausta. Kuten varmaan jo tiedät, en näe järkeä siinä, että automerkki (etenkään Lotuksen kaltainen) vain maksaa nimensä mukaan vailla osuutta itse projektissa. Toki tämäkin jättää vielä sen mahdollisuuden, että Lotus osallistuu patojen suunnitteluun ja Cosworth vastaa valmistuksesta vähän Renault/Mecachrome -tyyliin.
Eikös badge engineeringin tarkoitus noin yleensä ole sen oman nimen markkinoiminen? Korvausta vastaan tietenkin. Voisin kuvitella, että Cosworthilla on homma hallussa, ja Lotuksella on todettu että tästä on hyvä aloittaa. Niin kuin CARTer jo sanoi, niin kenties tulevaisuudessa moottori on täysin omaa tuotantoa tai sitten teetetty alihankintana esim. Cosworthilla?
 
Ylös