Indycar-autot kaudelle 2012

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Pari mielenkiintoista poimintaa Baharin kommenteista:

"We take racing seriously and we don't just want to put a sticker on a car that we did not have an influence to build."

Hieno juttu. Tätä autotehtaalta pitää mielestäni odottaakin, mutta miten tällainen filosofia sopii yhteen ART:n sponssaamiseen GP3/GP2:ssa?

"Not only that [moottorin rakentaminen] but also by 2012 we will also be designing our own chassis and our own aero kit obviously."

Eikös mm. monokokin pitänyt olla 2012 kaikilla sama valinnaisen aerokitin sisältäessä ponttoonit, moottorikatteen ja siivet? Onko kyseessä lapsus, vai eikö konsepti olekaan ihan kiveen hakattu?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Pari mielenkiintoista poimintaa Baharin kommenteista:

"We take racing seriously and we don't just want to put a sticker on a car that we did not have an influence to build."

Hieno juttu. Tätä autotehtaalta pitää mielestäni odottaakin, mutta miten tällainen filosofia sopii yhteen ART:n sponssaamiseen GP3/GP2:ssa?
En usko tuon yhteistyön ART:n kanssa oikeasti olevan noin merkittävä kuin monet antavat ymmärtää. Milloin kauhistellaan näihin projekteihin menevää rahasummaa, milloin kyseenalaistetaan projektin järkevyys brändäyksen kannalta. Tosi asia kuitenkin on, että ART Grand Prix ja se punavalko-väritys eivät ole mitään ikoneita ja siksi Todtille ja Vasseurille lienee juuri se ja sama minkä värisiä autot ovat. Ja kun muistetaan Baharin tausta, Lotukselle siirtyneet Ferrarin työntekijät ja varmasti läheiset suhteet Todteihin, niin 1+1 saattaa aivan hyvin olla 2.

Jimmy Vasser sanoi pariinkin otteeseen tänä vuonna, ettei Lotuksen panostus hänen tiimiinsä ole taloudellisesti kovinkaan suuri. Kevin Kalkhoven puolestaan tiedetään yhdeksi modernin historian parhaaksi P2P-myyjäksi. (Stoddart toi Minardin Champ Car-sarjaan, koska Kalkhoven oli valmis ostamaan kauden verran Minardin F1x2-keikkoja, Red Bull ja Gulfstream sponsoroivat hänen autojaan yhteisten bisnesten kautta. RB toimitti STR:lle moottorit ja osana sopimuksen purkamista he sitoutuivat lähettämään yhden kuljettajan Amerikkaan ja mies tunnetusti lensi ympäri maailmaa Gulfstreamin suihkukoneella.) Nyt Cosworth on teknisessä yhteistyössä Lotuksen kanssa, joten yhtenä osana tätä sopimusta oli muuten sponsorittoman auton brändääminen Lotuksen väreihin. Jotain samanlaista kuviota uskon olevan ARTinkin taustalla, mutta sehän ei tietenkään kuulu Indycar-autot kaudelle 2012 - keskustelun alle.
"Not only that [moottorin rakentaminen] but also by 2012 we will also be designing our own chassis and our own aero kit obviously."

Eikös mm. monokokin pitänyt olla 2012 kaikilla sama valinnaisen aerokitin sisältäessä ponttoonit, moottorikatteen ja siivet? Onko kyseessä lapsus, vai eikö konsepti olekaan ihan kiveen hakattu?
Kyseessähän oli lapsus tai ei oikeastaan edes se. Aerokitin rakentajasta tulee uuden IndyCarin virallinen merkki, joten vaikka se Dallaran monokokin ympärille rakennetaan, "chassis" luultavasti tulee kuvaamaan tätä kokonaisuutta. Toki Bahar tarkensi myöhemmin puheessaan tarkoittaneensa rungolla aerokittiä, mutta näinä aikoina kun mattimeikäläisten sekoittaminen Lotuksella ja "Lotuksella" on niin tärkeää, niin eiköhän mekin anneta tämä anteeksi ihmiseltä, jonka äidinkieli ei ole englanti.

Enemmän minä tuossä julkistustilaisuudessa olin noloissani siitä, että Parnelli sanoi useaan otteeseen sen kolmikirjaimisen sanan, jota ei enää pitäisi ääneen lausuman. :dunno:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
En usko tuon yhteistyön ART:n kanssa oikeasti olevan noin merkittävä kuin monet antavat ymmärtää.
En minäkään usko sen olevan järin merkittävä. Eiköhän valtaosa ART:n budjetista tule kuljettajien sponsoreilta. Se kuinka merkittävä tuo diili kenellekin on, ei mielestäni vähennä millään tavoin ristiriitaa sanojen ja tekojen välillä. Jos ei halua laittaa tarraansa autoon, jonka rakentamiseen ei ole osallistunut, niin miksi sitten tehdä niin?
Kevin Kalkhoven puolestaan tiedetään yhdeksi modernin historian parhaaksi P2P-myyjäksi. (Stoddart toi Minardin Champ Car-sarjaan, koska Kalkhoven oli valmis ostamaan kauden verran Minardin F1x2-keikkoja, Red Bull ja Gulfstream sponsoroivat hänen autojaan yhteisten bisnesten kautta. RB toimitti STR:lle moottorit ja osana sopimuksen purkamista he sitoutuivat lähettämään yhden kuljettajan Amerikkaan ja mies tunnetusti lensi ympäri maailmaa Gulfstreamin suihkukoneella.)
Tarkoittanet B2B. En nyt oikein hahmota tuota "RB toimitti STR:lle moottorit" -kuviota, mutta mitäpä tuosta. Ei se taida oikeastaan liittyä tähän.
Aerokitin rakentajasta tulee uuden IndyCarin virallinen merkki, joten vaikka se Dallaran monokokin ympärille rakennetaan, "chassis" luultavasti tulee kuvaamaan tätä kokonaisuutta. Toki Bahar tarkensi myöhemmin puheessaan tarkoittaneensa rungolla aerokittiä, mutta näinä aikoina kun mattimeikäläisten sekoittaminen Lotuksella ja "Lotuksella" on niin tärkeää, niin eiköhän mekin anneta tämä anteeksi ihmiseltä, jonka äidinkieli ei ole englanti.
Kun samassa lauseessa mainitsee sekä rungon että korisarjan, on vaikea kuvitella puhujan tarkoittavan näillä samaa asiaa.
Enemmän minä tuossä julkistustilaisuudessa olin noloissani siitä, että Parnelli sanoi useaan otteeseen sen kolmikirjaimisen sanan, jota ei enää pitäisi ääneen lausuman. :dunno:
Minulle Champ Car on yhä se ainoa oikea IndyCar ja tämä IRL vain halpa kopio siitä. Kopio, joka nyt väittää olevansa jotain mitä se ei ole koskaan ollut, eikä tule koskaan olemaan. Lähes satavuotiseksi ehtineen sarjan kaikkien aikojen viimeinen kilpailu ajettiin Long Beachissä. Sitä ei muuta se, että Kalkhoven sylki suoraan pitkäaikaisten tukijoidensa murtuneisiin sydämiin myymällä Champ Car –sarjan historian ja toiminnot Georgelle.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Jos ei halua laittaa tarraansa autoon, jonka rakentamiseen ei ole osallistunut, niin miksi sitten tehdä niin?
Tätä sinun täytyy kysyä Baharilta. Voin vain muistuttaa, että tulevien Lotus IndyCarin, Lotus LMP2:n ja GT-autojen lisäksi Lotus on yksityyppiluokista mukana vain GP2- ja GP3-sarjoissa. Lisäksi ARTilla on ilmeisesti urheiluautohaluja ja aikataulu sopisi loistavasti Lotuksen LMP2:n valmistumisvuoteen.
Tarkoittanet B2B. En nyt oikein hahmota tuota "RB toimitti STR:lle moottorit" -kuviota, mutta mitäpä tuosta. Ei se taida oikeastaan liittyä tähän.
Sain mahdutettua kaksi ajatusvirhettä yhteen viestiin. Cosworth siis toimitti STR:lle moottorit, mutta sitten Red Bull siirsi RBR:n Ferrari-sopimuksen heille ja joutui irtisanomaan Cosworth-sopimuksen. Tämän seurauksena Christian Klien piti lähettää Amerikkaan, mutta hänen alettua niskoitella Neel Jani lähetettiinkin hänen sijastaan.

Ja tarkoitin tietenkin B2B:tä, enkä Champ Carin Power-2-Passia, joka ilmeisesti tuli jostain selkärangasta...
Kun samassa lauseessa mainitsee sekä rungon että korisarjan, on vaikea kuvitella puhujan tarkoittavan näillä samaa asiaa.
Kun kuuntelee ja katsoo miten puhuja kyseisen asian puhuessaan ilmaisee, ei pitäisi olla epäselvää, että kyseessä oli lipsahdus, jonka Bahar halusi heti korjata.
Minulle Champ Car on yhä se ainoa oikea IndyCar ja tämä IRL vain halpa kopio siitä. Kopio, joka nyt väittää olevansa jotain mitä se ei ole koskaan ollut, eikä tule koskaan olemaan. Lähes satavuotiseksi ehtineen sarjan kaikkien aikojen viimeinen kilpailu ajettiin Long Beachissä. Sitä ei muuta se, että Kalkhoven sylki suoraan pitkäaikaisten tukijoidensa murtuneisiin sydämiin myymällä Champ Car –sarjan historian ja toiminnot Georgelle.
Minullehan se on myös näin, olenhan itse tuon aikanaan kirjoittanut. Minulle myös on erittäin tärkeää, että Tony Georgen halpa kopio pyyhitään pois maailmankartalta pysyvästi ja Randy Bernard aloittaa mahdollisimman puhtaalta pöydältä kuin mahdollista.

Kalkhoven myi kaiken Georgelle, sille en minä eikä kukaan muukaan Champ Car - fani voi yhtään mitään, mutta minua lohduttaa nyt suuresti, ettei hänellä ole enää mitään tekemistä koko touhun kanssa ja että välittömästi uuden johdon kanssa touhu parani huomattavasti.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ja tarkoitin tietenkin B2B:tä, enkä Champ Carin Power-2-Passia, joka ilmeisesti tuli jostain selkärangasta...
Mulle tuli mieleen lähinnä peer-2-peer, mutta ei se mitään. Tulit kyllä ymmärretyksi. Kiitokset tuon RB-Cosworth-kuvion kertaamisesta. Ensimmäisellä yrittämällä olin aivan ulalla siitä mitä tarkoitit, kun omat muistikuvani tapahtuneesta olivat jo hieman haalistuneet.
Kun kuuntelee ja katsoo miten puhuja kyseisen asian puhuessaan ilmaisee, ei pitäisi olla epäselvää, että kyseessä oli lipsahdus, jonka Bahar halusi heti korjata.
En katsellut/kuunnellut tuota julkistustilaisuutta ja oletin jokseenkin laadukkaana julkaisuna pitämäni Autosportin siteeranneen oikein ja oleelliset kohdat.
Kalkhoven myi kaiken Georgelle, sille en minä eikä kukaan muukaan Champ Car - fani voi yhtään mitään, mutta minua lohduttaa nyt suuresti, ettei hänellä ole enää mitään tekemistä koko touhun kanssa ja että välittömästi uuden johdon kanssa touhu parani huomattavasti.
Olen ehkä ymmärtänyt väärin, mutta eikös Georgella ole edelleen omistusta IRL:stä ja Indinapolisin radasta, vaikka ei johtotehtävissä olekaan? Vai oliko Anthony vain töissä äidillään?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
En katsellut/kuunnellut tuota julkistustilaisuutta ja oletin jokseenkin laadukkaana julkaisuna pitämäni Autosportin siteeranneen oikein ja oleelliset kohdat.
Autosportilla on ollut viime aikoina liian kova kiire kirjoittaa kommentteja ylös suoraan televisiokanavien ja nettistriimien kautta, ettei tuo ole enää hetkeen ollut mahdollista. Koko tilaisuuden voi katsoa YouTubesta.
Olen ehkä ymmärtänyt väärin, mutta eikös Georgella ole edelleen omistusta IRL:stä ja Indinapolisin radasta, vaikka ei johtotehtävissä olekaan? Vai oliko Anthony vain töissä äidillään?
TG oli aikanaan IMS:n ja IRL:n (phyi) toimitusjohtaja, mutta ensimmäisestä hänet äänestettiin ulos ja toisesta erosi itse. Myöhemmin hän lähti kaikkialta kokonaan.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Onkos nuo IRL:n 2012 moottorisäännöt muuten nyt sitten millaiset? Honda on ilmoittanut tekevänsä V6:n, mutta sarjan sivulla mainitaan eroista nykyiseen mm. "Smaller engine displacement (As small as a turbo charged 4 cylinder engine)". En kyllä ihan hokaa miten sylinterimäärä liittyy iskutilavuuteen, mutta mitäpä tuosta... Onko siis V6:n lisäksi myös rivinelonen sallittu ja aikooko Chevy tai Cosworth sellaisen tehdä?

Toisaalta kerrotaan, että "Engine specifications are open to any manufacture with engine specs as large as a 2.4 liter V6". Ilmeisesti siis kutoskoneen maksimi iskutilavuus on 2,4 litraa, mutta entäs nelimukisen (jos sellaisen siis saa tehdä).

Koneista tulee ilmeisesti jonkin sortin "ecoboost" matalapaineturboja, sillä tehoa oli ymmärtääkseni tarkoitus vähentää, ei lisätä, nykyiseen verrattuna. Ääni tullee siis olemaan karmea, tyyliin GP3-ruhonleikkuriformula.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Uusien, vuoden 2012 Dallaroiden alla pyörii jotain muuta kumia kuin Firestone. http://indycar.com/news/show/55-izod-indycar-series/40764-firestone-brand-to-exit-after-the-season/
Tai sitten ei pyöri. :rolleyes:

Firestone voitti kaikkien aikojen ensimmäisen Indianapolis 500-ajon Ray Harrounin ajamana vuonna 1911 ja pysyy siis mukana amerikkalaisessa formulasarjassa vielä ainakin kaksi vuotta 100-vuotisjuhlakilpailun jälkeenkin.
Toisin kuin siis esimerkiksi ykkösissä ja pikkuformulaluokissa, joiden kanssa Bridgestone/Firestonen uudet pamput lopettivat yhteistyön jo viime vuoteen, Randy Bernard ja tallit pystyivät neuvottelemaan jatkosopimuksen, koska he ovat erittäin halukkaita jatkamaan hyväksi tunnustetun laatumerkin kanssa. Firestone ei ole sitten sen vuoden 1995 paluun jälkeen kärsinyt yhtään suoraan tuotteesta johtunutta rengasrikkoa jenkkiformularadoilla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Vuotta 2012 koskevissa Indycar-uutisoinneissa Lotus-moottorin yhteyteen on alettu ympätä John Juddin nimi. Onko nyt tosiaan niin, että pataa ei teekään Cosworth vai onko tässä jotain, mitä en ymmärrä?

Mitä itse autoihin tulee, ovat tiimipomot tyrmänneet aerokitien käytön 2012 äänin 15-0. Näillä näkymin mennään siis keskenään identtisillä Dallaroilla ainakin ensi vuosi. Tästä viestistä löytyvä Pensken ja Chevyn promokuva on ainakin muuttunut varsin paikkansapitäväksi, sillä heillä ei tällä tietoa ole lainkaan aikeita aerokitin tekoon jatkossakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Judd ei kuulosta lainkaan pölhöltä kaverilta kisakonekuvioihin, jos Lotuksella koetaan, ettei omat rahkeet riitä. Lotuksellahan on hinkua myös Le Mansiin ja Judd on kyhännyt varsin kelvollisia LMP-moottoreita... jotain synergiaetuja lienee saavutettavissa eri projekteista.

Mikäli Judd-kuvio on totta, niin on mielenkiintoista nähdä vaikuttaako se jatkossa jotenkin myös Lotuksen ja Cosworthin yhteistyöhön GT-sarjoissa – tai jopa tuotantoautoissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitä itse autoihin tulee, ovat tiimipomot tyrmänneet aerokitien käytön 2012 äänin 15-0. Näillä näkymin mennään siis keskenään identtisillä Dallaroilla ainakin ensi vuosi. Tästä viestistä löytyvä Pensken ja Chevyn promokuva on ainakin muuttunut varsin paikkansapitäväksi, sillä heillä ei tällä tietoa ole lainkaan aikeita aerokitin tekoon jatkossakaan.
Autosportin jutussa kerrotaan, että tiimit ovat pyytäneet INDYCARia lykkäämään aerokitit vuoteen 2013, ja että pallo on viime kädessä sarjan organisoijalla.

Mikä tuossa nyt on vaikeaa, jos kerran tiimit eivät vaihtoehtokittejä halua niin ihan voivat keskenänsä sopia, ettei niitä käytetä. Ei siihen enää organisaattoria tarvita. Vai onko riski, että äänestämättä jättänyt AJ Foyt ottaisi yksin toisen kitin käyttöön?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuon aerokit-sekasotkun syyt on selvitetty hyvin täällä. Lyhykäisesti, ensi kausi aloitetaan joka tapauksessa Dallaran kitillä ja omien kötöstyksien oli tarkoitus tulla käyttöön toukokuussa. Tähän liittyvät lisäkustannukset ja muu sähläys ei ole tiimipomojen mieleen. Lisäksi täytyy korjata säälittävää väärinymmärrystäni, Penske ja Chevy ovat yhä tekemässä oman aerokitin.

Dallara on esitellyt ensimmäiset esimerkkikappaleet siitä, miltä ensi vuoden kottero voisi näyttää. Olen melko lailla kahden vaiheilla, muttei tämä nyt ainakaan mikään tajunnan räjäyttävä komistus ole. Ainakin nuo F1-apinoinnit voisi heivata helvettiin.

 
Viimeksi muokattu:
Ylös