Jellinek
Banned
- Mercedes 190 E 2.3 16V: 2. sija EM-sarjaan kuuluneessa Tour de France maantiekilpailussa 1986. Kuskina Didier Auriol
- Mercedes 190 E 2.3 16V: 2. sija EM-sarjaan kuuluneessa Tour de France maantiekilpailussa 1986. Kuskina Didier Auriol
Löyty tuubista slide show tuosta talbotin b ryhmäläisestä - tosin kommenteissa sanotaan sen olevan group 2. Kuitenkin tuossa näkyy aika kattavasti auto sisältä ja ulkoa. Moottoriksi mainitaan lotus. Asialle vihkiytyneet varmasti tunnistavat onko kyseessä sama kone kuin sunbeam lotuksessa? Joka tapauksessa voinee sanoa että on toiminut keskimoottori konseptina siirryttäessä sunbeam lotuksesta 205:een.Sunbeamin tehtaan kilpaosaston pohjallehan Talbotin tehtaan (siis Englannin) rallitalli oli Des O'Dellin ja Paul Whiten johdolla rakennettu. Oikeastaan Talbot Lotuksessa oli hyvin vähän itse Ranskalalaista Talbotia. Projektihan alkoi Chrysler Sunbeam nimellä, joka sitten kesken projektin 1979 lopulla muuttui Talbotiksi. Kun PSA-yhtymä osti Chrysler Europen (eli Englannin tehtaat itselleen.) Linwoodissa alettiin näin suunnitella Talbot Sunbeam nimistä ralliautoa.
1980 Tammikuussa Chrysauton ilmoittamalla 200-hevosvoimaisella Talbot Sunbeamilla voitettiin Tunturi-ralli. Kuskina Henri P.Toivonen ja kartturina Antero "Linkku" Lindqvist. Lindqvist sanaili lähes 30 vuotta myöhemmin Vauhdin maailmassa "Tunturi me voitettiin 200-hevosvoimasella Lotarilla, Lotarin kampiakseli kesti just sen 200 hevosvoimaa eikä me tiedetty sitä että tehtaalta sai teräsakselin joka kesti sitten melkein mitä tahansa. Se kone rakennettiin täällä Suomessa ja voimaa riitti."
Kesällä 1980 tuli Sunbeam Lotus. Ja syksyllä Henkka ajoi 2-ryhmäläisen voittoon RAC:ssa. Jyväskylässä kaato esti menestyksen, San Remossa viides. 1981 Monacossa viides ja Portugalissa ja San Remossa kakkonen. 1981 nuottia luki Fred Gallagher. Talbotin tehdas talli hiipui kun Peugeotin ja Talbotin kilpaosastot 1982 alussa yhdistettiin ja syntyi Peugeot Talbot Sport niminen yhteistyö. Samalla loppui Skotlannin Linwoodissa tehtyjen autojen tarina, kun tehdas suljettiin.
Kakkosryhmäläinen ei ole B-ryhmän auto vaan vähempitehoinen kuten perus Talbot Sunbeam Lotuskin joka on ryhmän 2-auto on. Lotusta Talbotin ralliprojektissa oli tuo nimenloppuliite ja 911-tyypin 2,2 litran moottori (Lotuksen tyyppikkartta Colin Chapmananin elämänkerrassa.)moottori. Tuo oli toive siitä että Linwoodissa talli jatkaisi, mutta Peugeotin hallitus päätti Audi Quattron tultua toisin. PSA-yhtymä päätti toisin yhdistää Peugeotin ja Talbotin kilpailuosastot ja tuottaa mallista 205 kilpa-auton Jean Todtin, Jean-Claude Vauccardin joka oli alkusi tekninen johtaja ja myöhemmin mukaan tulleen F-1 insinöörinä taitonsa luoneen Andre de Cortranzen asiantuntemuksella. PSA halusi kilpailla Peugeotin merkillä ja varmistaa, vuoden 1981 merkkimestaruuden jälkeen että seuraavasta kisamallista tulee aikaiseksi nelivetoinen voittaja-auto joka on kompaktimpi kuin ja siten helpompi kääntää kapealla tiellä kuin standardiautoon perustunut Audi Quattro oli. Ja sitähän 205 todellakin oli. Projektin johtajaksi palkattiin MM-hopeakartturi 1981 Jean Todt. 1982 Peugeot Talbot Sport kisasi vielä muutaman kisan Talbot Sunbeam Lotuksella. Muttei juurikaan menestynyt.Löyty tuubista slide show tuosta talbotin b ryhmäläisestä - tosin kommenteissa sanotaan sen olevan group 2. Kuitenkin tuossa näkyy aika kattavasti auto sisältä ja ulkoa. Moottoriksi mainitaan lotus. Asialle vihkiytyneet varmasti tunnistavat onko kyseessä sama kone kuin sunbeam lotuksessa? Joka tapauksessa voinee sanoa että on toiminut keskimoottori konseptina siirryttäessä sunbeam lotuksesta 205:een.
http://www.youtube.com/watch?v=3WsLTggveB0
Eipä tietenkään kakkos ryhmäläinen oo b ryhmäläinen, nelos ryhmäläisiähän joitain on luokiteltu b ryhmään mutta se on ehkä oma topikkinsa se. Pointtini oli että tuota kuvissa näkyvää autoa jossain lähteissä kutsutaan B ryhmän talbot horizontiksi ja tuossa slideshowssa näkyy moottori aika hyvin eli siitä vois jotain päätellä onko kyseessä jo eteenpäin kehitetty versio sunbeam lotuksesta vai onko kasattu keskimoottori auto saman koneen ympärille.Kakkosryhmäläinen ei ole B-ryhmän auto vaan vähempitehoinen kuten perus Talbot Sunbeam Lotuskin joka on ryhmän 2-auto on. Lotusta Talbotin ralliprojektissa oli tuo nimenloppuliite ja 911-tyypin 2,2 litran moottori (Lotuksen tyyppikkartta Colin Chapmananin elämänkerrassa.)moottori. Tuo oli toive siitä että Linwoodissa talli jatkaisi, mutta Peugeotin hallitus päätti Audi Quattron tultua toisin. PSA-yhtymä päätti toisin yhdistää Peugeotin ja Talbotin kilpailuosastot ja tuottaa mallista 205 kilpa-auton Jean Todtin, Jean-Claude Vauccardin joka oli alkusi tekninen johtaja ja myöhemmin mukaan tulleen F-1 insinöörinä taitonsa luoneen Andre de Cortranzen asiantuntemuksella. PSA halusi kilpailla Peugeotin merkillä ja varmistaa, vuoden 1981 merkkimestaruuden jälkeen että seuraavasta kisamallista tulee aikaiseksi nelivetoinen voittaja-auto joka on kompaktimpi kuin ja siten helpompi kääntää kapealla tiellä kuin standardiautoon perustunut Audi Quattro oli. Ja sitähän 205 todellakin oli. Projektin johtajaksi palkattiin MM-hopeakartturi 1981 Jean Todt. 1982 Peugeot Talbot Sport kisasi vielä muutaman kisan Talbot Sunbeam Lotuksella. Muttei juurikaan menestynyt.
Lotuskonehan Talbot Lotuksessakin oli se viimeinen teräsakseliversio vieläpä eli 912. Henkka Toivosen Tunturirallin voittoauto oli 200-heppainen "Lotari" eli Talbot Sunbeam. Teräsakselikoneiset autot olivat Talbot Sunbeam Lotuksia. 2 ryhmäläisiä kuitenkin aina. Tosin Suomessahan Timo Mäkelä paranteli Talbot Lotuksensa nelosryhmän sääntöihin mutta se auto ei ollut virallinen Tehdas evoluutio vaan itse tehty. Chrys-Auto Oy:stä (Talbotin maahantuoja. Pauli Tiikeri" Toivosen toimitusjohtama.)alunperin maailmalle lähtenyt. Siivili Talbotit myytiin, Solarat ja niiden viistoperä muunnokset 1307/1510:t Chrys/Maan-auton kautta ja Horizonit Scan-autosta.
Heh, kuvan perusteella vaikuttaa hupaiselta. Kun vilkaisee Wikipedian tietoja autosta, ei enää ihmetytäkään osallistuminen. Auto on pienempi kuin äkkiseltään kuvittelisi. Itse asiassa, auto voitti loukkansa -83
Mistä näitä härveleitä löytyy Aivan mieletön tämäkin --- maasturi tippa rellu