Audi_sport_UK
Well-known member
- Liittynyt
- 28.2.2010
- Viestit
- 1754
Sig Blomqvist Jänner-rally 1979, Lancia Beta Montecarlo
Ukrainalainen ZAZ Tavria Nova on ihan eri peli (ainakin koriltaan) kuin VAZ Samara. Joitakin pisteosia on yhteisiä, mutta "Samurai" on numeroa suurempi kooltaan.Nuo lokarilevikkeet hämäsivät kyllä sen verran, että ei ihan äkkiä Samuraiksi tunnistanut. Näytti lähinnä oudolta versiolta 206:sta.
Muistaakseni kyseinen peli esiintyy nopeasti VideoStylen San Remo 1986-koosteella (viimeisen yön jollain pätkällä tiukassa hiusneulassa, jossa useampi spinnaa), ja ainakin itselleni on jäänyt jostain syystä tuosta mieleen, että kyseessä todella on etuvetoinen laite. Ei tainnut GT-Fourilla tosin olla luokitustakaan ennen 1.1.1988?Federico Ormenazzo - Betty Tognana, Toyota Celica GT, San Remo 1986. Luokitus on N3, joten ilmeisesti kyseessä turboton ja etuvetoinen malli?
No juuri tämän videon katselin eilen ja siitä tuli mieleen selvittää mistä on kyse. Rallybase-sivustolta löytyi sitten tiedot että N3-luokassa on ollut (monilta sivustoilta ei löydy San Remosta 1986 mitään tietoa MM-arvon hylkäämisen vuoksi).Muistaakseni kyseinen peli esiintyy nopeasti VideoStylen San Remo 1986-koosteella (viimeisen yön jollain pätkällä tiukassa hiusneulassa, jossa useampi spinnaa), ja ainakin itselleni on jäänyt jostain syystä tuosta mieleen, että kyseessä todella on etuvetoinen laite. Ei tainnut GT-Fourilla tosin olla luokitustakaan ennen 1.1.1988?
Oksaset taitaa ajella äffässä vieläkin.On Suomessakin ajettu tuollaisella etuveto-Celicalla, nyt äkkipäätä ei kuskin nimi pulpahda mieleen.
Eikös tehdas jatkanut tuota 959 rojektia vain hieman muutettuna ja ajattivat mm. Jacky Ickxiä Rothmansin väreissä Paris-Dakarissa ja muissa erämaakilpailuissa?Porsche 959:hän yksi auto, jota kehitettiin nelivetoineen kaikkineen aikanaan B-ryhmään, mutta lajin kuoltua siitä tehtiin vain siviilipainos. Aikansa nopeimpia autoja silti sekin 450 hv turvin:thumbup: Tuosta olisi varmasti tullut aikamoinen peto..
Ainakin 288 GTO (O niinkuin Omologato) oli tarkoitettu B-ryhmän kilpa-autoksi, vaikkei toki nelikko ollutkaan. Henkkakin oli hieman kehittämässä tuota projektia ajaen 308 GTB:lla (kutakuinkin sama kori) muutaman rallin. Tosin Henkka kyllä haukkui Fefen ralliominaisuudet perin pohjin. Oli kuulemma jokseenkin vikuri ajettava tuo 308 ja hyppyominaisuuksista ei kannattanut edes puhua..Eikö Ferrarikin kehittänyt (jotenkin muistelen, että jopa F40-malliin perustuvaa) B-ryhmäläistä Lancian innoittamana, mutta se hanke kai aloitettiin niin myöhään etteivät ikinä saaneet valmiiksi asti versiotaan tuosta ralliautosta.
Gruppe B -protosta kehitettiin myös Le Mansissa kilpaillut 961. Eli nuo olivat rinnakkaismalleja rata- ja rallipuolella vähän kuten Lancian Beta Monte Carlo turbo ja 037.Eikös tehdas jatkanut tuota 959 rojektia vain hieman muutettuna ja ajattivat mm. Jacky Ickxiä Rothmansin väreissä Paris-Dakarissa ja muissa erämaakilpailuissa?
Ferrarilla oli kehiteillä myös nelivetoinen 408, en tiedä oliko tuolla prototyypillä mitän tekemistä rallin kanssa.Ainakin 288 GTO (O niinkuin Omologato) oli tarkoitettu B-ryhmän kilpa-autoksi, vaikkei toki nelikko ollutkaan. Henkkakin oli hieman kehittämässä tuota projektia ajaen 308 GTB:lla (kutakuinkin sama kori) muutaman rallin. Tosin Henkka kyllä haukkui Fefen ralliominaisuudet perin pohjin. Oli kuulemma jokseenkin vikuri ajettava tuo 308 ja hyppyominaisuuksista ei kannattanut edes puhua..
Gruppe B -protosta kehitettiin myös Le Mansissa kilpaillut 961. Eli nuo olivat rinnakkaismalleja rata- ja rallipuolella vähän kuten Lancian Beta Monte Carlo turbo ja 037.
Ferrarilla oli kehiteillä myös nelivetoinen 408, en tiedä oliko tuolla prototyypillä mitän tekemistä rallin kanssa.
Tuollaista muistan itsekin lukenneeni jostain, tuosta nelivetoisuudesta en tosin ole aiemmin nähnyt mainintaa.Eikös MB 190e cosworthistakin kehitelty nelivetoista b-ryhmäläistä, mutta kyseinen projekti siirtyi sittemmin ylämäkiajoihin ja DTM:mmään?