Taka-alalle jääneet ralliautot

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Nuo lokarilevikkeet hämäsivät kyllä sen verran, että ei ihan äkkiä Samuraiksi tunnistanut. Näytti lähinnä oudolta versiolta 206:sta.
Ukrainalainen ZAZ Tavria Nova on ihan eri peli (ainakin koriltaan) kuin VAZ Samara. Joitakin pisteosia on yhteisiä, mutta "Samurai" on numeroa suurempi kooltaan.

Ja Novalle ei varmaan ainakaan "lännessä" löydy edes luokittelupapereita jos joku hullu haluaisi sellaisen viivalle taluttaa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
74 Portugalissa Alen, Barbasio, Pinto ja Paganelli ovat tulosliuskojen mukaan kisanneet Fiuden Abarth 124 Rallye mallilla. Mutta sitten listalla kummittelee paikallisen kuljettajan, Antonio Borgesin, 4-ryhmäläinen Fiude 124 Sport Spyder. Mitähän eroa ao. peleillä on mahtanut olla?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki


Federico Ormenazzo - Betty Tognana, Toyota Celica GT, San Remo 1986. Luokitus on N3, joten ilmeisesti kyseessä turboton ja etuvetoinen malli?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5222
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Federico Ormenazzo - Betty Tognana, Toyota Celica GT, San Remo 1986. Luokitus on N3, joten ilmeisesti kyseessä turboton ja etuvetoinen malli?
Muistaakseni kyseinen peli esiintyy nopeasti VideoStylen San Remo 1986-koosteella (viimeisen yön jollain pätkällä tiukassa hiusneulassa, jossa useampi spinnaa), ja ainakin itselleni on jäänyt jostain syystä tuosta mieleen, että kyseessä todella on etuvetoinen laite. Ei tainnut GT-Fourilla tosin olla luokitustakaan ennen 1.1.1988?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Muistaakseni kyseinen peli esiintyy nopeasti VideoStylen San Remo 1986-koosteella (viimeisen yön jollain pätkällä tiukassa hiusneulassa, jossa useampi spinnaa), ja ainakin itselleni on jäänyt jostain syystä tuosta mieleen, että kyseessä todella on etuvetoinen laite. Ei tainnut GT-Fourilla tosin olla luokitustakaan ennen 1.1.1988?
No juuri tämän videon katselin eilen ja siitä tuli mieleen selvittää mistä on kyse. Rallybase-sivustolta löytyi sitten tiedot että N3-luokassa on ollut (monilta sivustoilta ei löydy San Remosta 1986 mitään tietoa MM-arvon hylkäämisen vuoksi).
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Vuoden 1987 Paris-Dakarissa kilpaillut Mercedes-Benz 560 SEC 4X4

Kilpailunumeron yläpuolella tosin lukee Pharaos Rally. Auto on saattanut osallistua molempiin.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Suzuki


Jukka Ketomäki & Jarkko Alanen, Suzuki Ignis SS 14: Ouninpohja 2 - Neste Rally Finland 2004

Suzuki Ignis mallilla ajettiin Jyväskylässä 2004 vuonna JWRC A6-luokassa kaikkiaan 7 kuljettajan voimin. 1. P-G Andersson, 2. Kosti Katajamäki, 4. Mirko Baldacci, 5. Jukka Ketomäki, 6. Urmo Aava, J-M Latvala & Guy Wilks keskeyttivät.

2007 kaudelle Suzuki tuli sitten WRC:hen mukaan SX4 WRC:llä, jota Korsikalla ajoi Nicolas Bernardi ja Walesissa Sebastian Lindholm. Kaudella 2008 autolla ajoivat täyden MM-sarjan Toni Gardemeister & P-G Andersson. Ennen kauden 2009 alkua Suzuki vetäytyi rallista kiristyneen taloustilanteen takia. Vieläkö Suzuki joskus kenties nähtäisiin rallissa?

Toni Gardemeister & Tomi Tuominen Swedish Rally 2008
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Melkoinen löytö AnttiL:ltä tuo Citikan BX-proto! :thumbup:
Tämän vuoden Pikes Peakin #3; Jean-Philippe Dayrautin Mini Nissan GTR:n +900 hv V6:lla.

MG Metro oli kai aikoinaan tarkoitettu Minin korvaajaksi automarkkinoilla, joten tätä voisi ehkä pitää jonkinlaisena Metro 6R4:n modernina versiona.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Porsche 959:hän yksi auto, jota kehitettiin nelivetoineen kaikkineen aikanaan B-ryhmään, mutta lajin kuoltua siitä tehtiin vain siviilipainos. Aikansa nopeimpia autoja silti sekin 450 hv turvin:thumbup: Tuosta olisi varmasti tullut aikamoinen peto..
Eikös tehdas jatkanut tuota 959 rojektia vain hieman muutettuna ja ajattivat mm. Jacky Ickxiä Rothmansin väreissä Paris-Dakarissa ja muissa erämaakilpailuissa?

Eikö Ferrarikin kehittänyt (jotenkin muistelen, että jopa F40-malliin perustuvaa) B-ryhmäläistä Lancian innoittamana, mutta se hanke kai aloitettiin niin myöhään etteivät ikinä saaneet valmiiksi asti versiotaan tuosta ralliautosta.
Ainakin 288 GTO (O niinkuin Omologato) oli tarkoitettu B-ryhmän kilpa-autoksi, vaikkei toki nelikko ollutkaan. Henkkakin oli hieman kehittämässä tuota projektia ajaen 308 GTB:lla (kutakuinkin sama kori) muutaman rallin. Tosin Henkka kyllä haukkui Fefen ralliominaisuudet perin pohjin. Oli kuulemma jokseenkin vikuri ajettava tuo 308 ja hyppyominaisuuksista ei kannattanut edes puhua..
 

EsaSC

Active member
Liittynyt
4.6.2009
Viestit
42
Hyvinhän tuo 308 hyppää.

Tosin alastulokulma on mielenkiintoinen:nope:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Eikös tehdas jatkanut tuota 959 rojektia vain hieman muutettuna ja ajattivat mm. Jacky Ickxiä Rothmansin väreissä Paris-Dakarissa ja muissa erämaakilpailuissa?
Gruppe B -protosta kehitettiin myös Le Mansissa kilpaillut 961. Eli nuo olivat rinnakkaismalleja rata- ja rallipuolella vähän kuten Lancian Beta Monte Carlo turbo ja 037.


Ainakin 288 GTO (O niinkuin Omologato) oli tarkoitettu B-ryhmän kilpa-autoksi, vaikkei toki nelikko ollutkaan. Henkkakin oli hieman kehittämässä tuota projektia ajaen 308 GTB:lla (kutakuinkin sama kori) muutaman rallin. Tosin Henkka kyllä haukkui Fefen ralliominaisuudet perin pohjin. Oli kuulemma jokseenkin vikuri ajettava tuo 308 ja hyppyominaisuuksista ei kannattanut edes puhua..
Ferrarilla oli kehiteillä myös nelivetoinen 408, en tiedä oliko tuolla prototyypillä mitän tekemistä rallin kanssa.
 

mkII

Active member
Liittynyt
29.5.2013
Viestit
35
Gruppe B -protosta kehitettiin myös Le Mansissa kilpaillut 961. Eli nuo olivat rinnakkaismalleja rata- ja rallipuolella vähän kuten Lancian Beta Monte Carlo turbo ja 037.




Ferrarilla oli kehiteillä myös nelivetoinen 408, en tiedä oliko tuolla prototyypillä mitän tekemistä rallin kanssa.

Eikös MB 190e cosworthistakin kehitelty nelivetoista b-ryhmäläistä, mutta kyseinen projekti siirtyi sittemmin ylämäkiajoihin ja DTM:mmään?
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Eikös MB 190e cosworthistakin kehitelty nelivetoista b-ryhmäläistä, mutta kyseinen projekti siirtyi sittemmin ylämäkiajoihin ja DTM:mmään?
Tuollaista muistan itsekin lukenneeni jostain, tuosta nelivetoisuudesta en tosin ole aiemmin nähnyt mainintaa.
Ehkäpä rallin näyttäessä 80-luvun puolivälissä rata-autoilua vaarallisemmalta, päätyi Mersu keskittymään rata-autoiluun, koska turvallisuus on 50-60-luvulta (ainakin -55 Le Mans -katastrofin jälkeen) ollut merkille tärkeä teema.
 
Ylös