Joppe_001
Well-known member
Mitenkä poikkeuksellinen? Ralli on bisnestä ja tallimääräykset täten sallittuja. Hyvä että Foordillakin on vihdoin tajuttu satsata yhteen kuskiin.Viime kausi oli muutenkin poikkeuksellinen.
Mitenkä poikkeuksellinen? Ralli on bisnestä ja tallimääräykset täten sallittuja. Hyvä että Foordillakin on vihdoin tajuttu satsata yhteen kuskiin.Viime kausi oli muutenkin poikkeuksellinen.
Jep, minusta tuo nolous tuleekin juuri tuosta reilusta nopeuserosta (olkoonkin Mikollla ekana päivänä paskimmat olosuhteet) ja sijoista ynnä muut.Jotenkin hassua, että viime kaudella, kun Latvala oli täysin Hirvosen varjossa niin nopeudessa kuin varmuudessakin, oli hänellä tasapäinen asema tallissa, joka oli osasyynä siihen, ettei Mikko voittanut mestaruutta. Nyt Jari-Matti on kakkoskuskina ja on ajanut kaksi ensimmäistä rallia erittäin hyvin, ja oli nyt Meksikossakin reilusti Mikkoa nopeampi. :alppu:
Ei tarvi rallissa tosiaan syväanalyysejä... Tuossa hyvä esimerkki...Kyse on enemmänkin traditiosta ja periaatteesta. Ralliradion pätkänjälkeisistä haastatteluista on pystynyt muodostamaan yleensä hyvän kuvan ajetusta erikoiskokeesta, sen olosuhteista, mahdollisista vaikeista paikoista jne. Kaikki antavat muutaman sanan, yleensä jotain yhdentekevää siitä miten meni, renkaista jne. Ei siellä tosiaan tarvitse mitään syväanalyysejä tehdä tai henkilökohtaisia kertoa.
Sinänsä ainakin itselleni on yhdentekevää antaako Räikkönen haastatteluja vai ei, koska ei Räikkönen itsessään kiinnosta, mutta onhan se ikävää, että rallissa ylipäänsä on kuljettaja, joka kusee tradition päälle.
Tuo on kyllä ihan legendaarinenEi tarvi rallissa tosiaan syväanalyysejä... Tuossa hyvä esimerkki...
http://www.youtube.com/watch?v=3BECXT8Mxdo
Porukalla taitaa unohtua minkälaista räpimistä ole viimekaudella erään Latvalan ajaminen, puhumattakaan eräästä Colin McRaesta, jonka koko ura oli täynnä ulosajoja, sai siitä lempinimenkin ja silti voitti yhden MM:n. Erään rallikuskin suusta kuultua "nopeasta kuskista voi saada luotettavan, mutta hitaasta kuskista ei saa nopeaa" näkeehän tuon esim. Willsonista, se kuitenkin ajaa jo viidettä kautta WRC:llä. Nuita pahannäköisiä ulosajoja on tapahtuu kaikille nopeille kuskeille, jos et aja ikinä ulos ei ole tarpeeksi yritystä. Itse odotinkin, että ryminää ja romua tulee ja ehkä mahdollisesti joitain hyviä ek aikoja.Turisti mikä turisti.. Saas nähdä loukkaantuuko Lindström tai Kimi tällä kaudella vielä pahastikkin.. Sellaista reikäpää menoa näyttää olevan ettei järjellä rajaa. Lämmittää kovasti jonkun pätkän hyvä aika kun seuraavalla pyöritään pitkin peltoja. Tuonkin Citikan olisi voinut antaa jollekkin oikealle rallikuskille niin olisi saatu pistetaisteluun/podiumtaisteluun yksi jätkä enemmän. Kimi olisi voinut ihan hyvin rusinoida noita pari vuotta vanhoja malleja.
Mikko on tiettävästi vasta avoliitossa, joten ei ole vielä Hirvoskaa.Hirvoskan vastaisku
Olen samaa mielipuolta ja kyllähän sen maallikkokin kuulee jo moottorin äänestä että Sitikka käy korkeammilla kierroksilla ja Meksikon kaltaisessa ohuessa ilmassa siitä on hyötyä. Kyllä tuo kuullostaa järkevältä vaikka ei ainoa syy olisikaan Sitikan ylivoimaan Meksikossa. Sitikan kone siis ei ole parempi.Eikös Hirvonen tuosta maininnutkin että Citroen toimii paremmin ohuessa ilmassa koska on alhaalta vääntävämpi moottori, kun Foortti taas laulaa ylhäällä ja siten tarvitsee paljon enemmän happea saadakseen tehot ulos. Uskoisin että tästä on kysymys kun katsoo tuloslistaa..
Jep, lisäksi kun muistellaan Hirvosen ja Latvalan ennakkoarveluita Räikkösen kisoista, tämä osakilpailu oli rankattu yhdeksi haastavimmista.Porukalla taitaa unohtua minkälaista räpimistä ole viimekaudella erään Latvalan ajaminen, puhumattakaan eräästä Colin McRaesta, jonka koko ura oli täynnä ulosajoja, sai siitä lempinimenkin ja silti voitti yhden MM:n. Erään rallikuskin suusta kuultua "nopeasta kuskista voi saada luotettavan, mutta hitaasta kuskista ei saa nopeaa" näkeehän tuon esim. Willsonista, se kuitenkin ajaa jo viidettä kautta WRC:llä. Nuita pahannäköisiä ulosajoja on tapahtuu kaikille nopeille kuskeille, jos et aja ikinä ulos ei ole tarpeeksi yritystä. Itse odotinkin, että ryminää ja romua tulee ja ehkä mahdollisesti joitain hyviä ek aikoja.
Räikkösen mainosarvo lajille ja Citikalle niin kova, että aivan sama vaikka vaikka pyörii pitkin peltoja joka kisa. Blockilla sama homma, tosin Foordille...
Täysin samaa mieltä. Koko teksti asiaa.Porukalla taitaa unohtua minkälaista räpimistä ole viimekaudella erään Latvalan ajaminen, puhumattakaan eräästä Colin McRaesta, jonka koko ura oli täynnä ulosajoja, sai siitä lempinimenkin ja silti voitti yhden MM:n. Erään rallikuskin suusta kuultua "nopeasta kuskista voi saada luotettavan, mutta hitaasta kuskista ei saa nopeaa" näkeehän tuon esim. Willsonista, se kuitenkin ajaa jo viidettä kautta WRC:llä. Nuita pahannäköisiä ulosajoja on tapahtuu kaikille nopeille kuskeille, jos et aja ikinä ulos ei ole tarpeeksi yritystä. Itse odotinkin, että ryminää ja romua tulee ja ehkä mahdollisesti joitain hyviä ek aikoja.
Räikkösen mainosarvo lajille ja Citikalle niin kova, että aivan sama vaikka vaikka pyörii pitkin peltoja joka kisa. Blockilla sama homma, tosin Foordille...
Viime vuoden Jordania ei kyllä lupaa hyvää Hirvoselle, vaikka voitto tulikin. Loeb oli kisan nopein kuski ja Hirvosella piti kiirettä Latvalan ja Sordon kanssa. Latvalalla oli olyckaa (en muista vetikö ulos, vai oli ongelmia tekniikan kanssa, Latvalan tuntien tod.näk. edellinen) ja Sordo kukistui muistaakseni lähinnä lähtöpaikkataktikoinnilla.Hirvoskan vastaisku on ihan varmasti luvassa kunhan Mehikon huuruisesta ilmastosta päästään taas selvemmille vesille, ihan tällainen se tallien välinen voimasuhde tuskin on noissa muissa sorakisoissa. Mutta selvähän se edelleen on että soralla pitäisi niistää ranskisten nenää kisasta toiseen jos meinaa että titteliottelu pysyy käynnissä edes sinne kesään asti.
Jordaniassa ei ajettu viime vuonna. Mutta vuonna 2008 Loeb olisi todennäköisesti voittanut ellei Rautenbach olisi ajanut päälle siirtymällä. Latvalalta hajosi takajousitus erikoiskokeella 18, Latvala johti silloin rallia.Viime vuoden Jordania ei kyllä lupaa hyvää Hirvoselle, vaikka voitto tulikin. Loeb oli kisan nopein kuski ja Hirvosella piti kiirettä Latvalan ja Sordon kanssa. Latvalalla oli olyckaa (en muista vetikö ulos, vai oli ongelmia tekniikan kanssa, Latvalan tuntien tod.näk. edellinen) ja Sordo kukistui muistaakseni lähinnä lähtöpaikkataktikoinnilla.
Latvala selitti jossain lähetyksessä myös, että Citroenilla on yksi vaihde enemmän kuin Fordeissa. Liittyi jotenkin moottorin parempaan pysyvyyteen optimikierrosalueella.Olen samaa mielipuolta ja kyllähän sen maallikkokin kuulee jo moottorin äänestä että Sitikka käy korkeammilla kierroksilla ja Meksikon kaltaisessa ohuessa ilmassa siitä on hyötyä. Kyllä tuo kuullostaa järkevältä vaikka ei ainoa syy olisikaan Sitikan ylivoimaan Meksikossa. Sitikan kone siis ei ole parempi.
Niin luonnollisestihan se helpottaa pysymistä oikealla kierrosalueella, jos on enemmän pykäliä looras.Latvala selitti jossain lähetyksessä myös, että Citroenilla on yksi vaihde enemmän kuin Fordeissa. Liittyi jotenkin moottorin parempaan pysyvyyteen optimikierrosalueella.
Vielä kun joku laittais dieselin nokalle niin päästäis vaihdemäärässä ihan eri kymmenluvulleNiin luonnollisestihan se helpottaa pysymistä oikealla kierrosalueella, jos on enemmän pykäliä looras.