WRC: Meksiko 2010

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Fordhan se oli nimenomaan ahkerin ja häikäilemättömin tallipelien pelailija jo Grönholmin aikoina. Viimekaudella tämä Fordin tekopyhyys ja tallimääräyksien jättämättä käyttäminen aiheutti mestaruuden lipeämisen Loebille, mutta viime kausi oli muutenkin poikkeuksillinen ottaen huomioon, että Loebkin teki virheitä niin käsittämättömältä kun se rallia ahkerasti seuraaville kuulostaakin.

Muistuttaisin vielä, että Citroenhan se alunperin kieltäytyi käyttämästä tallimääräyksiä ja vaati tallimääräysten kieltämistä, mutta FIAn mielestä ne kuuluvat asiaan. Koska Ford ei suostunut tätä pelailua ilman FIAn määräystä lopettamaan, niin luonnollisesti Citroeninkin oli leikkiin liityttävä, jotta se oikeasti mestaruuden ansainnut kuljettaja sen myöskin voittaisi!

Ja kyllä, pistelasku systeemi on juurikin sama, kuin formuloissa. Vaikutus ei ole suuri, mutta siinä missä toiseksi sijoittunut sai ennen 80% voittajan pistemäärästä nyt se on vain 72%, jollen aivan väärin laskenut.
 

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
Jotenkin hassua, että viime kaudella, kun Latvala oli täysin Hirvosen varjossa niin nopeudessa kuin varmuudessakin, oli hänellä tasapäinen asema tallissa, joka oli osasyynä siihen, ettei Mikko voittanut mestaruutta. Nyt Jari-Matti on kakkoskuskina ja on ajanut kaksi ensimmäistä rallia erittäin hyvin, ja oli nyt Meksikossakin reilusti Mikkoa nopeampi. :alppu:
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Jotenkin hassua, että viime kaudella, kun Latvala oli täysin Hirvosen varjossa niin nopeudessa kuin varmuudessakin, oli hänellä tasapäinen asema tallissa, joka oli osasyynä siihen, ettei Mikko voittanut mestaruutta. Nyt Jari-Matti on kakkoskuskina ja on ajanut kaksi ensimmäistä rallia erittäin hyvin, ja oli nyt Meksikossakin reilusti Mikkoa nopeampi. :alppu:
Jep, minusta tuo nolous tuleekin juuri tuosta reilusta nopeuserosta (olkoonkin Mikollla ekana päivänä paskimmat olosuhteet) ja sijoista ynnä muut.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Kyse on enemmänkin traditiosta ja periaatteesta. Ralliradion pätkänjälkeisistä haastatteluista on pystynyt muodostamaan yleensä hyvän kuvan ajetusta erikoiskokeesta, sen olosuhteista, mahdollisista vaikeista paikoista jne. Kaikki antavat muutaman sanan, yleensä jotain yhdentekevää siitä miten meni, renkaista jne. Ei siellä tosiaan tarvitse mitään syväanalyysejä tehdä tai henkilökohtaisia kertoa.

Sinänsä ainakin itselleni on yhdentekevää antaako Räikkönen haastatteluja vai ei, koska ei Räikkönen itsessään kiinnosta, mutta onhan se ikävää, että rallissa ylipäänsä on kuljettaja, joka kusee tradition päälle.
Ei tarvi rallissa tosiaan syväanalyysejä... Tuossa hyvä esimerkki... :D

http://www.youtube.com/watch?v=3BECXT8Mxdo
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Hirvoskan vastaisku on ihan varmasti luvassa kunhan Mehikon huuruisesta ilmastosta päästään taas selvemmille vesille, ihan tällainen se tallien välinen voimasuhde tuskin on noissa muissa sorakisoissa. Mutta selvähän se edelleen on että soralla pitäisi niistää ranskisten nenää kisasta toiseen jos meinaa että titteliottelu pysyy käynnissä edes sinne kesään asti.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Turisti mikä turisti.. Saas nähdä loukkaantuuko Lindström tai Kimi tällä kaudella vielä pahastikkin.. Sellaista reikäpää menoa näyttää olevan ettei järjellä rajaa. Lämmittää kovasti jonkun pätkän hyvä aika kun seuraavalla pyöritään pitkin peltoja. Tuonkin Citikan olisi voinut antaa jollekkin oikealle rallikuskille niin olisi saatu pistetaisteluun/podiumtaisteluun yksi jätkä enemmän. Kimi olisi voinut ihan hyvin rusinoida noita pari vuotta vanhoja malleja.
Porukalla taitaa unohtua minkälaista räpimistä ole viimekaudella erään Latvalan ajaminen, puhumattakaan eräästä Colin McRaesta, jonka koko ura oli täynnä ulosajoja, sai siitä lempinimenkin ja silti voitti yhden MM:n. Erään rallikuskin suusta kuultua "nopeasta kuskista voi saada luotettavan, mutta hitaasta kuskista ei saa nopeaa" näkeehän tuon esim. Willsonista, se kuitenkin ajaa jo viidettä kautta WRC:llä. Nuita pahannäköisiä ulosajoja on tapahtuu kaikille nopeille kuskeille, jos et aja ikinä ulos ei ole tarpeeksi yritystä. Itse odotinkin, että ryminää ja romua tulee ja ehkä mahdollisesti joitain hyviä ek aikoja.
Räikkösen mainosarvo lajille ja Citikalle niin kova, että aivan sama vaikka vaikka pyörii pitkin peltoja joka kisa. Blockilla sama homma, tosin Foordille...
 

Ffast

Well-known member
Liittynyt
12.7.2008
Viestit
144
siis näin

Eikös Hirvonen tuosta maininnutkin että Citroen toimii paremmin ohuessa ilmassa koska on alhaalta vääntävämpi moottori, kun Foortti taas laulaa ylhäällä ja siten tarvitsee paljon enemmän happea saadakseen tehot ulos. Uskoisin että tästä on kysymys kun katsoo tuloslistaa..
Olen samaa mielipuolta ja kyllähän sen maallikkokin kuulee jo moottorin äänestä että Sitikka käy korkeammilla kierroksilla ja Meksikon kaltaisessa ohuessa ilmassa siitä on hyötyä. Kyllä tuo kuullostaa järkevältä vaikka ei ainoa syy olisikaan Sitikan ylivoimaan Meksikossa. Sitikan kone siis ei ole parempi.

Ei aihetta huoleen seuraavissa ralleissa, kunnon taistelua luvassa.:thumbup:
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Porukalla taitaa unohtua minkälaista räpimistä ole viimekaudella erään Latvalan ajaminen, puhumattakaan eräästä Colin McRaesta, jonka koko ura oli täynnä ulosajoja, sai siitä lempinimenkin ja silti voitti yhden MM:n. Erään rallikuskin suusta kuultua "nopeasta kuskista voi saada luotettavan, mutta hitaasta kuskista ei saa nopeaa" näkeehän tuon esim. Willsonista, se kuitenkin ajaa jo viidettä kautta WRC:llä. Nuita pahannäköisiä ulosajoja on tapahtuu kaikille nopeille kuskeille, jos et aja ikinä ulos ei ole tarpeeksi yritystä. Itse odotinkin, että ryminää ja romua tulee ja ehkä mahdollisesti joitain hyviä ek aikoja.
Räikkösen mainosarvo lajille ja Citikalle niin kova, että aivan sama vaikka vaikka pyörii pitkin peltoja joka kisa. Blockilla sama homma, tosin Foordille...
Jep, lisäksi kun muistellaan Hirvosen ja Latvalan ennakkoarveluita Räikkösen kisoista, tämä osakilpailu oli rankattu yhdeksi haastavimmista.
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Porukalla taitaa unohtua minkälaista räpimistä ole viimekaudella erään Latvalan ajaminen, puhumattakaan eräästä Colin McRaesta, jonka koko ura oli täynnä ulosajoja, sai siitä lempinimenkin ja silti voitti yhden MM:n. Erään rallikuskin suusta kuultua "nopeasta kuskista voi saada luotettavan, mutta hitaasta kuskista ei saa nopeaa" näkeehän tuon esim. Willsonista, se kuitenkin ajaa jo viidettä kautta WRC:llä. Nuita pahannäköisiä ulosajoja on tapahtuu kaikille nopeille kuskeille, jos et aja ikinä ulos ei ole tarpeeksi yritystä. Itse odotinkin, että ryminää ja romua tulee ja ehkä mahdollisesti joitain hyviä ek aikoja.
Räikkösen mainosarvo lajille ja Citikalle niin kova, että aivan sama vaikka vaikka pyörii pitkin peltoja joka kisa. Blockilla sama homma, tosin Foordille...
Täysin samaa mieltä. Koko teksti asiaa.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Hirvoskan vastaisku on ihan varmasti luvassa kunhan Mehikon huuruisesta ilmastosta päästään taas selvemmille vesille, ihan tällainen se tallien välinen voimasuhde tuskin on noissa muissa sorakisoissa. Mutta selvähän se edelleen on että soralla pitäisi niistää ranskisten nenää kisasta toiseen jos meinaa että titteliottelu pysyy käynnissä edes sinne kesään asti.
Viime vuoden Jordania ei kyllä lupaa hyvää Hirvoselle, vaikka voitto tulikin. Loeb oli kisan nopein kuski ja Hirvosella piti kiirettä Latvalan ja Sordon kanssa. Latvalalla oli olyckaa (en muista vetikö ulos, vai oli ongelmia tekniikan kanssa, Latvalan tuntien tod.näk. edellinen) ja Sordo kukistui muistaakseni lähinnä lähtöpaikkataktikoinnilla.
 

ttiirika

Well-known member
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
62
Viime vuoden Jordania ei kyllä lupaa hyvää Hirvoselle, vaikka voitto tulikin. Loeb oli kisan nopein kuski ja Hirvosella piti kiirettä Latvalan ja Sordon kanssa. Latvalalla oli olyckaa (en muista vetikö ulos, vai oli ongelmia tekniikan kanssa, Latvalan tuntien tod.näk. edellinen) ja Sordo kukistui muistaakseni lähinnä lähtöpaikkataktikoinnilla.
Jordaniassa ei ajettu viime vuonna. Mutta vuonna 2008 Loeb olisi todennäköisesti voittanut ellei Rautenbach olisi ajanut päälle siirtymällä. Latvalalta hajosi takajousitus erikoiskokeella 18, Latvala johti silloin rallia.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Siinähän se ralli tuli ja meni. Loeb on Loeb. Hienoa ajoa Petteriltä ja Ogierilta. Taitaa Ogier laittaa Sordon lujille tänä vuonna.

Fordeista vielä, että Malcolm sanoi Henningin ajaneen 2008 vuoden autolla, joka silloin oli (2008) kilpailukykyinen Meksikossa. Sanoi, että Henningin auton jousitus toimi paremmin kuin Latvalalla ja Hirvosella ja vaihdelaatikkokin oli ehkä parempi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olen samaa mielipuolta ja kyllähän sen maallikkokin kuulee jo moottorin äänestä että Sitikka käy korkeammilla kierroksilla ja Meksikon kaltaisessa ohuessa ilmassa siitä on hyötyä. Kyllä tuo kuullostaa järkevältä vaikka ei ainoa syy olisikaan Sitikan ylivoimaan Meksikossa. Sitikan kone siis ei ole parempi.
Latvala selitti jossain lähetyksessä myös, että Citroenilla on yksi vaihde enemmän kuin Fordeissa. Liittyi jotenkin moottorin parempaan pysyvyyteen optimikierrosalueella.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
On nää "mitenKimipärjäärallissa" topikit aina yhtä hauskoja lukea. Ennen kisaa ja kisan jälkeen kun lukee niin pysyy huumorissa kiinni vaikka ois vähän tylsempikin päivä.
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Latvala selitti jossain lähetyksessä myös, että Citroenilla on yksi vaihde enemmän kuin Fordeissa. Liittyi jotenkin moottorin parempaan pysyvyyteen optimikierrosalueella.
Niin luonnollisestihan se helpottaa pysymistä oikealla kierrosalueella, jos on enemmän pykäliä looras.
 

Wit?

******
Liittynyt
17.12.2003
Viestit
2499
Kimihän saattaa vielä nousta ratkaisevaksi tekijäksi jopa mestaruustaistelua ajatellen. Joku muu olisi samalla autolla voinut pudottaa Hirvosen vielä pykälää alemmaksi Petterin ja Ogierin tavoin.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Niin luonnollisestihan se helpottaa pysymistä oikealla kierrosalueella, jos on enemmän pykäliä looras.
Vielä kun joku laittais dieselin nokalle niin päästäis vaihdemäärässä ihan eri kymmenluvulle :p

Oli melkonen pettymys tuo Fordin kesy vauhti. Ihan vastaantulijoita. Loeb korjasi omansa, mutta Ogier ajoi tosi hyvin ja Petter pääsi kerrankin maaliin saakka hyvällä sijalla. Yleensä auto on löytynyt penkasta kun ralli on lähtenyt hyvin käyntiin. Blockilta myös ihan kohtalainen suoritus.
 
Ylös