Lööpitystä, uutisia, ym. sälää / KEVÄTkausi '10

  • Viestiketjun aloittaja 72
  • Aloituspäivämäärä

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Palvelujen heikkenemistä joka tapauksessa. Samalla logiikalla voisi vähentää minkä tahansa palvelun.

Entäpä viikkolehdet, mainokset? Skannataanko nekin? Miksi ei jaeta päiväpostia sanomalehtipostin kanssa samalla kuten monessa maaseutupitäjässä jo nyt.

Merkittäviin säästöihin en usko, haittapuolia ja riskejä on muutamia.
Skannataan varmaan kaikki mitkä on mahdollista skannata (periaatteessa myös varmaan mainokset ellei käyttäjä tilaa "spammifiltteriä" :D ), eikä muuta estettä ole. (esim. pankin kirjeet tms.) Kuten tuossa luki, niin postit toimitaan edelleen perille. Joskin varmaan pidemmän tähtäimen suunnitelmissa tuotakin olisi tarkoitus harventaa.

Säästöthän tässä on tosiaan takana ja en voi kuvitella, etteikö Itella olisi laskenut jotain säästöjä saavuttavansa. Se säästö tulee logistiikan puolelta. Itella uskoo pystyvänsä vähentämään kokonaisajokilometreja (jotka eivät siis poistu kokonaan, vaan vähenevät, kun postitus esim. kaksi kertaa viikossa). Eikä sen säästön laskeminen ole varmaan muutenkaan yksiselitteistä eli jos kokeilussa mukana olevan ja sellaisen joka ei ole mukana postilaatikot ovat vierekkäin, niin kun jälkimmäiselle tulee postia (esim. mainos) on ko. posti kuitenkin ilmeisesti kuljetettava perille. Ja tokihan tämä uusi systeemi aiheuttaa kustannuksia ja varsinkin jos porkkanana pitää käyttää "ilmaisia tietokoneita".


Viestintävirastonhan mukaan Itellan ja asiakkaan välillä pitää olla sopimus. Ilman sitä ei siis onnistu eli tarkoittaa todennäköisesti sitä, että aina olisi mahdollista olla samoilla reiteillä asiakkaita jotka kuuluisivat tämän systeemin piiriin tai sitten eivät.

Uskon kuitenkin, että tässä voisi olla pidemmällä tähtäimellä ihan järkeviä mahdollisuuksia säästämiseen. Moneltakin kantilta. Eikä se siirtyminen kunnolla tietoyhteiskuntaan olisi mikään huono juttu...siis vaikkapa maallamaalla ja miksei kaupungeissakaan. Mutta enpä nyt palopuheita ala tämän idean puolesta pitämään...kunhan pohdiskelen, enkä tyrmää suorilta käsin.
 

Makkonen

Guest
Yksi mullistava uudistus on (jos tulee menemään läpi) ykkösluokan kirjeen kulkunopeuden pudottaminen yhdestä päivästä kahteen päivään. Jos tuo menee läpi, niin se tarkoittaa että lajitttelukeskuksen koneet ehtii lajittelemaan postit jakelujärjestykseen jonka myötä voidaankin vähentää henkilöstöä joka muuten tekisi tämän homman.
 

Puhis

Banned
Liittynyt
20.11.2009
Viestit
1449
Sijainti
Pukinmäki, Helsinki
Yksi mullistava uudistus on (jos tulee menemään läpi) ykkösluokan kirjeen kulkunopeuden pudottaminen yhdestä päivästä kahteen päivään. Jos tuo menee läpi, niin se tarkoittaa että lajitttelukeskuksen koneet ehtii lajittelemaan postit jakelujärjestykseen jonka myötä voidaankin vähentää henkilöstöä joka muuten tekisi tämän homman.
Ja hinta pysyy varmasti samana, ellei jopa nouse. :nope:
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Uskon kuitenkin, että tässä voisi olla pidemmällä tähtäimellä ihan järkeviä mahdollisuuksia säästämiseen. Moneltakin kantilta. Eikä se siirtyminen kunnolla tietoyhteiskuntaan olisi mikään huono juttu...siis vaikkapa maallamaalla ja miksei kaupungeissakaan. Mutta enpä nyt palopuheita ala tämän idean puolesta pitämään...kunhan pohdiskelen, enkä tyrmää suorilta käsin.
Ehkä laajemmassa mittakaavassa ja jos ja kun netpostin käyttö tulee yleisemmäksi myös lähettäjien keskuudessa. Paperinkulutus ei vähene yhtään vaan lisääntyy koska moni tulostaa skannatun kirjeen vielä itselleen. Ja samalla kuluu tietysti sähköä.

On myös virallisia kirjeitä, joita ei voi muuntaa sähköiseen muotoon. Samoin moni allekirjoitettava kirje käy turhaan skannauksessa ja netpostissa. Parin päivän ja yli viikonlopun viive näissä voi olla hyvinkin hankaloittavaa.

Ja yhä mietin, että miksi ei yhdistetä sanomalehtien varhaisjakelua ja päiväpostia? Miksi Itella ei tee tarjousta varhaisjakelusta?

Mutta siinäpä kokeilevat. Todennäköisesti Itella hyötyy ja palvelut huonontuvat.
 

Makkonen

Guest
Ehkä laajemmassa mittakaavassa ja jos ja kun netpostin käyttö tulee yleisemmäksi myös lähettäjien keskuudessa. Paperinkulutus ei vähene yhtään vaan lisääntyy koska moni tulostaa skannatun kirjeen vielä itselleen. Ja samalla kuluu tietysti sähköä.

On myös virallisia kirjeitä, joita ei voi muuntaa sähköiseen muotoon. Samoin moni allekirjoitettava kirje käy turhaan skannauksessa ja netpostissa. Parin päivän ja yli viikonlopun viive näissä voi olla hyvinkin hankaloittavaa.

Ja yhä mietin, että miksi ei yhdistetä sanomalehtien varhaisjakelua ja päiväpostia? Miksi Itella ei tee tarjousta varhaisjakelusta?

Mutta siinäpä kokeilevat. Todennäköisesti Itella hyötyy ja palvelut huonontuvat.
Itella hoitaa jo monella paikkakunnalla varhaisjakelua.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Ja on varmaan huikea fiilis saada tärkeä henkilökohtainen kirje- auki revittynä. Moni lapsi kun askartelee vieläkin isovanhemmilleen kirjeitä. Siinä on se ja sama salassapitovelvollisuudella. Auki revitty mikä revitty.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Just joo. Sopii päivän teemaan. Ja vitun sopiva hinta. Just joo. Mikä se olikaan se kilpaileva junayhtiö?

Tämän päivän uutisissa oli taas esimerkkiä siitä miten kehitys kulkee taaksepäin.

Karu totuus Pendolinoista: Tästäkö maksat ylimääräistä?

Perutuista Pendolino-vuoroista on haettu poikkeuksellisen paljon korvauksia helmikuussa, sanoo VR:n henkilöliikennejohtaja Antti Jaatinen.

VR tunnustaa, että Pendolino-junien täsmällisyys on heikompaa kuin muilla junatyypeillä. Liikennesuunnittelupäällikkö Herbert Mannerström kertoo, että erot Pendolinojen ja muiden junatyyppien kesken ”eivät ole olleet niin pieniäkään” tämän talven tammi-helmikuun aikana.

Muihin junatyyppeihin verrattuna Pendolinot ovat jääneet suhteellisesti huomattavasti useammin matkan varrelle ja italialaisia huippujunia on jouduttu vaihtamaan talven aikana siniseen pikajunakalustoon.

Tästä huolimatta VR ei ole edes pohtinut Pendolino-lippujen hintojen alentamista esimerkiksi InterCity-junalippujen tasolle.

Liikennesuunnittelupäällikkö Mannerström ei suostu paljastamaan yksityiskohtaista tietoa Pendolinojen ongelmista. Hänen mukaansa VR julkaisee säännöllisesti vain valittua tietoa myöhästymisistä.

- Karkeita asioita näistä (myöhästymisistä) voimme kommentoida. Voidaan sanoa, että Pendolinoilla on huonompi täsmällisyys kuin muilla junilla. Se ero on ollut, varsinkin jos nyt tammi-helmikuuta katsoo ja kaikkia junia vertaa, niin se on ollut ihan... ei niin pienikään se ero, sanoo Mannerström Uudelle Suomelle.

Myöhemmin Mannerström myöntää, että täsmällisyys on ollut heikompaa viime vuosina ylipäätään, vaikka erot eivät ole olleet yhtä suuria kuin tänä talvena. Samalla Mannerström huomauttaa, etteivät Pendolinot suorastaan loista tilastoissa.

Myöhästymistilastot jättävät kokonaan huomiotta toisen karun tosiasian Pendolinoista.

- Suhteessa siihen, miten paljon Pendolinoja me ajamme kaikesta junatarjonnasta, niin niitä on jäänyt semmoinen kaksinkertainen määrä pääsemättä perille tai matkalle tai peruutettu lähtöasemalta asti. Kyllä se ero on tällainen.

- Kyllä ongelmia on valitettavasti ollut, Mannerström sanoo Uudelle Suomelle.

Näistä ongelmista huolimatta Pendolino-lipuista peritään korkeampaa hintaa kuin muista junalipuista. Ja vaikka myöhästymisiä ei otettaisikaan huomioon, ei Pendolino välttämättä ole yhtään nopeampi vaihtoehto.

Turun ja Helsingin välillä matkustavat ovat saattaneet huomata, että Pendolinon ja tavallisen pikajunan matkustusaika on sama – tunti ja 57 minuuttia. Tästä huolimatta Pendolino-lippu kyseisellä välillä maksaa 7,80 euroa enemmän ilman alennuksia.

VR:n henkilöliikennejohtaja Antti Jaatinen kertoo Uudelle Suomelle, että Pendolino-lippujen hinnan alentaminen ei ole noussut yhtiössä esiin.

- Sopiva hinta on se, mitä myyjä pyytää ja ostaja maksaa. Eikös se näin ole markkinataloudessa, sanoo Jaatinen.

- Sitähän (sopivaa hintaa) täytyy kysyä oikeastaan matkustajilta, jotka ostavat näitä lippuja. Mikähän siinä mahtaa olla syynä, että lyhyempi matka-aika kiinnostaa? Minulla on sellainen käsitys, että matka-aika on – jos kaikki tekijät summeerataan yhteen, miksi valitaan joku kulkutapa – kaikkein tärkein.

Hänen mukaansa junatyyppien väliset myöhästymiserot ovat ”aika marginaalisia”.

Asiakkaat ovat voineet vaatia VR:ltä korvausta, jos Pendolino-juna on vaihdettu toiseen junatyyppiin tai matkan varrelle jääneestä Pendolinosta on joutunut vaihtamaan muuhun junaan. Tällöin VR on hyvittänyt Pendolino-lipun erotuksen.

- Helmikuu oli erittäin kova helmikuu tässä mielessä ja varmaankin poikkeuksellisen paljon korvaushakemuksia on tullut. Mutta me emme kerro ulos määriä taikka eurosummia, Jaatinen sanoo.

Ovatko nämä luvut liian rumia julkisuuteen?

- Kauneus on katsojan silmissä, mutta minusta tämä on normaali käytäntö, että yritykset eivät anna näitä tietoja ulos.

VR:n toimitusjohtaja Mikael Aro ei tahtonut keskustella Uuden Suomen kanssa Pendolinojen myöhästelystä ja lippujen hinnoista.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Niin eiköhän suurin syy miksi Turun ja Helsingin välilläkin joku valitsee Pendolinon ole aikataulut. Aikoinaan Pendolinot laitettiin suosituimmille vuoroille ja kun vuorotiheys on tiheimmilläänkin tunti niin kaikki eivät viitsi odottaa ylimääräistä tuntia, jotta pääsis halvemmalla.

Mut onhan tuo 7.80€ iso ero.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Ja on varmaan huikea fiilis saada tärkeä henkilökohtainen kirje- auki revittynä. Moni lapsi kun askartelee vieläkin isovanhemmilleen kirjeitä. Siinä on se ja sama salassapitovelvollisuudella. Auki revitty mikä revitty.
Vahvaa liioittelun makua ilmassa. :D Eiköhän ne kirjeet saa auki ja suljettua ihan nätisti. Ilman repimisiä.

Jos se kirjesalaisuuden rikkoutumisen pelko on vahva, niin ei kannata ikinä tehdä Itellan kanssa sopimusta tähän systeemiin. Valinnan vapaushan on olemassa. Ainaskin vielä. ;)
On myös virallisia kirjeitä, joita ei voi muuntaa sähköiseen muotoon. Samoin moni allekirjoitettava kirje käy turhaan skannauksessa ja netpostissa. Parin päivän ja yli viikonlopun viive näissä voi olla hyvinkin hankaloittavaa.
Toki. Ja silloin pitääkin luottaa siihen, että skannaajien arvostelukyky pitää eli osataan valita ne skannattavat ja ei-skannattavat oikein. Toki tässä on virheen mahdollisuus ja virheitä tapahtuukin. Toisaalta, jos ne kirjeet jaetaan joka tapauksessa parin päivän viiveellä.

Viiven olemassaolo on selvä (ja siitä voi olla haittaakin) ja kirjeet ovat haettavissa postin toimipisteestä. Eri juttu on sitten se, että lähdetäänkö hakemaan esim. 50 km päästä. Riippunee tapauksesta. Toisaalta tässä tilanteessahan on mahdollista tietää tavallista jakelua nopeammin onko jotain "merkittävää" tulossa.

Se mielestäni on täysin selvää, että että Itella aikaa myöten huonontaa (tai korottaa maksuja) niitä palveluja, jotka aiheuttavat sille eniten kustannuksia. Ja on toki jo niin tehnytkin...
 

Puhis

Banned
Liittynyt
20.11.2009
Viestit
1449
Sijainti
Pukinmäki, Helsinki
Jaatisen mukaan siis markkinataloudessa on täysin oikein pyytää palvelusta joka ei ole yhtään parempi ja luotettavuudeltaan heikompi selkeästi kalliimpaa hintaa kuin rinnakkaispalvelusta. Joillain on vielä niin, että Pendolino-vuoro on ainut vaihtoehto, jos on esim. tiukka aikataulu (joka VR:n kanssa kannattaa muutenkin unohtaa), tai muuten pitää olla tiettyyn aikaan perillä. Huvittaa hirveästi maksaa yleensä 25-35% suurempi määrä rahaa vain siksi, että juna sattuu olemaan huippunopeudeltaan suurempi. :rolleyes:
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Vahvaa liioittelun makua ilmassa. :D Eiköhän ne kirjeet saa auki ja suljettua ihan nätisti. Ilman repimisiä.
Siinä on vissi ero. Jälkiliukkaiden makua vahvasti. Kysy vaikka Esalta.

Itse en tuntisi mukavaksi en avata enkä lähettää henkilökohtaista kirjettä jos tietäisin sen ulkopuolisen avaamaksi joutuvan. Käsinkirjoitetussa kirje on paljon enemmän kuin pelkkä informaatiopläjäys.

Enkä moista sopimusehdotusta allekirjoittaisi.

Tulikohan allekirjoitettava sopimus muuten postissa?

Mutta ymmärrän toki että kannatat tätä uutta tapaa.
 

Ria

Jäässä
Liittynyt
17.10.2001
Viestit
3230
Ja yhä mietin, että miksi ei yhdistetä sanomalehtien varhaisjakelua ja päiväpostia? Miksi Itella ei tee tarjousta varhaisjakelusta?
Varmaankin tohon varhaisjakeluun yhdistäminen vaatisi sen päivää pitemmän toimitusajan, jotta ne ehtisi koska muutenhan toi lyhentäisi lajitteluun ja paikkakunnalle toimittamiseen käytettävissä olevaa aikaa muutaman tunnin.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Varmaankin tohon varhaisjakeluun yhdistäminen vaatisi sen päivää pitemmän toimitusajan, jotta ne ehtisi koska muutenhan toi lyhentäisi lajitteluun ja paikkakunnalle toimittamiseen käytettävissä olevaa aikaa muutaman tunnin.
Menee toisinpäin eli sanomalehti tulee aamupäivällä. Ainakin mitä mä tiedän. Varhaisjakelua ei siis syrjäisemmillä seuduilla ole enää lain, mikä ei kyllä sekään kiva juttu ole.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Korhonen katsoi että Tiura on moraaliltaan ja menetelmiltään sopiva jäseneeksi???:rolleyes::D:D:D

Jarmo Korhonen houkutteli Marja Tiuraa kepun jäseneksi - "että kehtaa"31.03.2010 08:59


Kokoomuksen kansanedustaja Marja Tiura paljastaa Apu-lehden laajassa haastattelussa, että häntä houkuteltiin pian eduskuntavaalien jälkeen liittymään keskustaan.

Houkuttelija oli Tiuran mukaan keskustan puoluesihteeri Jarmo Korhonen. Apu-lehden mukaan Tiura ilmoitti, että sitä temppua hän ei tekisi, vaikka keskusta olisi Suomen ainoa puolue.

- Että joku kehtaa edes tarjota toisen puolueen jäsenyyttä heti vaalien jälkeen. Keskustan puoluetoimistossakin olisi hyvä opetella kunnioittamaan parlamentarismin pelisääntöjä, Tiura sanoo lehdessä.

Tiura on pitkään ollut myrskyn silmässä kiharaisen vaalirahajupakan takia.

- Poliittinen myrsky on pakottanut miettimään, mikä tarkoitus tällä kaikella oikein on, sanoo Tiura lehdessä.

Hän myöntää tehneensä virheitäkin, mutta sanoo myös maksaneensa kovan hinnan "ajattelemattomuudestaan ja sinisilmäisyydestään".

Tiuraa epäillään lahjuksen vastaanottamisesta elinkeinotoiminnassa. Esitutkinta-aineisto on parhaillaan syyteharkinnassa.

Epäilyn taustalla on Tiuran jäsenyys pälkäneläisen Anna Tapion koulun hallituksessa. Poliisi on tutkinut Nova-yhtiöiden yhteyksiä kouluun ja sitä, onko Tiura saanut Novalta etuja, jotka voitaisiin tulkita lahjuksiksi.

IS
 
Ylös