Formula 1 - 2010 - Bahrain: Kilpailu ja jälkipuinti

Reef

Den Här satserna
Liittynyt
22.1.2004
Viestit
845
Sijainti
Turku
Mites se oli?

Alonso voitti kimin autolla???:jaska:
 

tomppa95

Member
Liittynyt
21.2.2010
Viestit
5
Kisojen tylsyys

Kisat tylsenee vuosi vuodelta: Schumacher moitti kisan tylsyyttä, samoin Whitmarsh. Mielestäni jotain on tehtävä jo tällä kaudella, jos kisat eivät ala tästä paranemaan (mitä suuresti epäilen). Toki sen (mielenkiinnon lisääminen) kesken kauden on vaikeaa, mutta ainahan voi yrittää. Nyt vaan kaikki tallit ja FIA kokoon ja parannuksia miettimään! Mielestäni vain todellinen formulafani jaksaa seurata näin tylsiä kisoja, hieman vähemmän formuloita katsovista puhumattakaan! Oletteko samaa mieltä kanssani? Kommentoikaa!
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kisat tylsenee vuosi vuodelta: Schumacher moitti kisan tylsyyttä, samoin Whitmarsh. Mielestäni jotain on tehtävä jo tällä kaudella, jos kisat eivät ala tästä paranemaan (mitä suuresti epäilen). Toki sen (mielenkiinnon lisääminen) kesken kauden on vaikeaa, mutta ainahan voi yrittää. Nyt vaan kaikki tallit ja FIA kokoon ja parannuksia miettimään! Mielestäni vain todellinen formulafani jaksaa seurata näin tylsiä kisoja, hieman vähemmän formuloita katsovista puhumattakaan! Oletteko samaa mieltä kanssani? Kommentoikaa!
No onhan tämä tosi hirveätä. Mutta olisihan ensimmäiset ratkaisutkin melko selkeät. Downforcea vähemmäksi = diffut pois ja painotusta mekaaniseen pitoon. Jarrumatkoja pidemmiksi = jarruihin rajoituksia. Moottorikehitykseen vapauksia. Rengaskilpailu takaisin tai ainakin vapaus valita autoon sopivimmat.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Nyt vaan kaikki tallit ja FIA kokoon ja parannuksia miettimään!
Helppohan parannuksia olisi keksiä. Ensimmäinen vaihtoehto on autojen vakiointi, mutta se on vastoin ykkösten luonnetta eikä siitä kai suuri yleisökään pitäisi.

Toinen vaihtoehto on suurempi vapaus auton kehittelyssä, mutta se nostaisi kulut pilviin, mikä on ongelma jo nykyään.

Kolmas vaihtoehto on lisäpainot tai muu voimasuhteisiin vaikuttava järjestelmä, mutta tämä ei useimpien mielestä kai olisi urheilullista.

Enemmän pitäisi saada radalle romua, kylki kyljessä ajoa, vaaraa ja tasaväkistä kilpailua. Nykyään järjestelmä on todella kliininen. Kuljettajien vaikutus tulokseen on hyvin pieni. Ja vaikka sellainen olisikin, niin se ei näy koko kisan ajan vaan ainoastaan yhdessä ohituksessa tai muutamassa nopeassa kierroksessa. Sen jälkeen kun autot ovat suunnilleen nopeusjärjestyksessä, loppu on jonossa köröttelyä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Tää menee nyt aika off-topiciksi (niinkuin mun jutut yleensäkin), mutta kun en mainitse nimeä, jota ei pidä mainitsettaman niin ei kai tässä mitään vaaraa millään lailla ole.

Eli tuolla ratojen suunnittelua koskevassa ketjussa taisi olla juttua siitä, miten ennen radat olivat yksilöllisempiä. Toiset nopeita, toiset hitaampia ja siihen malliin. Sen seurauksena tallien voimasuhteet vaihtelivat kauden edetessä. Nykyään uudemmat radat tuppaavat olemaan sellaisia kaikissa kaikkea -ratoja, joissa on hitaita osia, nopeita osia ja siihen malliin. Lopputuloksena kisat on toisiinsa nähden aika samankaltaisia ja kausi kokonaisuudessaan samaa massaa (heh).

Asiaa voisi havainnollistaa ihan yksinkertaisesti väreillä, ajatellaan että kaudessa on 25 kilpailua ja eri värit kuvaavat radan ominaisluonnetta. Vaikka näin:

Kausi, jossa on 25 erityylistä rataa:
Näytä liitetiedosto 11514

Kausi, jossa on 25 rataa, joissa on kaikissa kaikkea:
Näytä liitetiedosto 11515

Aika harmaata on tuo alempi vaihtoehto ja siihen kun lisää vielä autot, joita ei oikein voi ohittaa niin :nope:.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Heh, tuo väridemonstraatio oli loistava!:thumbup:

Harmaa.

Loistava!

Harmaa.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Tää menee nyt aika off-topiciksi (niinkuin mun jutut yleensäkin), mutta kun en mainitse nimeä, jota ei pidä mainitsettaman niin ei kai tässä mitään vaaraa millään lailla ole.

Eli tuolla ratojen suunnittelua koskevassa ketjussa taisi olla juttua siitä, miten ennen radat olivat yksilöllisempiä. Toiset nopeita, toiset hitaampia ja siihen malliin. Sen seurauksena tallien voimasuhteet vaihtelivat kauden edetessä. Nykyään uudemmat radat tuppaavat olemaan sellaisia kaikissa kaikkea -ratoja, joissa on hitaita osia, nopeita osia ja siihen malliin. Lopputuloksena kisat on toisiinsa nähden aika samankaltaisia ja kausi kokonaisuudessaan samaa massaa (heh).

Asiaa voisi havainnollistaa ihan yksinkertaisesti väreillä, ajatellaan että kaudessa on 25 kilpailua ja eri värit kuvaavat radan ominaisluonnetta. Vaikka näin:

Kausi, jossa on 25 erityylistä rataa:
Näytä liitetiedosto 11514

Kausi, jossa on 25 rataa, joissa on kaikissa kaikkea:
Näytä liitetiedosto 11515

Aika harmaata on tuo alempi vaihtoehto ja siihen kun lisää vielä autot, joita ei oikein voi ohittaa niin :nope:.
Mahtavaa! Mä lopetan kisojen katselun ja alan lukea Tikkurilan värikarttaa. Ohitan kaikki!
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
No onhan tämä tosi hirveätä. Mutta olisihan ensimmäiset ratkaisutkin melko selkeät. Downforcea vähemmäksi = diffut pois ja painotusta mekaaniseen pitoon. Jarrumatkoja pidemmiksi = jarruihin rajoituksia. Moottorikehitykseen vapauksia. Rengaskilpailu takaisin tai ainakin vapaus valita autoon sopivimmat.
Rengassääntöön minäkin toivoisin muutosta. Nyt säännöt ovat niin tiukat, ettei talleille jää käytännössä mitään pelivaraa ja rengastaktiikka onkin kaikilla usein täysin identtinen. Kaikki seokset vaan mukaan ja vapaus valita omansa kisassa. Pakollinen kahden seoksen käyttäminen ei tuo tällä hetkellä minkäänlaista lisämaustetta kisoihin, ellei toinen seos ole selkeästi huono.

Kisaviikonlopun rakenteeseen toivoisin myös muutosta. Sunnuntain kisa on tarpeettoman pitkä. Ennemmin näkisin ajettavan kaksi lyhyempää kilpailua, joista toinen mm-sarjan tilanteen mukaisessa käännetyssä järjestyksessä ja toinen aika-ajojen perusteella. Kahdessa lyhyemmässä startissa olisi paljon enemmän nähtävää, kuin nykyisessä kahden tunnin jonossa köröttelyssä.

Jos Melbournessakin nähdään tylsä kisa, niin kovin on kuiva kausi tiedossa. :(
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Olipahan melkoista unilääkettä koko kisa. Avauskisan perusteella uudet säännöt voidaan lytätä täysin. Esim. Schumi, Button ja Webber ajelivat kiltisti jonossa kisan alusta loppuun. Missään vaiheessa ei nähty minkäänlaista kamppailua kärkisijoista ja taktikoinnillakin on hyvin vähän mahdollisuuksia vaikuttaa kisan kulkuun. Kaiken lisäksi autoihin tankataan sen verran bensaa, että sitä täytyy hieman säästellä, eikä voi vetää täysiä alusta loppuun. Varsinaista kilvanajon juhlaa, kun ei tarkoituksella mennä niin kovaa, kuin päästäisiin.

Ei toimi. :thumbdown
Allekirjoitan täysin. Nyt täytyisi kääntää kelkka ja nopeasti. Ensimmäisen kisan perusteella voi varmasti sanoa että sääntöuudistukset ovat epäonnistuneet täydellisesti. Niinkuin muutkin linjaukset ja päätökset.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Olipa odotetunlainen kilpailu. Pienellä jännityksellä odotti jos vois tapahtua jotain mielenkiintoista - kiitos uusien sääntöjen. Mutta niinkun kaikki täällä on sanonut, niin olihan tuo pettymys.

Ferrarit... no ne on pelottavan hyviä. Vettel ajoi hienoa kilpailua, mutta jälleen kerran ranskalaisten tekemät moottorit alko reistailee ja ne vei nuoren saksalaisen voiton. "Ärsyttävä Alonso" tai miksi ikinä haluatte kutsua ansaisi kyllä voittonsa, mutta rehellisesti sanottuna toivon, että joku pysäyttää sen. Massa, Hamilton, saksalaiset - ihan kuka vaan.

Hyvä juttu, että seuraava kisa ajetaan Melbournessa. Siellä kun tuppaa aina sattuu ja tapahtuu. Voi jopa olla ettei nähdä samanlaista unilääkettä kun tänään. Toivotaan ainakin.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Mönkään meni tosiaan muutokset, parasta toivoi ja pahinta pelkäsi ja aika lailla se pahin sitten toteutui. Bahrainissakaan ei ohi oikeastaan päässyt, niin missäs sitten pääsee? Ehkä Hockenheim ja Spa voivat jotain tarjota, Interlagoskin kenties.

Parina viime vuonnakaan ei ole varsinkaan tietyillä radoilla päässyt tapahtumilla mässäilemään, mutta varikkostopit toivat sentään muutoksia ja jännitystä ja siellä ajettiin täysillä, ohituksia ja tapahtumiakin oli toisinaan melko paljon. Nyt on jotkut säästäväisyysajot menossa. Kaiken hyvän lisäksi, autojen voimasuhteetkin on repsahtaneet suuriksi, niin kamppailutilanteitakin (mahdollisuuksia ohituksiin) on luvassa vähemmän. Itsekin olen valitellut, miksi täällä aina ollaan narisemassa, kisan kuin kisan jälkeen, että on tylsää etc., mutta nyt huolestuttaa ja tympii ihan aiheesta. Kauden avaus radalla, jossa nähdään yleensä hyvät määrät ohituksia ja tulos on näin köyhänpuoleinen kisa? Ei herranen aika.

JPP:ltä aivan loistava väläys. Kuvaa hienosti tilannetta. Toki kärjistäen, mutta tuota kohti on vuosi vuodelta tunnuttu siirtyvän.

Downforcea pitäisi karsia rajusti (ihan ensimmäisenä diffuusorit pitäisi ampua Kuuhun) ja asvalttiturva-alueiden käyttöä vähentää merkittävästi. Sekä tietysti lopettaa tällainen säästäväisyysajo, vaikka kaksi stoppia pakolliseksi.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Whitmarsh on kyllä oikeassa. Tärkeää on myös se, että tuollaiset kommentit tulevat lajin sisältä, eikä faneilta (kun niitä nyt ei ole kuunneltu). Jotain on nyt tehtävä, mielellään nopeasti. Formuloilla ei ole aikaa odottaa taas vuotta, ja jos sitten taas uudistukset epäonnistuvat niin odotetaan vuosi, jolloin tulevat uudistukset epäonnistuvat (2009 piti olla maaginen kausi, mutta ohitusten määrässä jäi pahasti edellisen varjoon. Sitten odoteltiin tätä vuotta, mutta nämäkään muutokset eivät tuoneet mitään hyvää)

Tuo Tikkurilan värikarttaesimerkki oli muuten hyvä :thumbup:
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Alonson ja Massan herrasmiessopimuksesta kaipailisin lisätietoa. Vaikea uskoa, että Massa oikeasti luottaisi Alonson kaltaiseen kieroilijaan. Vaikuttaa ennemminkin joltain tekaistulta kusetukselta, jonka tarkoituksena on peitellä sitä faktaa että vanhana tekijänä Alonso pääsi yllättämään talviterässä olleen brassin housut kintuissa.
Ei ole mitään sopimusta. Kaikki vaan perustuu tähän pätkään:

Q: (Carlos Miquel - Diario AS) Fernando, are you thinking about the possibility to attack Felipe Massa in the first corner, because normally the strategy of the team could be the same in the race?
FM: No, it’s better not to.
FA: It’s the first race, maybe not. We don’t know, we need to see how we start. Maybe I do a very bad start and maybe I need to defend my position from the fourth and the fifth guy. You never know what’s going to happen at the start.
SV: I think you should attack him.
FA: We both overtake Sebastian and we have a relaxed race after that, I hope. (To Sebastian) Third is OK.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
FIA ja tallit kokoontuivat jo, Overtaking Working Groupin merkeissä. Nämä säännöt on kyseisen aivoriihen tulosta. :D
Turhaan hirnut siellä. OWG ei missään nimessä halunnut viime vuoden diffuusorisotkua, eikä varmasti sitä, että tupladiffut hyväksytään. Ideoissa oli oikeasti järkeä, mutta eihän tätä päästy tuon porsaanreiän takia toteamaan.

Nyt ollaan tilanteessa, jossa autot näyttävät kerrassaan hirveiltä ja ohittaminen on edelleen tuskaisen vaikeata. Jospa tämä nyt on vain trendi, kuten 70-luvun puolenvälin kyhäelmät korkealle kiipeävine airboxeineen, toivon.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Vettel ajoi hienoa kilpailua, mutta jälleen kerran ranskalaisten tekemät moottorit alko reistailee ja ne vei nuoren saksalaisen voiton.
Vai olisiko perimmäinen syy ollut Neweyn kunnianhimoisessa pakoputkiratkaisussa, yhdistettynä Bahrainin lämpötiloihin? Vaikken itsekään ranskalaisen moottoritekniikan suuri fani ole, kunnia sille kelle se kuuluu.
 
Ylös