Olisitko valmis alentamaan verotonta km-korvausta 20 senttiin kilometriltä?

Olisitko valmis tinkimään km-korvauksen suuruudesta tarvittaessa?

  • En! Nykyinen 45 snt on sopiva! (pollin esimerkissä 81 000 € / 3 vuotta)

    Äänet: 17 38,6%
  • Kyllä 20 snt olisi realistisempi (pollin esimerkissä 36 000 € / 3 vuotta)

    Äänet: 27 61,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    44

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Jos minä joutuisin istumaan 3kk vuodesta ratin takana, 0.45€/km ei olisi läheskään riittävä korvaus menetetystä mielenterveydestä.
Olen samaa mieltä, ja tämän takia polli on tosiaan pahasti jaskattu, kuten aiemmin sanoinkin.. Aika harva tuosta etuudesta "nauttii" niin paljon, että sen merkitys muodostuu tärkeäksi. Se taas luonnollisesti vaikuttaa pollitulokseen, kun kysytään "olisitko valmis luopumaan/vähentämään etuutta"..

Väitän että suurin osa polliin "Ei" vastanneista vastasi "Ei", koska heillä ei tuollaista etua edes ole, tai se on vähäinen. Sen sijaan jos kysyttäisiin "Jos joutuisit työn puolesta ajamaan yli 60000km vuodessa, niin onko 0.45€/km a) kohtuullinen, b) liian pieni vai gee) liian suuri korvaus, niin luultavasti aika harva vastaisi gee.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Vittu että mä olen hullu kun suostun tekemään tätä hommaa tällä palkalla ja korvauksella. Mulla on vähintään 3 kertainen määrä ratin takana ja jopa enemmän asiakkaita kun kolleegoilla.

Pitäis olla myös puoltoistakertainen palkka vähintään.:nope:
Miten mä oon käsittänyt, että sun palkkasi onkin aika hyvä? :doubtful:
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Menee osittain off-topic, mutta käsittääkseni verotuksen ainakin pitäisi perustua tarkkoihin sääntöihin. Eli periaatteessa se voitaisiin hoitaa täysin automaattisesti, kunhan ensin joku koodari kirjoittais nämä säännöt ohjelmaksi. Eikä sille koodarille edes tarttis maksaa mitään, ku sehän tykkää pelata tietokoneiden kanssa.
Näin...
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Olen samaa mieltä, ja tämän takia polli on tosiaan pahasti jaskattu, kuten aiemmin sanoinkin.. Aika harva tuosta etuudesta "nauttii" niin paljon, että sen merkitys muodostuu tärkeäksi. Se taas luonnollisesti vaikuttaa pollitulokseen, kun kysytään "olisitko valmis luopumaan/vähentämään etuutta"..

Väitän että suurin osa polliin "Ei" vastanneista vastasi "Ei", koska heillä ei tuollaista etua edes ole, tai se on vähäinen. Sen sijaan jos kysyttäisiin "Jos joutuisit työn puolesta ajamaan yli 60000km vuodessa, niin onko 0.45€/km a) kohtuullinen, b) liian pieni vai gee) liian suuri korvaus, niin luultavasti aika harva vastaisi gee.
Tässä sekotetaan lahjakkaasti kaksi asiaa:
- Kilometrikorvaus on korvaus työntekijälle oman auton käytöstä ja verottomana sen pitäisi kattaa vain todelliset kulut, eikä olla "palkkaa" autosta istumisesta
- Se jos joku istuu autossa työkseen eikä pidä siitä, niin silloin hänen pitää keskustella asiasta pomonsa kanssa ja vaatia lisää palkkaa, ei silloin koroteta verotonta korvausta auton kulumisesta

Uskoisin että ne jotka ymmärtää voi vastata gee, koska tuo kilometrikorvaus nykyisellään on kulukorvauksena melko kova.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Vittu että mä olen hullu kun suostun tekemään tätä hommaa tällä palkalla ja korvauksella. Mulla on vähintään 3 kertainen määrä ratin takana ja jopa enemmän asiakkaita kun kolleegoilla.

Pitäis olla myös puoltoistakertainen palkka vähintään.:nope:
Kysytään sitten näin:
olisitko tyytyväinen vai tyytymätön jos työajokilometrisi verottomine korvauksineen pienentyisivät kerta laakista kolmasosaan? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
- Se jos joku istuu autossa työkseen eikä pidä siitä, niin silloin hänen pitää keskustella asiasta pomonsa kanssa ja vaatia lisää palkkaa, ei silloin koroteta verotonta korvausta auton kulumisesta
Sehän varmaan onnistuukin. Nykyisin työsopimuksiin merkitään aina, että matkustus sisältyy peruspalkkaan. Näin ainakin IT-alalla ja niiden henkilöiden osalta, jotka matkustavat. Käytännössä firmat eivät nostaisi palkkoja tuon takia, ja 'vapaaehtoiset' matkatyöläiset vähenisivät.

On hyvä huomata, että palkkaus- ja palkkiomallit muodostuvat aina vallitsevan lainsäädännön mukaan. Jos se 'sallii', että osa palkasta tulee verottomien korvausten kautta, niin silloin niin tapahtuu. Tällaisen asian nopea muuttaminen todennäköisesti aiheuttaisi enemmän ongelmia kuin hyötyjä.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tässä sekotetaan lahjakkaasti kaksi asiaa:
- Kilometrikorvaus on korvaus työntekijälle oman auton käytöstä ja verottomana sen pitäisi kattaa vain todelliset kulut, eikä olla "palkkaa" autosta istumisesta
- Se jos joku istuu autossa työkseen eikä pidä siitä, niin silloin hänen pitää keskustella asiasta pomonsa kanssa ja vaatia lisää palkkaa, ei silloin koroteta verotonta korvausta auton kulumisesta

Uskoisin että ne jotka ymmärtää voi vastata gee, koska tuo kilometrikorvaus nykyisellään on kulukorvauksena melko kova.
Okei, ehkä vähän sekoitin käsitteitä..
Veikkaisin silti, että aika monella olisi myös itsekäs ajatus tässä ihan varmasti taustalla, eli ei olisi valmis sitä korvausta ainakaan alentamaan. Jos se korvaus olisi säädetty ihan limiitille, niin mitäs sitten jos tuleekin kuluja, jotka nousee sen limiitin yli?
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Sehän varmaan onnistuukin. Nykyisin työsopimuksiin merkitään aina, että matkustus sisältyy peruspalkkaan. Näin ainakin IT-alalla ja niiden henkilöiden osalta, jotka matkustavat. Käytännössä firmat eivät nostaisi palkkoja tuon takia, ja 'vapaaehtoiset' matkatyöläiset vähenisivät.

On hyvä huomata, että palkkaus- ja palkkiomallit muodostuvat aina vallitsevan lainsäädännön mukaan. Jos se 'sallii', että osa palkasta tulee verottomien korvausten kautta, niin silloin niin tapahtuu. Tällaisen asian nopea muuttaminen todennäköisesti aiheuttaisi enemmän ongelmia kuin hyötyjä.
Komppaan.
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Okei, ehkä vähän sekoitin käsitteitä..
Veikkaisin silti, että aika monella olisi myös itsekäs ajatus tässä ihan varmasti taustalla, eli ei olisi valmis sitä korvausta ainakaan alentamaan. Jos se korvaus olisi säädetty ihan limiitille, niin mitäs sitten jos tuleekin kuluja, jotka nousee sen limiitin yli?
Sen takia korvauksen pitää olla kaksinkertainen? Että on pelivaraa tötöillä?
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Sehän varmaan onnistuukin. Nykyisin työsopimuksiin merkitään aina, että matkustus sisältyy peruspalkkaan. Näin ainakin IT-alalla ja niiden henkilöiden osalta, jotka matkustavat. Käytännössä firmat eivät nostaisi palkkoja tuon takia, ja 'vapaaehtoiset' matkatyöläiset vähenisivät.

On hyvä huomata, että palkkaus- ja palkkiomallit muodostuvat aina vallitsevan lainsäädännön mukaan. Jos se 'sallii', että osa palkasta tulee verottomien korvausten kautta, niin silloin niin tapahtuu. Tällaisen asian nopea muuttaminen todennäköisesti aiheuttaisi enemmän ongelmia kuin hyötyjä.
Varmasti aiheuttaisi. Ei se silti ole syy olla muuttamatta veronkiertoon kannustavaa järjästelmää hallitusti.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tässä sekotetaan lahjakkaasti kaksi asiaa:
- Kilometrikorvaus on korvaus työntekijälle oman auton käytöstä ja verottomana sen pitäisi kattaa vain todelliset kulut, eikä olla "palkkaa" autosta istumisesta
- Se jos joku istuu autossa työkseen eikä pidä siitä, niin silloin hänen pitää keskustella asiasta pomonsa kanssa ja vaatia lisää palkkaa, ei silloin koroteta verotonta korvausta auton kulumisesta

Uskoisin että ne jotka ymmärtää voi vastata gee, koska tuo kilometrikorvaus nykyisellään on kulukorvauksena melko kova.
Aivan, ja kilometrikorvauskäytännön mukaan veronmaksajat maksavat Moelle autossa istumisesta työaikana vähintään 10.000 netto/vuosi todelliset kulut ylittävästä kilometrikorvauksista.

Eikös niiden työteon kulujen sun mielestä pidä olla työnantajan eikä veronmaksajien maksettavia, etenkin suht hyvätuloisten osalta?
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Aivan, ja kilometrikorvauskäytännön mukaan veronmaksajat maksavat Moelle autossa istumisesta työaikana vähintään 10.000 netto/vuosi todelliset kulut ylittävästä kilometrikorvauksista.

Eikös niiden työteon kulujen sun mielestä pidä olla työnantajan eikä veronmaksajien maksettavia, etenkin suht hyvätuloisten osalta?
Aivan killeri pointti.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Aivan, ja kilometrikorvauskäytännön mukaan veronmaksajat maksavat Moelle autossa istumisesta työaikana vähintään 10.000 netto/vuosi todelliset kulut ylittävästä kilometrikorvauksista.

Eikös niiden työteon kulujen sun mielestä pidä olla työnantajan eikä veronmaksajien maksettavia, etenkin suht hyvätuloisten osalta?
Tuo laskelma pitää paikkansa oletuksella, että Moe (tai joku muu) olisi valmis tekemään ko. hommaa pienemmällä korvauksella.

Toisaalta pitäisi huomioida, että miten paljon Moen reissaillu tuottaa veronalaista tuloa kansantaloudelle. Jäisikö kansantalous plussalle jos Moe siirtyisi Kuopion torin vahtimestaksi?
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Tuo laskelma pitää paikkansa oletuksella, että Moe (tai joku muu) olisi valmis tekemään ko. hommaa pienemmällä korvauksella.

Toisaalta pitäisi huomioida, että miten paljon Moen reissaillu tuottaa veronalaista tuloa kansantaloudelle. Jäisikö kansantalous plussalle jos Moe siirtyisi Kuopion torin vahtimestaksi?
Hotelleiden käyttöasteelle voi tulla pientä notkahdusta.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tuo laskelma pitää paikkansa oletuksella, että Moe (tai joku muu) olisi valmis tekemään ko. hommaa pienemmällä korvauksella.

Toisaalta pitäisi huomioida, että miten paljon Moen reissaillu tuottaa veronalaista tuloa kansantaloudelle. Jäisikö kansantalous plussalle jos Moe siirtyisi Kuopion torin vahtimestaksi?
Hotelleiden käyttöasteelle voi tulla pientä notkahdusta.
Siis teidän mielestä veronmaksajien tehtävä on antaa suoraa tukea reissumatkaajille ja suoraa ja välillistä tukea näiden työnantajayrityksille ja ainoastaan välillistä hotelleille?
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Siis teidän mielestä veronmaksajien tehtävä on antaa suoraa tukea reissumatkaajille ja suoraa ja välillistä tukea näiden työnantajayrityksille ja ainoastaan välillistä hotelleille?
En ottanut siihen kantaa. Siihen olen ottanut, että nykyisellään ei tehdä eroa ajetaanko pienellä diesel-Fiestalla vai isolla bensarohmulla. Missä menee raja, millaisen auton kulut ovat oikeutettuja korvattaviksi. Jään minä omalla 10 litraa bensaa satasella syövällä autolla reilusti voitolle kaikkien kulujen jälkeen - ainakin omasta mielestäni. Silti ajoin vastaavaa työajoa jopa nykyistä enemmän, kun tein sen omakustanteisesti. Nyt kun korvataan, niin pitää käyttää enemmän harkintaa milloin on riittävän iso tarve ajoihin. Väärinkäyttöä en halua harrastaa.

Kaikkiin työajoihin ei ole mahdollisuutta saada firman autoa työnluonteen vuoksi. Esimerkiksi keikkaluonteiset työsopimukset, paljon lyhyitä siirtymiä aiheuttavat työt ym. Naapuri meinaa firman autoon pakottamisen jälkeen jättää ylityöaikaiset korvaamattomat työajot tekemättä. Ei koe mielekkääksi tehdä talkoilla hommia. Loppuasiakas tulee kiittämään, mutta siihen tietyt joustamattomuudet johtavat monilla paikoilla. Nykyaikaa.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kysytään sitten näin:
olisitko tyytyväinen vai tyytymätön jos työajokilometrisi verottomine korvauksineen pienentyisivät kerta laakista kolmasosaan? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
Tietenkin olisin. Pomolle ehdotin että otetaan uusi edustaja Ouluun, mutta ei mennyt läpi.:nope:

Otti sitten Helsingin alueelle. Ja meillähän on edustajia asumassa Tervakoskella ja Keravalla, mutta vielä piti sitten saada sieltä lisää. Oli kyllä muutkin sitä mieltä että mäkeen menee. Mutta mitä ne ollaan neuvomaan korkeakoulun käynnyttä joka on kannuksensa hankkinut meikki- ja alkoholibisneksestä.:D
 
Ylös