Olisitko valmis alentamaan verotonta km-korvausta 20 senttiin kilometriltä?

Olisitko valmis tinkimään km-korvauksen suuruudesta tarvittaessa?

  • En! Nykyinen 45 snt on sopiva! (pollin esimerkissä 81 000 € / 3 vuotta)

    Äänet: 17 38,6%
  • Kyllä 20 snt olisi realistisempi (pollin esimerkissä 36 000 € / 3 vuotta)

    Äänet: 27 61,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    44

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kuten aiemminkin todennut, oli lähellä, etten siirtynyt ajamaan firman autolla. Tuli niin kalliita remppoja ja huoltoja autoon, että hirvitti. Lisäksi harmittaa maksaa kahta autolainaa ja kahta asuntolainaa.:thumbfh:
MOT. Tuohon on varaa vain kilometrikorvauksilla :eek:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Puolipöhkön esittämä laskelma oli huomattavan paljon oikeampi kuin sun linkittämä laskentasivu.
Perustuuko väitteesi:
A) tarkkoihin laskelmiin.
B) verohallinon tietoihin.
C) tuttuun mutuiluun.

Edustaja kaverini pistää kaikki autotulot ja -menot samalle tilille, ja joka kerta kun autoa vaihtaa, niin lainaa on otettava.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Edustaja kaverini pistää kaikki autotulot ja -menot samalle tilille, ja joka kerta kun autoa vaihtaa, niin lainaa on otettava.
Pitää varmaan muistaa, että hän käyttää autoa varmaan muuhun kuin työhönkin.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24312
Sijainti
lappeen Ranta
Täällä säädetään nyt oikein urakalla! Kyllä monissa firmoissa saa palkkaa matka-ajalta, vaikka sais kilometrikorvauksiakin.

Onko siis oikeasti niin, että joidenkin mielestä on ihan ok että tietyt ihmiset saa verotonta korvausta osana palkkaa?
Ei.

Mielestäni kaikkien työntekijöiden pitäisi aina maksaa omasta pussista moiset kulut. Jos kerran haluaa hommia tehdä, niin pitää olla valmis.

-ajamaan omalla autolla pitkätkin matkat ilman mitään naurerettavia korvauksia

- maksamaan aina kaikki työkalut ynnä muut, mitä työntekemiseen tarvitaan, saamatta niistä minkään näköisiä verovähennyksiä. (nehän kuuluvat vain työnantajalle)

-maksamaan työnantajalle korvausta käytetyistä koneista, jos sellaisia joutuu käyttämään työaikana. (esim tietokoneet/muut laitteet, jotka työnantaja on hankkinut, verovähennyksin tietysti)

-lisäksi mielestäni jokaisen työntekijän pitäisi maksaa jonkin näköistä vuokraa tilasta, jota käyttää työaikana. Tuleehan niistä kulujakin.

-ja vielä lisäksi, työntekijöiden pitäisi maksaa käyvän hinnaston (esim pankkien veloituksen mukaan) mukainen hinta palkanmaksusta ym. muusta rahaliikenteestä aiheutuvista kuluista ja tietysti maksaa palkanlaskijasta aihetuvat kulut ja kahden viikon etelän matkat päälle.
:D Tää on hyvä. Nyt vasta huomasin.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Perustuuko väitteesi:
A) tarkkoihin laskelmiin.
B) verohallinon tietoihin.
C) tuttuun mutuiluun.

Edustaja kaverini pistää kaikki autotulot ja -menot samalle tilille, ja joka kerta kun autoa vaihtaa, niin lainaa on otettava.
Pitää varmaan muistaa, että hän käyttää autoa varmaan muuhun kuin työhönkin.
Toki, mutta siitä tulee vain kuluja, ei tuloja.

Perheessä oltava 2 autoa kuten meilläkin, kun toinen on reissussa.
A'n ja C'n väliltä tuohon sun vaihtoehtokysymykseen. Verohallinto ei ole julkaissut tietoja miten tuohon 0,45/km on päätynyt. Helppo siihen kuitenkin on päästä, kun valitsee riittävän kalliin auton ja vähäiset kilometrit, kun vielä vaihtaa autoa tarpeeksi usein, niin ei tuota edes ongelmia saada kilometrikustannusta sataan euroon.


Tosta sun edustajakaverista, kerrot ensin laittavan kaikki autotulot ja menot samalle tilille.

Ensinnäkin tulot muodostuvat ainoastaan kilometrikorvauksista.
Menot muodostuvat sekä työ- että vapaa-ajan ajoista.
Sitten vielä paljastat, että heillä on kaksi autoa, ilmeisesti siis yhden auton km-korvauksilla ei makseta kahden auton kaikkia kuluja. Sitten tietysti vaikuttaa aika paljon vaihtaako auton vastaavaan, mutta uuteen vai mennäänkö vähän kalliimpaan. Ja kun otetaan lainaa uutta autoa varten niin kasvaako lainasumma verrattuna aiemman auton ostohetkeen verrattuna.

Puolitotuudet on kivoja, voi harhauttaa kunnolla valehtelematta.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Firman autolla ei olis laina- eikä korkokuluja siitä.;)
Km korvauksilla maksat autoa omaksesi. Kuluja lainasta tietenkin on, mutta jotain jää lopulta käteen mitä ei muuten jäisi. Mitä itse tonnin ristalla joskus parit työmatkat tehny niin aika hyvin siitä jäi rahnoo taskuun jo yhdestä keikasta. Tuntipalkoille pääsee korvauksilla sen lisäksi että ajo muutenkin tapahtui työajalla :eek:
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
JA sanoi:
Perustuuko väitteesi:
A) tarkkoihin laskelmiin.
B) verohallinon tietoihin.
C) tuttuun mutuiluun.
A'n ja C'n väliltä tuohon sun vaihtoehtokysymykseen.

Puolitotuudet on kivoja, voi harhauttaa kunnolla valehtelematta.

Mulla ei ole tähän nyt kyllä mitään lisättävää.:eek:

Ensinnäkin tulot muodostuvat ainoastaan kilometrikorvauksista.
Menot muodostuvat sekä työ- että vapaa-ajan ajoista.
Sitten vielä paljastat, että heillä on kaksi autoa, ilmeisesti siis yhden auton km-korvauksilla ei makseta kahden auton kaikkia kuluja
Ei, vaan sen työauton kulut ja menot yhdellä tilillä. Eikä rahat riitä kuluihin ja uuden vaihtoon millään.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Ei, vaan sen työauton kulut ja menot yhdellä tilillä. Eikä rahat riitä kuluihin ja uuden vaihtoon millään.
Joo-o. Tuota tuota. Sen km-korvauksenko pitäisi todella kattaa myös se, että ihmisellä on mahdollisuus käyttää sitä autoaan myös yksityisajoihin? Työpaikan ja kodin välinen ajo on myös yksityisajoa siten, ettei siitä makseta kilometrikorvauksia (no, ei ainakaan missään minun tietämässäni työpaikassa)

Esim:
Mullakin on myös paljolti työkäytössä oleva auto. Päivittäistä työmatkaakin kertyy lähemmäs 100 km.
Km-korvauksia saan vuodessa (mikäli työajot säilyvät nykyisellä tasollaan) noin 4 000 euroa. Kaikiaan kilometrejä tullee mittariin vuosittain noin 40 000.

3 vuoden käyttökulut, polttoaineet ja uuden vaihtoon tarvittava väliraha lienevät luokkaa 36 000...40 000 euroa. Ja km-korvauksia saan vain 12 000!!!!
Kauheesti epistä!!! Minulle maksettavat km-korvaukseni eivät riitä kolmasosaankaan työ- ja yksityisautoiluni todellisista kuluista!!! Kyllä mättää pahasti nyt tässä!!!
Työnantajani ei kustanna autoani kokonaismääräisesti!

Esimerkin oli tarkoitus havainnollistaa, ettei kulukorvauksen ole tarkoitus kattaa kodin ja työpaikan välisiä tai yksityiskäytön, tai minkään muunkaan käytön (paitsi työkäytön) kuluja. Ei myöskään niitä kuluja jotka aiheutuvat auton seisottamisesta yksityiskäytössä (esim vakuutukset, arvonalenema, di-vero ym kulut juoksevat kaikki kokoajan kun auto seisoo kotipihassa)
Eli Vain ja ainostaan kohtuulliset kulut, jotka voidaan katsoa aiheutuviksi auton työkäytöstä.
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ei, vaan sen työauton kulut ja menot yhdellä tilillä. Eikä rahat riitä kuluihin ja uuden vaihtoon millään.
Oletataan ensimmäisen auto n hinnaksi 35.000,-
Se ostetaan kokonaan luotolla.
Autoa käytetään 3 vuotta sekä työajoihin ja yksityisajoihin.
Kilometrikorvauksilla maksellaan autolainan lyhennykset ja kaikki käyttökulut. Kolmen vuoden aikana autolainaa on lyhennetty 20.000,-


Kolmen vuoden päästä vaihdetaan auto uuteen saman hintaiseen. Lainaa vaihdossa uuteen otetaan 15.000,-.

Joten oikeassa olet lainaa vaihdossa joutuu ottamaan, mutta lainan kokonaissaldo on pienentynyt 5.000,-, mikä tavallaan on omassa käytössä.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Mun mielestä kyllä, jos sen kerta pitää työtä varten hommata.
Muutenhan varmaan tulis toimeen sillä toisella autolla.
Verottaja ei erottele niitä jotka ajavat pelkästään työajoa autollaan,
niistä jotka käyttävät sitä enimmäkseen yksityisajoihinsa.
Useimmat km-korvauksia nauttivat kuitenkin käyttävät autoaan molempiin tarkoituksiin.
Itseasiassa on hyvin vaikea uskoa, että monikaan käyttäisi omistamaansa yksityisautoa puhtaasti pelkkiin työajoihin.

Aloitusviestissä on laskettu aiheutuvan 34 500 euron kokonaiskulut 60000 km vuosittaisesta ajosuoritteesta uudella dieselautolla kun tarkastellaan 3 vuoden pitoaikaa.
Lisätään siihen vielä 5500,- lainasta aiheutuvia kuluja. Päästään kokonaiskuluissa 40 000 euroon.
km-korvauksia noista kuluista maksetaan 81 000 euroa jos työajosuorite on aiemmin mainitsemasi 60 000 km/vuosi.

Mun matematiikalla kulut tulevat nykyisellä korvauskäytännöllä melko kattavasti korvattua jos auto on pelkässä työkäytössä (81 000 € - 40 000 € = kaikki autoilun kulut + 41 000 € verovapaata voittoa tilille)
Työpaikan ja kodin välisiä ajokuluja km-korvauksilla ei kuitenkaan ole tarkoituskaan kattaa.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Verottaja ei erottele niitä jotka ajavat pelkästään työajoa autollaan,
niistä jotka käyttävät sitä enimmäkseen yksityisajoihinsa.
Useimmat km-korvauksia nauttivat kuitenkin käyttävät autoaan molempiin tarkoituksiin.
Itseasiassa on hyvin vaikea uskoa, että monikaan käyttäisi omistamaansa yksityisautoa puhtaasti pelkkiin työajoihin.

Aloitusviestissä on laskettu aiheutuvan 34 500 euron kokonaiskulut 60000 km vuosittaisesta ajosuoritteesta uudella dieselautolla kun tarkastellaan 3 vuoden pitoaikaa.
Lisätään siihen vielä 5500,- lainasta aiheutuvia kuluja. Päästään kokonaiskuluissa 40 000 euroon.
km-korvauksia noista kuluista maksetaan 81 000 euroa jos työajosuorite on aiemmin mainitsemasi 60 000 km/vuosi.

Mun matematiikalla kulut tulevat nykyisellä korvauskäytännöllä melko kattavasti korvattua jos auto on pelkässä työkäytössä (81 000 € - 40 000 € = kaikki autoilun kulut + 41 000 € verovapaata voittoa tilille)
Työpaikan ja kodin välisiä ajokuluja km-korvauksilla ei kuitenkaan ole tarkoituskaan kattaa.
Se olikin vain mun vaatimaton mielipiteeni.

Mutta paina, pöhkis, paina, kun tämä asia tuntuu nyt olevan sulle elämää tärkeämpi.:ahem:
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Katselin huvikseni TM:n 60.000 km käyttötestin kuluja autolle CITROËN C5 2,0i 16v Confort Tourer. He saivat loppusummaksi 22,53 €/100 km. Tässä ei ole mukana auton arvon alenemista. Isommat remontithan autoihin tulevat vasta 100-120 tkm kohdalla. Tuon perusteella Pöhkiksen laskelma on hieman alakanttiin, jos lähdetään olettamuksesta että auto on hankittava nimenomaan työn takia. Minä henkilökohtaisesti omalla kohdalla lasken vain bensat menoihin, kun kahta autoa pitäisin muutenkin eikä työkilsoja tule vuodessa kuin maksimissaan 10 tkm.

Paljon ajavalle tämän koko- ja hintaluokan auto lienee luonnollinen ja hyväksyttävä valinta.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Katselin huvikseni TM:n 60.000 km käyttötestin kuluja autolle CITROËN C5 2,0i 16v Confort Tourer. He saivat loppusummaksi 22,53 €/100 km. Tässä ei ole mukana auton arvon alenemista. Isommat remontithan autoihin tulevat vasta 100-120 tkm kohdalla. Tuon perusteella Pöhkiksen laskelma on hieman alakanttiin, jos lähdetään olettamuksesta että auto on hankittava nimenomaan työn takia. Minä henkilökohtaisesti omalla kohdalla lasken vain bensat menoihin, kun kahta autoa pitäisin muutenkin eikä työkilsoja tule vuodessa kuin maksimissaan 10 tkm.

Paljon ajavalle tämän koko- ja hintaluokan auto lienee luonnollinen ja hyväksyttävä valinta.
toisaalta noissa ajetaan oletuksena 20-30k km vuodessa. Suuremmat kilometrit tarkoittaa pienempää ositusta esim. vakuutuksista ja verosita / km.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
toisaalta noissa ajetaan oletuksena 20-30k km vuodessa. Suuremmat kilometrit tarkoittaa pienempää ositusta esim. vakuutuksista ja verosita / km.
Joo, laskevat sen joko kahden tai kolmen vuoden kilometrien mukaan. Ihan normaali käytäntö, jos ei oteta mukaan Moen kilometrejä. Eikös täällä pitäisi pystyä katsomaan tätä asiaa myös muiden kannalta?
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Joo, laskevat sen joko kahden tai kolmen vuoden kilometrien mukaan. Ihan normaali käytäntö, jos ei oteta mukaan Moen kilometrejä. Eikös täällä pitäisi pystyä katsomaan tätä asiaa myös muiden kannalta?
pitäis :)

edit. eikä mullekaan 30k / vuosi riitä. Parin viikon sisään tulee 60k täyteen ja auton täyttää 2v vasta juhannuksena.

Mutta joo, ei musta liene epäselvää kellekään että kilometrikorvaukset on kulujen mukaiset, tai niiden yli. Ellei oleta että niillä saa korvattua kaikki kulut joita autosta aiheutuu (myös omasta käytöstä).
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
45c riittää just ja just Micralla huristeluun. Pitää arvonalenemat ottaa huomioon ja se ajamisen tuska.
 
Ylös