Olisitko valmis alentamaan verotonta km-korvausta 20 senttiin kilometriltä?

Olisitko valmis tinkimään km-korvauksen suuruudesta tarvittaessa?

  • En! Nykyinen 45 snt on sopiva! (pollin esimerkissä 81 000 € / 3 vuotta)

    Äänet: 17 38,6%
  • Kyllä 20 snt olisi realistisempi (pollin esimerkissä 36 000 € / 3 vuotta)

    Äänet: 27 61,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    44

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Tuosta olisi kiva saada jotain esimerkkejä.
Se liittyi Suomi-Ruotsi vertailuun työn kustannuksista ja miten ne jakautuu. Tuo seikka kiinnitti mun huomion, kun muuten erot oli aika pieniä. Laittelen sen tutkimukset/jutun, jos ja kun muistan mistä sen löydän.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Tuo on aika ontuva peruste. Mikäli asiakkaalta veloitetaan kilometrikorvaukset, niin se on ihan normaalisti laskutettavaa ja siihen lisätään alv päälle. Asiakkaalta laskutettava km-korvaus taas ei ole mitenkään sidoksissa verottomaan km-korvaukseen.
Kyse onkin siitä, että yrittäjä voi laskuttaa yritystään oman auton käytöstä - eli saada km-korvauksia verottomana. Nyt tuota summaa ollaan pudottamassa.

Varsin hankalaksi tilanne voi mennä jos yrittäjä on hankkinut auton, jonka on kulut ajatellut maksaa km-korvauksilla.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
- Hauskaa on, että AY-liikkeiden mukaan korvauksiin ei saa koskea, mutta liising-autoja voisi verottaa enemmän
SAK'n jäsenillä ei juuri ole työsuhdeliisareita käytössään, niin mikäpä siinä vaatiessa.

Reilu 20 vuotta sitten otin yhdessä työpaikassa liisarin, jälkeenpäin ajatellen oli niin vitun tyhmää. Oman auton kilometrikorvauksilla olisi tienannut ihan kivasti, kun taas liisarin käyttö alensi suhteellisesti palkkaa.


- Itseäni ärsyttää, että tässä puhutaan valtion säästöistä, jos halutaan täsmäyttää kulut niin sitten sanotaan niin. Ei kai valtion ole tarkoitus säästää siten että työntekoon liittyvät kulut siirtyvät työntekijälle
Tuossa km-korvausten muuttammisessa ajatukset on taas mennyt perse edellä puuhun. Laskelmat on mitä ilmeisimmin tehty siten, että on kuviteltu saman määrän kilsoja kertyvän kuin nykyisin ja sitten siitä yli 15.000 kilometrin osasta maksettaisiin verot - On täysin varmaa ettei noin tule käymään. Itse veikkaisin päivärahojen määrän kasvuun, samalla kun ajetut kilometrit vähenevät.

Valtiolle toki kertyy jonkin verran säästöjä, kun asia koskee niiden työntekijöitä, mutta yksityisellä sektorilla käyttäytyminen on paljon konstikkaampaa.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kyse onkin siitä, että yrittäjä voi laskuttaa yritystään oman auton käytöstä - eli saada km-korvauksia verottomana. Nyt tuota summaa ollaan pudottamassa.

Varsin hankalaksi tilanne voi mennä jos yrittäjä on hankkinut auton, jonka on kulut ajatellut maksaa km-korvauksilla.
Kyllähän mä tuon tiedän, olen sitä tehnyt vasta parikymmentä vuotta. Kun toit esille tuon pienituloisen yittäjän, niin verojen kasvu on suht pientä. Voihan yrittäjä tuossa tapauksessa myydä autonsa yritykselleen, mutta silloin se tulisi vielä kallimmaaksi.

Eipä taida olla kuin vajaa kymmenen vuotta, kun yrittäjän veroton km-korvaus samoin kuin päiväraha oli noin puolet palkkatyöntekijän vastaavista korvauksista.

Niin kuin jo aiemmin mainitsin, ei mulla ole mitään sitä vastaan, että veroton km-korvaus on suurempi kuin todelliset ajetun kilometrin kustannukset, ainoa mikä mua on vituttanut on se, että teeskennellään sen vastaavan todellisia kuluja.

Aika harvalla, varsinkaan paljon matkustavalla, elinkustannukset nousevat päivärahaa vastaavasti. En mä kuitenkaan sen perusteella olisi päivärahaa pienentämässä. Näkisin ylimitoitetun päivärahan hyvityksenä reissupäivien epämukavuudesta.

Toki autolla voi ajaa siten, että kulut on pari euroa kilometri tai kuluttaa reissussa siten, että ei tuo päiväraha kata lisääntyneitä kuluja.
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Sinänsä tuo verottomien km-korvausten uudistus on ihan järkevä. Onhan km-korvaukset suurimmalle osalle hyvin paljon suuremmat kuin auton todelliset käyttökulut.

Kuitenkin varsinkin paljon ajaville tuo uudistus tulee aika äkkiä ja tottutuihin ja pysyväisluontoiseksi koetulle tulolle tulee suuri romahdus niin nopeasti, ettei siihen voi järkevästi sopeuttaa menojaan.

Ehkäpä tuossa pitäisi olla pari kolme porrasta esimerkiksi 10.000, 20.000 ja 40.000 km ja lisäksi määrätä, että työnanatajan maksama km-korvaus siinä verottajan maksimissa (0,42/km), vaikka osa menisi verolle.

Järjetöntähän on maksaa verottomia kulukorvauksia enemmän kuin todelliset kulut ovat.
 

Örfil

Guest
Onhan tuo korvaus älyttömän pieni:
20 cm/100 000 cm = 0.001% eli promillen luokkaa!!!
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
14210,- Auton hankintahinta talvirenkaineen
1450,- Webasto
154,- Ylläpitolaturi
11 800,- Luovutushinta
441,- Huollot
2905,- Polttoaineet
411,- Vakuutukset

35000 km = 0,222 eur/km

Voihan tuohon toki laittaa sentin lisää jos laskee pesuille jonkun hinnan.
 
Ylös