RATA-SM 2010 kausi

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Virallisten sivujen mukaan Kemoran kisa oli "huippujännittävä, tapahtumarikas, vauhdikas ja näyttävä". Moottoriurheilutapahtumalle hieman epätyypillisesti päivä oli myös "leppoisan kiireetön". Ennen kaikkea "tapahtuma maistui hyvältä". Onneksi Zep ja Kokkis kertoivat päivästä vähän realistisemmin.

Täytyypä vielä harkita tuleeko sinne Alastaron kisaan lähdettyä. Onhan siellä sentään kuorma-autot, joissa saattais jotain katseltavaakin olla. Montako formulaa siinä Renaultien ja kolmosten yhteislähdössä oli? Montakohan GT-autoa olisi odotettavissa lisää, kun Alastaron kisan kohdalla lukee GT NEZ? Paljonko maksoi pääsyliput Kemoraan?
 

Boyracer

Well-known member
Liittynyt
17.11.2005
Viestit
190
Ei niitä SM-tason vehkeitä juuri sen enempään tuolla merkkikerhojenkaan puoella ole (sitä paitsi mikä muu merkkikerho pyörittää omaa kilpasarjaaansa kuin PRCF?). Autojen lukumäärä voi olla lähdössä isompi, mutta kapean kärjen ja ynnä muiden väli on siellä aivan tolkuton.

Muutoin AKK:n/Pole Positionin määräämät sarja- ja kilpailumaksut ovat kyllä vähemmän harrastajaystävällisiä. Tietysti voidaan sanoa että harrastustoiminta ja SM-tason kilpailut pitääkin pitää erillään, mutta valitettavasti noita ammattilaiskuljettajia ei kovasti paljon kiinnosta SM-skaboissa kiertäminen.
BMW Club Finnlandin alle ollaan perustamassa tälläistä:

http://brcf.sporttisaitti.com/

Kisaamisen pitäisi alkaa ensi vuonna.
 

Kokkis

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
85
Sijainti
Eesti
Parempi Gt-auto oksalla kun kymmenen pivossa? Miksi ylipäätään pitää ajattaa luokan ylipitkää SM-lähtöä jos porukka ajaakin mielummin maailmalla? GT-luokalla on kuitenkin SM-arvo?

Siipiformuloita Kemorassa oli 15, mutta mukana tosiaan ruotsalaisia. Ilmeisesti ajavat myös Alastarossa. Formuloita ajetaan usein yritteliäiden ja osaavienkin kuskien toimesta, ajossa on ns. menemisen meininki ja mukava katsella.

Tänä vuonna vuokrakuskeja tuntuu jääneen sivuun. Autojen omistajilla ei ole mitään syytä tai tarvetta ajattaa autoja alehintaan, kuskeilla ei ole rahaa tai eivät ole kiinnostuneet maksamaan kilpailukyvyttömästä kalustosta. Harrastajasarjoissa kuskit omistavat itse autonsa ja tästä syystä olisikin tärkeää, että investointi säilyy kilpailukykyisenä vuosia. Osanottajien varassa lepää kuitenkin kilpailun talous.

Kun ei aina mentäisi siihen halpaan, että tehdään luokka tai sääntömuutokset muutaman miljonäärin tai ammattilaisen ehdoilla. Asfalttikunkku on hyvä esimerkki siitä, että ei tarvita radalle kallista kalustoa vaan hyvä tapahtuma ja kas, Kemorassakin voi olla yleisöä. Luulen tosin, että suurin osa on katsomassa sukulaisten tai kavereiden ajoa, mutta siinähän ei ole mitään vikaa.

Helppo ymmärtää logiikka merkkikerhojen kisalähtöjen taustalla. Ei myydä lippuja tai järjestetä virallista kilpailua, maksetaan vain ratavuokra ja jaetaan se osanottajien kesken. Monille riittää tämä, ei tarvita lisenssejä, kallista kalustoa tai rataleimoja, kunhan pääsee ajamaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Alastarolla oli aika hyvin porukkaa Radalle.com tapahtumassa. Itse tapahtumasta ja sen järjestelyistä voidaan olla montaakin mieltä mutta yleisöä se ainakin vetää paikalle. Taitaa olla niin että perinteinen rata-autoilu ei vain jaksa kiinnostaa kuin kourallista die-hard faneja (joihin itsekin lukeudun). Time-Attackin Unlimited-luokkassa oli jopa perin mielenkiintoinen mixaus erilaista kalustoa. Oli GT4 Aston Martini (osaavan kuskin käskemänä), aito Nascar-auto, ent. SS-Audi (joka edelleen oli pirun nopea vaikka kuski olikin täysin rookie. Kuinka nopea se olisikaan ollut jos puikoissa olisi ollut joku todellinen rattimies...), lähinnä drifting-käyttöön rakennettu (ja säädetty) yli 700-heppainen Maksalaatikko, joka tosin kärsi liiallisesta tehosta ja liian vähäisestä pidosta johtuen renkaista.
Myös hitaammissa luokissa oli muutama mielenkiintoinen laite: mm. Nissan GT-R ja Rasse Ruokosen käskemä punainen Skyline. Osallistumismaksut oli siedettävällä tasolla vs. AKK:n hallinnoimat rata-sarjat.
 

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
GT-luokan kato johtunee pitkälti siitkä, että moni huippukuskeista ajelee nyttemmin isommissa ympyröissä. Näin mm. Eskelinen, Schroderus, Mannila, Palttala, Kuismanen ja Vanhanen. Lisäksi mm. Viper loistaa poissalolollaan. Ilmeisesti ketään ei ole kiinnostanut Viperin vuokraaminen sen omistajalta, kun sillä ei realistisesti pysty ajamaan voitosta Lappalaisen GT3 R Possua vastaan ellei kuljettaja ole aivan parasta A-ryhmää.



Ei niitä SM-tason vehkeitä juuri sen enempään tuolla merkkikerhojenkaan puoella ole (sitä paitsi mikä muu merkkikerho pyörittää omaa kilpasarjaaansa kuin PRCF?). Autojen lukumäärä voi olla lähdössä isompi, mutta kapean kärjen ja ynnä muiden väli on siellä aivan tolkuton.
Muutoin AKK:n/Pole Positionin määräämät sarja- ja kilpailumaksut ovat kyllä vähemmän harrastajaystävällisiä. Tietysti voidaan sanoa että harrastustoiminta ja SM-tason kilpailut pitääkin pitää erillään, mutta valitettavasti noita ammattilaiskuljettajia ei kovasti paljon kiinnosta SM-skaboissa kiertäminen.

Mannila ei aja (sitä mitä "ennakkotiedottivat") ja Scroderuksen kuviot ovat myös sekaisin..

Viper ilmestyy kauden edetessä 98% varmuudella viivalle.. Lappalaisen R:ää vastaan ei oikein edes A-luokan kuski oikein pärjää.. Ehkä "F1 luokan" kuski pärjäisi.. :)

Historiassakin noista kerholuokista on "kerho / harrasteluokista" jotkut ovat siirtyneet SM:ään ja maailmalle, joten parempi vain kokonaisuuden kannalta mitä enemmän erilaisia vaihtoehtoja ajamiseen on..

Ja jotkut SM:ään tulleet menevät takaisin kerhokisoihin, kun vauhti on jäänyt kerhotasolle.. Tästä jotain konkreettista esimerkkiä löytyy tältäkin vuodelta ;) Jos joku tunnistaa itsensä, älköön kuitenkaan loukkaantuko.. Asiat asioina, ei henkilökohtaisesti, eikä pahalla!
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mannila ei aja (sitä mitä "ennakkotiedottivat") ja Scroderuksen kuviot ovat myös sekaisin..
Juu, en oo kovin hyvin perillä noista GT3 kuvioista ja siitä kuka missäkin ajaa (tai pitäisi ajaa tai ainakin tekisi mieli ajaa..:D). Tiedotuskin on ollut vähän hiljaisempaa siltä suunnalta.... Rahastako lienee puute?

Viper ilmestyy kauden edetessä 98% varmuudella viivalle.. Lappalaisen R:ää vastaan ei oikein edes A-luokan kuski oikein pärjää.. Ehkä "F1 luokan" kuski pärjäisi.. :)
Oikein hyvä jos ilmestyy. Ei noita GT-autoja liikaa ole eikä Viper ole edes sieltä hitaimmasta päästä mitä Suomessa on nähty. Toki maailmalla sillä ei enää taida GT3 kapinoissa olla sanansijaa. Noin yleisestiottaen F1-luokan kuskit ei automaattisesti ole sitä parasta A-ryhmää. Heillä on vain ollut hyvät sponsorit ja managerit vuosien varrella availemassa oikeita ovia. Ja sitten on tietysti eräs turkulainen ent. jääkiekkoilija.....:p - no ei siitä sen enempää....

Historiassakin noista kerholuokista on "kerho / harrasteluokista" jotkut ovat siirtyneet SM:ään ja maailmalle, joten parempi vain kokonaisuuden kannalta mitä enemmän erilaisia vaihtoehtoja ajamiseen on..

Ja jotkut SM:ään tulleet menevät takaisin kerhokisoihin, kun vauhti on jäänyt kerhotasolle.. Tästä jotain konkreettista esimerkkiä löytyy tältäkin vuodelta ;) Jos joku tunnistaa itsensä, älköön kuitenkaan loukkaantuko.. Asiat asioina, ei henkilökohtaisesti, eikä pahalla!
Toki aika moni nykyisistä GT3SM kuskeista on tullut kerhokisoista ja vastaavasti moni esim. Sport2000:ssa nähty kuljettaja on siirtynyt legendseihin tai kerhokisoihin kun olisi tarvinnut investoida oikeaan kilpa-autoon.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Luulen tosin, että suurin osa on katsomassa sukulaisten tai kavereiden ajoa, mutta siinähän ei ole mitään vikaa.
Niin, luulempa, ettei kyseistä ilmiötä ole yhtään sen enempää kuin muissakaan tapahtumissa, ehkä jopa päinvastoin. Sitä vain koetin tuoda ilmi, että jokkiskisassa katsomossa istuminen vaati huomattavasti enemmän Die Hard -meininkiä kuin Rata-SM:ssä. Turkishaalarit olisivat olleet oikea asuste! Asfalttikunkussa vaan saa katsoja rahoilleen enemmän vastinetta. Ei ole turhia hinaustaukoja, lähtöjä tulee jatkuvalla syötöllä, tapahtumiakin riittää (joskin tuomarilinja on välillä tiukempi kuin ratakisassa ;) ) ja kyseisessä kisassa kalustokin on pikkasen paremman näköistä kuin keskiverto monttukisassa.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
GT luokka saadaan nousuun niin, että otetaan radalle niin paljon kalustoa kun vaan mahdollista. Eli tähän myös vanhat SS luokan kilpurit. Tämä 4 auton lähtö kemorassa oli lähinnä vitsi. Tavallisia katsojia ei oikeesti kiinnosta onko GT luokan auto ihan viimeisin tuote joltain merkiltä vai vaikka joku 15-vuotta vanha Super Saloon kilpuri. Niitä kiinnostaa se että autoja on paljon, ne on näyttäviä ja niissä on hienot äänet.

Mihin katosi Belcar sarjamainen idea?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
GT luokka saadaan nousuun niin, että otetaan radalle niin paljon kalustoa kun vaan mahdollista. Eli tähän myös vanhat SS luokan kilpurit. Tämä 4 auton lähtö kemorassa oli lähinnä vitsi. Tavallisia katsojia ei oikeesti kiinnosta onko GT luokan auto ihan viimeisin tuote joltain merkiltä vai vaikka joku 15-vuotta vanha Super Saloon kilpuri. Niitä kiinnostaa se että autoja on paljon, ne on näyttäviä ja niissä on hienot äänet.
Alastaron SM-skabassa saattaa olla jotain tuon suuntaista. Riippuen siitä miten sankoin joukoin länsinaapurimme kuskit vaivautuvat paikalle....

Mihin katosi Belcar sarjamainen idea?[/QUOTE]

Arvaan että AKK:n syövereihin ja SS-kuskien haluttomuuteen saapua kalustoineen paikalle....
 

Camber

Member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
20
Alastaron SM-skabassa saattaa olla jotain tuon suuntaista. Riippuen siitä miten sankoin joukoin länsinaapurimme kuskit vaivautuvat paikalle....

Mihin katosi Belcar sarjamainen idea?





Vaikka en ole mikään kansallisen NEZ GT/SS autokilpailujen puuhamies niin tiedän epävirallisesti seuraavaa:

Alastaron SM kisan yhteydessä ajetaan Nordic GT:n osakilpailu. Osakilpailussa kisaillaan siis NEZ GT säännöillä. Asioissa omallatavallani vaikuttamassa olleena tiedän, että tarkoitus olisi lähettää SM GT ja NEZ GT autot saman lipun alta matkaan yhdessä lähdössä. Luokat siis menevät SM GT ja NEZ GT ja viime mainittu jaetaan kahteen kuutitilavuus luokkaan alle 5 ja yli 5 litraset.

Eräs henkilö joka on mukana rata-autoilussa on lupautunut maksamaan jokaisen Alastaron NEZ GT osakilpailuun osallistuvan uuden suomalaisen kuljettajan NEZ GT sarjailmoittautumismaksun aktiivisuuden herättämiseksi!

Kysymyksessä ei sinänsä ole kuin 200 € per kuski mutta mielestäni erittäin miellyttävä asia kuljettajia kohtaan.

Tämän hetken tiedon mukaan saman lipun alta lähtisi 20-25 autoa :thumbup:

Minä joukon jatkona ;)
 
Viimeksi muokattu:

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Vaikka en ole mikään kansallisen NEZ GT/SS autokilpailujen puuhamies niin tiedän epävirallisesti seuraavaa:

Alastaron SM kisan yhteydessä ajetaan Nordic GT:n osakilpailu. Osakilpailussa kisaillaan siis NEZ GT säännöillä. Asioissa omallatavallani vaikuttamassa olleena tiedän, että tarkoitus olisi lähettää SM GT ja NEZ GT autot saman lipun alta matkaan yhdessä lähdössä. Luokat siis menevät SM GT ja NEZ GT ja viime mainittu jaetaan kahteen kuutitilavuus luokkaan alle 5 ja yli 5 litraset.

Eräs henkilö joka on mukana rata-autoilussa on lupautunut maksamaan jokaisen Alastaron NEZ GT osakilpailuun osallistuvan uuden suomalaisen kuljettajan NEZ GT sarjailmoittautumismaksun aktiivisuuden herättämiseksi!

Kysymyksessä ei sinänsä ole kuin 200 € per kuski mutta mielestäni erittäin miellyttävä asia kuljettajia kohtaan.

Tämän hetken tiedon mukaan saman lipun alta lähtisi 20-25 autoa :thumbup:

Minä joukon jatkona ;)
No niin. Milläs tämä saatais kaikkiin kisoihin? Meinaan kyllä nämä voima-autot on ne millä sitä yleisöä ehkä houkutellaan paikalle. Mutta tämmöinen kertalaaki ei kyllä riitä. Pitäisi olla ennen kautta paljon kuljettajia tiedossa ja tulossa ja siihen kunnon markkinointi ja skabat käyntiin. Käykö tähän GT luokkaan siis kaikki vanhatkin SS luokan vehkeet? Jos ei niin pitäisi kyllä käydä jotta saatais kalustoa viivalle mahdollisimman paljon.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
No niin. Milläs tämä saatais kaikkiin kisoihin? Meinaan kyllä nämä voima-autot on ne millä sitä yleisöä ehkä houkutellaan paikalle. Mutta tämmöinen kertalaaki ei kyllä riitä. Pitäisi olla ennen kautta paljon kuljettajia tiedossa ja tulossa ja siihen kunnon markkinointi ja skabat käyntiin. Käykö tähän GT luokkaan siis kaikki vanhatkin SS luokan vehkeet? Jos ei niin pitäisi kyllä käydä jotta saatais kalustoa viivalle mahdollisimman paljon.
Periaatteessa käy. Nyt on vain niin, että "rantaruotsalaisia" ei ilmeisesti kiinnosta, joillekkin taas 500 egen osallistumismaksu on liikaa (sillä kun ajelee esim. Roadsporteissa koko kauden) ja Kämäräisen Lancia ei vaan ilmeisesti sovi sääntöihin kun on keskeltä ajettava. Ja Kivistön Clio etsii uutta kotia ja kuski kuulemma itselleen Legendsiä / Extreme-Bemua. Sarlin, Virtanen ja Kyllönen ovat lopettaneet mitä ilmeisimmin ajohommat tyystin, joten sielläkin olis autoja kaupan.

Nyt kun ns. voima-autoja on GT:ssä, Roadsportissa ja Driftingissä ja Time-Attackissa ja PRCF:n omissa klubikisoissa, niin kenttä on todella pahasti hajallaan.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Nyt on vain niin, että "rantaruotsalaisia" ei ilmeisesti kiinnosta, joillekkin taas 500 egen osallistumismaksu on liikaa (sillä kun ajelee esim. Roadsporteissa koko kauden)
Pääseekö sinne SM-sarjan ulkopuoliset noin "halvalla" ajamaan? Alastaron kutsussa lukee, että vieraskuljettajille GT:n ilmoittautuminen on varsin kohtuullinen 900€ :eek:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Pääseekö sinne SM-sarjan ulkopuoliset noin "halvalla" ajamaan? Alastaron kutsussa lukee, että vieraskuljettajille GT:n ilmoittautuminen on varsin kohtuullinen 900€ :eek:
Kuulemma NEZ GT kuljettajille osallistumismaksu on 500 egee / 5000 SKr. Tieto on peräisin "korkealta taholta". Anderstorpin finaaliin tupla hinta.

Ja sitten on tietysti huomioitava tuo Mr. Camberin mainostama tuntematon hyväntekijä, joka lupaa kuitata osallistumismaksut uusilta SS-kuljettajilta...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Suomalaisväriä NEZ GT luokkaan tuovat mm. Viitalan veljekset (Porsche RSR ja Venturi GT), Jore Vanhanen (GT3 Cup S) ja Severi Kuismanen (Viper GTS-R). Täydellistä osanottajalistaa en ole vielä löytänyt.

Sikäli kuin Johnny Capor on Saleeninsa kanssa mukana, niin voittaja löytyy lähes pommin varmasti joukosta Vanhanen, Capor, Kuismanen, Lappalainen.

Enkä pistäisi lainkaan pahakseni vaikka eräs M.Palttala taluttaisi yhden Ford GT:n tuohon joukkoon mukaan.:D
 

Camber

Member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
20
Periaatteessa käy. Nyt on vain niin, että "rantaruotsalaisia" ei ilmeisesti kiinnosta, joillekkin taas 500 egen osallistumismaksu on liikaa (sillä kun ajelee esim. Roadsporteissa koko kauden) ja Kämäräisen Lancia ei vaan ilmeisesti sovi sääntöihin kun on keskeltä ajettava. Ja Kivistön Clio etsii uutta kotia ja kuski kuulemma itselleen Legendsiä / Extreme-Bemua. Sarlin, Virtanen ja Kyllönen ovat lopettaneet mitä ilmeisimmin ajohommat tyystin, joten sielläkin olis autoja kaupan.

Nyt kun ns. voima-autoja on GT:ssä, Roadsportissa ja Driftingissä ja Time-Attackissa ja PRCF:n omissa klubikisoissa, niin kenttä on todella pahasti hajallaan.
"Rantaruotsalaisia" ja / tai norskeja on tulossa alastaron NEZ GT osakilpailuun. Harmi kun järjestäjä ei ole saanut kuskien nimiä KITIIN. Niiden piti olla listoilla jo maanantaina...
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Axelhult Per-Erik - Camaro
Behrens Erik - Dodge Viper GTS-R
Capor Johnny - Saleen S7R
Hietamäki Markku - Lamborghini Gallardo GT3
Hofmann Adam - Dodge Viper GT3
Jarl Martin - BMW M3 GTR
Jarl Sten - Dodge Viper
Jervemyr Peter- Porsche 997 Cup
Kuismanen Pertti - Dodge Viper GTS-R
Lappalainen Petri - Porsche 911 GT3 R
Nieminen Toni BMW 850 i
Nurminen Jari/Karjalainen Henri - Ferrari F430 Challenge GT3 Cup
Rytilä Tapio - Porsche 911 GT3 Cup
Urpiala Tuisku - Porsche 997 GT3 CUP
Valtti Jari - BMW M3 S38
Vanhanen Jorma - Porsche 997 GT3
Viitala Mika - Venturi
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Täytyypä vielä harkita tuleeko sinne Alastaron kisaan lähdettyä.

Ei tartte enää harkita. Pakkohan tuonne on mennä. 18 nimeä nyt GT-luokassa ja Formula Renault/F3 lähtöön tulisi myös 18 autoa.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Formula Renault/F3 lähtöön tulisi myös 18 autoa.
Relluista peruuttanee ainakin yksi, mutta toisaalta kolmosiin pistäisi tulla vielä pari nimeä lisää.

Legendsit näyttäisivät rikkovansa Kemoran ennätyksensä, jos peruutuksia ei enää tule... 47 autoa viivalla!
 
Ylös