RATA-SM 2010 kausi

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mietitäänpä nyt rehellisesti noita Rata-Sm:n pääluokkia (GT, Rellut, Fordit). Kilpailijoita on vähemmän kuin koskaan!
Halvalla menee SM taas. GT ja Rellut eivät pääse taaskaan lähellekään 10:n auton rajaa, jonka AKK ainakin Relluille on kertaalleen SM:n arvoksi päättänyt... No, eiköhän tää päätös unohdu jälleen.

Fordeja sentään ei ole vähempää kuin koskaan, vaan enemmän kuin viime vuonna. Ilmeisesti 13 autoa tulossa.
Ja mistä he oikein uskovat löytävänsä 30-50 autoa lisää per kisaviikonloppu?:confused:
F3 joka kisassa; Ruåttin Rellut Kemora, Pärnu, Alastaro, Ahvenisto; Kuorma-autot Kemora ja Alastaro.

30 mahdollista, 50 ei.
Jääkö Supermotot pois sitten Viron turneelta vaiko Apparalta, kun ovat mukana vain neljässä osakilpailussa?
Neljässä kisassa moottoripyörät. Kemoralla RR-jokkis; Pärnussa, Botniaringillä ja Ahvenistolla Supermoto. Alastarolla ei kumpaakaan.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Sellasta tuli mieleen kun kattelin tuota surullista listaa noista SM-sarjaan ilmoittautuneista GT-autoista että olisko paikallaan alkaa vähän nostaa sellasesta keskustelua että mikä vois olla se tulevaisuuden luokka jolla rata-SM saataisiin jälleen nousuun.

Ensimmäisenä tulee mieleen tietenkin hinta joka valitettavasti sulkee GT:t ja Super Touringin pois. Olisiko maailmalla joku edullisempi luokka vai löytyisko kotimaasta joku ajettava luokka josta sellainen saatais jalostamalla?

R3-luokituksen autot? Kalliita toki mutta jälleenmyynti ja vaihtuvuus maailmalla hyvää luokkaa

R2? Pikkumoottoriset kinnerit jotka muuten täyttää joka nurkasta kilpa-auton kriteerit

FIN R 2-vetoset? Ehkäpä vielä lisäys sääntöön että sequaskilla sais ajaa jolloin vanhat KitCarit Euroopasta sellaisenaan periaatteessa kävis jos vuosimallisäännöstä tingitään.

Tässä siis muutama ehdotus ns. rallipuolen luokista jotka on sattuneesta syystä edes vähän paremmin tiedossa.

Tosiasiahan on se että viidellä GT-autolla sitä _kilpailua_ ei radalla aikaiseksi saada. Joista vielä yksi ainakin taitaa olla epävarma osallistuja
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
Olisiko maailmalla joku edullisempi luokka vai löytyisko kotimaasta joku ajettava luokka josta sellainen saatais jalostamalla?


Mallia amerikasta: yksinkertaista ja pomminkestävää tekniikkaa (=halpaa), yksinkertaiset autot (=kuka tahansa peräperseen-antti osaa rakentaa), teho/painosuhde jumalaton (=kovat nopeudet ja näyttävää ajoa). Suomessa veekasien tilalle voidaan tunkea vaikkapa tojotojen neloset turboilla tms amisjunttia.

Vittuku tarvii koittaa keksiä saatanan formuloita uudestaan mitkä maksaa miljoonan jo pelkästään käynnistää. Tässä maassa o varaa kellään homostella millään GT-tason muovipaskoilla, eikä edes autokaupasta liisatuilla akkojen volkkareilla. Perkeleen tylsämieliset idiootit.
 

Kimi1000

Member
Liittynyt
6.4.2010
Viestit
18
Polen mainonta

Vuonna 2008 SM luokissa kilpaili 51 kuljettajaa. Vuonna 2009 määrä oli laskenut 38:aan. Polen mukaan tänä vuonna ennätysmäärä kuljettajia ajaa SM luokissa. Tänään on viimeinen ilmoittautumispäivä ja niitä on jo 18 kpl.
Onko tässä jotain mitä en ymmärrä.

En ymmärrä mihin tällaista promoottoria tarvitaan, se ei tee muuta kuin nostaa kilpailijoiden kustannuksia. Käytännössä kilpailijat maksavat promoottorin kustannukset kokonaan. Jos homma hoidettaisiin kunnolla, niin promoottorilla olisi vain mainonta-oikeudet ja oheispalvelu-oikeudet (VIPteltta jne).

Promoottorin ei pitäisi sekaantua kilpailun järjestämiseen ja sääntöihin, sen hoitaa kerhot ja AKK.
Nyt kilpalijat maksaa mediamaksua promottorille, vaikka maikkarin pitäisi oikeasti maksaa televisiointi-oikeuksista, ja raha pitäisi siirtää tasapuolisesti kilpailijoille alentamalla osallistumismaksuja ja mahdollisesti pitäisi maksaa kilpailijoille jopa esiintymismaksua. Ei Eputkaan maksa kun ne nousee lavalle. Jotain on pahasti pielessä.

Jos media olisi kiinnostunut, niin se tulee kyllä paikalle, kunhan on kunnon kapinat. Nyt tuolla on ainut kunnollinen luokka Legendsit, ja nekin ajaa Trophyä eikä SM:ää. Ei kukaan tule katsomaan viittä GT rassia jotka leviää kolmen kilsan matkalle 500 metrin välein. Just joo, siinä oikein rata-sm:t jotka nimetty GT luokan mukaan, 5 ilmoittautunutta.

Kisat tiivistetty perjantaille ja lauantaille, saadaan paremmat pisnis to pisnis toimintaa. Haloo, miettikää vähän, ei kilpailijoilla ole aikaa syödä nakkeja ja perunasalaattia jossain pisnis-vip-motorhomessa, kiirettä piisaa.Ainoa hyvä on että sunnuntai vapautuu, pääsee muut moottoriharrastajat ajelemaan.

Legendseillä kaksi lähtöä samana päivänä ja lähtöjen välissä muutama tunti aikaa korjauksiin. Ekassa lähdössä auto paskaks ja tokaan lähtöön ei ehdi korjata. Tuon takia varmaan rauhoittuu tuo ajo aika lailla. Ei ole enää Petri vetämässä luukkua kiinni Ahveniston pääsuoran jälkeisessä mutkassa :)

Täyteluokkia käsitellään kun karjaa, Legendsit on noissa kinkereissä mukana pakosta, koska muita kilpailuvaihtoehtoja ei ole.


Jonathan Royalelle tiedoksi: Locostit on keksitty aikoja sitten, ajelevat Historic viikonloppuisin Van Diemeneiden kanssa samaan aikaan. Toyota AGE-4:t on aika pop, ja kiihtyy 0-100:n noin 3.5sec.

Kattokaa toi, aika hauska :)

http://www.youtube.com/watch?v=oBQgUTPc0VU
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
Jonathan Royalelle tiedoksi: Locostit on keksitty aikoja sitten, ajelevat Historic viikonloppuisin Van Diemeneiden kanssa samaan aikaan.
Ajelevat? Hyvä sananvalinta, ja kuvastaa suomalaista suhtautumista autolla kilpailemiseen. Päällisin puolin noi vaikuttaa vässykkää ulkonäköä lukuunottamatta ihan kelpo peleiltä joiden ympärille voisi ehkä rakentaa mielenkiintoisen sm-tason sarjan. Ehkä. Idea ainakin on perustasolla paras mahdollinen: yksinkertaista, halpaa ja hyvä tehopainosuhde jossain siellä päin.

Historicin puolella ilmeisesti uskalletaan kokeilla erilaisia asioita? Ihmettelenkin mitä helvetin järkeä on Suomen olematon rataharrastaminen jakaa kahteen leiriin, historiciin ja smään? Molemmat kärsii. Eipä sillä että noita historicin taistolaisajan romuja jaksaa katella, mutta järjestelyresurssien yhdistäminen olisi tärkeää.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1876
Sellasta tuli mieleen kun kattelin tuota surullista listaa noista SM-sarjaan ilmoittautuneista GT-autoista että olisko paikallaan alkaa vähän nostaa sellasesta keskustelua että mikä vois olla se tulevaisuuden luokka jolla rata-SM saataisiin jälleen nousuun.

Ensimmäisenä tulee mieleen tietenkin hinta joka valitettavasti sulkee GT:t ja Super Touringin pois. Olisiko maailmalla joku edullisempi luokka vai löytyisko kotimaasta joku ajettava luokka josta sellainen saatais jalostamalla?
Itselle ei ainakaan ole valjennut, jotta miksi Suomeen ei ole tuotu Radical-luokkaa. :confused: Näyttävia kilpureita suht edullisesti ja joista pääsee myös eroon, jos ei kiinnosta. Taisivat sopia kohtuu hyvin Suomen radoille, kun Ruotsin pojat kävivät pari vuotta sitten näyttäytymässä.


Historicin puolella ilmeisesti uskalletaan kokeilla erilaisia asioita? Ihmettelenkin mitä helvetin järkeä on Suomen olematon rataharrastaminen jakaa kahteen leiriin, historiciin ja smään? Molemmat kärsii. Eipä sillä että noita historicin taistolaisajan romuja jaksaa katella, mutta järjestelyresurssien yhdistäminen olisi tärkeää.
Jaahas, taistolaisajan romuja... Niillä kuule sinäkin olet moottoriurheilua ruvennut seuraamaan!:p

Mielestäni taasen Historic-kisat ja varsinkin Roadsport ovat parasta, mitä rata-autoilussa on ollut sitten Super Saloonin kunnianpäivien. Sport2000 ja MaraGT jäävät lähtöruudukkoon nielemään pölyä, kun RoadsportV8 lyödään tulille.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Mielestäni taasen Historic-kisat ja varsinkin Roadsport ovat parasta, mitä rata-autoilussa on ollut sitten Super Saloonin kunnianpäivien. Sport2000 ja MaraGT jäävät lähtöruudukkoon nielemään pölyä, kun RoadsportV8 lyödään tulille.
Historic/Roadsport on kilpailutapahtumana oikein hyvä, mutta säännöissä on muutamin osin huomattavasti parantamisen varaa. Roadsportin puolelle ensinnäkin oikeat kilvanajo-renkaat eikä mitään wanna-be-katurenkaita, jotka a) kuluu silmissä ja b) maksaa maltaita.
Historicin puolella ikäkausille H ja I sais kyllä tulla muutakin kuin vain 1-ryhmän laitteita. Kun noista autoista ei muutenkaan ole kuin ihan muutama, jotka omaavat aidosti kisahistorian, niin ilmanmuuta pitäs sallia myös 5-ryhmän pelit.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Eikö olekkin mielenkiintoista?:cool:
http://www.taloussanomat.fi/yritykset/protestit/?s=pole&ta=&paivamaara=&tabs=&submit=Hae

Varsinkin loppukausi pystytäänkö sitä ajamaan ollenkaa?:confused::rolleyes:


Ratamiehet on rikkaita haittaako tuo nyt jos sarjaa ei pystytä ajaan loppuun:alppu:
Mites tuo nyt menikään ratapuolella, eikös seurat kuitenki itsessään järjestä kilpailut jolloin vaan tv-näkyvyys ja pistelasku ym. jää PP:lle?

Eli periaatteessa sarja pystytään ajamaan ihan tarvittaessa "pimeenä" loppuun asti. Sikälimikäli yhdellekään luokalle SM-arvo annetaan
 

Kimi1000

Member
Liittynyt
6.4.2010
Viestit
18
Sääntökirjan yleisestä osasta poimittu
4. Sitoutuu hoitamaan (juridinen henkilö) taloushallintonsa
säädösten ja annettujen ohjeiden mukaisesti.
Kilpailun järjestäjä, joka suunnitelmallisesti jättää
velvoitteensa hoitamatta toiminnan ja urheilijoiden
verotukseen tai muihin lakisääteisiin maksuihin
(sosiaaliturva, eläke tms.) liittyvät velvoitteensa, rangaistaan
liiton hallituksen päätösten mukaisesti.

Polen 2010 sarjasäännöistä poimittu
Promootio-oikeuksiin kuuluvat SM- sarjan ja siihen valittavien lisäluokkien ki lpailujen järjestämis - ja markkinointioikeudet.

Rata-SM:ään ilmoittautuneet ovat maksaneet sarjamaksun yhteydessä
kilpailumaksut Polelle, joka tilittää kerhoille. Jos Polen käy huonosti, eikä ole kerhoille tilitettävää, en usko että kerhot järjestävät ilmaiseksi kisoja, vaan haluavat kilpailijoilta uudestaan maksun.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18368
Karjalainen Suomen GT3-sarjaan

Turun Sanomat 13.5 2010 13:06:28

Henri Karjalainen ajaa tällä kaudella Suomen GT3 -ratasarjassa. Autona on Ferrari F430 Challenge, GT3 Cup -tason luokituksilla ja kuskiparina toimii kokenut Jari Nurminen.

Karjalainen on ajanut kilpaa eri formulasarjoissa viimeisen kuuden vuoden aikana ympäri maailmaa mm. Formula BMW-, Formula Renault-, , Formula Atlantic-, Formula 3-, Formula 2- ja GP2- sarjoissa.

Karjalainen on uuden haasteen edessä ajaessaan ensimmäistä kertaa ”koppiautoilla”, kun GT-autoista ei näe renkaita samalla tavalla kuin formuloissa.

– Tästä tulee todella mielenkiintoinen kausi ja odotan innolla pääseväni ajamaan ensimmäistä kertaa GT-autoilla - varsinkin kun Ferrari on ollut pienestä lähtien lempiautoni. Saan tästä arvokasta kokemusta, mitä tulen varmasti tarvitsemaan myös tulevaisuudessa.

– Pitkän aikavälin tavoitteena on päästä ensi kauden Formula 2 –sarjan kautta ajamaan Formula ykkösiä vuonna 2012, kertoo Karjalainen kunnianhimoisena.

GT3 -luokan SM-sarjaan kuuluu yhteensä 10 kilpailulähtöä viiden viikonlopun aikana. SM-sarjan ensimmäinen osakilpailu ajetaan Kemorassa 14-15.5.
 

Kokkis

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
85
Sijainti
Eesti
Tulihan käytyä helteisessä Kemorassa. Muutamia hajahuomioita:

-Gt-autoja tuli viivalle 4. Väkeä armahdettiin ja kilpailua lyhennettiiin 35 minuuttiin. Siis radalla pyöri neljä autoa tuon ajan ja sitten jännättiin, koska ne tulevat varikolle ja kukahan voittaa. Loppupää ajeli reippaita 1.15 kierrosaikoja, eli tuollaista keskitason roadsportin aikoja.
-yhdistetty Renault ja F3-lähtö oli mukavaa katseltavaa, kun kolmosella noustiin takariveistä ylöspäin. Ilman ruotsalaisia Relluja olisi tämäkin tosin ollut kourallinen autoja. Kolmosten siirtyminen 26 mm kuristimiin ei tosin vaikuttanut kierrosaikoihin paljonkaan?
-Formula Fordeja oli kymmenkunta. Tasoero kahden moottorimallin välillä oli selvä, joten loppukaudesta lienee Zetecciporukka luovuttanut tai päivittänyt kalustonsa uudemmaksi.
-Legensejä oli hurjasti, yli 40 autoa. Tässä oli tietysti viikonlopun parhaat taistelut, niille, jotka luokasta tykkää.
-vakiokoppiautoissa ei ollut mitään nähtävää ja vanhojen e36 Bemarien kilpailu on todennäköisesti parasta ratin takaa. Paha sanoa kun ei ole tullut kokeiltua.
-mukana oli myös moottoripyörien harrasteluokka radan täytteenä. Ok, hyvä ajatus saada väkeä mukaan ajoihin, mutta yleisön määrään sillä ei ollut mitään vaikutusta ja kun kyseessä ei ollut SM-lähtö, jäi kilpailullinen anti ainakin minulle laihaksi. Nämä ovat taas niitä osanottajia varten järjestettäviä lähtöjä.

Tapahtuman aikataulu venähti melkoisesti johtuen ilmeisesti hinaustauoista, mutta onko nykyään niin, että jos auto jää radan reunalle, ei siis ajolinjalle, on se haettava hinausautolla pois eikä voi vaan työntää radan sivuun? Nyt esim. Fordien 2. lähtö meni turva-auton perässä ajeluksi ja kun viimeinen kierros ajettiin kilpaa, tuli viimeisessä mutkassa taas kolari.

Kokonaisuutena vaikuttaa kyllä siltä, että SM-ratakisojen urheilullinen taso on tällä hetkellä muutaman hyvän esityksen varassa. Kuljettajien ja katsojien kannalta edes jonkinlaisen radalla ajamalla tapahtuvan kilpailun edellyttämä määrä osanottajia on lähinnä ihan harrasteluokissa, joissa sitten taas ajellaan leluautoilla tai 15-vuotta vanhoilla Bemareilla. Ei ihme, että valtakunnallinen uutiskynnys ei juuri näistä tuloksista värähdä.

Toisaalta netistä huomaa selvästi, kuinka rata-ajon painopiste osanottajamäärien suhteen on siirtynyt mm. merkkikerhojen sisäisiin lähtöihin. Siellä ajellaan ihan SM-tason vehkeillä ja -vauhtia. Olisikohan SM-sarjan järjestäjä ja lopulta myös AKK hinnoitellut itsensä lopullisesti ulos markkinoilta?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
-Gt-autoja tuli viivalle 4. Väkeä armahdettiin ja kilpailua lyhennettiiin 35 minuuttiin. Siis radalla pyöri neljä autoa tuon ajan ja sitten jännättiin, koska ne tulevat varikolle ja kukahan voittaa. Loppupää ajeli reippaita 1.15 kierrosaikoja, eli tuollaista keskitason roadsportin aikoja.

GT-luokan kato johtunee pitkälti siitkä, että moni huippukuskeista ajelee nyttemmin isommissa ympyröissä. Näin mm. Eskelinen, Schroderus, Mannila, Palttala, Kuismanen ja Vanhanen. Lisäksi mm. Viper loistaa poissalolollaan. Ilmeisesti ketään ei ole kiinnostanut Viperin vuokraaminen sen omistajalta, kun sillä ei realistisesti pysty ajamaan voitosta Lappalaisen GT3 R Possua vastaan ellei kuljettaja ole aivan parasta A-ryhmää.

Toisaalta netistä huomaa selvästi, kuinka rata-ajon painopiste osanottajamäärien suhteen on siirtynyt mm. merkkikerhojen sisäisiin lähtöihin. Siellä ajellaan ihan SM-tason vehkeillä ja -vauhtia. Olisikohan SM-sarjan järjestäjä ja lopulta myös AKK hinnoitellut itsensä lopullisesti ulos markkinoilta?
Ei niitä SM-tason vehkeitä juuri sen enempään tuolla merkkikerhojenkaan puoella ole (sitä paitsi mikä muu merkkikerho pyörittää omaa kilpasarjaaansa kuin PRCF?). Autojen lukumäärä voi olla lähdössä isompi, mutta kapean kärjen ja ynnä muiden väli on siellä aivan tolkuton.
Muutoin AKK:n/Pole Positionin määräämät sarja- ja kilpailumaksut ovat kyllä vähemmän harrastajaystävällisiä. Tietysti voidaan sanoa että harrastustoiminta ja SM-tason kilpailut pitääkin pitää erillään, mutta valitettavasti noita ammattilaiskuljettajia ei kovasti paljon kiinnosta SM-skaboissa kiertäminen.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kokkikselta hyviä huomioita.

Päivä oli valitettavasti odotetun kaltainen...

- GT oli tehokas vähäisenkin katsojamäärän karkoittaja. Onhan Lappalaisen Porsche komea peli, ei siinä mitään, mutta kun se sit jää siihen. Neljä autoa ajoi omaa kisaansa eli ei hätistellyt toisiansa. Tuisku oli käynyt paikalla perjantaina, muttei ajanut kisalähdöissä?
- Legendesejä taisi olla lopulta 46 kipalesta. 52 oli kait ilmoittautunut, mutta 6 perunut. Formuloiden ohella ainoa, joka tarjosi nähtävää.
- Kuormureita en enää jaksanut jäädä katsomaan, kiitos GT-luokan tylsyyden.

Tässä on kolmen viikon sisään tullut nähtyä kolme moottoriurheilutapahtumaa samalla radalla:
1. Asfalttikunkku
Kilpailijoita n. 900 kipaletta. Katsojille non stop-kuljetus linja-autoilla parkkipaikalta. Katsomo tupaten täynnä, vaikka elohopea näytti 2 celsiusta ja räntää satoi alimmille penkkiriveille. Mainontaa oli, mutta toki kisa on jo perinne.

2. Supermoto
Ei mainontaa, ei katsojia. Tuli mieleen 80-luvun moottoripyörätapahtumat. Mutta lajissa on varmasti tulevaisuutta.

3. Rata-SM
Keli ei oikeasti tuosta enää parane, joten sikäli olosuhteet olivat mitä parhaimmat ja periaatteessa olisi pitänyt kiinnostaa sekä rata- että RR-kansaa. Katsojia jonkin verran, mutta kaukana ollaan esim. 2000-luvun puolivälin määristä kun SS, F3 ja Sport 2000 oli voimissaan.
Eipä tainut järjestäjä juuri markkinoida kuin VM:ssä?
Moottoripyörät hiukkasen aiheuttivat aikataulun venymisiä ja tämä pitäisi ottaa huomioon. Suomen tasolla näin aina käy, kun joku kuitenkin lipsahtaa jokaisessa lähdössä.
 
Ylös