RATA-SM 2010 kausi

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
Hah, paha väitellä kun ei tiedä muuta kuin oman puhelinnumeronsa. Mielenkiintoista. Yllätyksistä suurin oli Formula Renaultin tyyriys. GT3-luokassa ilmeisesti saa näkyvyyttä ja top-5 sijoituksia halvemmallakin kuin mitä pahimmat kauhuskenaariot antaisivat ymmärtää:)

Luetun perusteella ei siis ihme, että ensinmainitut kolme luokkaa ovat ne suosituimmat. Ja mitä enemmän niitä ja niistä hehkuteltaisiin, sitä suositumpia ne olisivat jatkossakin. Kaikki kolme ovat muuten automalleja, joilla voisi pikkumuutoksien(?) jälkeen ajaa muuallakin kuin assullla, ja yrittää luoda vaikkapa jonkinlaista yleismestaruussarjaa. Jos siis mielenkiinnossa löytyisi.

Kiitos listasta, sergei!
Tähän pikkukommentit:

Rellujen käytännössä toteutuvaa hintaa nostaa se, että Relluihin osallistuvat ajavat ns. tosissaan eli olisihan siihen halvemmallakin mahdollisuus mennä mukaan harrastemielessä "letkan jatkoksi".

Gt3:ssa taas on ajettu halvallakin letkan hännillä "harrastemielellä". Oikeasti siinä kilpaillen alarajaa voisi hahmotella jonnekin 80 t€ paikkeille.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Kaikki kolme ovat muuten automalleja, joilla voisi pikkumuutoksien(?) jälkeen ajaa muuallakin kuin assullla, ja yrittää luoda vaikkapa jonkinlaista yleismestaruussarjaa. Jos siis mielenkiinnossa löytyisi.

Kiitos listasta, sergei!
Sehän se just on kun mielenkiinnossa ei oikeen tunnu löytyvän. KooGeehän tätä yritti Bemareiden kans mut tuli riittävän selkeesti ilmi että suurin osa haluaa ajaa joko ralli tai rataa, ei sekä että.

V1600:sissa taas näkyy myös muutamia autoja sekä rallin että radan puolella mutta ei siinä määrin että kannattais tuollaista sarjaa perustaa.

Osasyynä siihen on sellanen että vähintäänkin jarrut, välitys ja jouset tarvis vaihtaa Bemarista ennenkun rata-auto sopii ralliin.

Yhtenä ideana vois toki kokeilla talvella muutamaa jääratakisaa, pärjättäis ratavälityksellä ja jarruillakin melkeen.

Ootellaan niitä kommentteja vielä et miten ne faktat meni noissa hinnoissa Group 5?

Itsellä aika tarkat tiedot kuitenki Bemareista sekä rallin että radan puolelta
 

Group 5

Active member
Liittynyt
23.4.2010
Viestit
31
Sehän se just on kun mielenkiinnossa ei oikeen tunnu löytyvän. KooGeehän tätä yritti Bemareiden kans mut tuli riittävän selkeesti ilmi että suurin osa haluaa ajaa joko ralli tai rataa, ei sekä että.

V1600:sissa taas näkyy myös muutamia autoja sekä rallin että radan puolella mutta ei siinä määrin että kannattais tuollaista sarjaa perustaa.

Osasyynä siihen on sellanen että vähintäänkin jarrut, välitys ja jouset tarvis vaihtaa Bemarista ennenkun rata-auto sopii ralliin.

Yhtenä ideana vois toki kokeilla talvella muutamaa jääratakisaa, pärjättäis ratavälityksellä ja jarruillakin melkeen.

Ootellaan niitä kommentteja vielä et miten ne faktat meni noissa hinnoissa Group 5?


Itsellä aika tarkat tiedot kuitenki Bemareista sekä rallin että radan puolelta

Ou wau, "aika" tarkat tiedot Bemareista sekä rallista ja radalta. Siinä sitä wahvaa näkemystä joka pitkälle kantaa!
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Viimeksi muokattu:

Kokkis

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
85
Sijainti
Eesti
Tässä olisi vähän näkemystä F3:n kustannuksista australialaisittain:

http://www.formula3.com.au/Files/07files/costs.pdf

Kaksi kautta "harrastajatasolla" maksaisi tuon mukaan reilut 30000 €. 99-00-mallisen Dallaran saa nykyään varmaan 25-30000 € hintaan. Kolareita ei ole hintoihin laskettu, mutta pakkokos sitä on törmäillä? Tuommoiset hintatiedot saisivat muuten olla esillä myös näistä kotimaisista sarjoista.

Jotain johtopäätöksiä voi varmaan vetää siitä, että Suomessa aina nuo edullisimmat luokat ovat olleet runsasautoisimpia. Vähissä ovat ne formulankin ohjaamoon mahtuvat harrastajat, joilla on rahkeita laittaa ensin kaluston hankintaan muutama kymppitonni ja sitten vielä toinen mokoma kauden aikana.

Harrastajaystävällisen luokan edellytys on, että kalusto ei vanhene käsiin eikä sitä tarvitse olla koko ajan päivittämässä. Tähän ollaan nyt Suomessakin pääsemässä, kun ehkä F Fordia lukuunottamatta kaikissa luokissa voi ajaa ja menestyä yli kymmenen vuotta vanhalla autolla. Harrastamisestahan suomalaisessa rata-autoilussa on kysymys.
 

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
Tässä olisi vähän näkemystä F3:n kustannuksista australialaisittain:

http://www.formula3.com.au/Files/07files/costs.pdf

Kaksi kautta "harrastajatasolla" maksaisi tuon mukaan reilut 30000 €. 99-00-mallisen Dallaran saa nykyään varmaan 25-30000 € hintaan. Kolareita ei ole hintoihin laskettu, mutta pakkokos sitä on törmäillä? Tuommoiset hintatiedot saisivat muuten olla esillä myös näistä kotimaisista sarjoista.

Jotain johtopäätöksiä voi varmaan vetää siitä, että Suomessa aina nuo edullisimmat luokat ovat olleet runsasautoisimpia. Vähissä ovat ne formulankin ohjaamoon mahtuvat harrastajat, joilla on rahkeita laittaa ensin kaluston hankintaan muutama kymppitonni ja sitten vielä toinen mokoma kauden aikana.

Harrastajaystävällisen luokan edellytys on, että kalusto ei vanhene käsiin eikä sitä tarvitse olla koko ajan päivittämässä. Tähän ollaan nyt Suomessakin pääsemässä, kun ehkä F Fordia lukuunottamatta kaikissa luokissa voi ajaa ja menestyä yli kymmenen vuotta vanhalla autolla. Harrastamisestahan suomalaisessa rata-autoilussa on kysymys.
Pikatsekkauksena en keksinyt mistä tuo 2 kautta "harrastajatasolla" maksaisi tuon mukaan reilut 30000 €. Eli mistä tuo kaksi (eikä per vuosi) ??? Ja vielä Note: Travel and Accomodation not included. ?? + Pakko on törmäillä jos ajaa kisaa. Ei tarvitse johtua itsestäkään, mutta joka tapauksessa osumia tulee jos kisaa ajetaan aina joskus.
 
Viimeksi muokattu:

Kokkis

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
85
Sijainti
Eesti
Laskin sen kaksi kautta siitä, että aussit ajaa moottorin 2500 km huoltovälin täyteen vuoden aikana kahdeksassa kilpailussa ja Suomessa ei parhaalla tahdollakaan päästä vuodessa kuin puoleen tästä ajomäärästä. Siksi auton kulumisen kustannukset /2 vuotta.
Matkustaminen kisoihin riippuu toki siitä, missä päin Suomea sattuu majaa pitämään, mutta jos kisoja on viisi ja asuu jossain päin Etelä-Suomea, niin ajomatkaa tulee parituhatta km. Se taas tässä konkurssissa ei tunnu missään. Samoin kymmenen yön majoitus kesän aikana maksaa ehkä saman verran kuin yksi rengassarja.
Reynardin tehtaan loiston päivinä joku siellä laski, että formulalla osutaan joka seitsemännessä kilpailussa ja varaosat hinnoiteltiin sen mukaan. Nykyään se on tonnin per kulma jos oikein kolahtaa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Asiasta viidenteenkymmenenteen: Mitäs Adrian Reynardille ja Reynardille yleensäkin nykyään kuuluu, konkurssissa?
 

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
Laskin sen kaksi kautta siitä, että aussit ajaa moottorin 2500 km huoltovälin täyteen vuoden aikana kahdeksassa kilpailussa ja Suomessa ei parhaalla tahdollakaan päästä vuodessa kuin puoleen tästä ajomäärästä. Siksi auton kulumisen kustannukset /2 vuotta.
Matkustaminen kisoihin riippuu toki siitä, missä päin Suomea sattuu majaa pitämään, mutta jos kisoja on viisi ja asuu jossain päin Etelä-Suomea, niin ajomatkaa tulee parituhatta km. Se taas tässä konkurssissa ei tunnu missään. Samoin kymmenen yön majoitus kesän aikana maksaa ehkä saman verran kuin yksi rengassarja.
Reynardin tehtaan loiston päivinä joku siellä laski, että formulalla osutaan joka seitsemännessä kilpailussa ja varaosat hinnoiteltiin sen mukaan. Nykyään se on tonnin per kulma jos oikein kolahtaa.
Aaa, en hoksannut, että ajattelit ajettavan suomen sarjaa eli sitten en enää ihmettele asiaa :)
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3337
Sijainti
Lahti
Tänään katselemani Motor Forum-ohjelman mukaan rata-autoilun SM-sarjassa on tehty ihan fiksuja siirtoja ja päätöksiä ensi kautta ajatellen. Ei ne järjestäjät ihan tyhmiä ole:)
 

Boyracer

Well-known member
Liittynyt
17.11.2005
Viestit
190
Tänään katselemani Motor Forum-ohjelman mukaan rata-autoilun SM-sarjassa on tehty ihan fiksuja siirtoja ja päätöksiä ensi kautta ajatellen. Ei ne järjestäjät ihan tyhmiä ole:)
Kerro toki meillekin.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tänään katselemani Motor Forum-ohjelman mukaan rata-autoilun SM-sarjassa on tehty ihan fiksuja siirtoja ja päätöksiä ensi kautta ajatellen. Ei ne järjestäjät ihan tyhmiä ole:)
Mä en nähnyt ohjelmaa, enkä tiedä uudistuksista, mutta lienevät seuraavanlaisia

- autoja on enemmän
- nähdään tosi hyviä ja tiukkoja kisoja
-osallistujille luvataan enemmän vastinetta maksuille
- luokkia vähän fiksaillaan
- yleisöystävällisyyttä lisätään
- katsojia on jatkossa paljon enämpi

Ilmeistä on ettei just mikään toteudu.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3337
Sijainti
Lahti
Porsche Cup Challenge on oiva veto, vielä kun maahantuojakin on asiasta innostunut, samoin NEZ GT on hyvä uutinen. Toteuttaminen on oma taiteenlajinsa, mutta toivotaan parasta.

Legendsien nostaminen "päälähdöksi", mitä se sitten tarkoittaakin, on myös ihan kohdillaan oleva painotus.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Porsche Cup Challenge on oiva veto, vielä kun maahantuojakin on asiasta innostunut, samoin NEZ GT on hyvä uutinen. Toteuttaminen on oma taiteenlajinsa, mutta toivotaan parasta.

Legendsien nostaminen "päälähdöksi", mitä se sitten tarkoittaakin, on myös ihan kohdillaan oleva painotus.
Legendsien mukana roikottamisesta en noin kauhiasti innostu. Tokihan niitä on paljon radalla, mutta onhan sen nyt merkillistä jos ei neljän F1-mestaruuden maassa rata-autoilun kansalliset mestaruudet ratkotaan tuollaisilla härveleillä. Johan sille nauraa variksetkin. Carrera Cup on sinällään ok idea jos vain autoja riittää enemmän kuin viisi, mutta onko se samalla tahaton/tarkoituksellinen loikka PRCF:n varpaille??
NEZ GT:n osalta ihmettyttää suuresti, miksi varsinainen mestaruussarja rajattiin vain GT3 autoille ja muut saa sit ajaa joukon jatkona jostain toisarvoisesta Cup-mestaruudesta? Eikö olisi ollut parempi, että kaikki kynnelle kykenevät saisivat ajaa samasta mestaruudesta jonka sisällä sitten GT3 autoille olisi oma trophynsa ? Nythän on olemassa varteenotettava riski, että lähtöjen nopein auto ei olisikaan se, joka saa korkeimmat sarjapisteet.
 

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
Legendsien mukana roikottamisesta en noin kauhiasti innostu. Tokihan niitä on paljon radalla, mutta onhan sen nyt merkillistä jos ei neljän F1-mestaruuden maassa rata-autoilun kansalliset mestaruudet ratkotaan tuollaisilla härveleillä. Johan sille nauraa variksetkin. Carrera Cup on sinällään ok idea jos vain autoja riittää enemmän kuin viisi, mutta onko se samalla tahaton/tarkoituksellinen loikka PRCF:n varpaille??
NEZ GT:n osalta ihmettyttää suuresti, miksi varsinainen mestaruussarja rajattiin vain GT3 autoille ja muut saa sit ajaa joukon jatkona jostain toisarvoisesta Cup-mestaruudesta? Eikö olisi ollut parempi, että kaikki kynnelle kykenevät saisivat ajaa samasta mestaruudesta jonka sisällä sitten GT3 autoille olisi oma trophynsa ? Nythän on olemassa varteenotettava riski, että lähtöjen nopein auto ei olisikaan se, joka saa korkeimmat sarjapisteet.
Mites se nyt PRCF:n kanssa niin pahasti menisi ristiin?? PRCF:n kisat on harrasteratakilpailuja ja nämä toiset ratakilpailuja. Samoilla autoilla kun kisoissa ajetaan voi sitten käydä ajamassa vähän rauhallisemmin PRCF:n kisoissa testiä.. Voisi kerrankin vaikka olla hyötyä molemmille, eikä ainaista kuka astuu kenenkin varpaille -"vääntöä"..
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Mites se nyt PRCF:n kanssa niin pahasti menisi ristiin?? PRCF:n kisat on harrasteratakilpailuja ja nämä toiset ratakilpailuja. Samoilla autoilla kun kisoissa ajetaan voi sitten käydä ajamassa vähän rauhallisemmin PRCF:n kisoissa testiä.. Voisi kerrankin vaikka olla hyötyä molemmille, eikä ainaista kuka astuu kenenkin varpaille -"vääntöä"..
Njoo.... asiaa vois vaik lähestyä katsojan näkökulmasta. Jos samassa tapahtumassa olis SM Carrera Cup ja sitten PRCF:n osakilpailu niin eikö se herättäisi katsojissa hämmästystä jos SM-kelpoiset autot pörräis vain tuossa harrasteluokassa. Ja "vain" siksi, että ei ole varaa ajaa kuin n määrä kilpailu-kilometrejä per kausi (nääs vastahan täällä oikein asiantuntijoiden taholta todisteltiin kuinka saatanan kallista tuollaisen oikean kilpa-auton ulkoiluttaminen on)
Toisinpäin taas ei olisi kai tarkoituksenmukaista että PRCF:n skabat näivettyisivät muutaman Roadsport-/Endurance 944:n kisoiksi. Ei niissä skaboissa vielä sitä kalustoa mitenkään tungokseen asti ole ollut.

JOS ne aidosti tukevat toisiaan, niin aina parempi, mutta taannoisen kustannus-retostelun nojalla en ihan krtiikittä taida uskoa siihen.
 

Camber

Member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
20
Samaa ihmettelen NEZ GT:n GT-luokan osalta ajatellen ensi vuotta :frown:

Tosin sen verran hassu mitalikolmikko tänä vuonna NEZ GT 2010 Mestaruussarjassa GT-autojen osalta, että ihan itseäkin hymyilyttää ...

1. Eric Behrens, Dodge Viper GTS-R (ex-tehdaspeli)
2. Pertti Kuismanen, Dodge Viper GTS-R (ex-tehdaspeli)
3. Jari Valtti, BMW M3 S38 (kotikutoinen autotallipeli) :D



Legendsien mukana roikottamisesta en noin kauhiasti innostu. Tokihan niitä on paljon radalla, mutta onhan sen nyt merkillistä jos ei neljän F1-mestaruuden maassa rata-autoilun kansalliset mestaruudet ratkotaan tuollaisilla härveleillä. Johan sille nauraa variksetkin. Carrera Cup on sinällään ok idea jos vain autoja riittää enemmän kuin viisi, mutta onko se samalla tahaton/tarkoituksellinen loikka PRCF:n varpaille??
NEZ GT:n osalta ihmettyttää suuresti, miksi varsinainen mestaruussarja rajattiin vain GT3 autoille ja muut saa sit ajaa joukon jatkona jostain toisarvoisesta Cup-mestaruudesta? Eikö olisi ollut parempi, että kaikki kynnelle kykenevät saisivat ajaa samasta mestaruudesta jonka sisällä sitten GT3 autoille olisi oma trophynsa ? Nythän on olemassa varteenotettava riski, että lähtöjen nopein auto ei olisikaan se, joka saa korkeimmat sarjapisteet.
 
Ylös