RATA-SM 2010 kausi

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
...(käsi sydämellä, järin montaa yhtä hinnakasta harrastusurheilua on vaikea löytää), ...
Hep, avomeripurjehdus.

Miksi tämä homma toimii rallissa, mutta ei radalla ?

Yksi selvä syy on tietysti se, että radalla jokaiselle suomalaiselle pitää olla oma luokka. Ja kuten tästä pitkästä juttuketjusta huomataan, ei ole mitään toivoakaan löytää joku yhteinen sävel parin pääluokan taakse. Kaikilla asiaan liittyvillä ja liittymättömillä henkilöillä on vain se oma suosikkiluokka ja mitään yhteistä ei synny. Valitettavasti.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3304
Sijainti
Lahti
Yksi selvä syy on tietysti se, että radalla jokaiselle suomalaiselle pitää olla oma luokka. Ja kuten tästä pitkästä juttuketjusta huomataan, ei ole mitään toivoakaan löytää joku yhteinen sävel parin pääluokan taakse. Kaikilla asiaan liittyvillä ja liittymättömillä henkilöillä on vain se oma suosikkiluokka ja mitään yhteistä ei synny. Valitettavasti.
En näkisi asiaa kuitenkaan ihan noin pessimistisesti. Jos tahtoa on, mielellään myös hyvää tahtoa, niin löytyy kyllä se ratkaisukin. Englannin rallisarjan yksi pääjehuista käväisi täällä Suomessa ja kyseli tärkeitä.
1. Millä autoilla suomalaiset haluavat ajaa jatkossa.
2. Mihin heillä on taloudellisia mahdollisuuksia.
3. Mitkä autot ovat mielekkäitä, jotta kilpailut olisivat tasaväkisiä.

Minusta tuossa on se tärkein kiteytettynä. Ei vaikeaa ollenkaan!
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
En näkisi asiaa kuitenkaan ihan noin pessimistisesti. Jos tahtoa on, mielellään myös hyvää tahtoa, niin löytyy kyllä se ratkaisukin. Englannin rallisarjan yksi pääjehuista käväisi täällä Suomessa ja kyseli tärkeitä.
1. Millä autoilla suomalaiset haluavat ajaa jatkossa.
2. Mihin heillä on taloudellisia mahdollisuuksia.
3. Mitkä autot ovat mielekkäitä, jotta kilpailut olisivat tasaväkisiä.

Minusta tuossa on se tärkein kiteytettynä. Ei vaikeaa ollenkaan!
Ei ookkaan vaikeeta, vasta vuosikymmen on menny noita selvittäessä. Saa yhtä monta erilaista vastausta kun on vastaajia
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3304
Sijainti
Lahti
Siinä taidat kyllä, valitettavasti, olla oikeassa. Toisaalta, enemmistö rulettaa ja niillä mennään. Niin, ja yleisö äänestää jaloillaan. Asiat ovat siis niin hyvin kuin niiden on, realiteetit huomioonottaen, mahdollista olla? Kait sitten niin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18403
Vanhoja mietteitä VM:stä siitä miksi suomalaisten on hyvin vaikea nousta vakioautosarjoihin euroopassa

Vakioautojen viisinkertainen suomenmestari Ollli Haapalaisen luulisi aikanaan pyrkineen lajinsa ylimmälle oksalle, mutta mies kiistää koskaan hakeneensa läpimurtoa MM-tai sitä edeltänellee EM-tasolle. Haapalaisen kertomat syyt saattavat paljastaa ainakin osittain, miksi kotimaan parhaita koppiautokuskeja ei juuri ole kansainvälisissä ympyröissä nähty:

-Meidän merkillä (VW) ei ollut tehdastiimiä ja täällä suomessa annetut näytöt taas eivät muille merkeille riittäneet Haapalainen kertoi.

-Olisi siis pitänyt viedä sponsorirahaa mukana ja siihen en halunnut ruveta kun kotimaassa sentään sai ajaa niin tekemättä, vakioautoihin lähtemistä pidetään täällä jonkinlaisena luusihommana Haapalainen kuvaili.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3304
Sijainti
Lahti
-Olisi siis pitänyt viedä sponsorirahaa mukana ja siihen en halunnut ruveta kun kotimaassa sentään sai ajaa niin tekemättä, vakioautoihin lähtemistä pidetään täällä jonkinlaisena luusihommana Haapalainen kuvaili.
F1-huuma on tehnyt metkunsa ja sairastuttanut ihmiset, myös sponsori-ihmiset, megalomaanikoiksi. Mikkään muu ei oo mittään. Tyhmä juttu.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1373
F1-huuma on tehnyt metkunsa ja sairastuttanut ihmiset, myös sponsori-ihmiset, megalomaanikoiksi. Mikkään muu ei oo mittään. Tyhmä juttu.
Uusimmassa VM:ssä haastateltiin yhtä nuorta karting-kuskia. Kysyttiin, että onko F1 tai ammattimainen kilpa-autoilija haaveena. Vastaus oli kyllä aika outo: jos ei F1:een pääse, alkaa ammattimaiseksi karting-mekaanikoksi :yuck:
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3304
Sijainti
Lahti
No siinäpä se harha oli nasevasti kiteytettynä! Nuori kolli ehtii onneksi muuttaa ajatelmiaan vielä moneen kertaan.

Sergei, odottelen vieläkin niitä hintalappuja eri luokista. Bemarit, Legendsit ja vaikkapa parin formula-luokan kustannushaitarit kiinnostaisivat. :dunno:
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
No siinäpä se harha oli nasevasti kiteytettynä! Nuori kolli ehtii onneksi muuttaa ajatelmiaan vielä moneen kertaan.

Sergei, odottelen vieläkin niitä hintalappuja eri luokista. Bemarit, Legendsit ja vaikkapa parin formula-luokan kustannushaitarit kiinnostaisivat. :dunno:
Bemareissa hintaa kertyy sen 20 000€/kausi jos ajetaan jonkinlainen määrä testiä ja mitään isompaa ei satu.
 

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
No siinäpä se harha oli nasevasti kiteytettynä! Nuori kolli ehtii onneksi muuttaa ajatelmiaan vielä moneen kertaan.

Sergei, odottelen vieläkin niitä hintalappuja eri luokista. Bemarit, Legendsit ja vaikkapa parin formula-luokan kustannushaitarit kiinnostaisivat. :dunno:
V1600 5-15 t€
BMW Xtreme 10-30 t€
Legends 10-30 t€
Formula Ford 20-70 t€
Formula Renault 75-125 t€
Gt3 40-200 t€

Siitä sitten vaan hirveä väittely pystyyn mikä näistä ei "pidä paikkansa" :)
 

Group 5

Active member
Liittynyt
23.4.2010
Viestit
31
V1600 5-15 t€
BMW Xtreme 10-30 t€
Legends 10-30 t€
Formula Ford 20-70 t€
Formula Renault 75-125 t€
Gt3 40-200 t€

Siitä sitten vaan hirveä väittely pystyyn mikä näistä ei "pidä paikkansa" :)
Sergei on siis joskus ollut jokun mekatsuna jonkun aikaa. Tietotaitoa kertynyt näköjään ihan hirveesti ja näkemystä sen mukaisesti.

Metriikään ei ole itse harrastanut eikä siihen olisi ilmeisestikkään rahkeetkaan riittänyt.

Valtava kokemus puhuu!!!
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1373
V1600 5-15 t€
BMW Xtreme 10-30 t€
Legends 10-30 t€
Formula Ford 20-70 t€
Formula Renault 75-125 t€
Gt3 40-200 t€

Siitä sitten vaan hirveä väittely pystyyn mikä näistä ei "pidä paikkansa" :)
Mitä olen juttuja kuullut, oikeillä jäljillä ollaan. Tuo, että V1600 on puolet halvempi kuin Xtremet johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, että v1600 kisat on niin lyhyitä. Bemuissa alkaa jo rengas-, polttoaine- ja jarrupalakulut merkitsemään, koska viikonlopun aikana ajetaan n kaksi tuntia lämä lattiassa.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Sergei on siis joskus ollut jokun mekatsuna jonkun aikaa. Tietotaitoa kertynyt näköjään ihan hirveesti ja näkemystä sen mukaisesti.

Metriikään ei ole itse harrastanut eikä siihen olisi ilmeisestikkään rahkeetkaan riittänyt.

Valtava kokemus puhuu!!!
Ei muuta sittenku faktoja tauluun, me junnut kuunnellaan ;)
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Idea hyvä, mutta toteutus tökkii taas. Nimittäin 996 GT3 Cup ja tämä 2nd generation eli 997 eivät taida teknisesti olla ihan samalla viivalla. Ja varmaan vuosimallien 2001 - 2009 väliin mahtuu monta enemmän tai vähemmän pientä upgreidausta jotka paransivat autojen suorituskykyä.

Eli jos ihan oikeesti halutaan tasaväkistä kisaamista, niin ainoa tie on yksityyppiluokat ja kuljettajakohtaiset menestyspainot. Joista puolestaan tulee varmasti napinaa, koska kaikkien mieleen ei ole se, että nopeudesta (on se sitten auton tai kuskin ansiota) rangaistaan lisäämällä painoa.
Tulee mieleen eräskin myyntitykki joka palkittiin huippuvuodesta tuplaamalla myyntitavoite ja pienentämällä myyntipiiriä.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3304
Sijainti
Lahti
V1600 5-15 t€
BMW Xtreme 10-30 t€
Legends 10-30 t€
Formula Ford 20-70 t€
Formula Renault 75-125 t€
Gt3 40-200 t€

Siitä sitten vaan hirveä väittely pystyyn mikä näistä ei "pidä paikkansa" :)
Hah, paha väitellä kun ei tiedä muuta kuin oman puhelinnumeronsa. Mielenkiintoista. Yllätyksistä suurin oli Formula Renaultin tyyriys. GT3-luokassa ilmeisesti saa näkyvyyttä ja top-5 sijoituksia halvemmallakin kuin mitä pahimmat kauhuskenaariot antaisivat ymmärtää:)

Luetun perusteella ei siis ihme, että ensinmainitut kolme luokkaa ovat ne suosituimmat. Ja mitä enemmän niitä ja niistä hehkuteltaisiin, sitä suositumpia ne olisivat jatkossakin. Kaikki kolme ovat muuten automalleja, joilla voisi pikkumuutoksien(?) jälkeen ajaa muuallakin kuin assullla, ja yrittää luoda vaikkapa jonkinlaista yleismestaruussarjaa. Jos siis mielenkiinnossa löytyisi.

Kiitos listasta, sergei!
 
Ylös