RATA-SM 2010 kausi

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Eräs kuski kertoi tuossa kesän aikana että Ruotsista saa vanteita ja kilparenkaita kotiovelle kuskattuna selkeästi halvemmalla kuin yhdestäkään suomalaisesta rengasputkasta. Tosin merkki ei ollut AKK:n/Pole Positionin määräämä Michelin, mutta hällä väli kun ei ollut meininkiäkään ajaa SM-lähdöissä.
Saa joo. Sillonku sattuu saamaan. Myöskin Saksasta ja monesta muusta maasta niitä saa edullisemmin, sillonkun sattuu saamaan ;)
 

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
Eräs kuski kertoi tuossa kesän aikana että Ruotsista saa vanteita ja kilparenkaita kotiovelle kuskattuna selkeästi halvemmalla kuin yhdestäkään suomalaisesta rengasputkasta. Tosin merkki ei ollut AKK:n/Pole Positionin määräämä Michelin, mutta hällä väli kun ei ollut meininkiäkään ajaa SM-lähdöissä.
Keskustelun aihe on joku Rata-SM 2010.. Vähän alkaa jo kauas karkaamaan tarina aiheesta kun puhutaan renkaista, joilla ei siinä sarjassa ajeta :rolleyes:

Mutta tottakai yleistä negatiivisuutta kannattaa viljellä aina kun vain mahdollista :D
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Keskustelun aihe on joku Rata-SM 2010.. Vähän alkaa jo kauas karkaamaan tarina aiheesta kun puhutaan renkaista, joilla ei siinä sarjassa ajeta :rolleyes:

Mutta tottakai yleistä negatiivisuutta kannattaa viljellä aina kun vain mahdollista :D
Niinpä, joillekkin se tuntuu olevan lähes elämäntapa
 

Group 5

Active member
Liittynyt
23.4.2010
Viestit
31
Okei, saahan sekavastakin hyvällä suomennuksella jotain väännettyä.. Kirjoitat siis a ja kpl ja tarkoitat suurinpiirtein neljää ja korostat hintaa vähän ylöspäin pyöristämällä.. Kutosestakin saa varmaan 10 tai 5 kun vähän suomentelee (jos 6 viittaa siis 2010 kisatapahtumien määrään). Sääntöjen mukaan per kisavkl on kyllä ihan joku muu määrä kuin 4 kpl.. mutta kai (ehkä) jotkut ajaa vain neljälläkin aika-ajot + kaksi "pitkää" kisaa..
Sergei ei nyt ymmarra! Yhden kilpailu vkl kustannukset saattaa olla normi meikäläisen vuosipalkka. Jos tallista löytyy auto mut ei mannii käyttää sitä, niin ei silloin voi kisoihin tulla vaikka koko kansa sitä haluisi!!!

Ihan sama millä sitä kertoilet.
 

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
Sergei ei nyt ymmarra! Yhden kilpailu vkl kustannukset saattaa olla normi meikäläisen vuosipalkka. Jos tallista löytyy auto mut ei mannii käyttää sitä, niin ei silloin voi kisoihin tulla vaikka koko kansa sitä haluisi!!!

Ihan sama millä sitä kertoilet.
Totta, en ymmärräkään :D

Paitsi tuon ymmärrän, että jos ei ole mannii, ei ole mannii. Ja se joskus johtuu siitä, että on liiaan kallista ja "normipalkka"
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Sergei ei nyt ymmarra! Yhden kilpailu vkl kustannukset saattaa olla normi meikäläisen vuosipalkka. Jos tallista löytyy auto mut ei mannii käyttää sitä, niin ei silloin voi kisoihin tulla vaikka koko kansa sitä haluisi!!!

Ihan sama millä sitä kertoilet.
Jos yhden SMGT viikonlopun kustannukset on yhtä kuin vuoden "normipalkka" niin suosittelen lämpimästi vaihtamaan duunia ja/tai myymään sen GT-auton ja ostamaan tilalle vaikka jokkisauton. Jokkiskisan kustannuksiin vois riittää sit jopa kuukausipalkka....:D
 

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
Jos yhden SMGT viikonlopun kustannukset on yhtä kuin vuoden "normipalkka" niin suosittelen lämpimästi vaihtamaan duunia ja/tai myymään sen GT-auton ja ostamaan tilalle vaikka jokkisauton. Jokkiskisan kustannuksiin vois riittää sit jopa kuukausipalkka....:D
:thumbup:
 

Juha Heino

Member
Liittynyt
10.3.2003
Viestit
14
Sijainti
Klaukkala
Terve foorumilaiset
Suurta syyllisyyttä tuntien seisotamme tallissamme Aston Martin GT4-autoa, tai oikeammin olemme käyttäneet sitä muihin tarkoituksiin, kuin SM-kisoissa ajamiseen.
Kun Aston lopulta meille kulkeutui, ei montaa ajatusta uhrattu sille, että sillä ajettaisiin SM:ssä. Olemme käyneet yhdessä Time Attackissa Alastarossa ja muutenkin auto on ollut erilaisissa ajelutus ja PR-tehtävissä. Toisin sanoen olemme yrittäneet kääntää rahavirtoja toiseen suuntaan kuin yleensä moottoriurheilussa. Jos joku täällä poissaoloamme valittava haluaa nähdä esim Astonin radalla, niin kättä vaan taskuun, niin kyllä ajetaan.
On aika hauska seurata tällaista mutupohjalta tapahtuvaa keskustelua GT-autojen kustannuksista. Voin omasta puolestani hyvinkin uskottavasti kertoa, että en ole koskaan tienannut kuukausipalkkana niin paljon, että se olisi riittänyt yhden GT4 kilpailuviikonlopun rahoittamiseen, GT3-autosta puhumattakaan. GT4 autolla ajaminen kaikkine kuluineen maksaa +15.000 euroa/viikonloppu. GT3-auton kustannukset voinee kertoa kahdella. Nämä kustannukset siis kun asiat tehdään ammattimaisesti ja kunnolla. Parhaat teamit esim Hollannin GT4-sarjassa käyttivät kauteen (9-kisaa) +250.000 euroa.
Kun mainitsen, että kaikkine kuluineen, niin se on paljon muuta kuin rengas ja bensa. Tämän tason autoilla on mm omat huoltoohjelmansa, joita on parempi noudattaa. Se on vähän muuta kuin pelkkä öljynvaihto joka vedon jälkeen. Toki tota rasinkiöljyäkin kuluu tynnyri kaudessa. Kaikilla osilla on omat käyttötuntinsa ja sitten ne voi heittää olan yli. Jos haluaa ylimääräistä ohjelmaa voi näistä luistaakkin, mutta tullee loppupeleissä kalliimmaksi. Tämä osuus on huomattavasti suurempi kuin rengaskulu. Sitten on vakuutuskulu 2500-3000/vkl. Tästäkin voi tietysti tinkiä. Jarrut kuluvat tahtia levyt/palat/nestettä pari litraa/vkl (1.500E/vkl) ym. Tästä ei voi tinkiä. Sitten vähän evo palikkaa tehtaalta, testausta ja arvonalennus ym ym. Kaiken tämän jälkeen voi ynnätä, että paljonko maksoi ja todeta, että paljon.
Paljon mielekkäämpää kuin ajaa SM-viikonloppu tällaisella autolla, on esim osallistua johonkin suureen eurooppalaiseen kestävyyskisaan, Spa 24, Nurburgring 24 ym. Kulut/kuski vastaavat noin kahden SM:n ajamista.

Se, että kaverit olisivat nakki/pitsa palkalla räpelöimässä tällaista autoa ei ole kovin kokonaistaloudellista. Miehistökustannuksien säästö ei oleellisesti kokonaiskuluihin vaikuta. Voipi käydä jopa niin, että markan suutari saakin aikaan tonnin vahingon. Rengaskulu on toki merkittävä kuluerä, mutta vain yksi muiden joukossa. Suomen Michelin-hinnat ovat aivan linjassa euroopalaisten (FIA GT/DGT) myyjien kanssa. Yokohama A048 rengas on puolestaan katurengas, eikä se vastaa tarkoitustaan rata-ajossa. Meillä sattuu olemaan sellainen setti, se kun aikanaan on tullut Prodrivelta (Astonilta) auton mukana ja sillä on ajettu Nurmijärven sprintissä ja muutama kierros Alastarossa.

No niin jos ei Astonia kotimaan SM-kisoissa näkynyt, niin asia on vielä mahdollista paikata. Kerää max 10 hengen porukka ja kättä taskuun yhteensä 2.500euroa ja mennään heittämään parintunnin ajosetti vaikkapa Alastarolle.

Hyvää syssyn jatkoa
Juha
 

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
Terve foorumilaiset
Suurta syyllisyyttä tuntien seisotamme tallissamme Aston Martin GT4-autoa, tai oikeammin olemme käyttäneet sitä muihin tarkoituksiin, kuin SM-kisoissa ajamiseen.
Kun Aston lopulta meille kulkeutui, ei montaa ajatusta uhrattu sille, että sillä ajettaisiin SM:ssä. Olemme käyneet yhdessä Time Attackissa Alastarossa ja muutenkin auto on ollut erilaisissa ajelutus ja PR-tehtävissä. Toisin sanoen olemme yrittäneet kääntää rahavirtoja toiseen suuntaan kuin yleensä moottoriurheilussa. Jos joku täällä poissaoloamme valittava haluaa nähdä esim Astonin radalla, niin kättä vaan taskuun, niin kyllä ajetaan.
On aika hauska seurata tällaista mutupohjalta tapahtuvaa keskustelua GT-autojen kustannuksista. Voin omasta puolestani hyvinkin uskottavasti kertoa, että en ole koskaan tienannut kuukausipalkkana niin paljon, että se olisi riittänyt yhden GT4 kilpailuviikonlopun rahoittamiseen, GT3-autosta puhumattakaan. GT4 autolla ajaminen kaikkine kuluineen maksaa +15.000 euroa/viikonloppu. GT3-auton kustannukset voinee kertoa kahdella. Nämä kustannukset siis kun asiat tehdään ammattimaisesti ja kunnolla. Parhaat teamit esim Hollannin GT4-sarjassa käyttivät kauteen (9-kisaa) +250.000 euroa.
Kun mainitsen, että kaikkine kuluineen, niin se on paljon muuta kuin rengas ja bensa. Tämän tason autoilla on mm omat huoltoohjelmansa, joita on parempi noudattaa. Se on vähän muuta kuin pelkkä öljynvaihto joka vedon jälkeen. Toki tota rasinkiöljyäkin kuluu tynnyri kaudessa. Kaikilla osilla on omat käyttötuntinsa ja sitten ne voi heittää olan yli. Jos haluaa ylimääräistä ohjelmaa voi näistä luistaakkin, mutta tullee loppupeleissä kalliimmaksi. Tämä osuus on huomattavasti suurempi kuin rengaskulu. Sitten on vakuutuskulu 2500-3000/vkl. Tästäkin voi tietysti tinkiä. Jarrut kuluvat tahtia levyt/palat/nestettä pari litraa/vkl (1.500E/vkl) ym. Tästä ei voi tinkiä. Sitten vähän evo palikkaa tehtaalta, testausta ja arvonalennus ym ym. Kaiken tämän jälkeen voi ynnätä, että paljonko maksoi ja todeta, että paljon.
Paljon mielekkäämpää kuin ajaa SM-viikonloppu tällaisella autolla, on esim osallistua johonkin suureen eurooppalaiseen kestävyyskisaan, Spa 24, Nurburgring 24 ym. Kulut/kuski vastaavat noin kahden SM:n ajamista.

Se, että kaverit olisivat nakki/pitsa palkalla räpelöimässä tällaista autoa ei ole kovin kokonaistaloudellista. Miehistökustannuksien säästö ei oleellisesti kokonaiskuluihin vaikuta. Voipi käydä jopa niin, että markan suutari saakin aikaan tonnin vahingon. Rengaskulu on toki merkittävä kuluerä, mutta vain yksi muiden joukossa. Suomen Michelin-hinnat ovat aivan linjassa euroopalaisten (FIA GT/DGT) myyjien kanssa. Yokohama A048 rengas on puolestaan katurengas, eikä se vastaa tarkoitustaan rata-ajossa. Meillä sattuu olemaan sellainen setti, se kun aikanaan on tullut Prodrivelta (Astonilta) auton mukana ja sillä on ajettu Nurmijärven sprintissä ja muutama kierros Alastarossa.

No niin jos ei Astonia kotimaan SM-kisoissa näkynyt, niin asia on vielä mahdollista paikata. Kerää max 10 hengen porukka ja kättä taskuun yhteensä 2.500euroa ja mennään heittämään parintunnin ajosetti vaikkapa Alastarolle.

Hyvää syssyn jatkoa
Juha
Ihan vain pienenä kommenttina tuohon mutupohjalta.. Kaikkia ei voi ehkä nimimerkin takaa tunnistaa..
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ihan noin yleisellä tasolla tuohon herr Heinon kommentiin... Autourheilu ei ole halpa harrastus. Mutta jos kaikki ajattelisivat tuolla tavoin, niin tokkopa täällä kukaan ajelisi millään vähänkään paremmalla pelillä. Korkeintaan jollain Vakio 1600:lla tai koppimopoilla.
Itse henk. koht. maksavana katsojana lähdin mainittuun Alastaron Time-Attackiin hyvin pitkälti teidän tiiminne Astonin nähdäkseni. Noin yleisemmin ei tämän GTI-tuninki porukan touhut kiinnosta. Ja sama pätee myös Rata SM touhuihin. Ns. vakioautot ja jotkut koppimopot ei kiinnosta niin paljoa, että viitsisin vaivautua paikanpäälle saati sitten vielä maksaakin siitä jotain, mutta jos luvassa on kunnon kisa (siis vähintäin sellaiset 10-15 autoa) ja kunnon kalustoa, niin tokihan sitä ajaa vaikka tuon 500 km suuntaansa mitä tulee mm. Virtasalmelle matkaa.
Tuosta kustannustasosta SM-kausi versus joku keski-eurooppalainen 24:n rohkenen olla toista mieltä. SM-kaudessa ajetaan 10 lähtöä kestoltaan á noin 35-40 min. Kauden aikana aika-ajo kierroksiin saa "tärväytymään" ehkä 60 minuuttia. Eli kaikenkaikkiaan karkeasti kauden aikakana tulee likimain täysvauhtista ajoa tuollaiset 7,5-8h. Tämä on oleellisesti vähäemmän kuin yhdessäkään 24:ssa saati sitten jos niitä ajaa peräti useita. Eli näiden mainittujen kalliiden kulutusosienkin puolesta yhdestä Rata SM kaudesta selviäisi huomattavasti vähemmällä rahalla kuin yhdestä pitkästä kisasta Euroopan radoilla. Eli itseisarvoisesti rahasta ei ole kysymys. Toinen juttu sitten on mahdolliset sponsorien intressit eli missä he haluavat tuotemerkkinsä näkyvän - kotimaassa vai jossain keski-Euroopassa.
Ja sitä paitsi - kukaanhan ei kiellä ajamasta SM-osakilpailujakin kahdella kuljettajalla jolloin ne kustannukset per kuski olisivat vielä pienemmät.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3349
Sijainti
Lahti
On aika hauska seurata tällaista mutupohjalta tapahtuvaa keskustelua GT-autojen kustannuksista. Voin omasta puolestani hyvinkin uskottavasti kertoa, että en ole koskaan tienannut kuukausipalkkana niin paljon, että se olisi riittänyt yhden GT4 kilpailuviikonlopun rahoittamiseen, GT3-autosta puhumattakaan. GT4 autolla ajaminen kaikkine kuluineen maksaa +15.000 euroa/viikonloppu. GT3-auton kustannukset voinee kertoa kahdella. Nämä kustannukset siis kun asiat tehdään ammattimaisesti ja kunnolla. Parhaat teamit esim Hollannin GT4-sarjassa käyttivät kauteen (9-kisaa) +250.000 euroa.
Kun mainitsen, että kaikkine kuluineen, niin se on paljon muuta kuin rengas ja bensa. Tämän tason autoilla on mm omat huoltoohjelmansa, joita on parempi noudattaa. Se on vähän muuta kuin pelkkä öljynvaihto joka vedon jälkeen. Toki tota rasinkiöljyäkin kuluu tynnyri kaudessa. Kaikilla osilla on omat käyttötuntinsa ja sitten ne voi heittää olan yli. Jos haluaa ylimääräistä ohjelmaa voi näistä luistaakkin, mutta tullee loppupeleissä kalliimmaksi. Tämä osuus on huomattavasti suurempi kuin rengaskulu. Sitten on vakuutuskulu 2500-3000/vkl. Tästäkin voi tietysti tinkiä. Jarrut kuluvat tahtia levyt/palat/nestettä pari litraa/vkl (1.500E/vkl) ym. Tästä ei voi tinkiä. Sitten vähän evo palikkaa tehtaalta, testausta ja arvonalennus ym ym. Kaiken tämän jälkeen voi ynnätä, että paljonko maksoi ja todeta, että paljon.
Paljon mielekkäämpää kuin ajaa SM-viikonloppu tällaisella autolla, on esim osallistua johonkin suureen eurooppalaiseen kestävyyskisaan, Spa 24, Nurburgring 24 ym. Kulut/kuski vastaavat noin kahden SM:n ajamista.
Minä saan kakkendaalihalvauksen lukiessani tuollaisista summista ja satsauksista. Ja puhumme kuitenkin "vain" GT4 - ja GT 3-luokan menopeleistä! Järisyttäviä summia. Vaikka en olekaan millään muotoa perinteisen panos-tuotos filosofian kannattaja (lopultahan kukkeinkin uraputki päätyy siihen yhteen ja samaan koiranputkeen, vai mikä se nyt oli?), väkisinkin herkistyn funteeraamaan erinäisiä totuuksia tästä ah niin meille rakkaasta lajistamme.

Onko sen pakko olla niin helvetin perkeleen kallista? Eikö lajia seuraavalle yleisölle tosiaan kelpaa esim. nuo Don Viton niin ahkerasti mollaamat ajopelit ja niiden tiukka kisailu? Kävisikö sitä väkeä kisapaikoilla ratkaisevasti enemmän, jos kilpaa ajaisivat vain ne kovaäänisimmät ja nopeimmin kulkevat autokunnat ja niitä olisi riittämiin radalla? Jotenkin en jaksa uskoa siihen. Meinaan vaan sitä, että mikä "riittää" kun puhutaan riittävän ärjyistä menopeleistä. Eikö se ole ajatuksena vähän kuin horisontti. Ainahan se kerpele liukuu alta pois. Katselin huvikseni männä päivänä Ahveniston fanisivuja ja eri luokkien kierrosennätyksiä. Jokunen vuosi ja vuosikymmen sitten auto, jonka pelkkä käynnistäminen aiheutti tuolloin laajalti keskenmenoja, on monen mielestä nykyisin vain nuhapumppu. Kyseessä ei ollut hevoskärryt (toim. huom). Ajaminen ja keskenään kilpaileminen on kuitenkin perimmäisiltä totuuksiltaan ihan sitä ja yhtä samaa kuin aina ennenkin.

Tulen kuitenkin mielelläni toisiinkin aatoksiin, jos näin käy. Ei minulla ole pakkomielteitä suuntaan eikä toiseen. Harmittaa vain riivatsalosti. Myös Heinojen puolesta, jotka saivat hankittua komian auton, mutta voivat sillä
kilpailla vain harvakseen.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tätä keskustelua lukiessa vain vahvistuu se käsitys, että kyllä se ainoa oikea kilpa-auto Suomen radoilla on Legends. :ahem:
 

Jari Nuoramo

Member
Liittynyt
7.9.2006
Viestit
8
Sijainti
Vantaa
Tuosta kustannustasosta SM-kausi versus joku keski-eurooppalainen 24:n rohkenen olla toista mieltä. SM-kaudessa ajetaan 10 lähtöä kestoltaan á noin 35-40 min. Kauden aikana aika-ajo kierroksiin saa "tärväytymään" ehkä 60 minuuttia. Eli kaikenkaikkiaan karkeasti kauden aikakana tulee likimain täysvauhtista ajoa tuollaiset 7,5-8h. Tämä on oleellisesti vähäemmän kuin yhdessäkään 24:ssa saati sitten jos niitä ajaa peräti useita. Eli näiden mainittujen kalliiden kulutusosienkin puolesta yhdestä Rata SM kaudesta selviäisi huomattavasti vähemmällä rahalla kuin yhdestä pitkästä kisasta Euroopan radoilla. Eli itseisarvoisesti rahasta ei ole kysymys. Toinen juttu sitten on mahdolliset sponsorien intressit eli missä he haluavat tuotemerkkinsä näkyvän - kotimaassa vai jossain keski-Euroopassa.
Ja sitä paitsi - kukaanhan ei kiellä ajamasta SM-osakilpailujakin kahdella kuljettajalla jolloin ne kustannukset per kuski olisivat vielä pienemmät.

Et sä voi noin niitä kuluja laskea hyvä mies.

Alla vähän lisää kulurakenteesta, yksi pitkä kisa versus 5 lyhyttä:

Joka kisan välissä autoa huolletaan. Vaikka ajo olisikin tuntimäärältään vähäisempi, kuluu huoltoihin kuitenkin kokonaismääräisesti helvetisti enemmän aikaa työn pätkittäisyyden takia. Laskemasi tuntimäärät on muutenkin väärin koska siihen pitkään kisaan ehdit testaamaan noin suunilleen saman verran kuin yhteen lyheenkin kilpailuun. Kun ei ole ilmaista se testaaminenkaan.

Yksi pitkä kisaviikonloppu olkoon vaikka pakkauksineen, purkuineen ja huoltoineen viiden päivän keikka. Rata-sm:n viisi viikonloppua on kaikki niitä samoja viiden päivän keikkoja. Siinä on heti 20 päivää enemmän työtä yhdelle ihmiselle ja puhutaan kuitenkin useammasta kuin yhdestä henkilöstä.

Se kun on myös ikävä tosiasia että tavarat ei vain liiku ilmaiseksi itsestään. Eli siinä viiden viikonlopun ajamisessa on moninverroin enemmän myös matkustamista. Kuljetuskalusto ja muu henkilökunta ei varmasti ilman välttämätöntä rahanmenoa liiku kovin pitkälle.

Esimerkissä karkeita arvioita, mutta loppujen lopuksi puhutaan aika isoista kulueroista liikkumisen, huoltojen ja palkkojen suhteen. Luulen että ymmärsit?
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
Kävisikö sitä väkeä kisapaikoilla ratkaisevasti enemmän, jos kilpaa ajaisivat vain ne kovaäänisimmät ja nopeimmin kulkevat autokunnat ja niitä olisi riittämiin radalla? Jotenkin en jaksa uskoa siihen. Meinaan vaan sitä, että mikä "riittää" kun puhutaan riittävän ärjyistä menopeleistä.
Eihän äänellä ja teholla ole mitään tekemistä rahan kanssa. Ei kai kukaan tampio puolusta GT-sarjoja sillä perusteella että niissä on ääntä ja tehoja? Ääntä voisi kyllä olla myös enemmän, ja myös samalla tehomäärällä puolta kevyempi kottero kulkisi huomattavasti näyttävämmin. Omasta mielestäni GT-luokan suosio perustuu siihen että voi nähdä helvetin kalliita "unelma-autoja" tositoimissa. Aika kaukana se kuitenkin on hyvän autourheiluviihteen perusajatuksesta.

Putkirunkoon isketään 80-luvun verofarmarin veekasi, tai Hiacen nelikko turbolla. Suorat putket pyttyyn kiinni eikä maksa mitään.

Legends on liian standardoitu (toki alentaa kuluja) ja tekniikaltaan mopo.


(myykää jo ne GT-rakennussarjanne Dubaihin jos niistä siellä joku rättipää vielä kehtais maksaa edes säälikorvauksen)
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Eikö lajia seuraavalle yleisölle tosiaan kelpaa esim. nuo Don Viton niin ahkerasti mollaamat ajopelit ja niiden tiukka kisailu?
Kyllä kelpaa. Jos yleisöltä kysytään, niin rata-SM sarjassa on tällä hetkellä selkeästi yksi pääluokka. Väittäisin, että yli puolet yleisöstä lähti lauantaina kotiin viimeisen Legends-lähdön jälkeen samaan tapaan, kuin aikoinaan lähdettiin Sport 2000-lähdön jälkeen, vaikka kisa olisikin sen jälkeen vielä jatkunut. Kuten aiemmin kerroin, mielestäni yleisömäärä oli viime vuotista suurempi. Minulla kun on isot korvat niin kuuntelin siinä useammankin porukan juttuja ja selville kävi, että ensikertalaisia (tai vuosia penkalta pois olleita) oli paikalla useita ja Legends-luokkaa sinne oltiin katsomaan tultu ja ne lähdöt parhaimpia olivatkin.

En ole aiemmin Legendsien puolesta puhunut, mutta kyllä nyt on se hetki, jolloin Legends-luokka tarvitsisi lisää näkyvyyttä muuallakin kuin Vauhdin Maailmassa. Ja kappas: tämän päivän 7 päivää-lehdessä on aukeaman juttu Seppo Kovalaisesta ja ohessa kaksi isoa kuvaa Legendseistä kera lajiesittelyn. Vielä kun joku Mika Häkkisen/Kimi Räikkösen tasoinen julkkis saataisiin johonkin kisaan ajamaan Legendsejä niin yleisömäärä moninkertaistuisi.

Yleisömäärän lisäyksestä tietysti hyötyisivät muutkin luokat. Paitsi jos kisalähtö on viimeisen Legends-lähdön jälkeen :D Rata-autoilussa on sama tilanne kuin suomalaisessa jalkapallossa: lajin ystäviä riittää niin paljon, että joka tapahtumassa olisi 10000 ihmistä, kunhan vain sisältö ja markkinointi saadaan kuntoon.

Heitän haasteen Pole Positionille: Ensi kevään Ahveniston kisaan ilmainen sisäänpääsy ja kunnon tiedotus asiasta. Ei välttämättä paljoa tulot nykyisestä putoaisi (myydäänhän siellä kaljaa), mutta syksyn kisaan saattaisi 15 euron lipun ostajia löytyä enemmän, jos kevään tapahtuma onnistuisi.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Muistutuksena: kilpa-autoilun kuluja laskettaessa on neljä eri summaa

A) se mitä kerrotaan puolisolle
B) mitä touhu oikeasti maksaa
C) mitä kerrotaan sponssiehdokkaille
D) millä elvistellään baarissa

Epäilen, että tässä kerrotaan enemmän tuota vaihtoehtoa C tai D...

Jos lähdetään tuosta 15 kilosta, itse päätyisin koko lailla

"D" summa 15000
renkaat -1800
ilmoittautuminen -900
bensa -250
mekatsu -1000
majoitus -480
vakuutus -2500
jarrut + muut -1500
huolto -1500

erotus 5070

Päädyn kyllä, että menee ainakin 5 tonnia metsään. No, on se kymppikin vielä paljon rahaa.
Juttelin yhden Porsche kuskin kanssa (Cup) joskus taannoin. Huoltoväli oli tajuttoman pitkä (en muista kuinka monta tuhatta kilometriä). Siksi huoltokustannus ei millään voi olla yli 1500 eur/kisa. Onko Aston Martinissa niin huonot levyt, että ne pitää vaihtaa joka viikonlopun jälkeen (Porshessa ei varmaan mene 1500 eurolla jarruja joka kisassa)?
Laittaakaapa kokeeksi ilmoitus VM:ään, jossa tarjoatte pätevälle mekatsulle tonnin yhdestä SM-viikonlopusta. Veikkaan, että saatte kasapäin TODELLA päteviä kisainssejä. veikkaan, että saatte samalla summalla kaksi.
Laskelmassani laskin vain yhden sarjan renkaita. Se saa kotomaan kapinoissa riittää.
Summa summarum. rahaa saa toki palamaan vaikka kuinka paljon, mutta tuosta laskelmastani on varmasti mahdollisuus pihistää jostakin ja paljonkin. Tärkeämpää kuin kasa renkaita, on tulla kisaamaan ja pitämään hauskaa.
Mitä ihmettä niitä autoja siellä tallissa pidetään homehtumassa...
 
Ylös