Terve foorumilaiset
Suurta syyllisyyttä tuntien seisotamme tallissamme Aston Martin GT4-autoa, tai oikeammin olemme käyttäneet sitä muihin tarkoituksiin, kuin SM-kisoissa ajamiseen.
Kun Aston lopulta meille kulkeutui, ei montaa ajatusta uhrattu sille, että sillä ajettaisiin SM:ssä. Olemme käyneet yhdessä Time Attackissa Alastarossa ja muutenkin auto on ollut erilaisissa ajelutus ja PR-tehtävissä. Toisin sanoen olemme yrittäneet kääntää rahavirtoja toiseen suuntaan kuin yleensä moottoriurheilussa. Jos joku täällä poissaoloamme valittava haluaa nähdä esim Astonin radalla, niin kättä vaan taskuun, niin kyllä ajetaan.
On aika hauska seurata tällaista mutupohjalta tapahtuvaa keskustelua GT-autojen kustannuksista. Voin omasta puolestani hyvinkin uskottavasti kertoa, että en ole koskaan tienannut kuukausipalkkana niin paljon, että se olisi riittänyt yhden GT4 kilpailuviikonlopun rahoittamiseen, GT3-autosta puhumattakaan. GT4 autolla ajaminen kaikkine kuluineen maksaa +15.000 euroa/viikonloppu. GT3-auton kustannukset voinee kertoa kahdella. Nämä kustannukset siis kun asiat tehdään ammattimaisesti ja kunnolla. Parhaat teamit esim Hollannin GT4-sarjassa käyttivät kauteen (9-kisaa) +250.000 euroa.
Kun mainitsen, että kaikkine kuluineen, niin se on paljon muuta kuin rengas ja bensa. Tämän tason autoilla on mm omat huoltoohjelmansa, joita on parempi noudattaa. Se on vähän muuta kuin pelkkä öljynvaihto joka vedon jälkeen. Toki tota rasinkiöljyäkin kuluu tynnyri kaudessa. Kaikilla osilla on omat käyttötuntinsa ja sitten ne voi heittää olan yli. Jos haluaa ylimääräistä ohjelmaa voi näistä luistaakkin, mutta tullee loppupeleissä kalliimmaksi. Tämä osuus on huomattavasti suurempi kuin rengaskulu. Sitten on vakuutuskulu 2500-3000/vkl. Tästäkin voi tietysti tinkiä. Jarrut kuluvat tahtia levyt/palat/nestettä pari litraa/vkl (1.500E/vkl) ym. Tästä ei voi tinkiä. Sitten vähän evo palikkaa tehtaalta, testausta ja arvonalennus ym ym. Kaiken tämän jälkeen voi ynnätä, että paljonko maksoi ja todeta, että paljon.
Paljon mielekkäämpää kuin ajaa SM-viikonloppu tällaisella autolla, on esim osallistua johonkin suureen eurooppalaiseen kestävyyskisaan, Spa 24, Nurburgring 24 ym. Kulut/kuski vastaavat noin kahden SM:n ajamista.
Se, että kaverit olisivat nakki/pitsa palkalla räpelöimässä tällaista autoa ei ole kovin kokonaistaloudellista. Miehistökustannuksien säästö ei oleellisesti kokonaiskuluihin vaikuta. Voipi käydä jopa niin, että markan suutari saakin aikaan tonnin vahingon. Rengaskulu on toki merkittävä kuluerä, mutta vain yksi muiden joukossa. Suomen Michelin-hinnat ovat aivan linjassa euroopalaisten (FIA GT/DGT) myyjien kanssa. Yokohama A048 rengas on puolestaan katurengas, eikä se vastaa tarkoitustaan rata-ajossa. Meillä sattuu olemaan sellainen setti, se kun aikanaan on tullut Prodrivelta (Astonilta) auton mukana ja sillä on ajettu Nurmijärven sprintissä ja muutama kierros Alastarossa.
No niin jos ei Astonia kotimaan SM-kisoissa näkynyt, niin asia on vielä mahdollista paikata. Kerää max 10 hengen porukka ja kättä taskuun yhteensä 2.500euroa ja mennään heittämään parintunnin ajosetti vaikkapa Alastarolle.
Hyvää syssyn jatkoa
Juha