RATA-SM 2010 kausi

kohokas

Member
Liittynyt
9.8.2010
Viestit
18
Kävin perjantaina ahvenistolla ja katsastin sen reiman hyysämmän "camaron" en usko niiden tuloon ei mitään tekemistä entisaikojen camaroitten kanssa. Putkirunkoinen muovikuorinen hälpytin. petri l älä nyt innostu liikaa niistä camaroista ei ne pelasta mitään kun on jo housuissa!!!!:thumbfh:
 

Lauri/Silver Racing

New member
Liittynyt
14.9.2010
Viestit
3
Noniin, tulihan vierailtua Rata-SM:n kilpailijoiden puolella kolmen vuoden breikin jälkeen. Itse ajaminen oli aivan mahtava kokemus pitkästä aikaa, kova tuntuu taso olevan Xtremessä tällä hetkellä.

Keskiviikon treenit menivät jotakuinki poskelleen mielettömän ruuhkan takia, ajettiin tosiaan samaan aikaan legendsien, V1600 ym. luokkien kanssa josta sitten seurasti melkoinen kaaos. Ruuhkassa köröteltiin pari rundia ja sitten viimeistään tuli punainen lippu kun joku oli onnistunut ajamaan kaseikon puolelle :) Eikö niitä prätkiä saada pois edes yhden kisaharjoittelupäivän ajaksi? Ne kun vievät aina ruhtinaallisen siivun treeniajasta ja niille tuntuu ajomahdollisuuksia kyllä olevan muutenkin ihan riittämiin.

Kisapäivien kulusta ei sinänsä pahaa sanottavaa, PAITSI kun olisi ollut meidän lähdön aika, ollaan siinä vetämässä jo kypäriä päähän kun tulee ilmoitus että meidän lähtöä on lyhennetty 10 minuutilla. Mitä helvettiä? Aikataulu kuulemma on sen verran myöhässä että jostain on otettava pois. Sama juttu myös lauantaina! Kiitos näistä, eikö olisi ollut yhtään tasapuolisempaa sitten nipistää myös muilta luokilta? Olisi varmaan pitänyt sanoa ilmoittautumisessa osallistumismaksun toisen erän maksun yhteydessä että sori, en mä nyt maksakaan kun ei oo rahaa mutta meen silti ajamaan.

Ja kuten tässä ketjussa on useaan otteeseen todettu, on GT-luokka melkoinen vitsi. Turha sitä on yrittää hypettää kun ei osallistujia tule sitten millään, Legendsithän on tällä hetkellä aivan selkeä ykkösluokka. Ilmeisesti se Trophy-arvo ei sitten kuitenkaan ole mitään...

V1600 luokka näyttäisi hieman nostavan päätään, hyvä näin vaikka autot sinänsä melko vaisuja pelejä ovatkin. Olisiko V2000 luokassa mitään ideaa?

Tässä nyt jotain havaintoja/narinoita viikonlopusta. Mutta pakko todeta, ettei se ajamisen ja kisaamisen riemu varmasti aina oikein välity sinne lehtereille. Itse ainakin sain jo keskikastin kisailusta varsin hyvät vibat :D
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Itse ainakin sain jo keskikastin kisailusta varsin hyvät vibat :D
Jos ajoit autoa nro 30, niin teillä oli muistaakseni yks lauantain parhaimmista taisteluista kilpailijapari nro 27 kanssa. En muista enää kumpi ohitti kumman, mutta aika "yhtenä autona" siinä stadionosuudella vedettiin useammallakin kierroksella :D
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Porsche Clubin kisoissa on tällä kaudella nähty viisi eri 996 tai 997 cupperia ja autoja lienee Suomessa enemmänkin. Se, montako niistä saadaan viivalle Rata-SM:n kisoihin on tietysti ihan eri asia.
Eikös nuo Porsche clubin herrasmieskisat ole kuitenkin aika lailla eri juttu, kuin nämä perinteiset ratakisat. Meinaan mitä joskus kyseisten kisojen sääntöjä lueskelin, niin siellähän jaetaan mustia lippuja/kutsutaan puhutteluun jos käydään radan ulkopuolella tai hipaistaankin toista autoa. Kuinka moni on sitten valmis lähtemään kunnon ratakisaan, jossa auton vahingoittuminen on todennäköisempää. Näkisin kuitenkin mielelläni jossain kisassa Camaro cupin, Porsche cupin ja NEZ Gt:n autot samassa lähdössä.

Tuohon ensi vuoden kalenteriin olen oikein tyytyväinen. Ei enää Viron vierailua. Eiköhän noista kolme kisaa tule katsottua. Ja jälleen soudetaan kohti lauantai-sunnuntai formaattia. Vähän jo alunperinkin ihmettelin tätä miksi siirryttiin takaisin tähän perjantai-lauantai kisailuun, kun se jo kertaalleen todettiin huonoksi muutama vuosi sitten.

Olis kyllä mielenkiintoista nähdä olisko se ruoho vihreämpää jossain kilpailevassa sarjassa. Ennen tätä kautta Pole Position muuten tiedotti tällaista:
SM –luokat lukitaan kolmeksi vuodeksi.
:eek:
 

Lauri/Silver Racing

New member
Liittynyt
14.9.2010
Viestit
3
Jos ajoit autoa nro 30, niin teillä oli muistaakseni yks lauantain parhaimmista taisteluista kilpailijapari nro 27 kanssa. En muista enää kumpi ohitti kumman, mutta aika "yhtenä autona" siinä stadionosuudella vedettiin useammallakin kierroksella :D

Minähän se olin juu ja ohittavana osapuolena, kiva kuulla että on tullut sentään vähän annettua viihdettä muillekin kuin itselle :D Juuri tuollaisen kisaamisen takia lähdinkin mukaan ja myös tuon takia mieli tekee edelleen mukaan kyseisiin karkeloihin, mutta edellisessä viestissä tuli listattua asioita mitkä nykysysteemissä nyppivät.

Olihan muuten hieman hassu fiilis lähteä lauantaina suoraan kisalähtöön ajamaan, edes lyhyt warmup ois ollu paikallaan.

Päädyin katsomaan youtubesta videota vuoden 1997 Sport 2000-skaboista, niissä lähdöissä oli todellakin tapahtumaa! Tuohon aikaan, vielä melko nuorena kloppina, mietin että "tuolla mä vielä joskus oon iteki mukana". Mitähän kaikille niille autoille on tapahtunut? Huippuvuosina kun osallistujia oli päälle 30 ja kaikkinensa luokassa esiintyi varsin mittava kirjo kalustoa.
 

Group 5

Active member
Liittynyt
23.4.2010
Viestit
31
Mistähän se tosissaan on kiinni ettei tätä kalustoa nähdä radoilla? En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että itketään jostain osallistumismaksusta kun kalusto itsessään maksaa 10 tuhansia parhaimmillaan. Niin mitä meinaa pieni osallistumismaksu siinä enää... Vai onko kyse periaatteesta.
Onko sinulla Petri L mitään käsitystä siitä mitä kustannuksia yhden vkl. läpivieminen aiheuttaa GT autoilla. Pelkästään renkaat a 2000,- kpl x 6 + polttoaineet useampi sata litraa+kuljetukset+mekaanikot+käyttötunnit, koneelle, laatikolle, jarruille yms. Yhden vkl:n kustannuksilla saa sinulle loppuelämäksi 5,- euron viinipulloja.

Tutustu aiheeseen huolella ennen kuin heittelet typeriä!
 

Group 5

Active member
Liittynyt
23.4.2010
Viestit
31
[

Keskiviikon treenit menivät jotakuinki poskelleen mielettömän ruuhkan takia, ajettiin tosiaan samaan aikaan legendsien, V1600 ym. luokkien kanssa josta sitten seurasti melkoinen kaaos. Ruuhkassa köröteltiin pari rundia ja sitten viimeistään tuli punainen lippu kun joku oli onnistunut ajamaan kaseikon puolelle :) Eikö niitä prätkiä saada pois edes yhden kisaharjoittelupäivän ajaksi? Ne kun vievät aina ruhtinaallisen siivun treeniajasta ja niille tuntuu ajomahdollisuuksia kyllä olevan muutenkin ihan riittämiin.

Eikös niitä treenipäiviä ole Ahvenistolla ole ollut 12 kpl tänä vuonna? Tarviiko sitä vuoden toiseksi ruuhkaisimpana päivänä paikalle tulla?

Ne prätkät taitavat kyllä olla suurin asiakasryhmä kyseisille päiville Ahvenistolla. Pitäisikö ne pois jättää sen takia että joku ei ole käyttänyt muita treeni mahdollisuuksia.

Olisihan kilpailun järjestäjälläkin ollut mahdollisuus järjen käyttöön ja viedä kisat läpi la ja su tyyliin, joten pe olisi jäänyt luokittain vietyyn harjoitusmahdollisuuteen.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Päädyin katsomaan youtubesta videota vuoden 1997 Sport 2000-skaboista, niissä lähdöissä oli todellakin tapahtumaa! Tuohon aikaan, vielä melko nuorena kloppina, mietin että "tuolla mä vielä joskus oon iteki mukana". Mitähän kaikille niille autoille on tapahtunut? Huippuvuosina kun osallistujia oli päälle 30 ja kaikkinensa luokassa esiintyi varsin mittava kirjo kalustoa.
Etkö sä ole vielä täältä lukenu että se oli ihan paska luokka ;)

Ihan muuten off the record tais Bemarit olla suosituin koppiautoluokka (vai lasketaanko legendsit?) sit kuitenki tänä vuonna vaikka onkin kuinka tylsää katottavaa. En tiedä sit mikä siinä kuljettajia kiinnostaa. Vai olisko se edullisuus, tasaväkisyys ja hyvät kisat josta löytyy jokaiselle joku kaveri kenen kanssa saa ajaa tosissaan kilpaa.

Vaikka se olis kuinka siistiä nähdä vaikka protoja rata-SM:ssä ni ihan todellisuudessa GT3/4 ja Superit on vaan aivan liian kalliita autoja Suomeen ,taitanee Superissa olla vielä kalliimmat käyttökulut kun GT3:ssa. Niin taitaa myös olla CuppiPossutkin

Edelleenki väitän että FIN R- tyylinen noin 280hp 2wd olis ehkä parasta mitä Suomentapaseen maahan saadaan kehitettyä. Me ei kuitenkaan asuta Ruotsissa jossa niin moni asia on paremmin.

Tiivistettynä:

- 2000cc max (saa putkittaa/porata)
- Venat varrelta ja lautaselta std.
- Nokkien maks nosto 11mm. (muuttuvat ajotukset ok jos vakiona)
- Sekventiaalinen aski lukolla sallittu (Vain alkuperäisiin kuoriin)
- Painot luokituksen mukaan (Jos ei kv. luokitusta niin AKK poikkeuksella)
- Jarrut ja alusta vapaa (materiaalit samat kun nykyään)
- Pyöräkoko 17" (Rengas kilpailutetaan _asiakkaille_ edulliseksi)

Ja jotta vältettäis Civic Type R merkkiluokka niin mahdolliset lisäpainot V1600- tyyliin.

Toki muitakin ideoita olis kiva kuulla, harvemmin kukaan on vaan esittäny mitään konkreettista. :wink:

Taitaa olla sellanen homma että ne lehmät ammuu eniten mitkä lypsää vähiten :ahem:
 

Lauri/Silver Racing

New member
Liittynyt
14.9.2010
Viestit
3
Vieraskuskina kun mukaan lähdin niin päätös kisaan lähtemiseen tapahtui varsin myöhään, näinollen tuo kisaa edeltävä keskiviikko jäi ainoaksi mahdollisuudeksi testata kisaa varten. Ja torstaina kun ei radalle asiaa ollut muuten niin keskiviikko oli myös muille kilpailijoille viimeinen tilaisuus valmistautua kisaan. Pointti olikin siinä että olisi ollut melkoinen etu kilpailijoille jos tuo keskiviikko olisi ollut varattu VAIN kisaan tulijoille. Nyt kun oman vuoronsa veivät katumotoristit, joille omasta mielestäni on muulloinkin varsin hyvin tarjolla ajomahdollisuuksia.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Onko sinulla Petri L mitään käsitystä siitä mitä kustannuksia yhden vkl. läpivieminen aiheuttaa GT autoilla. Pelkästään renkaat a 2000,- kpl x 6 + polttoaineet useampi sata litraa+kuljetukset+mekaanikot+käyttötunnit, koneelle, laatikolle, jarruille yms. Yhden vkl:n kustannuksilla saa sinulle loppuelämäksi 5,- euron viinipulloja.

Tutustu aiheeseen huolella ennen kuin heittelet typeriä!
Joo okei. En tosin juo noin halpaa viiniä. Mihin nämä osallistumismaksut käytetään?
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Onko sinulla Petri L mitään käsitystä siitä mitä kustannuksia yhden vkl. läpivieminen aiheuttaa GT autoilla. Pelkästään renkaat a 2000,- kpl x 6 + polttoaineet useampi sata litraa+kuljetukset+mekaanikot+käyttötunnit, koneelle, laatikolle, jarruille yms.
No, jo on renkailla hintaa. Super2000 17" Dunlop Slicksit maksaa n 300 eur/kpl tosin vain 235 leveänä, mutta miten ihmeessä hinta voi noissa olla kuusinkertainen (18"?)?
Kannattaisi varmaan muuttaa sääntöjä ja alkaa ajamaan yokohaman A048:lla. Niitä saa 315 leveänä, pitäisi riittää, hinta 18" ei ole kuin reilu 500 ja varmaan siinäkin on tinkivaraa.
Bensanahan ajetaan ensi vuonna joka tapauksessa vain 98:lla ei siitä nyt kovin isoa laskua voi tulla. Sen ymmärrän, jos Saksasta sakka pitää mekatsut hankkia, niille varmaan pitää jo kunnon palkkaakin maksaa. Jos tyytyy kotomaiseen osaamiseen, selviää varmaan pitsalla & kaljalla.
Kyllä nyt on hieman selittelyn makua. Onko se sitten parempi, että hienot autot seisoo tallissa? Muuttakaa vaikka sääntöjä, että saadaan enemmän autoja viivalle. Ja pakkoko siellä on tuntikaupalla kiertää, jos ei rahat riitä. Eiköhän voittajan saisi selville vaikka esim 20 - 30 minuutissa?

Osallistusmismaksuista: eikös PP ole firma, jossa ihmisille pitää maksaa palkkaa. Jo pelkästään siitä tulee aika pitkä sentti. Esim Legensien koko kauden osallistumismaksuilla maksaa ehkä vain yhden ihmisen palkan.
 
Viimeksi muokattu:

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
Mä ymmärrän kyllä yleisön valituksen siitä, että mitään siistiä ei voida nähdä kun Suomessa ei ole varaa. Sitä en ymmärrä että jotkut omistajat tuhlaavat puolikkaita lottovoittoja joihinki euroopan ihmeisiin ja SITTEN valittavat ettei ole varaa ajaa.
 

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
Onko sinulla Petri L mitään käsitystä siitä mitä kustannuksia yhden vkl. läpivieminen aiheuttaa GT autoilla. Pelkästään renkaat a 2000,- kpl x 6 + polttoaineet useampi sata litraa+kuljetukset+mekaanikot+käyttötunnit, koneelle, laatikolle, jarruille yms. Yhden vkl:n kustannuksilla saa sinulle loppuelämäksi 5,- euron viinipulloja.

Tutustu aiheeseen huolella ennen kuin heittelet typeriä!
Pelkästään renkaat a 2000,- kpl x 6

Tämä on nyt jotain sekoilua.. 2000,- kpl x 6 ??? Ei täsmää mihinkään..
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Eikös GT:ssä ajettu Michelinillä ja myynnistä vastannut Seba-team? Hinnasto löytyy tästä: http://www.rallirengas.fi/rallirengas-hinnasto-ralli2010.pdf
Misukan hinnat GT3 R:n 27/65-18 etugummeille: á 338 € (Alv 0%) ja 31/71-18 takagummeille á 400 €

=> yksi kierros maksaa 1476 € + alv23% = 1815,45 €

997 Porsche Cupperin vastaavat 24/64-18: á 293 ja 27/68-18: á 385

=> yksi kierros maksaa 1667,88 €

Siihen sitten päälle bensat ja syömiset ja mahdolliset Porsche AG:lta tulleet kilpailuinsinöörit ja mekaanikot, jos kerran nuo lättänät on sellaista rakettitiedettä, ettei niitä normaali mekatsut pysty ymmärtämään:tongue:
 

Group 5

Active member
Liittynyt
23.4.2010
Viestit
31
Pelkästään renkaat a 2000,- kpl x 6

Tämä on nyt jotain sekoilua.. 2000,- kpl x 6 ??? Ei täsmää mihinkään..
Sorry, 0 liikaa ja muutama satku liian vähän. Joka tapauksessa puhutaan tuhansista per vkl ja kun sen kerrot kauden kisoilla niin puhutaan aika isoista summista.
 

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
Sorry, 0 liikaa ja muutama satku liian vähän. Joka tapauksessa puhutaan tuhansista per vkl ja kun sen kerrot kauden kisoilla niin puhutaan aika isoista summista.
Okei, saahan sekavastakin hyvällä suomennuksella jotain väännettyä.. Kirjoitat siis a ja kpl ja tarkoitat suurinpiirtein neljää ja korostat hintaa vähän ylöspäin pyöristämällä.. Kutosestakin saa varmaan 10 tai 5 kun vähän suomentelee (jos 6 viittaa siis 2010 kisatapahtumien määrään). Sääntöjen mukaan per kisavkl on kyllä ihan joku muu määrä kuin 4 kpl (tai vaikka 6, jos tuo 6 sattuu siihen viittaamaan).. mutta kai (ehkä) jotkut ajaa vain neljälläkin aika-ajot + kaksi "pitkää" kisaa..
 
Viimeksi muokattu:

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
No, jo on renkailla hintaa. Super2000 17" Dunlop Slicksit maksaa n 300 eur/kpl tosin vain 235 leveänä, mutta miten ihmeessä hinta voi noissa olla kuusinkertainen (18"?)?
Kannattaisi varmaan muuttaa sääntöjä ja alkaa ajamaan yokohaman A048:lla. Niitä saa 315 leveänä, pitäisi riittää, hinta 18" ei ole kuin reilu 500 ja varmaan siinäkin on tinkivaraa.
QUOTE]

Ei se sitten alkuperäisen kirjoittajankaan mielestä ollut kuusinkertainen ;)
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Eräs kuski kertoi tuossa kesän aikana että Ruotsista saa vanteita ja kilparenkaita kotiovelle kuskattuna selkeästi halvemmalla kuin yhdestäkään suomalaisesta rengasputkasta. Tosin merkki ei ollut AKK:n/Pole Positionin määräämä Michelin, mutta hällä väli kun ei ollut meininkiäkään ajaa SM-lähdöissä.
 
Ylös