RATA-SM 2010 kausi

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Huippujännittävän rata-sm kauden kiihkeä huipennus, suuri finaali on ovella. Pitäähän sinne toki raahautua, mutta ilmoittautuneiden lista näyttää siltä, että taidan nukkua vähän pitempään omassa sänkyssä, kuin nuokkua rinteillä katsomassa viittä Gt-autoa. Siipiformulalähtöä odotan eniten. Toivottavasti niitä sitten on viivalla edes tuo 16 autoa.

Paljonkos noita Supermotoja on tulossa ja ajavatko ne crossirataa vai mitenkä? Tiukka aikataulu niille ainakin on laitettu (kolme lähtöä kolmessa vartissa).
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Paljonkos noita Supermotoja on tulossa ja ajavatko ne crossirataa vai mitenkä? Tiukka aikataulu niille ainakin on laitettu (kolme lähtöä kolmessa vartissa).
Ilmoittautuneet:
http://www.iceroadracing.com/eilmo/index.php?lcrit=Kaikki&kisaid=58&kansio=qrf&sivu=listaa

Ratahan on mentävä jossain kohdin myös maastoon, koko ajan ei voi olla asfaltilla.

Ja taitaa olla niin, että supermoto eivät enää ensi kaudella aja autokilpailujen/Rata-SM:n yhteydessä. Sen verran kovaa kritiikkiä on kuuleman mukaan kuskeilta tullut.
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Ja taitaa olla niin, että supermoto eivät enää ensi kaudella aja autokilpailujen/Rata-SM:n yhteydessä. Sen verran kovaa kritiikkiä on kuuleman mukaan kuskeilta tullut.
Se olisi harmi. Ainoa kerta, kun olen Supermoto-kisan nähnyt oli muutama vuosi sitten, kun olivat SRC-luokan kanssa Ahvenistolla. Siitä on mieleen jäänyt viihdyttävä kisa. Joskin rata taisi olla turhan nopea pyörille. Open ja ATV ovatkin sitten itselle uusia tuttavuuksia.
 
Viimeksi muokattu:

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Legends luokka aiheutti pari näyttävää kaatoa eilen Ahvenistolla.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Ahvenistolta kotiuduttu.

+ Tiukkoja tilanteita ja säälimätöntä kaksinkamppailua V1600-, Honda Challenge-, Legends- ja Open-luokissa.

+ Venäläiset toivat väriä Legendseihin.

+ Aikatauluun merkattua puolen tunnin taukoa ei pidetty, koska ylimääräisiä taukoja oli niin paljon (toisin on joissakin jokkis-kisoissa).

+ Jäi sellainen tunne, että yleisöä olisi ollut hieman paria viime vuotta enemmän.

+ GT-luokan toista lähtöä ei enää jatkettu punaisen lipun jälkeen, vaikka ajoaikaa olisi ollut 22 minuuttia jäljellä.

+ Supermotot toivat hyvää vaihtelua tapahtumaan.

+ "Katsomossa" myytiin kynttilää ja kelloa ja paitaa ja oli simulaattoria ja Hummeria. En minä niitä kaivannut, mutta näytti ne osaa porukasta kiinnostavan.

+ Nähtiin Camaro-cup-auton näytösajo. Tosin valitettavan hidasvauhtinen. Kelpais kyllä kattella meijänki radoilla. Syytä näytösajoon ei toki kerrottu...

+/- Sää oli aika viileä eiliseen verrattuna, mutta eipähän satanut.

- Supermotojen rata. Pääsuoralle tehtiin autonrengaista (ei tällä kertaa kuormaajan rengaista), kanistereista ja lippusiimasta tuplashikaani ja kilpailijat kiersivät myös varikon ulostuloa vastapäätä olevan päällystetyn puoliympyrän. Stadionaluetta tietysti kierrettiin ja soralle ei ajettu. No se shikaani hajosi heti alkuunsa. Joka kierroksella jotkut kilpailijoista oikaisivat shikaanin, vaikka toimitsijat sankarillisesti kokosivat sen joka oikaisun jälkeen. Osassa shikaania ja ekassa mutkassa näytettiin myös keltaista lippua koko kisan ajan.

- Supermotojen oikominen johti lopulta rajuun kolariin, kun yksi kilpailija ajoi autonrenkaan yli. Kaksi kaveria kaatui ja keskeytti. Toinen näytti loukkaavan jalkaansa. Kolarin jälkeenkin yleisö sai pidättää henkeään, kun toimitsijat ja keskeyttäneet kilpailijat juoksivat moneen kertaan radan yli kilpailijoiden edestä. Radalla oli levällään renkaita, kanistereita, pyöriä ja äijiä, eikä muut kilpailijat malttaneet hidastaa ohittaessaan paikkaa. Olisi ollut punalipun paikka.

- Open- ja ATV-luokkien arvostus oli heikohkoa: Kuuluttaja totesi Supermotojen jälkeen, että nyt alkaa tauko ja kehotti ihmisiä menemään shoppailemaan. Katsojien jo vaeltaessa pois päin, mainitsi ohimennen, että tauon aikana radalla nähdään Open- ja ATV-luokat. Selostusta ei tullut, eikä taidettu voittajiakaan mainita. Käsiohjelmassakaan ei pärinäpoikien nimiä ollut.

- ATV-luokan muutenkin vähänlainen osanottajamäärä oli kutistunut kolmanneksella eli kuusi mönkijää nähtiin.

- Honda Challenge/V1600-kisassa viimeksi mainitut lähtivät ruudukosta ensin ja ensin mainitut puoli minuuttia myöhemmin. Sama homma Formula Renault/F3-kisassa. Typerää pelleilyä!

- Olin näkevinäni katsomosta, että varikolla jonkinlainen varikkomobiili karkasi vip-telttaa päin kovalla vauhdilla ja rytinällä. Ei tainnut suurempia vahinkoja tulla.

- Pyttipannu maksoi 6 euroa ja annos oli vieläpä aika pieni.

- Nätti lipunmyyjäflikka sitoi rannekkeen niin tiukkaan, että käsi meinasi mennä kuolioon.

- Aikataulu venyi puoli tuntia, vaikka Bemarikisaa lyhennettiin 10 minuutilla ja GT-kisa kesti 13 minuuttia. Ei siitä järjestäjiä voi syyttää. Hinaustauot vaan kestivät kauan, kun jokainen hinattava tarvitsi lavettia. Legendsien A-finaalin uusinta, öljynputsaus ja Supermoto-radan rakennus/purku veivät myös aikaa. En jäänyt odottamaan ehtivätkö Supermotot vielä ajaa toisen lähdön. Tuskin tulevat enää ensi vuonna rata-SM-kisoihin.

Kiitos talkoolaisille!
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
+ Nähtiin Camaro-cup-auton näytösajo. Tosin valitettavan hidasvauhtinen. Kelpais kyllä kattella meijänki radoilla. Syytä näytösajoon ei toki kerrottu...

- Open- ja ATV-luokkien arvostus oli heikohkoa: Kuuluttaja totesi Supermotojen jälkeen, että nyt alkaa tauko ja kehotti ihmisiä menemään shoppailemaan. Katsojien jo vaeltaessa pois päin, mainitsi ohimennen, että tauon aikana radalla nähdään Open- ja ATV-luokat. Selostusta ei tullut, eikä taidettu voittajiakaan mainita. Käsiohjelmassakaan ei pärinäpoikien nimiä ollut.
+ Itsekin kuullut huhuja, että Reima olisi tuon Camaro-jutun takana, mutta taatusti Huttunen ei radalle olisi Chevyä päästänyt, jos ei olisi siinä itselläkin sormia pelissä. Ehkäpä nuo Legendsit lähte omiin kisoihinsa (kuten joku jossakin kirjoitti) ja nuo Camarot tilalle.
Grönhdahl taitaa olla niin hyvissä väleissä Maran kanssa, niin jatkavat SM-kisoissa ensi vuonnakin.

- Tuollainen kohtelu on todella typerää. jos luokat kisan otetaan, niitä pitää kohdella kuten kaikkia muitakin, vaikka osanottajia olisi vähän ollutkin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Camaro Cupista ei toistaiseksi ole mitään uutta tietoa, ehkä sitten talven mittaan jotain kuuluu.
Sen sijaan seuraavat kolme vuotta Pole Position Oy vastaa myös Nordic/NEZ GT sarjan organisoinnista. Pitkälti siksi että Ruotsin päässä ei tunnu mikään järjestyvän kertapuheella eikä aina oikein kahdellakaan. Talven ja kevään mittaan katsellaan montako osakilpailua luokassa ajetaan ja missä.
Visbyn rata voisi olla noin ilmastollisesti otollinen paikka aloittaa kisakausi joskus kohta vapun jälkeen. Pärnuun on luvassa kokonaan uusi rata, joka täyttää laatuvaatimukset oleellisesti paremmin kuin nykyinen CCCP-standardien mukainen panssariura.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Tulipa oltua paikalla ensimmäistä kertaa varmaan kolmeen vuoteen. Ja näkyipä katsomossa pari tuttuakin. :)

Muuten ihan hyvää meininkiä, mutta sitä romujen keräämistä pitäisi nopeuttaa ja paljon. Lauantain Legendsien B-finaali meni lähes täysin pipariksi kun kulutettiin pitkä aika turva-auton perässä. A-finaalissakin meinasi käydä samoin, onneksi pistivät punaiset liput jotta aika ei tuhlaantunut kokonaan.

Selostaja (kuka lienikään) oli välillä aika pihalla tapahtumista, vai eikö sieltä selostamosta näe edes ensimmäiseen mutkaan?

Niin ja GT-luokkaan riittäisi varmaan alle puoli tuntia ajoaikaa per lähtö. Ei sitä yksinajelua millään jaksaisi katsoa yli puolta tuntia putkeen, vaikka menopelit sinänsä hienoja ovatkin.

Mutta kyllä tuossa oli taas 15 eurolle vastinetta.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Toivon todella, että nämä joilla on nyt GT auto myyvät laitteet eteenpäin ja ostavat tilalle Camaro cupin auton. Hitto siitä saatais hieno luokka suomen radoille. Camaron näytösajon syy kerrottiin perjantaina kyllä mutta ei lauantaina. Selostaja oli Timo Heinonen:

http://www.timoheinonen.fi/

Tuskin kukaan ja varsinkaan AKK koskaan tunnustaa, että itse asiassa Camaro cupin idea taisi olla alunperin allekirjoittaneen. Lähetin nimittäin AKK:lle ideani ja vasta sen jälkeen kirjoitin siitä tänne foorumille. Mahtavaa jos luokka saa tulta siipiensä alle. GT lähtö oli jotain niin naurettavaa, että teki mieli nauraa. 35 minuuttia 4 auton kisaa, huh huh. Toivottavasti koko luokkaa ei ajeta ensi vuonna. Onko legends luokka siirtymässä historic kisojen yhteyteen?
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Tuskin kukaan ja varsinkaan AKK koskaan tunnustaa, että itse asiassa Camaro cupin idea taisi olla alunperin allekirjoittaneen. Lähetin nimittäin AKK:lle ideani ja vasta sen jälkeen kirjoitin siitä tänne foorumille. Mahtavaa jos luokka saa tulta siipiensä alle ... Onko legends luokka siirtymässä historic kisojen yhteyteen?
Camaro Cupiahan on Suomeen puuhaamassa Reima Söderman eikä suinkaan AKK. Huolestuttavaa tässä on se, että Camaro Cupin autoa on esitelty Rata-SM:n yhteydessä!! Alunperin varikolta kantautuneiden huhujen mukaan Camaro Cup ja Legendsit olisivat olleet muodostamassa uutta, täysin Rata-SM:n ulkopuolista sarjaa... Toivottavasti Reimalla ja Legendseillä on tarpeeksi munaa irtaantua Rata-SM:stä.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Onko legends luokka siirtymässä historic kisojen yhteyteen?
Tuskinpa vaan, siellähän jo nytkin, Suomalaisittain outoa..., varikolla ahdasta.

Tilannehan on muutenkin aika mielenkiintoinen:
+ Legensejä on pilvin pimein, ja lisää taitaa tulla koko ajan
+ Xtremessäkin on säännöllisesti n 20 autoa, ja ystävällisemällä kisahinnoittelulla lisääkin tulisi varmaan monta
+ Locosteja on vihdoin jo 12 - 15 /kisa
+ endurancekin porskuttaa
+ jopa Formula Fordeja on mukavat n 12 /kisa
+ Historic kisoissakin taitaa kalusto lisääntyä koko ajan, kohta HRF voisi pitää "pelkät" hissekisat

- ainoat miinukset tulee formula renuista, kolmosista ja tietysti GT:stä. Itseä ainakin ärsytää GT:t, kun maassa käsittääkseni on useampikin Ferrari, Porsche, Viper jne jotka voisivat ihan hyvin tulla skabaamaan, mutta kun ei niin ei. Ja taitaa noita F3.iakin useampi tallissa homehtua.

Jos tuohon laitetaan päälle vielä Camarot, on se kumma, jos ei kunnon skaboja saada aikaiseksi.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Mistähän se tosissaan on kiinni ettei tätä kalustoa nähdä radoilla? En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että itketään jostain osallistumismaksusta kun kalusto itsessään maksaa 10 tuhansia parhaimmillaan. Niin mitä meinaa pieni osallistumismaksu siinä enää... Vai onko kyse periaatteesta.
 

S^Hansu

New member
Liittynyt
15.6.2010
Viestit
3
Tuli sitten käytyä katsomassa Ahvenistolla ihan katsojana. Noin päällimmäisenä jäi mieleen Legendsit ja Supermotot. Varsinkin lopun ultra taistelu motoissa oli ihan parhaasta päästä showta. Kumarrus hepulle joka kaatumisen jälkeen pisti ohituksen per kierros... :)

Kuvia
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mut miks ei vois tehdä camaro cuppereista pääluokkaa, jos niitä saadaan riittävästi. Nyt on tulossa Porsche luokka ja autoja varmaan kaikki 2.
Porsche Clubin kisoissa on tällä kaudella nähty viisi eri 996 tai 997 cupperia ja autoja lienee Suomessa enemmänkin. Se, montako niistä saadaan viivalle Rata-SM:n kisoihin on tietysti ihan eri asia. Ymmärtääkseni Porsche Challengea ei ole missään julistettu "pääluokaksi".

Camaroita ei ole maassa vielä ainuttakaan ja tässä vaiheessa on vaikeaa ennustaa montako niitä ensimmäisellä kaudella nähdään. Ehkä Pole Positionissakin on opittu jotain virheistä, eikä haluta mainostaa pääluokkana jotain alle viiden auton lähtöä...

Sitä paitsi, Camaro Cuphan ei ole Pole Postitionin hallinnassa, vaan sillä on oma puuhamiehensä... Saa nähdä ajaako luokka edes (kaikissa) SM-kisoissa, sillä sitähän on houkuteltu myös kilpailevaan sarjaan.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Ei voi syyttää ainakaan organisaatiota hitaudesta. Toisin kuin rallicross puolella. Hyvä jos ajetaan pari kisaa Hämeenlinnassa. Mut miks ei vois tehdä camaro cuppereista pääluokkaa, jos niitä saadaan riittävästi. Nyt on tulossa Porsche luokka ja autoja varmaan kaikki 2.
Nuo kaavailut ensi kauden luokista lienevät mitä suuremmassa määrin "alustavia" :rolleyes: Käsittääkseni Legendsitkään eivät vielä ole tehneet päätöksiä ensi kaudesta, vai onko jollain parempaa tietoa? Entä Supermoton? Mitä suuremmalla varmuudella eivät tämän kauden kokemuksien jälkeen ole mukana autokilpailujen täytelähtöinä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös