RATA-SM 2010 kausi

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Samaa ihmettelen NEZ GT:n GT-luokan osalta ajatellen ensi vuotta :frown:

Tosin sen verran hassu mitalikolmikko tänä vuonna NEZ GT 2010 Mestaruussarjassa GT-autojen osalta, että ihan itseäkin hymyilyttää ...

1. Eric Behrens, Dodge Viper GTS-R (ex-tehdaspeli)
2. Pertti Kuismanen, Dodge Viper GTS-R (ex-tehdaspeli)
3. Jari Valtti, BMW M3 S38 (kotikutoinen autotallipeli) :D
Joo. Kieltämättä vois kysyä et kuka ei kuulu joukkoon....:D
Mutta kahden (tai neljän, laskutavasta riippuen) skaban kisa on altis tulosten vääristymiselle. Jos ensi vuonna on 10 lähtöö, niin se ehkä kuvaa vähän paremin keskinäisiä tasoeroja.... Harmittaa vietävästi että se yx vappuhanska meni telomaan sen Saleenin ennen sarjan alkua. Olis ollu mielenkiintoista nähdä miten se olis sopinu näille mikkihiiriradoille... Mielenkiinnolla odotamme mitä kivaa joku ziljonääri ruotsalainen ensi kesäksi keksii... Olisiko jollakulla kenties rahkeita vaikka MC12:n tuomiseen NEZ GT Cupiin. Euroopassa kun ei niille enää ensi kesänä sopivaa luokaa taida löytyä.
 

ata

Holden Motorsport
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
180
Sijainti
Helsinki
Sorkin sen verran että itse soisin, että suomalaiset osallistuisivat edes muutamalla autolla STCC-sarjaan (nykyään siis Scandinavian Touring Car Championship eli ei enää vain Ruotsin sarja, vaan pohjoismainen sarja), jossa on jo ainakin tanskalaiset mukana ruotsalaisten lisäksi. Suomesta ei löydy resursseja tarpeeksi moneen touring-auton teamiin, mutta jos STCC-sarjan saisi vierailemaan Suomessa ja muutaman suomalaiskuskin kiertämään koko sarjaa jonka kaikki osakilpailut näytettäisiin tv:ssä, niin se voisi olla mielenkiintoista seurattavaa. Sieltä voisi olla myös nousumahdollisuuksia vaikka WTCC-sarjaankin MM-tasolle. STCC:ssä on kuitenkin kuskeja ja kalustoa on jo aika hyvin, sinne sopisi suomalaisetkin sekaan. Tätähän ruotsalaiset STCC-sarjan tv-selostajatkin kaipailivat (siis suomalaiskuskeja myös mukaan).
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
STCC on hyvä sarja, ja pyörinyt tehokkaasti jo vuosikausia. Kaiken lisäksi hanakasti seurattu, niin television kuin yleisömäärienkin puolesta. Olen ihmetellyt, ata, kanssasi ihan samaa asiaa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Täällä monesti hehkutetaan Sport2000 -aikakautta, mutta juurikin tuolloin irtaannuttiin varsin tehokkaasti yhteistyöstä muiden pohjoismaiden kanssa. Se kuitenkin oli ennestään taannut jonkinmoisen vertailukohdan suomalaiselle rata-autoilulle. Enää ei merkannut mitään Suomen mestaruus, kun ei ollut vertailukohtaa muihin pohjoismaihin -mitä nyt Tanskassa taisivat hetken ajaa vastaavilla säännöillä...

Kyllä hommaa pitäisi nimenomaan kehittää skandinaaviseen yhteistyöhön.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Täällä monesti hehkutetaan Sport2000 -aikakautta, mutta juurikin tuolloin irtaannuttiin varsin tehokkaasti yhteistyöstä muiden pohjoismaiden kanssa. Se kuitenkin oli ennestään taannut jonkinmoisen vertailukohdan suomalaiselle rata-autoilulle. Enää ei merkannut mitään Suomen mestaruus, kun ei ollut vertailukohtaa muihin pohjoismaihin -mitä nyt Tanskassa taisivat hetken ajaa vastaavilla säännöillä...
Mielestäni Sport2000 luokka on himmentynyt esim 2000 luvun alun ja puolivälin ajoista jolloin siellä ajoi muun muuassa Lähteenmäki, Ullakko, Haapalainen, Janel Nurminen ynnä muut, en ole nyt parina viime vuotena enää edes kovin tiiviisti sarjaa seurannut mutta suomalaiskuskien meno STCC sarjaan tai Sport2000 luokan yhdistyminen kyseiseen sarjaan olisi suomen ratasarjalle ihan hyvä juttu.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Olisiko jollakulla kenties rahkeita vaikka MC12:n tuomiseen NEZ GT Cupiin. Euroopassa kun ei niille enää ensi kesänä sopivaa luokaa taida löytyä.
MC12:han ajaa vielä ensi vuoden FIA GT1 luokassa Euroopan puolella, myös Aston ja Nissan ovat sarjassa uutisten mukaan viimeista kautta.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Mielestäni Sport2000 luokka on himmentynyt esim 2000 luvun alun ja puolivälin ajoista jolloin siellä ajoi muun muuassa Lähteenmäki, Ullakko, Haapalainen, Janel Nurminen ynnä muut, en ole nyt parina viime vuotena enää edes kovin tiiviisti sarjaa seurannut mutta suomalaiskuskien meno STCC sarjaan tai Sport2000 luokan yhdistyminen kyseiseen sarjaan olisi suomen ratasarjalle ihan hyvä juttu.
Sä olet vähän myöhässä kun koko sport 2000 luokkaa ei ole olemassa enää. Super 2000 autoja sen sijaan taitaa olla vielä jollain.

Kuulin huhun, että Camaro Cup autoja olisi myyty jopa 10kpl suomeen.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Sä olet vähän myöhässä kun koko sport 2000 luokkaa ei ole olemassa enää. Super 2000 autoja sen sijaan taitaa olla vielä jollain.
Okei, eli suomessa ei siis enää ole Touringcar luokkaa, itse kyllä olin muistelevinaan että joku Virolais/Venäläiskuski ajoi hyvälläkin menestyksellä varmaankin tuossa kyseisessä Super 2000 luokassa vielä viime toissa vuonna.

Jos Tourincar sarjaa ei ole enää niin mistä kiikasta, kerta kuitenkin GT sarja on suomessa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Okei, eli suomessa ei siis enää ole Touringcar luokkaa, itse kyllä olin muistelevinaan että joku Virolais/Venäläiskuski ajoi hyvälläkin menestyksellä varmaankin tuossa kyseisessä Super 2000 luokassa vielä viime toissa vuonna.

Jos Tourincar sarjaa ei ole enää niin mistä kiikasta, kerta kuitenkin GT sarja on suomessa.
Toissa vuonna "joku virolaiskuski" ajoi hyvälläkin menestyksellä GT3 Viperia sekä NEZ että SM-kapinoissa... Samoin pari russakkaa päristeli Honda Accordeilla SM Super Touringissa vajaan kauden, mutta siitäkin on jo ainakin pari vuotta aikaa. Sittemmin ei ole nähty kuin kolme russakkaa ajamassa keskenään Honda Type-Rä challengea, kun siihenkin loppui suomalaiskuskeilta rahat ja sitä myöden ajohalut. Suomalaisten wanna-be kilvanajajien mielenkiinto on viimevuosina kohdistunut lähinnä Legendoihin (jotka edelleen olisivat parasta pullotettuina). :jaska:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
En ole näitä karkeloita jaksanut seurata, mutta mitä sille Saleenille tapahtui? Jonka piti tulla Ruotsista, jos oikein muistan.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Varmaan sinne, minne loputkin ruotsalaiset. Kemoran Motorforumissa (@9:30) lupailtiin paria kymmentä autoa Ruotsista. Alastarolle tuli kolme, joista radalla nähtiin kaksi – ja näistä toinen tuhoutui ennen kisaa (+1 jos Tuisku lasketaan ruotsalaiseksi...). Pärnuun Ruotsista tuli kaksi autoa.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Toissa vuonna "joku virolaiskuski" ajoi hyvälläkin menestyksellä GT3 Viperia sekä NEZ että SM-kapinoissa... Samoin pari russakkaa päristeli Honda Accordeilla SM Super Touringissa vajaan kauden, mutta siitäkin on jo ainakin pari vuotta aikaa. Sittemmin ei ole nähty kuin kolme russakkaa ajamassa keskenään Honda Type-Rä challengea, kun siihenkin loppui suomalaiskuskeilta rahat ja sitä myöden ajohalut. Suomalaisten wanna-be kilvanajajien mielenkiinto on viimevuosina kohdistunut lähinnä Legendoihin (jotka edelleen olisivat parasta pullotettuina). :jaska:
Ajohan siellä vielä Kitsing-Urkki uuskoppasella bemarilla muutama vuos sitten
 

ata

Holden Motorsport
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
180
Sijainti
Helsinki
Samoin pari russakkaa päristeli Honda Accordeilla SM Super Touringissa vajaan kauden, mutta siitäkin on jo ainakin pari vuotta aikaa.
SM-ratasarjaa on vaivannut aina sekoilut luokkien nimissä, sen "pääluokan" vaihtelu vuodesta toiseen, ettei perinnettä pääluokasta ikinä pääse syntymään jne.

Esimerkiksi tuo "Super Touring"-nimi sarjalle. Super Touringhan oli nimitys tietynlaisille touring-autoille, joilla ajettiin kilpaa monissa eri maissa 1990-luvun alkupuolelta 2000-luvun puolelle saakka. FIA:n 2-luokka siis eli ns. FIA C2. (kun samaan aikaan esiteltyä FIA C1-luokitusta käytettiin mm. DTM:ssä silloin kun siellä ei enää vaadittu katuautoon perustuvaa kalustoa). C2 eli Super Touring-autot olivat kuitenkin katuautoon perustuvia (periaatteessa, erittäin paljon kyllä muokattuina). Näillä Super Touring-autoilla ei ole Suomessa ajettu koskaan SM-sarjaa, siksi tuo Super Touring SM-luokan nimenä oli todella omituinen ratkaisu (vielä viime vuonna ainakin taisi olla käytössä). Super Touring Wikipediassa: http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Touring

No tuossa luokassahan sai ajaa mm. Super 2000-luokituksen autoilla. Luokan nimenä tätäkin jossain vaiheessa käytettiin, en kyllä ymmärrä miksi luokan nimeksi piti laittaa ihan toisen kilpa-autoluokituksen nimi... Ei mene jakeluun miksei tuota Super 2000-nimeä voinut käyttää luokan nimenä, ehkä siksi kun luokassa sallittiin muitakin kuin Super 2000-autoja? No miksei sitten vain kutsua sitä vaikka FTCC:ksi tai joksikin, domain ainakin on ostettu, koska ftcc.fi vie SM-ratasarja sivuille. Mutta sen touring car-luokan pitäisi olla sitten se pääluokka ja muut "support-luokkia", eikä niin että kaikki luokat ovat "samanarvoisia" ja kukaan ei tiedä mikä on se pääluokka johon pitäisi panostaa. Super 2000 Wikipediassa: http://en.wikipedia.org/wiki/Super_2000

Nythän puhutaan paljon NGTC eli new generation touring car-säännöistä ja BTCC:ssä ja STCC:ssä on jo siihen perustuvaa kalustoa tai ainakin moottoreita jo käytössä, MM-sarja WTCC:ssä taitaa olla vain Super 2000-autot sallittuja vielä. Erona on ainakin se, että bensamoottorikin saa olla ahdettu, mitä Super 2000-säännöt eivät salli. Siksihän esimerkiksi Chevrolet Cruzen pellin alta löytyy kaudella 2010:kin wanha Opelin C20XE-mylly vain vähän edelleenkehitettynä, kone jota tehtiin katukäyttöön 1986-1997, mutta kun GM:lläkään ei ole muita Super 2000-sääntöihin osuvia moottoreita jotka olisivat kilpailukykyisiä ja samasta syystä mm. VW:tä ei ole Super 2000-luokassa paljon näkynyt. BTCC:ssä on Super 2000:sten lisäksi sallittuja olleet myös vanhemman brittien oman BTC-luokituksen autot, joita tänä vuonnakin on vielä radalla näkynyt myös. Aiemminhan BTCC:täkin ajettiin Super Touring-autoilla, mutta pointtina on, että vaikka sarjassa sallittujen autojen luokituksia vaihdetaan, ei sarjan nimeä pompoteta samaan tahtiin tai eri tahtiin, niinkuin SM-ratapuolella, missä joka vuosi sarja on eri niminen kuin edellisenä vuonna ja todennäköisesti vielä jonkun luokituksen niminen, vaikka kyseisen luokituksen autoilla ei sarjassa edes ajettaisi (tai niitä olisi ehkä pari siellä seassa)...

Tai parasta olisi tosiaan vain mennä mukaan STCC-sarjaan ja pyrkiä laajentamaan se myös Suomea koskevaksi.

Mutta kun vaikka BTCC on nimeltään BTCC, (eikä Super Touring tai Sport 2000 tai Super 2000 tai uusi NGTC tai mitään muutakaan vastaavaa luokituksen nimeä, vaikka sarjan oma BTC-luokituskin on olemassa, se ei ole ainoa), niin sarjassa on voitu käyttää eri luokitusten mukaisia autoja ja sarja on silti yhtenäinen historialtaan.

Tänä vuonnakin on nähty BTCC-sarjassa sekä Super 2000- BTC- ja osittaisia NGTC-autoja samoissa kisoissa.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tarkennetaanpas vähän. BTCC:ssä ja STCC:ssä ei ole ajettu vielä metriäkään kilpaa NGTC-autoilla. BTCC:ssä on sen sijaan sallittu ns. TOCA-moottorin käyttö S2000-autoissa jo tänä vuonna. NGTC:ssä moottorin saa joko tehdä itse tai sitten käyttää tuota Swindonin väsäämää "merkitöntä" myllyä.

Ensimmäinen (ja ainoa) NGTC-auto on Toyota, jolla ajettiin näytöskierroksia BTCC:n finaaleissa Brandsissa.

BTCC:ssä on muutaman kauden mittainen siirtymäaika (oiskohan ollut 2 vuotta?) kun kisoissa sallitaan S2000, NGTC ja näiden sekoitukset... Kun radalla on myös S2000-kalustoa, NGTC:n suorituskyky säädetään samalle tasolle moottoritehoja rajaamalla. Myöhemmin voimaa otetaan käyttöön lisää, kunhan FIA-autot ovat poistuneet sarjasta.

Ruotsalaisten "NGTC" on osittain eri kuin brittien. Tehoa on alusta (2012) asti 375hv (+10% "push-to-pass" turboruuvilla) ja vain takaveto on sallittu. BTCC:ssä taas sallitaan pelkät etuvedot... STCC:n on myös tarkoitus hankkia standardimosansa jostain muualta kuin Swindonilta. Kyseessä on kuitenkin vasta luonnos ja nyt odotellaan tiimien mielipidettä. Ainakin Volvo, jolla on WTCC-suunnitelmia, vastustanee ehdotusta.

STCC:n säännöistä lisää ruotsiksi tai englanniksi.
 

ata

Holden Motorsport
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
180
Sijainti
Helsinki
Tarkennetaanpas vähän. BTCC:ssä ja STCC:ssä ei ole ajettu vielä metriäkään kilpaa NGTC-autoilla. BTCC:ssä on sen sijaan sallittu ns. TOCA-moottorin käyttö S2000-autoissa jo tänä vuonna. NGTC:ssä moottorin saa joko tehdä itse tai sitten käyttää tuota Swindonin väsäämää "merkitöntä" myllyä.

Ensimmäinen (ja ainoa) NGTC-auto on Toyota, jolla ajettiin näytöskierroksia BTCC:n finaaleissa Brandsissa.

BTCC:ssä on muutaman kauden mittainen siirtymäaika (oiskohan ollut 2 vuotta?) kun kisoissa sallitaan S2000, NGTC ja näiden sekoitukset... Kun radalla on myös S2000-kalustoa, NGTC:n suorituskyky säädetään samalle tasolle moottoritehoja rajaamalla. Myöhemmin voimaa otetaan käyttöön lisää, kunhan FIA-autot ovat poistuneet sarjasta.

Ruotsalaisten "NGTC" on osittain eri kuin brittien. Tehoa on alusta (2012) asti 375hv (+10% "push-to-pass" turboruuvilla) ja vain takaveto on sallittu. BTCC:ssä taas sallitaan pelkät etuvedot... STCC:n on myös tarkoitus hankkia standardimosansa jostain muualta kuin Swindonilta. Kyseessä on kuitenkin vasta luonnos ja nyt odotellaan tiimien mielipidettä. Ainakin Volvo, jolla on WTCC-suunnitelmia, vastustanee ehdotusta.

STCC:n säännöistä lisää ruotsiksi tai englanniksi.
Mutta esimerkiksi Andres Jordanin tällä kaudella ajama Pirtek-Vectra, mikä on vanha S2000-auto sisältää NGTC-koneen, eli noissa vanhoissa VX Racing-tehdasteamin entissiä Vectroissa osassa oli tällä kaudella vanha S2000-tekniikka ja osassa NGTC-moottori, vaikka itse auto oli vanha S2000-auto. Toki se Toyota oli ensimmäinen oikea kokonainen NGTC-auto.

Harmi jos eri maiden säännöt menevät taas eri suuntiin. Minusta olisi hyvä kun eri maantieteellisissä sarjoissa käytettäsiin saman luokituksen kalustoa ja niistä voisi sitten "nousta" MM-sarjaan vaikka vierailevana kuskina silloin tällöin. Näin WTCC:kin olisi aidompi MM-sarja, kun sinne olisi kunnon nousuporras. Samaten se on vain hyvä kun samassa sarjassa on ollut sekä etu- että takavetoista kalustoa, niillä kun on omat hyvät puolensa molemmilla.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Suomeen kansainvälinen moottorirata

Uutta kansainvälistä moottorirataa on suunniteltu maahamme viimeiset kaksi ja puoli vuotta. Hankkeen vetureina ovat toimineet suomalaisen moottoriurheilun lajiliitot AKK-Motorsport ja Suomen Moottoriliitto yhdessä Iitin Kunnan ja Kouvolan kaupungin kanssa. Kansainvälinen Autoliitto FIA on osallistunut radan suunnittelun rahoittamiseen.

Radan suunnitellut englantilainen Apex Design Ltd. luovutti alueen Master planin eli hankesuunnitelman sen tilaajille Vantaalla viime perjantaina. Noin 4,7 km pitkä rata tulee sijaitsemaan Iitin kunnassa, noin 15 kilometriä Kouvolan kaupungista. Ratasuunnitelma on tehty ns. 2-luokituksen pohjalta, mikä tarkoittaa radan sopivan miltei kaikille muille moottoriurheiluluokille paitsi autourheilun kuninkuusluokalle Formula 1:lle.

Alueelle on tarkoitus toteuttaa muun muassa karting- ja rallicrossrata, motorcross-rata sekä kuljettajakoulutuskokonaisuudet henkilöautojen ja raskaan kaluston ajoharjoitteluun sekä ajoneuvotestaukseen. Toteutuessaan ratakokonaisuus mahdollistaisi myös maamme ensimmäisen lajinomaisen autourheilun valmennuskeskuksen.

- Moottoriurheilu on kiistatta tuonut viime vuosina eniten kansainvälistä urheilumenestystä Suomelle. Mielestäni nyt on moottoriurheilun aika saada ratahanke toteutetuksi, jotta voimme taata menestyksen myös tulevaisuudessa, toteaa projektin ohjausryhmän puheenjohtaja, AKK-Motorsport ry:n puheenjohtaja vuorineuvos Kari O. Sohlberg.

- Radan toteuttamisen kustannusarvio sen ensimmäisessä vaiheessa on noin 25 miljoonaa euroa. Rahoituksen lopullisessa toteutuksessa valtiolla on ratkaiseva rooli. Odotammekin valtion lopullisia rahoituspäätöksiä nyt lähiaikoina, kertoi Iitin kunnanjohtaja Pentti Toivanen.
Toivottavasti Rata hanke toteutuu ja pesee ratana muut Suomen maan radat kirkkaasta, löytyisipähän meidän maastammekin yksi "kovatasoinen" rata ja sinne maailmalta eri luokkia vierailemaan
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Toivottavasti Rata hanke toteutuu ja pesee ratana muut Suomen maan radat kirkkaasta, löytyisipähän meidän maastammekin yksi "kovatasoinen" rata ja sinne maailmalta eri luokkia vierailemaan
Kovasti vaan tuntuvat nuo Euroopan sarjatkin kiertävän kaukaa Pohjoismaat. Onko ainoa syy, että pohjolasta ei löydy tarpeeksi hyvää rataa. Epäilen, että syitä on muitakin.

Jos asuisin Kouvolan seudulla, niin olisin toki innoissani tästä hankkeesta, mutta nyt tulee ensimmäisenä mieleen, että ehostettaisiin nyt ensin nuo nykyiset radat. Sen verran pessimisti olen, että tuommoisella radalla ei tällä vuosikymmenellä ajeta. Tulee vaan mieleen pari liikennehanketta, joihin on odotettu valtion rahoitusta jo pari vuosikymmentä, vaikka aina ovat olleet listalla "lähes ensimmäisenä".

Kyllähän tuosta Alastaron radastakin saisi kehitettyä kansainvälisen radan, jos ylimääräistä rahaa nurkissa pyörii. Tilaa on laajentaa, eikä se nyt niin syrjässä ole.
 
Viimeksi muokattu:

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Ja vaikka sitä AKK:ta joka käänteessä parjataankin niin onhan ne myös aktiivisesti mukana toteuttamassa tälläistä harrastajan päänmenoks ja lompakon ohentamiseksi :thumbup:
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Kovasti vaan tuntuvat nuo Euroopan sarjatkin kiertävän kaukaa Pohjoismaat. Onko ainoa syy, että pohjolasta ei löydy tarpeeksi hyvää rataa. Epäilen, että syitä on muitakin.
Suomessa ainakin yksi iso syy on logistiikka. Suomihan on käytännössä saari tuolta Euroopasta katsottuna. Sen vuoksi tänne on niin vaikea saada niitä isoja bändejäkään esiintymään.
 
Ylös