WRC: Jordania 2010

peksu

Well-known member
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
350
Sijainti
muailmalla
Jordanian MM-rallin toinen päivä alkoi dramaattisesti. Viidentenä rallipäivään startannut Ford-kuljettaja Mikko Hirvonen ajoi ulos aamun ensimmäisellä erikoiskokeella ja on vaarassa joutua keskeyttämään.

Hirvonen osui reitillä olleeseen kiveen ja auton oikea etupyörä kärsi pahoja vaurioita. Hirvosen jatko on vielä epäselvää, mutta hän putoaa varmuudella kauas kärkikamppailusta.

YLE

Ettei vaan olis kippaillut vauhtioluita eilen..
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Varmaan Loebbikin haluaisi että tämänkin mestaruuden eteen joutuisi edes vähän taistelemaan mutta tässähän annetaan kaikki pelimerkit ranskikselle ilmaiseksi, teemalla rallatellen mestaruuteen jo kesällä.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Juu, on se Hirvonen paska, kun ei tiellä pysy :thumbdown

Ei vaan oikeasti, sääli. Tämä tulee vaikeuttamaan mestaruustaistelua pahasti. Ilmeisen hankala ralli tällä kertaa.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Eipä tuo Latvala niin älyttömästi hävinnyt aura-autona ainakaan vielä tuolla ekalla pätkällä, tosin vain kympin verranhan sillä oli mittaa mutta ihan Citikoiden tuntumassa tuli. Katotaan sitten mikä on tilanne kun pätkällä on se 40km mittaa.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Pitkän pätkän jälkeen Loeb on jo 4,7 s päässä Latvalasta.

Voi Mikko. :(

Kimihän ajoi hienosti tuon päivän ensimmäisen suht lyhyen pätkän. Kuudenneksi paras peräti. Ja sen jälkeen taas varovaisemmin.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Harmi kyllä tuo Mikon kohtalo. No, eipä tolle enää mitään voi ja noita aina joskus tulee.. voihan se käydä kylmät Loebillekin taas jossain kisassa.

Kimi nousee mukavasti listoilla kun kuskeja tippuu edestä. Ensin Mikko ja nyt ilmeisesti Henning, eli Kimi jo kahdeksantena. Ajamalla ei enää taida olla paukkuja ottaa edellä olevia kiinni, eli nyt vain Kaitsu pitää pojan aisoissa eikä aleta höntyilemään, niin sieltä ois mukavat pisteet tulossa. Ollaan tosin vasta rallin puolivälissä, eli paljon voi vielä sattua...
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Harmi kyllä tuo Mikon kohtalo. No, eipä tolle enää mitään voi ja noita aina joskus tulee.
Kyllä se vain niin on, että jos Loeb ei virheitä tee, niin Hirvosen vauhti ei riitä. Jotenkin on jäänyt sellainen olo, ettei Hirvonen paljon pysty perusvauhtinsa yli puristamaan, vaikka riskejä ottaisikin. Vauhdin puolesta luotankin paljon enemmän Latvalan potentiaaliin, vaikka Jaripoilla on sitten muut ongelmansa.

Saapa nyt nähdä, miten iltapäivän pätkillä käy. Loistavalla ajolla ja pienellä onnella Latvallalla on mahdollisuus voittoon. Aavistelen kuitenkin kolmatta tai neljättä sijaa tai ulosajoa.

Räikkönen sähläsi 40 kilsan pätkällä, menetti suunnilleen 10-15 sekuntia, joutui peruuttelemaan. Nyt näyttää kuitenkin löytyneen maaliinpääsyn idea. Se lienee kehittymisen ehto.

Miksi Soleberg oli niin hidas pitkällä pätkällä?
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Räikkönen sähläsi 40 kilsan pätkällä, menetti suunnilleen 10-15 sekuntia, joutui peruuttelemaan. Nyt näyttää kuitenkin löytyneen maaliinpääsyn idea. Se lienee kehittymisen ehto.
Pikkuhiljaa alkaa kartturin puheensolinasta erottumaan muitakin sanoja, kuin vain 'vasen' ja 'oikea'.. :thumbup:
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Sääntöjä pitäisi muuttaa niin että MM-pistetaulukossa johdossa oleva lähtisi aina ekana. Ja toka tokana jne. Nyt säännöt suosii lööppikettua (ketkua).
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Joku sanoikin hyvin sen:

Hirvosen perusvauhti ei riitä Loebbin sunnuntaiajelutahtiinkaan (muuta kuin parissa rallissa, joissa pohjoisen poika saa edes vähän etua kuten Ruotsi, vaikka sielläkään ei enää pystytä dominoimaan keski-euroopan jannuja kuten hyvinä aikoina) ja jotenkin tuntuu ettei Hirvosen maksimipursistusvauhtivarannossa löydy mistä repiä tarvittaessa.

Latvalalla vauhdin lahjaa enemmän, mutta hänellä ongelmat taas siinä paljon puhutussa, korkeassa ulosajoriskissä. Harmi ettei saa sitä kuriin millään, muuten näen hänessä Mikkoa enemmän potentiaalia kyllä vauhdillisesti..

Kimiltä hienoa rallia, pisteillä paukutetaan vaikka uran ekoja WRC-ralleja ikinä ilman aiempaa harjoittelukokemusta WRC-autosta. Ei muuta kun maaliin ja pisteitä plakkariin:thumbup:
 

klonkku

Banned
Liittynyt
18.11.2008
Viestit
418
Sääntöjä pitäisi muuttaa niin että MM-pistetaulukossa johdossa oleva lähtisi aina ekana. Ja toka tokana jne. Nyt säännöt suosii lööppikettua (ketkua).
Niin tai sitten ekana ajaisi hitaat liimat, ennenkuin kärkikuskeja. :ahem:
 

anoni

Well-known member
Liittynyt
17.2.2010
Viestit
149
Sääntöjä pitäisi muuttaa niin että MM-pistetaulukossa johdossa oleva lähtisi aina ekana. Ja toka tokana jne. Nyt säännöt suosii lööppikettua (ketkua).
Äkkiä ajatellen hyvä idea. Kaikenlaisia ideoita on kuultu, mutta ainakin itse kuulin tämän vasta ensimmäistä kertaa. Totuushan on ettei tarkoitus ole että nopein autokunta aina voittaa vaan yleensä jollain keinolla pyritään tasoittamaan kilpailua -> Parempi show. Varsinkin rata puolella on käytetty jos jonkinlaista keinoa menestyspainoista, käännettyyn lähtöjärjestykseen lisättynä F1:ien joka vuosi vaihtuvilla järjestelyillä. Rallissa tämä MM- taulukon mukainen lähtöjärjestys koko kisan ajan olisi yksinkertainen, helpottaisi rallin seuraamista ja aiheuttaisi yleensä haittaa MM- kärjelle, joten yllätyksiä tulisi helpommin.
 

pikkujarru

Member
Liittynyt
19.2.2010
Viestit
7
Pahalta näyttää Latvalan osalta. 4-sitikkaa köröttelee selän takana odottaen viimistä ajopäivää.
Räikkösen vauhti oli ihan kohtuullista pätkällä millä k.nopeus oli ~120 km/t, vastaavasti ~80 km/t pätkillä selkään tulee aika paljon.

Taisi tulla tästä rallista Loebille paraatimarssi keskinmäiselle korokkeelle...
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Hirvonen osui reitillä olleeseen kiveen ja auton oikea etupyörä kärsi pahoja vaurioita. Hirvosen jatko on vielä epäselvää, mutta hän putoaa varmuudella kauas kärkikamppailusta.
Lievää suomalaisittain vääristelyä? :D

"- Olen arvannut, että joissain kohdin se napsahtaa, kun on näin monta kisaa ajettu peräkkäin ilman keskeytyksiä. Mutta että auto osuu melkein suoralla tiellä penkkaan, kimmahtaa siitä ja kaatuu vasemmalle kyljelle ja rikkoo etupyörän. Ei sellaista saisi sattua, Hirvonen ihmettele."

http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2010/04/1092486


:rolleyes:
 

klonkku

Banned
Liittynyt
18.11.2008
Viestit
418
Erikoiskokeen 11 nopeimmat:

1. Sebastien Loeb Citroen 5.13,7
2. Petter Solberg Citroen +1,1
3. Sebastien Ogier Citroen +1,6
4. Dani Sordo Citroen +3,5
5. J-M. Latvala Ford +4,7
6. Henning Solberg Ford +13,6
7. Kimi Räikkönen Citroen +14,3
8. F.Villagra Ford +15,9
9. Matthew Wilson Ford +16,6

Räikkönenkin loistanut :ahem:
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
EK12

1 Petter SOLBERG 11:43.3
2 Sebastien LOEB +4.6
3 Sebastien OGIER +5.2
4 Jari-Matti LATVALA +10.0
5 Dani SORDO +10.1
6 Henning SOLBERG +21.1
7 Matthew WILSON +29.8
8 Kimi RAIKKÖNEN +43.1
9 Federico VILLAGRA +44.6
10 Nasser AL-ATTIYAH +45.3

 

Ffast

Well-known member
Liittynyt
12.7.2008
Viestit
144
Fordin aivot, onko niitä?

Ja nyt ei muuta kuin Fordin pitää taktikoida hyvä lähtöpaikka JM:lle viimeiseksi ajopäiväksi. Jos se vaatii pudottautumista parilla pykälällä lisää niin pudottautukoon. Vastuu on kokonaan Fordilla kun nyt on nähty miten tärkeää aura-autona ei-oleminen on.

JM on kyllä aurannut kiitettävästi tämän päivän.
 
Ylös